Kyrkogård!
Jag undrar om det är sant ,det jag har hört?___Att om man är på en Kyrkogård KL: 12.00 på natten,så ska man kunna se Spöken på kyrkogården.nån som har vart på en Kyrkogård så sent på natten?

Jag måste nog oxå hålla med om att det där nog är en myt.. Inte för att jag har varit på en kyrkogård den tiden på dygnet..

jag har varit på midnattsmässa men hade lite brottom vid just promenaden över kyrkogården
,har också hört myten, men jag kan inte säga att jag såg något.

Nej inte vet jag om möjligheten att se spöken vid tolvtiden som många spökhistorier berättar om. Kanske är det bara en varning att man inte ska vara ute och ranta så sent på natten. Förr var det ju svårt att undvika passera kyrkogården i de små byarna…
Skulle aldrig sätta mina 38:or på en kyrkogård vid midnatt…myt eller inte,får kalla kårar bara jag tänker på det. Usch!

Hihi.. klockan behöver inte vara runt midnatt för att man ska uppleva andar där.. 
Att gå på en kyrkogård vare sig det är kl 12 på dagen eller natten spelar för mig ingen större roll. Det är lika rofyllt-oavsett!! Både jag och min gode vän Katie här på forumet, vi var i somras på kykogården mitt i natten kl 12 vid hennes sons grav och tände ljus, och vi fick då så många fina Tecken ifrån andevärlden, så vi blev bara lyriska!! Vi hade rätt trevligt ändå. Eller hur Katie..hjälp mig här nu..
#7 Ojdå..Okey :) Jo, det var helt otroligt. jag och Carina gick ner till kyrkogården..Vi skulle till min sons grav..när vi kom dit så såg vi att klockan var 00.00.! Vi stod på kyrkotrappan innan vi skulle till Patrik grav och där mitt framför oss så låg det en svart katt.som om han väntade på oss.. sen så kom det en stor svärm med fåglar som flög över oss..har aldrig varit med om maken..vi bara häpnade…! Mitt i natten..och just nu..? När vi började att gå mot graven så gick den svarta katten framför oss ett par meter hela tiden.. det var en bit att gå från kyrkan till Patriks grav
Vi gick rakt fram och sen vänster och sen vänster och sen rakt fram.. Katten gick före HELA tiden. som om den ledde oss.. när vi kom fram till Patrik.. DÅ låg den svarta katten FRAMFÖR Patriks gravsten och väntade.. den låg där hela tiden medans vi var där..
Och fåglarna fortsatte att flyga över oss när vi stod där vid Patriks sten.. Det var en upplevelse som var så otrolig…Mäktig!!

#8 Det var verkligen en mäktig upplevelse! :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
#9 Jaa du.. Ibland är det svårt att sätta ord på det man upplever.. man "bara" känner.. så enormt..!! Och DET tackar jag för!

Öppna ditt tredje öga och du kan se dem dygnet runt, på natten kan det vara en fördel att sova, alla som lever behöver ju sova:)
Det med att spöktimmen skulle vara kring 00.00 har något med det gamla hedniska folktron att göra, något positivt vad jag minns men som kristendomen försökt sudda ut genom att lägga skräck där istället för den positiva biten (vilken jag tyvärr inte minns just nu)…
# 8 Ja, visst var det en otroligt mäktig känsla över denna händelse, som knappt går att beskriva i ord 
När jag varit yngre var jag väldigt nyfiken på detta och ville testa, väl vid kykogården kunde jag inte gå in. Jag kände i hela kroppen att jag inte skulle göra det. Som om något sa åt mig på skarpen.
Jag kunde inte, några av mina vänner gick in och de kom ut utan att ha sett några spöken.
Jag tror inte att det finns någon speciell spöktimme. Har varit med om konstiga saker både dag och natte tid. Om det skulle bara spöka vid tolv på natten så skulle det inte hänta något under det övriga tiden då??? Men jag kan hålla med om att det är lite läskit vid tolv slaget på natten och jag har varit med om att det har spökat då med. Jag skulle nog inte vilja gå på ett kyrkogårg på natte tid. Det går ryckten om att det finns ett kyrkogård här i Gbg som det skulle spöka på. Någon kvinna som svävar i luften har jag hört. Vet inte om dert är sant. Någon annnan som vet om detta???
Nu var ju inte syftet med att jag och Carina skulle gå ner till kyrkogården klockan 12 på natten..det hade vi ingen tanke på. Sen att jag frågade henne vad klockan var när vi stod på kyrkotrappan (varför vet jag inte..?) och hon svarade att den då var prick 00.00 var ju lite…Ops.. blev genast lite kusligare och svart var det..:) Vi hade 2 ficklampor med, annars hade vi inte sett något 
#14 Ingen aning vilken kyrkogård det är..hmm
kanske är det här i Landvetter kyrka.. där vi var..
" 15 Ja du, det var ju tur att vi var 2 då.. *fniss fniss*…..Men jag var faktiskt inte rädd. Hade ju DIG med mig..
Är inte rädd för några spöken, utan jag är nog med skraj för att riktiga människor som kanske kommer och "överfaller" en mitt i natten…
Japps ngt speciellt att gå runt en kyrka 00.00 på natten….
Ryser vid tanken.
Att gå på en kyrkogård är väldigt rofyllt
18 Ja, dagtid eller menar du natte tid med och denna tid på dygnet på hösten ?
Spelar ingen roll vilken tid,jag är inte så rädd av mig.
Men helst dagtid när man ser hur vackra blomarrangemang det finns på gravarna
Vilken fin historia kath/carina….har själv varit med om ett å annat på kyrkogårdar, helt underbar energi och inte alls skrämmande för min del. Enligt gammal trad. så är den bästa tiden kymmning lördagkvällar om man vill se "spöken" på en kyrkogård. Varje timme har ett namn efter en planet och varje dag likaså…det brukar kallas Witching hour…Häxtimmen, här kommer en länk som kanske är intressant för någon.
http://www.hollowhill.com/guide/when-ghost-hunt.htm
för övrigt gillar jag kyrkogårdar när jag är ledsen och nedstämd jag får ofta fin kontakt med mina inre känslor och känner mig trygg med alla andeenergier som finns där.
Lady O
tänkte ofta på kyrkogårdar som lite deprimerande med alla gravstenar och död ända tills jag gick tillsammans med en gammal kvinna på kyrkogården, jag framförde mina obehagskänslor och hon sa att hon fick livsglädje av att vara på kyrkogården och läsa gravstenar- det ger perspekiv och egentligen handlar det om bindestrecket inte årtalen. och naturligtvis är det så DET HANDLAR om BINDESTRECKET för det är livet. lev bindestrecket och strunta i årtalen
Lev väl
#22 vilken häftig liknelse….livet är ju bindestrecket….tack för den….den tjäl jag om jag får….?
Livet är som en klocka det mesta går runt om ni tänker efter…..
Ja, bakom varje namn och datum på alla gravstenar så finns en historia… 
nja de tror ja också är en myt.. ja tror inte de finns nån speciell tid eller plats för att se spöken=)
Jag var på kyrkogården en vårnatt för att tända på pappas grav, och tittade just på klockan som var tolv. Tänkte tanken själv faktiskt: Oj då, klockan är tolv. Undras om det skall hända nåt..? Nä då, det var lugnt och stilla. Lite svag skymning så där i vårnatten. Men plötsligt när jag står där böjd över graven för att tända ljuset, så smäller en av luckorna igen uppe i klockstapeln - en riktig smäll! Jag hoppar säkert två meter upp i luften och är beredd att ta till sjappen, men så tänker jag skrattande: "Jaa, vem det än är som vill påkalla uppmärksamheten så lyckades h*n verkligen". Med skräckblandad förtjusning skred jag lite snabbare än vanligt mot tryggheten i bilen… 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jösses Inga-lena jag hade också hoppat högt….men säkerligen var det som du skrev någon som ville tala om att visst är vi också ute så här sent….
LadyO
Har inte varit där vid 00.00 tiden. Men under kvällstid. Sen skulle det kännas olika vid vilken kyrka. Har bott här i snart 30 år så kyrkan här är min hemkyrka. Jag känner alltid ett otroligt lugn när jag är där. När som helst. Minns att det skulle vara en studiecirkel i vår sockenstuga. Men det var nåt som saknade där som jag visste kunne finnas i kyrkan. En av mina vänninor är kyrkvaktmästare. Eftersom jag visste var nyckeln var sa jag till honom om skulle hålla i cirkeln ( kom från en annan ort) att då går jag och hämta pinalen i kyrkan. (kl var ca 18.30 och det var mörkt). Oj oj. Han vågade knappt gå in på kyrkogården. Jag hade sagt att han behövde inte följa med, men det tyckte väl han han borde. Han tyckte det var väldigt obehagligt . Jag kände mig lika trygg som vanligt. Det är bara så rogivande där. Så vi är alla olika
Var rädda om varandra
Jag vet inte hur det är på en kyrkogård vid "spök timmen" , men sjäv skulle jag inte gå dit.
Jag har varit på kyrkogårdar vid midnatt ett antal gånger. Jag har egentligen inte märkt någon skillnad mer än mörkret och det är ju rätt obehagligt i sig eftersom jag är skiträdd för mörker.

#8 Oj.. vilken läskig händelse.. :S .. Men jag tror mer på fladdermöss än fåglar.
Jag har inte varit på kyrkogården "mitt i natten" men varit i bykyrkan på midnattsmässa så gott som varje år… vet faktiskt inte om jag skulle vilja.. Men på dan tycker jag det är rogivande, samt som #20 skriver det är så härligt och se hur andra pyntat och gjort fint på gravarna…
Jag jobbar i en kyrka, men det finns ingen kykogård där utanför. Ibland när jag ut av olika anledningar befinner mig i kyrkanslokaker rätt så sent på kvällen undviker jag att gå in i själva kyrklokalen, för jag upplever de stället som obehaglig. Min kollega och hennes syster berättade att för länge sedan innan jag jobbade där hade varit där en kväll inne i kyrklokalen och tränat på någon sång som de skulle sjunga. Det var bara de två i bygnaden. Helt plötsligt hör de en mycket vacker kvinnoröst sjunga en sång som upphörde efter ett tag. De såg ingen och hittade ingen annan där inne. De kunde inte hitta någon förklaring till vart denna vackra sång kom ifrån……

Jag har sprungit på kyrkogården klockan 00.00 på natten, det var på nyårsafton jag gjorde det….

Vi kom hem från min dotters luciatåg sent igår.
Klockan var strax efter tolv på natten när vi skulle till bilen igen och då genade vi över kyrkogården.Men inte såg vi nåt…
Nej, jag har aldrig varit på ennkyrkogård efter midnatt, men jag är frästad att prova. skulle vara välsigt intressant att testa, fast jag tror det är bäst att man har med sig någon, utifall man ser nått, så nån kan intyga att det verkligen hände.

NÄ….andarna finns överallt alltid….24.00…var en grund till att hålla folk inne sent på kvällen…kyrkan och kyrkogården låg ofta mitt i byn….och på det viset kontrollerade man hela perimetern…..och kunde gynna arbetslivet /skatteintäkterna ….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

#39 det ligger något i det du säger.
För min del tycker jag det är oerhört vackert att gå genom kyrkogården mitt i natten när alla ljus är tända.Det känns nästan magiskt.Kärleksfullt också när alla tänt ljus för sina nära och kära
En kyrkogård är välsignad, därav den rofylda stämmningen.

Hur menar du välsignad?Prästens ritual eller?
präster och även andra kan välsigna , Mark hus föremål mm. Om man äger den förmågan.

Hur gör de då och hur äger de förmågan.Skvätter de vigvatten,det kallas ju vigd jord
?

Hoppar in här på ett bananskal!
Jag har alltid upplevt kyrkogårdar som mycket fridfulla och stämningsfulla. Jag kan inte tänka mig att det skulle spöka extra mycket där.
Jag hänger gärna med på en midnattsvandring om jag inte sover förståss 
Detta överlåter jag till någon annan att förklara

I Göteborg finns det en helt underbar gammal kyrkogård som är judisk. Det är som att komma in i en annan värld när man kommer in där. Allt ät så rofyllt och gräset så illande grönt. Fåglar kvittrar i buskarna och de gamla vackra järnkorsen står där som en kontrast mot den gröna omgivningen.
Där brukade jag sitta när jag ville ha lugn och ro. Det kom aldrig någon annan in där på de tre åren som jag bodde i Göteborg. Där hade jag säkert kunnat sitta även på natten utan rädsla. Nää, det är som Bran Duir säger! Andar finns dygnet runt! Vi kanske bara kan se dem lättare på natten i mörkret!
Nä, det behöver inte vara midnatt för att andarna ska visa sig på en kyrkogård. Jag och en kompis var på samhällets kyrkogård på eftermiddagen en gång och hon säger något som i mina öron lät knäppt "Tänk att ligga här och vara död, vilket liv har man då?", sedan hör vi hur det fnittrar till precis bredvid oss och min kompis blir vit i ansiktet och springer ut från kyrkogården fortare än kvickt. Vad jag såg, fanns det ingen levande människa på kyrkogården än vi just då … men skrattet hörde jag och det gick en kall kåre längs ryggen på mig 
Jag och min vän råkade landa där 00.00. Hände många kusliga saker. Dock går det inte publicera har försökt flera gåner. Ända sedan halv ett. (grejerna hände idag) men det har inte funkat, jättemysko :s
Tror det är en myt, men du kan ju testa om du vill! :D