Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: andlighet
Läst 5631 ggr
verklighetenbuddhist
0

vad är buddhismen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tillhör till Theravadist Buddhismen,dvs den äldsta formen,rena formen av buddhismen.Buddhismen innebär ett filosofi.Buddha är bara en vägvisare ingen gud.Målet är buddhismen är att uppnå nirvana.för att uppnå detta måste man följa ett högetiska väg som kallas 8höga sannigensväg.Dessutom krävs det att förstå ostabila förhållandena i människö livet och dessas natur.

Lidandet är en sanning som finns runt om våra liv,univers enligt buddhismen.Lidandet upptår pga älskan till livet(girighet) och saker.Girighet uppstår pga missuppfattning,att man fattar som saker o ting är eviga och jag äger de.t.ex kropp.Missuppfattning upphör vid kunskap av verkigheten i sin omgivningen.

[mia-38]
0

Själv har jag inte funderat på vad buddhismen egentligen är. Men det låter spännande när du berättar lite om det.

Ska blir intressant att följa denna tråden.

[grinda]
0

Tack verklighetenbuddhist. Jag tror att lidandet som du talar om som kommer ur "girighet" i sin tur kommer ur rädslan.

Rädslan för att man ska bli utan, missa nåt, svälta ihjäl - kort sagt överlevnad.

Men den som är ett med källan/Gud/ alltet är inte längre rädd eftersom den VET att allt finns där hela tiden och hon behöver inte längre jaga efter trygghet eller makt.

Det finns även strofer av Jesus i bibeln som talar om denna inre trygghet (som jag tolkar det).

han talar om att: du kan inte tjäna Mammon (penga-guden) och Gud samtidigt "ty han söker blott tillfredsställa sitt girighetsbegär medelst det jordiska"

“Sen på fåglarna under himmelen! De så icke och skörda icke heller och insamla icke i lador, och eder himmelske Fader föder dem."

Vad jesus sa går tvärt emot vad vi får lära oss om livet…vi få  lära oss att vi måste arbeta annars svälter vi ihjäl, att vi måste sträva och streta..

Det här tycker jag är en viktig tanke som tål att tänkas på i vår sressade tid..

Det handlar om tillit…

Magi-cat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack verklighetenbuddhist och grinda! Det är verkligen värt att tänka på!

Det är så många missuppfattningar som vi tar för självklara (inlärda) i våra vardagsliv. När man börjar granska dem måste man ställa sig frågan hur många av dem man egentligen behöver.

Tillit och glädje, det måste vara det som gäller…..

Nu ska jag ut och titta på fåglarna under himmelen, svalorna som svirrar runt i glädje och rosorna som doftar elldeles ovanligt underbart i år!

Ha en fantastisk dag!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

verklighetenbuddhist
0

Bodde på ett utvecklings land.Innan jag kom hit tänkte att människona lever i gjldje.Sedan förstod att hör i Sverige också människorna lider pga av olika skäl.Så som jag förstod att min Älskade buddhas ord att lidandet är en befintliga,tillgängliga sanning i hela univers.Men man få inte tänka det som ett negativ tänkegång.Att förstå livets ostabilisering,att förstå när som helst man kan bli sjuk,drabba av olycka,att händaa oförutsedda obehagliga händelser,att seperera från den älskade pojkvännen,flickvännen,älskade mamman,brodern,pappan nära och kära.Det kan hända närsomhelst.Om man vet denna natur av omgivningen blir man inte schokades eller mycket ledsen.T.ex Om vi vet hur värdret blir imorgon då har vi förkunskap om detta.Själv ville jag lära denna natur till de som finns i livetsslutskede.Men olyckligvis blev jag inställd mina inlägget där.Man få blommor som stenkastningar ibland det är det naturen som buddha sagt.

I glädje och sorg,Belöning och skuldet,Bekvämhet och obehaget,uppstår och förfallet försök leva i mitten.Där finns Nirvana.

Tack för alla mina  hjärtliga Medarbetare här!

Alla varelser i universe må bra,må glädje,må harmoni i sin inuti……

_Verklighetenbuddhisten….

(vedio klippet från sri lanka,Ibland spreds buddhas x-rays,astrala energin från Bodhi trädet,från heliga statin bl.a.Sannigen finns i naturen den energin som han hade inte försvunnit än)

Denna kommentar har tagits bort.
verklighetenbuddhist
0

#5 Visst har du rätt.En som tro på denna liv och du som sakkunnig om massa liv själv samt andras har du inorma praktiska kunskap.De som tror på denna liv och vet mycket om hur saker o ting fungerar om flera liv är helt annorlunda.Det liksom en som läst en ord i en bok och den andre som läst hela boken för sig.

Orsaken till till att lidandet inte förstår av västervärlden är att de siktar bara på materiella och gränsar kunskap till denna liv.västvärlden är utvecklad ! Har de någon benämning om vad är en själ?Mörket makten är stort det är inte lätt att gå till ljuset eller hur?

vet du om det finns någon början till liv eller vad tror du då?Inom buddhismen är det att det finns inget början  till livet så som tiden och atmospären finns inget början .Det är en cirkel vilket fattas en början.Hade livet skapat av någon skulle det finnas någon som skapade skaparen,skulle det finns nån annan som skapade den andre,,, tänker man så finns inget skapare.

[grinda]
0

Precis! Som du sa i väst har man tappat insikten om gåvan som göms i lidandet… allt ska kvickt medicineras och byggas bort…men det funkar inte så. När själen kallar och det blir dags för "the dark night of the soul" då stoppar man i sig prozak…symboliskt och bokstavligen. På så sätt blir det själslig stagnation.

Välkommen till Sverige Verklighetenbuddhist.-) Ja du märkte fort att trots vårt välstånd så lider folk här med…på vissa plan mer än vad man gör i utvecklingsländer.. Den andliga misären är utbredd här…jag hoppas dock att att en  ny tid närmar sig då kärleken och själen får nytt utrymme.

En annan sak med lidandet här är att vi blivit så vana med att allt ska funka…så när det inte gör det så blir vi såå besvikna…ibland kan man höra en kakafoni av upprörda toner över småsaker…DET ser jag som onödigt lidande.

Kram

Grinda

verklighetenbuddhist
0

hi

Tride
0

Hej, jag har hittat hit på grund av att verklighetenbuddhist skrev i min tråd på sajten Alternativbehandling. Jag har just avslutat en bok om mina erfarenheter av buddhismen, som bland annat omfattar resor och vistelser i Indien och på SRi Lanka. Mitt möte med buddhismen skedde tack vare en svensk kvinna, som blivit buddhistnunna. hon var mycket inspirerande. Vi reste tillsammans.

Min bok är planerad som e-bok, och den är på gång för utgivning.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

verklighetenbuddhist
0

Lycka till önskar att din boken blir stor framgång!

verklighetenbuddhist
0

Buddha

Världen ,själarna ,har inget början.Olika världar uppstår varar och försvinner i denna med tiden.Liksom tiden har inget början,universum har inget heller.Buddha själv beskriver hur många liv har vi vårit.Om man räknar hur många små sandstenar som finns i floden Ganga,men större än våra tidigare livförloppet.

Buddha betyder en person som önskar att förstå världens natur ,sannign och i sintur har han högsta önskning att detta sanning skulle lära till människor.Ända sedan han bestämde sig att bli buddha har han sitt mål att bli buddha,uppnå nirvana.han föder igen igen igen och utvecklar sin själsliga energi genom själv hjälpa andra själar genom ge gåvor,donera sin kropp,meditation,sprida kärlek osv.Under o enorma träning skapar han det energi som att bli en buddha.En buddha betyder att det finns inget i världen kan liknar honom,t.ex hur mycket energi har de beskiver han kan flytta jorden om han vill.men han använder inget miracle eller sådana i onödan.

Nära nuvarande buddha,siddhartha, fått upplyssningen trodde de inte hans kungliga anhöriga om att han är en buddha.Buddha gjorde en mirakel liknande uppträdning genom att han står kvar i himlen och han lät massa vatten och eld sprider från hans kroppen till stora avstånd.Detta kallas Yama maha pelahara,betyder att ingen i världen kan uppträda detta utom en buddha.Men buddha använder inte denna kraft för onödan.t.ex när han hade ryggsont under predikant eller under tålet ville han vila lie och forstsätta detta.för en buddha är allt jämtlik.Det finns inget kastväsende,kvinna eller en man eller djur eller människa.Buddha uppmanade oss att ge kärlek till djuren också.

verklighetenbuddhist
0

Himlen /himlar

Enligt buddhismen finns det massa himlar .Närmaste himlen till jorden heter Bumatu.Bumatu gudar lever i träder eller stenar.Den högsta himlen kallas Thavthisa,vilket buddha levde i sin sista liv innan han blir buddha.Som andra relioner är buddhismen inget evighet plats för gudarna.De har född i himlarna pga att deras påverkan av goda karma.Det gäller samma terioer för gudar enligt buddhismen.vi har inte en särbehandlad sköna reglar flör du.Vi naturens barn har alla samma reglar.En gud få dö när hans karmiska energislut.Gudarna e icke fullkomliga

verklighetenbuddhist
0

buddhism and science..

Tride
0

http://tidningenkulturen.se/ess-mainmenu-57/religion-mainmenu-133/8383-tibet-en-droem-i-vaest

Ett inlägg. Handlar om en bok "The prisoners of shangri la" av ovanstående person som syns i filmen.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen