Förbannelser
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tyvärr så händer det att folk stöter på falska spåkvinnor/män som påstår att någon lagt en förbannelse över dig ihopp om att du ska fråga hur ska jag göra för att få bort denna förbannelse?
Då dom svarar att ger du mig extra pengar så ska jag ta bort den,,,
Det kan också vara ett sätt att komma undan något dom inte förstår dvs dom förstår inte korten och smiter undan istället för att vara ärlig och säja jag förstår inte detta, ibland kan korten visa otroligt konstiga svar och jag har lärt mig att ibland är det inte meningen att kunden ska ha någon vägledning eftersom allt är som det ska vara och man ska ju inte ändra sin livsplan gärna..
Så om ni råkar på en spåkvinna/man som börjar tala om förbannelser så BETALA INTE utan bara res dig och gå därifrån, om du betalat innan så kräv pengarna tillbaka… Och gå absolut inte med på att först betala en summa för en tjänst och sen betala ytterligare pengar, det är lurendrejeri!
Kontakta polis och gör en anmälan!
Vad bra att du påpekar detta för en förbannelse är enbart vidskeplighet och tragiskt nog förekommer detta lite nu och då.Så jag håller med dig resa sig och gå om man stöter på detta det är bara ett sätt att skrämma och kamma hem några extra hundra.
Vad är en förbannelse?
Bra att du tar upp detta Kvasthilda.
Tyvärr finns det ju sånna medium som ska sko sej på andras bekostnad och drar då till med sånt här med förbannelser.
"En förbannelse är ett åkallande av övernaturliga krafter som uttalas i syfte att bringa olycka över en eller flera personer."
(Hämtat från Wikipedia)
# 5 En sk förbannelse fungerar endast om du tillåter dig tro på den,med rätt beskydd från ljuset så får den aldrig fäste.Uttalas kan den göra men tillåter du den inte att komma dig nära och tror på den så har den ingen makt över dig.Det handlar om ordens makt över oss om någon säger elaka fula saker under en tid till en person som är känslig så tror snart denna människa på det och låter sig kuvas och mår snart dåligt.Samma här låter man förbannelsens ord få fäste så då blir man självklart rädd och tror den har fungerat medans det enbart rör sig om psykologi.
Med rätt beskydd kan vi hantera jordbunda andar och kunde vi inte det skulle vårt jobb som medium bli outhärdligt.Det är helt upp till oss vad vi släpper in och vilket beskydd vi omger oss med.Men visst kan den göra skada om vi själva tillåter det.Jag har gjort ett beskydd som omöjliggör en förbannelse eller en jordbunden från göra mig skada,det kommer inte in i mitt energifält och man får då och då "uppdatera" beskyddet så det fortsätter att hålla.

det beror på vem som ger förbannelsen, vilka kunskaper de besitter så kan de nå i stort sett vem som helst. Men jag är övertygad att det inte e så vanliga.
Alis volat propriis 
#5 #7 Det finns inga förbannelser…
Jag känner till ett medium som utsattes för en sk förbannelse enligt woodostil.
Någon hade lagt en halshuggen höna utanför hennes dörr som skulle tala om att nu skulle alla medlemmar i det huset drabbas av förbannelse och sjukdom… Hade det varit en som tror på sådant hade dom slutat äta eftersom dom är rädda för att maten ska vara både förgiftad och förbannad och sen hade dom svultit ihjäl men denna kvinna slängde helt sonika bort den döda hönan och lever ett utmärkt trevligt liv!
Så för att en sk förbannelse ska fungera måste det finnas människor som är vidskepliga och framförallt rädda då gör rädslan att folk mår dåligt osv…
Jag vet om en man som pysslar med svart magi och denna person har jag sagt upp bekantskapen med och retat upp, har hört att han skulle kastat sk förbannelser över mig men mitt liv är aldeles utmärkt och vi mår alla toppen!!!
Hade jag däremot varit rädd så hade jag genom lagen om attraktion dragit till mig elände.
Tyvär finns det de som inte är seriösa. Tack för att du skrev detta kvasthilda.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

#3 Hade jag sagt samma sak som #0 så hade jag fått en varning. Här på övernaturligt respekteras tron på det övernaturliga, glöm inte det…
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Visst ska man respektera våran tro. Sen beror det ju på hur man skriver och vad man skriver Jonas.
Vi vet alla att det finns rötägg inom det mediala. Och de måste fram så inga blir lurade.

det gäller olika regler på detta forumet. Jag tycker det e oerhört trist….
Alis volat propriis 
#11 Jag respekterar det sk övernaturliga men när folk utnyttjar andra och bedrar för att tjäna pengar så har jag inte den mista gnutta respekt för dom…
Syftet med att vara en länk mellan andevärlden är att sprida kärlek och upplysning eftersom det är för vårt högsta bästa…
#11 och #12 tack 

Jätte bra att du tar upp detta Kvasthilda inte bara dessa som,luras med förbannelser finns dom som även säger dom ser en svår olycka och kräver då extra pengar för att berätta hur dom förhindrar olyckan.
Sedan till ett annat stor problem med lurendrejeri som tyvärr finns är när ni går till ett medium
Kräv då att Mediumet lämna bevis på att den verkligen har en ande kontakt.
Ni ska kunna kräva att mediumet kan ge en sådan bra beskrivning av anden så att ni kan känna igen vem det rör sig om .
Det finns många som kallar sig medium som alldrig har ngn ande kontakt dom berättar om guider o tidigare liv men 97 % av dom som går till ett medium har inte den blekaste aning om vem som är deras guide elller sitt tidigare liv.
Vilket dessa oseriösa medium vet och kan berätta vad tusan som helt.
Jag och några kollegor besökte en mässa där det satt Sk medium och berättade att dom arbetade med ärkeänglarna dom kunde inte beskriva ngn ande överhuvudtaget o vi som medium kunde inte se att dom hade ngn ande kontakt överhuvud taget .
Så ställ krav när ni besöker ett medium köp inte vad som helst. .
I Många länder är det i dag lagstadgat om vad som krävs av ett Medium och där kan man få fängelse straff om man inte ger bevis på anden utan i stället beskriver guider, ärkeänglar, tidigare liv.
Vill man jobba med ärkeänglar guider tidigare liv får man inte kalla sig för medium utan i stället kalla sig Psycik.
Finns ingen Svensk översättning men medialvägledare är väl bästa översättningen.
Medium är faktiskt lagskyddat o vem som helst får inte kalla sig medium.
Tyvärr finns inte dessa lagar i Sverige så vem tusan som helst får kalla sig medium här.
Det finns internationella riktlinjer om vem som får kalla sig Medium eller inte.
Så vill du slippa oseriösa medium Så kräv bevis på att dom verkligen har ande kontakt.
Lasse
#13 Har du nåt att klaga på hur vi sköter sajten kan du ta detta via PM.
Lasse vi som jobbar med ärkeänglarna kallar oss för angel oracle messenger…
Om du syftar på husrensningar nu så vill jag bara säja att strunt samma hur man gör det bara anden får komma till ljuset och att dom levandes inluderat mediumet ska må bra.

kan du lämna bevis på ditt jobb kunna få anden du jobber med igenkänd ja då är det helt ok när du kan få fram bevis på att du verkligen har en kontakt som kan identifieras så helt ok
pratar du bara om anden o inte kan lämna bevis på vem det är
så arbetar du på ett opacceptällt sätt och inte seriöst arbete För då kan du alldrig bevisa att du verkligen arbetar med andevärlden eller bara hittar på en historia.
Så en husrensning rör sig antingen om en nära anhörig som är på besök elelr en tidigare boende o dom uppgifterna brukar inte vara några probelm att få fram o då visa bevis.
Jag skulle då alldrig betala för ett jobb där mediumet inte kan lämna bevis på att den verkligen har ande kontakt o att få kontakten identfierad.
Skulle mina elever gått ut o jobbat på ett sådant oseriöst sätt så hade jag inte tvekat om att dra in derasc certifikat.
Jag skulle mycket väl kunna jobba med en rensning på distans hitta på världens rövar historia om en vilsen och sedan lära personen o vara nedstängd och det blit totalt lungt i huset efteråt.
Men då har jag lurat personen så jag tycker det är lurendrejeri.
Därför så viktgt att kunna arabeta ned bevis för att vara seriös .
Lasse
# 17 Kan bara hålla med att det viktigaste är att anden hittar rätt och dom boende och mediumet mår bra efteråt.Allt annat är ointressant det viktigaste är att jobbet blir rätt utfört sen hur vi utför vårt arbete sker ju olika från person till person och är det något jag lärt mig så är det att inte dömma andras arbete.
Vi är individuella och jobbar olika,resultatet är det som ska stå i centrum inte vilket tillvägagångsätt vi har.Jag jobbar med det Shamanska men även intuitivt under en rening och hittils har folk vart nöjd och tacksam och inte tar jag en endaste krona för arbetet.
Sen vad den fysiska världen anser och tycker om varandras arbetssätt det måste man bortse från.Är dom som söker ens hjälp nöjd då är jag också nöjd,går anden mot ljuset då är ju jobbet utfört
#19 jag har sett många medium på "det okända" som beskrivit andar som man inte kan påvisa att dom existerat när dom letat i folkbokföringar mm…
Är dessa medium bluff då?
Om jag har besvärligt med andar hemma så bryr jag mig inte personligen vem denna ande var utan det viktigaste är att han/hon kommer in till ljuset där den ska vara och att jag får det lugnt i mitt hem…
Har du sett hur Birka Tore jobbar?
Fast denna tråden handlar om oseriösa spåkvinnor/män som spår, inte något annat… Det kanske behövs en ny tråd om oseriösa medium….
Om man tar spådom så ska man nog vara mycket försiktig. Som siare ser man en möjlig väg, och troligen det vägval som siaren själv skulle gort. Så går man till olika siare får man höra olika vägval. Det jag skrivit ovan är om man gått till siare med ärliga avsikter och god kunskap.
Även är jag säker på att en spådom kan påverka ett vägval, och om det är rätt att göra så har jag haft många funderingar kring.
Vi är ju här för att få kunskap genom att lära oss.
Så genvägar kan i förlängningen bli senvägar.
#0 Bra ämne att ta upp, jag kan bara hålla med dig och blir bara förbannad.
Men vart går då gränsen för vad som är rätt och fel?
Dessa vägledare tror säkerligen att de gör helt rätt och anser att vi som beskyller dem för att vara oseriösa har fel, de tycker säkert att vi inte har tillräckligt stor kunskap!
På samma sätt som att du själv är övertygad om att du samspråkar med Ärkeänglarna och andra tycker det är oseriöst.
Är det inte så att vi är saliga i vår egna tro?
Personligen tror jag varken på Förbannelser eller att någon på vår jord har direktlinje till Ärkeänglar.
Men jag lär väl få veta hur det förhåller sig när jag själv äntrar Pärleporten eller den dagen jag själv får änglakontakt.
Finns det inga riktlinjer för er som är Mediala vägledare?
Får mediala vägledare kalla sig för "Medium" (är det seriöst)?
Titeln Medium är ett väldigt gammalt uttryck och bakom den titeln finns det klara riktlinjer för vad man ska utföra då man arbetar mediumistiskt och det starkaste handlar om att man ska kunna ge bevis för att andevärlden existerar. Som Medium kan man dessutom arbeta som Medial vägledare, man måste alltså ha bägge disciplinerna med sig för att vara Medium.
Shamaner har säkerligen riktlinjer de med för hur deras arbete ska gå till.
Jag själv kan inte ge mig till att kalla mig för Shaman om jag får för mig att använda rökelser i olika sammanhang, det krävs lite mer.
För att dra en parallell, en Sjuksköterska titulerar sig inte som Läkare.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
"Om du syftar på husrensningar nu så vill jag bara säja att strunt samma hur man gör det bara anden får komma till ljuset och att dom levandes inluderat mediumet ska må bra."
Jag tycker absolut inte att det är "strunt samma" och i 9 fall av 10 handlar problemen inte alls om platsbundna andeväsen.
Det är fruktansvärt hur folk som upplever att de är hemsökta får luft under vingarna på grund av att någon som säger sig vara Medium ger dem bifall och sedan tar hutlöst betalt för att få bort "spöket" som huserar.
Har man inte förmågan att ha kontakt med andevärlden eller ge bevis så innebär det rent krasst att man inte vet om man utfört en husrensning.
Att de boende ändå i efterhand tycker att det känns väldigt bra är inte så konstigt, tror de tillräckligt mycket på det som är utfört så stänger de med automatik av sin egna känslighet av att känna dessa energier.
Jag tycker att om man utför räddningar tillsammans med Ärkeänglar "Angel oracle messenger…" och utan kontakt med den som är platsbunden så är det väl lämpligt att Titulera sig för det och ingenting annat.
Man är varken Medium eller Shaman om man arbetar på det sättet.
Jag jobbar med det Shamanska men även intuitivt under en rening
Det är på samma sätt som ett Medium arbetar men inte som en vägledare eller Oracle arbetar
- Ett Medium måste kunna arbeta både med Andevärlden och Intuitivt
- Vägledare och Oracle arbetar Intuitivt (Oracle för mig betydet Vägledning Spådom mm.)
//Hellas

Jag var nog lite otydlig när jag skrev bevis man kan alltid få fram att man verkligen har en ande med sig även om man kanske inte alltid kan identfera anden.
Som tex vid ett tillfälle då anden berättar att an i stort sett skiter i dom boendes boningshus eftersom det inte var hans boningshus men att dom ska låta bli dom andra byggnaderna för dom är hans.
När ande talar om att hans bonings hus brann nerpå 30 talet.
Dom boende berättar att det stämmer det nuvarande boningshuset byggdes i början av 40 talet för det gamla brann ner i slutet av 30 talet.
Vilket jag ser som bevis att man fått informationen från anden.
När ni tar upp detta med Det Okända så framkommer det ju även i en del program men långt i från alla att det inte rör sig om en andekontakt utan om platsminen.
Att mediumet läser av händelser som skett i huset och visar sig vara samma sak som dom boende känner av.
Så i många fall rör det sig inte om ngn andekontakt överhuvudtaget utan om att man läser av händelser som skett i huset så ingen andekontakt överhuvudtaget.
Vilket inte alls är ovanligt när man gör besök att det inte är ngn ande utan minnen som dom boende känner av.
Fungerar det samma som psykometri då man beskriver ett föremål.
Då kan man ju naturligtvis inte få anden igenkänd eftersom man inte har haft andekontakten.
Men då ska man ju även säga det att inte rör sig om andekontakt.
Så helt rätt inte alltid man kan få en ande igenkänd för inte alltid det finns ngn ande där som stör.
Eller att man som medium tolkat namnet fel så den inte kan hittas för inte alltid man hör så tydligt.
Inte alltid så lätt att tolka som vid ett tillfälle jag hör Evor tolkar detta som Eivor sittern kan inte känna igen det namnet men däremot så hette anden Evald o hade 2 barnbarn som hette Eva.
Men att man får fram så mycket andra detaljer som kan kännas igen
Men säger du att du har en ande kontakt så ska du även kunna lämna bevis på att du har andekontakt om du arbetar seriöst.
Det händer att man inte får andekontakt under en sittning eller att man inte får ngn ande igenkänd händer alla medium i bland. Men då tar inte jag betalt för besöket heller.
Lasse

att vara medial är som att vara kock, vi har olika tekniker, "talanger" olika kunniga både teoretiskt o praktiskt. behöver man vara utbildad för att kalla sig kock? kan bara utbildade kalla sig kockar? Kan inte en själv lärd person ha mer talang att vara kock än många utbildade?
det e ettmännskligt påfund med regler o riktlinjerna som ni pratar om inget annat.
Alis volat propriis 

Vissa yrken är skyddade i lag du får inte kalla dig läkare hur som helst inte heller advokat fastighetsmäklare mm
Är väldigt många yrken som är skyddade enligt lag.
Medium är tyvärr inte skyddat enligt lag här I Sverige.
Men är det i ett flertal andra länder och det är klara riktlinjer på vem som får kalla sig medium eller inte allt för att skydda klienter för att bli lurade och det är väl inte fel.
Men så är ju ett Medium mer accepterat och mer allmänt erkänt i dessa länder en vad det är i Sverige.
I England kan du finna anställda Medium inom den offentliga vården.
Men kanske inte så vanligt som med healingen där det finns över 8000 st registrerade Healer inom den offentliga vården.
Sedan finns det ju ännu fler om man tittar på den privata vården.
Så sätter du upp fasta riktlinjer och lag stadgar får du även en helt annan seriositet och blir genom det också mer accepterad.
I England ser man ju detta med medium på ett helt annat sätt en här i Sverige.
Finns en spirituell dags tidning även om den kommer ut en gång i veckan.
Du har spirituella Kyrkor där det förekommer regelbundna seanser.
Bara i London kan du finna över 1000 spirituella kyrkor som kör regelbundna seanser.
Så en helt annat intresse för Andevärlden där men så får inte vem som helst kalla sig Medium där.
Lasse

jag tycker ändå det kan vara farligt att bestämma vem som har mer rätt än andra, det kommer alltid att finnas personer som är mediala med eller utan lagstadga. De som bluffar har ju en tendens att inte klara sig ändå. Lurad kan man bli när helst och var helst oavsett om personen är godkänt medium. Dessutom så anser jag inte heller att en människa ska äga den makten att avgöra om en annan person är medial eller tillräckligt medial. Och hur?
Klimatet i sverige kanske inte är gynnsamt för den lagstadgan?! Vi lever inte med samma värderingar osv och jag anser att det inte i alla lägen det mest gynnsammaste att sträva efter att bli som andra länder heller…
Om de på andra sidan hade så gärna velat att vi skulle vara "hållna" så hårt så hade det varit så från början. Detta är ytterligare bevis på människors strävan att få kritisera, få kontroll och omyndighetsförklara andra människor etc…
Goda bra medium överlever mötet med andra människor. Ett dåligt bemötande sprids fort och bör man inte underskatta omgivningen dess förmåga att sprida vidare. Precis som dålig service i en affär kan stjälpa hela företaget.
Och även om det skulle kunna utses ett råd som skulle få en makt att bestämma vilka som är dugliga nog betyder inte heller för den delen att de är kompetenta eller kan bemöta människor. Även om du Lasse pratar om läkarna och deras lagstadga så misslyckas många läkare (för att inte tala om konsekvenserna som kan bli mer dödliga än hos medium där av en av orsakerna till deras lagar) i både behandling och bemötande!!!
Personer som går till mediala personer och ber om hjälp får väll också se till att inte heller vara naiva eller sätta den mediala personen på en pedistal! Gåvorna eller vad vi ska kalla det skiljer sig person från person hur mycket man kan uppleva, se och förstå som så många andra orsaker!
Alis volat propriis 
Jag hoppas att någon finner en väg som kan ena medium kåren i Sverige. Så cert får någon form av erkänt allmänt värde. Det borde ju inte vara så svårt att ena dom som ska förespråka kärlekens budskap.
Detta tror jag att är den enda vägen att få erkännande från medborgarna i vårt land.

# 30
Jag håller med dig det borde inte vara så svårt jag var med och startade upp Mediumförbundet för några år sedan.
Jag var helt övertygad att alla som jobbar med andevärlden och med kärleken skulle kunna samarbeta.
Men där misstog jag mig radikalt.
Det är många olika skolor inom medialiteten Här i Sverige vi lyckades enas om stadgar o riktlinjer och startade upp.
Men oenigheterna var för stora så det funkade inte tyvärr.
Nu är det en ny grupp som planerar att starta upp ett nytt förbund.
Jag hoppas verkligen dom lyckas och önskar dom alla lycka till med detta.
För tittar vi bara på Reikiförbundet så har dom skapat ett fantastiskt jobb och jobbar med information till både allmänhet och beslutsfattare för att skapa ett förtroende för dom sysslar med Reiki Healing.
I dag är Reiki Healing accepterat som friskvård och avdragsgill för företag.
Villet ingen anna healingform har. Reik utövare kan även ansluta sig till friskvårds checken mm.
Så visar hur mycket ett enat förbund kan utföra.
Ensam ärdet svårt att skapa stora förändringar enade och samlade är det mycket lättare.
Lasse

Lagen handlar inte om vem som ska bestämma eller vad för skola man gått.
Medium betyder enkelt o konkret person som komuniserar med andevärlden.
Lagen förstärker detta genom att kräva att mediumet kan lämna bevis för denna kontakt.
Det går inte att säga som medium att din guide säger detta eller att du har levt ett tidigare liv osv.
Utan här krävs det att man som medium ska kunna lämna beskrivningar på avlidna o få fram konkret information så anden kan kännas igen.
Inga konstigheter i gentligen vad är det för fel att kunna arbeta på detta sätt att ge bevis ?
Få mäniskor vet ngt om sina guider o hjälpare så kan sällan ses som bevis samma med tidigare liv.
Så inget Medium arbete så vill man jobba på det viset får man i stället kalla sig medial vägledare regresions terapueft tarotläggare mm
Detta gör ju även det lättare för klienten när den ska söka hjälp vill den ha Andekontakt så söker du ett medium vill du ha guide kontakt söker du en medial vägledare.
Vill den ha reda på tidigare liv så söker man sig till en regresions terapueft.
Vill du ha en tarotläggare söker du en tarotläggare.
Ingen som förbjuder dig att jobba på ett visst sätt men det styrs upp och reglerar vem som gör vad,
Så i England måset du jobba med att ge bevis på att du verkligen har en ande kontakt för att jobba som medium.
Jobbar du med ngt annat så får du också kalla dig ngt annat inte Medium.
Lasse
#31 Jag vet att det där med olika skolor kan vara ett litet problem pga olika arbets sätt. Har hört lite olika parts inlagor varför det förra försöket misslyckades.
Men jag hoppas fortfarande på att för medium kårens egen skull att viljan av att både ge och ta finns
Tror nog om detta skedde skulle vi även komma lika långt inom en fem års tid som England har kommit.

# 33
Ja du du hoppas att vi ska komma lika långt som i England.
Det hoppas jag verkligen inte i England finns fler olika förbund och olika samfund och ingen erkäner den andra så en fruktansvärd strid och makt kamp mellan dom olika fragtionerna.
Så att vi också hamnar där hoppas jag verkligen inte.
Lasse
#34 Jag vet detta om olika skolor, vill helst blanda lite själv men det är svårt att få gehör för. Så nu försöker jag hålla mig till AF
Ger inte mycket för ett förbund i dagsläget och tror inte på ett enat sådant - möjligen blir det klubben för inbördes beundran
Förbund miste sin kredibilitet när Spiritualistiska Riksförbundet stöp på 90-talet - på grund av delade meningskiljaktigheter - inget har förändrats idag!
Folk vill ha snabbfixar idag och vill inte gå utbildningar - bara trycka på en knapp så ska allt ramla ned i huvudet på dem!
Eller så går man till alla amerikanska influenser med chanelings av "höga mästare" eller "Ärke Änglar" Herregud säger jag bara - finns inga genvägar som medium - att vara ett medium är hårt , hårt arbete för sin utveckling i cirkel form - ingen är beredd lägga ned den dedikeringen idag - välldigt få gör det - och det är dom få ni kommer höra talas om i framtiden - för resten kommer stå och stampa på samma fläckar!
England framstårs i svenska ögon som föredömme - talar du med engelska medium så sparkar de bakut åt glamofiering som figurerar här! en fråga varför tror ni så många medium kommer till lilla sverige just nu ? eller har gjort under många år????
Att det nu tisslas och tasslas och skriks om nya förbund är ett skämt i mina ögon - var fasen var stödet då vi startade ett förbund - varför stöttade inte alla medium det då!??????
Nä certifikat av de som tislar nu ihop en gryta skulle inte jag vilja bära - ursh så less jag är på denna soppa med bezzervisser som tror de kan o vet………
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
"…….att vara medial är som att vara kock, vi har olika tekniker, "talanger"……."
Svar: Det känns som att det råder begreppsförvirring.
Det är en stooor skillnad på att vara "Medial" och att vara "Medium".
Mediala är vi alla mer eller mindre men bara för att man är medial så innebär det inte att man är ett "Medium" lika lite som att bara för att man är ett "Medium" så är man ej med automatik en person som utför räddningar.
Ett Medium är inte heller en Shaman och vise versa.
En vägledare är inte heller ett "Medium"
Det finns alltså olika typer av Mediala kunskaper och färdigheter.
Det ena är INTE på något vis finare eller bättre än det andra, alla behövs på olika sätt men vad bra det skulle vara om var och en faktiskt kunde titulera sig som de ska.
Kockyrket har också olika typer av specialinriktningar.
Läkaryrket likaså, bara för att man har är läkare så är man inte med automatik Hjärnkirurg.
//Hellas

Under åren vi bedrivet våra Mediala cirklar och kurser så har man fått se väldigt många Personer som gått olika utbildningar och lärt sig olika tekniker.
Men när man får in folk som gått 3 helgkurser och fått Medium certifikat reagerar man ju.
Dessa personer hade fått öva jätte mycket på olika intuitions övningar och var jätte duktiga på detta men alldrig hade dom fått prova på att ha en andekontakt.
Så går dom ut med ett certifikat som medium.
Villket gör mig beklämd att man så lättvindigt ger ut certifikat på sina ställen.
För mig är det inte seriöst att ha ett medium certifikat och inte fått lära sig att ha en andekontakt.
Lasse
Nu gör jag mig riktigt obekväm med er men fy uch vad less man blir på att höra när medium slår ner på andra mediums arbete.Alla kan inte vara oseriösa visst dom finns och vart vi än vänder oss i samhället finns alltid oseriösa människor av något slag,dom slipper vi aldrig undan.
Att ha ett cerifikat ger ingen som helst garanti på att man är ett bra medium,med eller utan finns alltid både bra och dåliga.Att jämföra mediumskap med andra yrken går inte ihop,man kan inte jämföra ett medium med tex en snickare då det rör sig om helt skillda saker det andliga och det värdsliga.
Varför i alla livsens dagar hugger medium andra medium i ryggen? säger att jobbar man med ärkeänglar eller guider betyder det att man är oseriös.Min motfråga blir har man sett detta medium man anklagar i action,har man bevis för att denna är oseriös om inte så tycker jag att man går för långt om man yttrar sig.Endast dom med erfarenhet av en person kan svara på om det är ett bra medium eller inte.
Jag ser mer och mer av denna grymhet mellan medium och måste ställa mig frågan,vi säger vi jobbar med ljus och kärlek samtidigt som det gnabbas på så många håll inte enbart forum utan ute på fältet i både kurser och på seanser.
Skulle jag ställa mig upp och säga att endast mitt sätt att jobba är det bästa alla andra är bluff då har mediumskapet fullständigt stigit mig åt huvudet och jag bör snabbast möjligt lägga ner det jag håller på med.Sätter jag mig på så höga hästar har jag missförstått allt vad jobba i ljus och kärlek innebär jag blir enbart mallig och styv i korken om jag sätter mig på andra mediums arbete.
Vet inte vad som skett men dag efter annan möter jag detta hos medium att man slår ner på varandras arbete.Vi jobbar med olika tekniker och ingen teknik är sämre än någon annan så länge jobbet blir utfört och den som anlitar mediet,Shamannen eller Wiccanen känner sig nöjd.
Inte undra på att jag numera kräks på mediumskapet,har lagt ner allt vad sittnigar kurser och seanser heter.Med denna inställning från så många håll får jag bara nog det handlar inte om att tävla vem som är bäst utan vi måste kunna mötas i kärlek och acceptera varandras olikheter.Inget medium är det andra likt utan vi jobbar alla på vårt eget individuella sätt.En del som Shamaner,Wiccaner eller ärkeänglar och guider.Det är inte enbart ett mediumskap som fungerar utan det finns så oerhört många olika individuella sätt att jobba på och vi måste respektera varandras olikheter och inte dömma innan vi vet hur en annan presterar i sin uppgift.
Allt andligt arbete för mig personligen går ut på kontakten med min guide,utan honom vet jag inget om varken psykometri , platsminnen eller andekontakter.Han ger mig informationen utan denna länk kan jag omöjligt läsa av en person,ett föremål eller plats.Jag behöver en länk som berättar för mig om olika saker,själv har jag inte förmågan att veta utan min guides hjälp.Så när jag hör detta eviga tjat om att vissa medium inte skulle ha andekontakt då undrar jag vart kommer informationen om både människor djur, platser, andar och saker,någon måste ge mig denna för att jag ska veta och i mitt fall är det min guide som ger den ingen annan.Någon annan kanske hämtar den från ärkeänglar eller någon anhörig så vems sätt är då mest rätt och bäst?jo det sättet som för oss personligen känns rätt att jobba på.
Vi måste få mer acceptans för varandras olikheter och inte ropa högt att jag och mitt är bäst.Gick för några år sedan en kurs för en dam som jobbar med just ärkeänglar och guider,hon i sin tur fick höra från olika håll att hon skulle vara oseriös i sin utövning men den damen hon visste vad hon gjorde och jag har nog aldrig sett maken till medium klockren träffsäker och en kunskap som få är förunnat.Allt prat bakom hennes rygg var enbart avundsjuka från andra medier som inte hade den gåva hon har men hon låter sig inte tryckas ner utan gör sitt och kan verkligen prestera och ge bevisföring som står riktigt högt i tak.
Så länge vi gör vårt jobb med bra resultat, vi är alla olika så tycker jag att vi ska acceptera varandras olikheter.Mitt sätt att jobba fungerar kanske inte för en annan medans andras sätt inte fungerar för mig.Vi säger vi jobbar i ljus och kärlek då ska vi göra det också och inte dömma innan vi vet vad en person går för.Jag vill inte dömma andras arbete innan jag vet vad just den personen går för och springer jag runt med det pratet i mun då är jag bara osäker på mig själv både som person och medium.
Tack för att jag fick vara lite obekväm med er 
Allt gott till er !

dethandlar inte om att jämföra olika yrken på det sätt du syftade på Walkinbeauti utan jag syfta om man nu kan vara lite öppen, att bara för att man kallar sig kock kan vi alla ha olika erfarenheter, kunnande osv oavsett om man är utbildad eller inte. Alla kan laga mat fast olika mycket. Vad vi klarar av att se, höra, känna osv skiljer sig åt fullständigt eftersom vi har olika erfarenheter och hur vi arbetar men slutresultat är fortfarande meningen att den ska bli nått så när samma. Inte undra på att allt går som det gör om ni tror att ni är för mer och inte kan jämföras med andra yrken…
Det kommer alltid finnas mediala, mediala nog för att platsa gott o väl i era "klubbar" som medium men som aldrig kommer bli rikskända utan bara hjälpa sin omgivning. Ska ni som yrkar på klubben som jag håller med Jane om "invärtes beundran" ska klanka ner o ge dem förbud för att de hjälper andra så gott de kan utan att ta betalt osv… Det räcker med att de i gruppen inte vill "godkänna" någon (av olika anledningar) så har ju poängen med gruppen försvunnit liksom åt andra hållet, de som kan charma och lura sig till en "titel".
Alis volat propriis 
#39 Jag vet inte om du läser någonting som jag inte läser i den här tråden
?
Jag ser inte att någont klankar ner på någons arbete…mer än möjligen i början då det klankas ned på spåkvinnor /män som säger att det ligger förbannelser på folk (jag håller med där så jag klankar ner jag med.)
Det jag själv anser är att man ska inte Titulera sig för "Medium" om man är enbart ger vägledning.
Det är ju här det blir fel och sitters blir så besvikna.
De tror att de ska gå till ett medium och få kontakt med sina nära och kära men istället blir det en avläsning på dem + möjligen en beskrivning äver en Guide de knappt själva visste att de hade.
Några medlemmar härinne skriver om att medium talat om att de själva är änglar (men inte känner sig som sådana).
Det är INTE någonting som tillhör Mediumyrket.
walkinbeauti, det handlar väl inte om att se ner på andras arbete bara för att man tycker de Titulerar sig felaktigt?
Tycker du det är rätt om jag själv kallar mig för Shaman men i själva verket endast lägger Tarotkort?
Är jag en Shaman om jag enbart kan lägga Tarot och blir inte mina eventuella sitters väldigt lurade om de förväntar sig att möta en Shaman men möter en person som lägger Tarot?
Är det inte så att det är människorna själva som förminskar sina egna färdigheter genom att inte Titulera sig med det de faktiskt är.
Lasse är själv en av sveriges skickligaste Tarot läggare och jag vet att när han Lägger Tarot så kallar Titulerar han sig inte som "Medium" utan är noga med att tala om att han vid de tillfällena arbetar som "Medial vägledare".
Vad tusan är det för fel med att vara Vägledare, det är bland det svåraste och absolut viktigaste mediala arbete som finns.
Man möter i regel ytterst sköra människor som söker vägledning för att skingra kanske oroliga tankar.
Mediala Vägledare gör ett oerhört viktigt arbete och jag fattar inte varför så många kallar sig Medium när de i själva verket borde vara stolta äver det de är vägledare.
//Hellas
Väl talat Walkingbeauti. Känner att jag inte har orkat ge mig in i debatten men jag håller fullt med dig. Det är så tråkigt med all denna smutskastning. För mig betyder smutskastning att man inte tror på sig själv. Annars behöver men inte kasta skit. Om man är trygg i sig själv så vågar man tro på att de som ev. inte är "sanna" i sitt utövande kommer att avslöja sig själv. Att tro att det bara finns en sanning = ett sätt att gripa sig an det mediala är bara dumt i min värld. Då närmar man sig sekterism där en ledare bestämmer vad och hur alla andra ska tro. Det kan aldrig bära något gott med sig.
Klubben för inbördes beundran som du skriver om Jane vill jag iaf inte vara med i… En klubb där man hyllar olikheterna däremot, det hade varit positivt för vår allas framtid, tror jag.
// Danda
Kan bara hålla med Walkin och dandamimm här. 
# 41 Hellas detta var ingen kritik mot dig personligen utan generellt hur medium slår ner på varandra.Ser det ganska tydligt i vissa av inläggen och möter detta så gott som dagligen vilket resulterat i att jag dragit mig ifrån en del som sätter sig på höga hästar.Men ta inte åt dig personligen är du snäll
# 42-43 Tack !nja hade inte heller tänkt ge mig i kast i denna debatten men kunde inte vara tyst men nu är jag klar orkar inte strida och slösa energi mer på den. Någon klubb med inbördes beundran vill inte jag heller vara med i 
Varför skulle det bli en ryggdunkar klubb. Trotts olika arbetssätt kan man skapa vissa ramar att hålla sig innom.
I detta fall är det inte vägen som räknas utan resultatet, den som går till ett medium ska kunna räkna med ett resultat som är godtjänt.
Kvaliten på det vi gör måste förbättras, garantier för kunder måste skapas
Om någon vill ha en tröja ska h-n inte få en fingertutt, eller något som påstås vara en tröja
> Vad tusan är det för fel med att vara Vägledare,det är bland det svåraste och viktigaste mediala arbete som finns<
Det handlar egentligen bara om att vara en medmänniska,som peppar säger goda saker till någon som kanske har lite kris o behöver lite hjälp o puschh.
Att vissa ser det som bland det svåraste kan vara så,kanske därför det kostar ca 700:- för att det tar på krafterna för dem.
Man kan ringa till Jourhavande Medmänniska också det är faktiskt lika och kostar knappt något.
Människan har en alldeles utmärkt egen kraft,och som är viktig för var en att förstå att ta den tillbaka, så att de inte lägger sina liv i andras händer.
Själv har jag gett många människor beröm puschh,lite hjälp genom mitt liv att det skulle vara en medialt arbete har jag aldrig uppfattat det som.
#44 Nejnej, jag tar inte åt mig alls, det är nog bara det att jag inte hänger med riktigt eftersom tråden startar med att ifrågasätta andra Medialt arbetande personer.
Jag avskyr också klubbar för inbördes beundran, det är därför jag själv valt att hålla mig borta från dessa och jag kommer aldrig hålla med ett annat medium bara för att man inte "ska" ifrågasätta kolegor, jag tycker även det är fel att vara tyst om man ser någonting galet.
Men visst måste vi som Medium även öppet kunna diskutera och ifrågasätta varandra och inte fungera som ett litet stängt kollegeat där man enbart i slutna kammare tisslar och tasslar.
Att ifrågasätta ett arbetsätt innebär ju inte att man själv sätter sig på höga hästar.
Jag använder ofta ett forum för att pröva mina egna värderingar och ställa dessa mot andras just för att jag själv ska förstå och till och med kunna omvärdera mina egna tankar.
Är det inte lite typiskt svensk att inte kunna ifrågasätta någonting.
Redan i småskolan fick man ju höra:
"Gör det bättre själv då"
"Du ska väl inte komma och tro någonting"
"Är du så mycket bättre då"
Allt det resulterar i att vi fortfarande som vuxna människor inte kan ifrågasätta någonting utan att det ska blir irritation.
//Hellas
#46 Det ligger lite i det du skriver men en sak är helt klar, det är tyvärr alltför få människor som klarar av att vara Jourhavande medmänniska, det är inte enkelt och alla har inte den fallenheten, det glädjer mig att du själv har den.
//Hellas
Förr i tiden kallades man klok gumma eller gubbe och dom hade inga cerifikat men jag garanterar att många var otroligt skickliga och kunde hjälpa många.
Är inte meningen med mediumskap i alla dess former att sprida ljus, kärlek och upplysning?
Varför motarbetar vi varandra?
Ja visst jag motarbetar dom som får folk att må sämre och luras men där ligger min utmaning att istället försöka skicka kärlek till dessa människor, jag hoppas jag når dit en dag..
Jag har vänner som gått till medium som är utbildade av ett mycket känt medium och medlem i förbundet som inte alls är sympatisk och vill sprida upplysning utan spelar besserwisser och håller tillbaka folk som vill utveckla sin gåva.
Min första mentor gick till en väldigt känd häxa i Stockholm och fick veta att hennes dotter skulle dö i en olycka.. Sådant är helt oacceptabelt för mig, sånt får man inte alls yppa!
Jag stötte själv på ett oseriöst medium på en vårmässa men tack och lov så berättade jag detta för mässans arrangör så hon ordnade så jag fick tillbaka mina pengar…
Jag har också blivit blåst på pengar av en äldre dam som var på Harmoniexpo i Göteborg för några år sedan, jag behövde en mentor och hon var villig att hjälpa mig så jag skrev ett brev, då fick jag veta att jag skulle skicka 500 kr och ett kasettband vilket jag dumt nog gjorde och fick en spådom istället som än idag inte stämmer… och strider mot det jag tror på, något mentorskap fick jag inte…
Meningen för mig är att kunder som kommer till mig ska gå härifrån lyckligare än när dom kom och ha en plan vad dom kan göra för att nå sin frid.
Tänk så mycket upplysning och kärlek vi kunde sprida om vi drog åt samma håll och inte motarbetar varandra!
#49 Fast det är väl ingen som motarbetar någon i den här tråden
!
//Hellas
#49 nej inte i tråden utan mera allmänt känner jag…
Så är det inte.
Det finns mängder,ja mängder av Jourhavande Medmänniskor runt om kring överallt som ser och hjälper andra människor i det dagliga livet.
Det är de som uppfattar sig som mer betydelsefulla och viktigare än oss andra människor.
De är dom som inte klarar av att vara en medmänniska på normalt vis.
#52 Så bra 
//Hellas
Vad är det som är så bra menar du så att du skrattar.
Oj här går det hett till och kanske då inte så konstigt det ser ut som det gör för övrigt inom det mediala!
Håller med trådskaparen att man får inte skapa dissharmoni med sina budskap allt ska vara upplyftande och hjälpande!
sen som sveng skriver "Kunder" jag mår illa av ordet och sådant som skapar en pengabranch inom det mediala - vilket gör att sökare ser snabba pengar i medialitet!
Det handlar inte om pengar - pengarna kommer när mediumet är förtjänt av dem - före de ska de inga ha
är det en strävan att jagaihop pengar som medium - är man helt emot de universiella lagarna!
Att det skriks nu är för att en person har klivit över skanklarna och det ledet försöker nu rädda ansiktet på resten av dem certifierade av samma mentor. inget konstigt igentligen alla är väll inte rötna bara för en är det eller?……
Nää jag tycker detta är bra det som händer i medium "branchen" det rör om i grytan och man ser vilka som………..
Sen vil jag klargöra att alla sökare klarar inte snabbfixarna och går ut med ett ego som med diplom och cert blir en farlig combenation och skadar människor som söker hjälp mer en det helar dem!
Att lägga fram mästare och ärkeänglar som det som är dragplåster kan inte annat en bli fel……….var ligger det egna ansvaret då!?
Personligen tycker jag ingen borde få arbeta med medialitet fören de uppnåt en viss ålder och har livserfarenhet - alldeles förmånga är ute och tittulerar sig medium idag - de vet inte ens vad ordet betyder!
Ha en bra dag!
Jane
#54 Jag skrattar åt att det finns så många Jourhavande människor, det är väl verkligen någonting att vara glad över, det behövs verkligen överallt 
!
//Hellas

Jag har i mina inlägg inte sagt att ngt arbete är mer värt en det andra.
Som ngn sa jag arbetar både som Medium och som Medialvägledare och båda delarna väldigt viktiga arbete men två skilda arbeten.
Jag lär även ut dom olika arbets sätten Jag har kurser i medium skap jag har kurser i tarot jag har kurser i intutions arbete jag har även kurser i att ha guide kontakt.
O absolut inget fel att jobba på ngt av dessa sätt men helt klart är det olika arbets sätt och det måste man skilja på.
I dag är det väldigt många som ringer och bokar mig som medium när dom i själva verket cvill ha medialvägledning o tvärtom.
Helt olika arbets sätt och det har blivit helt fel vid flera tillfällen när folk har bokat en sak o det visar sig dom vill ha en annan sak.
Jag har dom som bokat en tarotvägledning och blir besvikna när jag inte fått kontakt med deras pappa.
Eller jag har dom som bokat andekontakt o blivit besvikna när dom inte fått en vägledning om framtiden.
Andevärlden håller sig alltid till aktuella saker o siar inte om framtiden så vill du ha det får du ju söka en medial vägledare.
I dag är jag verkligen noga med att fråga vad är det igentligen dom söker.
För folk vet inte skillnaderna i dag och det är ledsamt opch gör det också väldigt besvärligt för dom som söker hjälp.
Sedan så tyvärr har jag själv stött på alldeles för mycket skit i Branchen när follk som kallar sig medium inte ens har en andekontakt.
Jag har själv åkt runt på mässor ser i bland samma medium men med olika namn så får man dåligt rykte ja då kan man ju byta ut namnet på skylten ju,
Eller när jag besöker ett medium och vill ha ande kontakt o mediumet beskriver min guide när jag talar om för mediumet att jag har stor koll på min guide och mitt Ande team o mediumet blir pion röd i ansiktet och säger utan jag hunnit säga att jag inte kan känna igen denna guide då är det en ande från ett av dina tidigare liv.
Jag har svårt att acceptera när ngn försöker lura mig på det viset och där ngn utger sig för att vara medium och inte är det o sitter och tar bra betalt för det dessutom.
Därför jag tycker att man ska kunna kräva att få sådana klara bevis på anden så att jag som besökare kan känna igen mig.
Jag har varit hos medium för andekontakt men inte fått ett enda bevis för att dom har en ande med sig.
Men dom har varit ruggiga på att läsa av mig och ge mig en fantastisk rådgivning men det var inte det jag sökte utan vid det tillfället sökte jag andekontakt men mediumet visste inte hur man komuniserade med en ande när vi pratade om detta efteråt.
Då blir det så fel att utge sig för ngt man inte sysslar med och folk blir besvikna o vi får dåligt rykte.
Det jag menar att vi behöver en seriositet och ska kunna kräva att vi även får bevis på andens närvaro hos ett medium.
Söker jag en medialvägledare så vet jag att inte får dessa bevis men får i stälet annan mycket värdefull vägledning.
Inget sätt är fel att jobba på men det blir fel när man blandar i hop det.
När vi talade om England och att många Engelska Medium fåker till Sverige o jobbar beror nog mycket på att Svenska medium har väldigt bra ansende i England.
Som det stod i Psychic News den Engelska spiritualitiska dagstidningen.
Dom Svenska Mediumen jobbar mer Engelskt en vad Engelmännen själva gör märks att dom har haft våra bästa Engelska lärare och dom skulle behövas i England också.
Lasse
Men behövs verligen svenska medium i dagens svenska samhälle?
De svenska medium ägnar sig mesta delen av själavård för människor som tappat bort sig själva i stressen.
De flesta människor kan om dom förstår och får tid på sig kan dom prata med sina egna anhöriga. alldeles självmant.
Det behövs faktiskt inte så mycket.
I mina ögon krävs det väldigt mycket innan jag kan se en person som ett medium,även om den kallar sig för det.
Så vad är syftet de svenska självutnämda mediumerna har?
Vad vill dom ge?
Själv har jag svårt att tro på det.

(edit/mod: delar av inlägget raderat då det inte tillför något och innehåller olämpliga uttryck)

håller med, det finns alldeles för många självutnämnda som har alla svaren… de flesta mediala skrapar bara lite på ytan!
Intressant djurgalen #63 i Blekinge står björketorps stenen som har en dödsförbannelse om man röjer väck denna enorma runsten.
De, även om de saknar makt till det, så har de ändå tjänat ett syfte med att bevara stenen där!
HUr mycket jobb exp egypterna la på sina kunga gravar…
Och dessa sk förbannelser i samband med skatter, att de inte får stjälas o så sjunker var båt som tar skatten?
Alis volat propriis 
#55 du skriver att du inte gillar ordet kund…
Vad kallar du dom som betalar för dina tjänster?
Jag tar gärna emot ideer om nya namn…
#0 Att skrämma med hotande förbannelser för att få mer i plånboken är ännu inte lika vanligt i Sverige som det är i andra kulturer där tron på förbannelser är mer utbredd. I vårt land är det nog större risk att bli lurad av de som predikar kärlek och ljus :)
Men jag tycker mig ana att rädslan har ökat. Kanske det också beror på av vi numera är mångkulturella i Sverige.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

sant bappho, att det är större risk att bli lurad av dem som predikar ljus o kärlek än förbannelser här även om tro kan försätta berg så e det ändå lurendrejeri….
Alis volat propriis 
72 om du går till läkaren eller massören eller annan vårdande instans säger du kund då!?
Klient eller sitter är väll rätt ord för dem som kommer på medialavägledningar eller seanser.
Kunder är du i snabbköpets kassa eller annan varuhandel!

#76 Kund är du om du betalar någon för en vara eller tjänst. Till exempel i snabbköpet eller på Ramsbergsgården. Hos en läkare brukar man säga patient men det händer så klart att man är både patient och kund.
Ja, vad skall de kallas för,kund tycker jag passar för de som ger kvitto till någon.
Svartjobbarna vad ska de kalla personen som besökt dem.
Ja det får bli nobody som har varit där.
77 om du köper en vara här är du en kund ! men som elev om du går kurs och klient om du vill ha en behandlig av tex healin och sitter om du är på seans!
Kunder är du i daglivaruhandeln!
Varken kund, klient eller patient känns helt rätt tycker jag. kan någon lösa det problemet så alla blir nöjda, välkommen att höra ev er.
Det är ändå inte så jätteviktigt att lägga något fokus på tycker jag, det viktiga är hur man bemöter personen och vad resultatet blir.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

#79 En klient är en kund, åtminstone om man går efter ordboksdefinitioner.
Jag vet förresten inte om klient är bättre ur en etymologisk synvinkel, det användes ursprungligen om Romarrikets livegnas relation till patricierna.
#79 Hur man än vänder och vrider så är en elev en kund de kan inte bli annat i detta sammanhang.
Kliund…kanke vore nåt? Klund? Patund?
eller
Patiklikund? Tre i ett..all included
Tänk att det blir så patetiskt utav olika seenden inte undra på det är krig Världen!
Ha en bra dag.-)))
Då tycker jag att vi från och med nu.
Att vi benämner besökare till medium som kunder (alternativ nobody
där det finns grund för det).
Det känns som ett enhälligt beslut.
hehehe jag vet inte varför jag tänker på mäklare när jag ser ordet klient….
Vad säjs om betalande medmänniska då?
Fast det var ju om förbannelser denna tråden handlade om…
Tyvärr nu är det redan klubbat.
Så här kommer benämningen vara framöver.