Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettandlighet
Läst 1387 ggr
[mia-38]
1

Är präster mediala?

En liten stilla undran i mitt huvud bara.

Jag undrar om präster är mediala? Kan de se saker som vi andra kanske inte kan se?

jauchzet
0

Jag läser teologi nu och ska förhoppningsvis bli präst om några år. Jag tror inte att jag kan ses saker som inte andra kan se.

[mia-38]
0

jauchzet. Tack för ditt svar.Skrattande
Det kanske är något som präster utvecklar med tiden?
Jag menar…de måste ju få vara med om en massa. Eller har jag fel?

[grinda]
0

Jag tror att det finns präster som är mer eller mindre mediala. Jag vet inte men jag tror att vi kommer se en allt mer levande kyrka framöver…

Min son var på en mässa i Stockholm nyligen. Det var knökfullt. Man shantade på Sanskrit och sjöng svenska psalmer allt i en salig blandning. Prästerna hade varit i Indien och man helt enkelt korsbefruktatde båda kulturerna.

Det var lite OT men jag ville berätta ändå.

Sedan har vi Taize-munkarna…med sina meditativa mässor. Om dom är mediala vet jag inte men meditativa övningar öppnar ju upp.

Mads
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# 0 Jag tror inte just präster kan se mer än vi andra mediala.

# 1 Vad spännande :) Lycka till !

Amor Vincit Omnia

jauchzet
0

Jag tror nog inte att det är någonting som utvecklas. Det finns säkert de som anser sig vara mediala, men ingen av de präster jag känner har någonsin uttryckt den förmågan eller att de ex. skulle kunna höra Guds röst tydligare än andra osv. Jag tror att allting grundar sig i en stark tro.

Jag vet inte riktigt vad du menar när du skriver att de "måste få vara med om massa?" Kan du specificera?

Annars är ju präster helt vanliga människor så att de skulle sitta på någon högra form av medial förmåga tvivlar jag på.

Flört

[mia-38]
0

#5 Vad jag menade med det var att de kanske kan se de dödas själar, andar odyl.

jauchzet
0

#3 Jag tror inte riktigt att man kan tala om en mer "levande" kyrka. Om man upplever kyrkan idag som levande eller inte beror nog snarast på om man tycker att en gudstjäns tilltalar en som person och ger en någonting som man känner att man vill bära med sig. Men för de som upplever det i gudstjänsterna som de ser ut nu är ju inte kyrkan mindre levande. Jag tycker dock inte att alla gudstjänster måste se exakt likadana ut alltid och att det måste finnas möjlighet för nya uttryck om budskapet inte förvanskas, men att tala om att kyrkan kommer bli mer levande på grund av det håller jag inte med om. Det här var inte heller riktit som kritik mot dig, utan bara ett sätt att förklara hur jag ser på det, så ta inte illa upp!

#4 Tack!

jauchzet
0

#6 Jag har aldrig hört någon berätta om att de kan det, men om någon skulle kunna det så kanske de väljer att hålla det för sig själv, vad vet jag. Jag kan ju svara för mig själv iaf och säga att om jag blir präst så tror jag absolut inte att jag kommer att utveckla någon sådan förmåga.

[walkinbeauti]
0

Läste teologi för många år sedan,har djupt intresse för religion och på den utbildningen fanns en person som precis som jag såg hörde känner och vi fick väldigt trevliga år tillsammans.Hon är idag päst och lever väldigt öppet med sin medialitet som hon ser som en naturlig del av sin vardagGlad

[grinda]
0

Nej jag tar absolut inte illa uppSkrattande

Jag har bara sett att på vissa håll att  det förändrats till en mer levande kyrka (som jag ser det) för jag kan inte förneka att det ibland har känts väl blodfattigt och torrt.

Men som du säger det beror helt och hållet å prästen och de ansvariga för församlingen hur stämningen blir.

Allhelgonakyrkan är ett underbart exempel…där det är fullsatt  och man ber förböner för varandra. En kyrka dit all sorters folk  söker sigf.

[grinda]
0

"Men som du säger det beror helt och hållet å prästen och de ansvariga för församlingen hur stämningen blir."

Oops så sa du visst inte…du sa hur man som enskild UPPFATTAR om man gillar den eller den typen av gudstjänst.

Misstag av mig.

jauchzet
0

#10 Tur! Skrattande Ja absolut tycker jag att det är upp till de som arbetar i församlingen och också hur delaktiga församlingsmedlemmarna får känna sig i gudstjänsterna. Jag tycker att det är bra att exempelvis Allhelgonakyrkan finns för oavsett hur församlingen väljer att fira sin gudstjänst så finns det iaf andra församlingar att lära sig av, ta vissa delar ifrån osv. Jag har själv aldrig firat en gudstjänst i Allhelgonakyrkan men hade gärna velat det.

jauchzet
0

#11 Så, jag håller ju med dig även om du citerade mig fel, haha. För mig är det dessa TVÅ faktorer som jag tror har betydelse. Men om någon överhuvudtaget ska kunna uppfatta en gudstjänst som någonting positivt där de ex. kan få släppa allt och bara vara, så måste ju de som arbetar i församlingen lägga manken till.

[grinda]
0

Hi hi då gjorde min tolkningsmiss inte så mycketFlört

Mirjami-78
0

Jag läste i en tidning inte alls så länge sedan om just en präst som hade sett änglar under Gudtjänsten.

Sen om präster är mer mediala än vi andra…Nja det tror jag inte men tycker det är spännande med präster som är det.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
0

Vår präst som vi hade i veckan, verkar se en del. Det märkes på hans min ibland.
Men långt ifrån alla präster är kanske inte mediala.

Mirjami-78
0

Mia….Frågade du prästen ang. det mediala??

[mia-38]
0

Nä det gjorde jag inte Mirjami.

Men en händelse var speciell. Och jag såg att han reagerade.
Vi stod på kyrktrappan. Alla andra, släkt och vänner, satt inne. Vi skulle gå in med prästen.

Helt plötsligt börjar det att blåsa som attans och regna. Det blåste så träden utanför nästan låg ner. Vi tittade på varandra och mamma sa att det är pappa som protesterar.
Prästen tittade konstigt på träden precis som om han såg nåt, och gick sedan in.

Mirjami-78
0

Oj……Ja det var nog eran pappa!! Kan tänka mig att prästen kanske har varit med om liknande händelser och kände igen det där.

[grinda]
0

Jag tror som du Mia om man håller på med något som har med födslar och död att göra - det skulle inte var konstigt om man så småningom börjar bli medial. Inte alla men vissa…Och man håller nog tyst om det för av någon anledning så verkar det inte riktigt rumsrent att  vara medial i kyrkan.

Mavios
0

Intressant diskussion.
Min fundering är om inte det finns två huvudkategorier bland prästerna. Ena delen är mest teoretiskt teologisk - religionen intresserar dem och de tycker det är ett bra yrke men har kanske inte en riktigt övertygad inre tro.

Den andra delen har en en inre stark övertygelse och tror på både underverk, änglar och vill verkligen sprida kärleksbudskapet som de uppfattar det enligt Bibeln. I den sistnämnda gruppen tror jag man kan hitta en del mediala präster, även om de inte alltid skulle tillstå att de är det. :)

Och nu vill jag understryka att jag här generaliserade grovt, så ingen präst känner sig påhoppad. Det är inte meningen. Bara spekulatoner från min sida, helt enkelt.

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

jauchzet
0

#21 Jag tror nog att de flesta präster har en stark inre tro. Annars hade man nog inte valt det yrket eftersom det också handlar mycket om att sprida ett kärleksbudskap. Jag tror att det är viktigt för alla människor att tro på det som man gör och att man kan stå för det.

Flört

[kvasthilda1972]
0

Jag tror det finns präster som har en utvecklad gåva liksom dom som inte har det likaväl som det ser ut i det övriga samhället…

Har träffat präster som är väldigt öppna och dom som inte är det alls..

[grinda]
0

Om svenska kyrkan släpper in mer plats för healing och tron på mirakel så kanske folk inte längre skulle söka sig lika mycket till frikyrkorna..

Pingstkyrkan t ex var ju åtminstone förr mycket inne på det här med förbön och healing…hoppas att det blir mer av den varan i vår "vardagskyrka".

Många sökare längtar efter en starkare ritual…starkare gemenskap…något som tyvärrr kan leda till att man hamnar i händerna på sekter.

Det var lite OT men inte helt långsökt…

[GunillaF]
0

Jag har en medial vän som är präst i Svenska kyrkan. H_n "tror" även på healing och healingens verkan. Om man tänker efter så är ju Jesus omskriven som en av de mest kända healers som vandrat på vår jord! Flört

[kvasthilda1972]
0

#25 GunillaF ja Jesus är utmärkt till healing, jag brukar be honnom hjälpa mig när jag ger healing tillsammans med ärkeänglar och enhörningar och det har ett jättebra resultat!

[GunillaF]
0

#26 Jag brukar inte be honom om hjälp men vad jag menar är att han står omskriven i bl.a. bibeln som en stor healer.Glad

tarotlasse
0

Ser  ingen skillnad på om personen är ,präst polis, läkare, svetsare  eller städare.

Alla mäniskor är mediala mer eller mindre ser det som ett av våra sinnen.

Alla kan träna upp sin mediala sida mer eller mindre.

Finns präster som är jätte intreserade av det mediala o även kurser i medialutveckling o det finns dom som tar totalt avstånd från detta.

Så välsigt blandad kompott inom kyrkan om det mediala.  

Lasse