Tänkvärt
Livet består av en hel sekvens av erfarenheter. Var och en av dessa får oss att växa, även om det kan vara svårt att inse det ibland
Ytan är inte poängen, sådant som är viktigt kommer inifrån. Hittar man sin inre styrka blir man också stark utåt
Bättre fattig och kär än rik med tomt hjärta
Den sanna kärleken liknar en cirkel, och cirkeln har inget slut
Kärleken kan inte stå stilla, den måste växa om den inte ska bli mindre
Världen är vackrare när man håller varandra i handen och går tillsammans
Hämtat ur boken: ordspråk och annat tänkvärt.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Alldeles rätt…Måste bara tala om att det börjar bli mycket tjafs på vissa trådar och en sak som jag tänkt på..det finns massor med sajter här på iFokus.Och man blir medlem i vad man är intresserad av.Vi här på övernaturligt är intresserade och tror på det övernaturliga och det tycker jag att andra som hälsar på ska ha respekt för.jag går inte in på andra sidor och ifrågasätter deras disskutioner..nån sätter in ett kort på en katt tex och då skriver jag att det inte är en katt..om ni förstår vad jag menar…det känns inget roligt att varken skicka in en bild eller fråga en fråga så nu för tiden görs det mycket privat..har fått meddelande från en del medlemmar härinne som tycker att stämningen börjar bli tråkig..STANNA KVAR FÖR GUDS SKULL!!!jag tänkte som sagt gå ur men ångrade mig och tänkte att varför ska dom få förstöra det jag tror på…familjen ska hålla ihop..kram på er…

#1 Dessa negativa inlägg som har förekommit tycker jag att vi släpper nu och går framåt med mer glada och positiva mål tillsammans 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

självklart
Men "tjafs" och negativa saker är väl någon man aldrig kommer ifrån i livet??? Det är ju en del av det som formar oss och lär oss negligera det som är oviktigt och satsa på det som är viktigt?
Nu säger jag inte att jag vill ha bråk och "fullt krig" som nån skrev men jag tycker skeptiker och diskussioner om motsatta uppfattningar också hör hemma här. Allting kan inte vara rosenrött och lull-lull.
Vi/vår "tro" blir ifrågasatt i samhället och internetforum är en del av det. Snarare kan vi kanske lära av varandra hur vi skall hantera det och inte bara sticka huvudet i sanden?
Om man inte lär sig hantera sina motgångar kommer de vara en stopp-propp för resten av ens liv.
Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.

# 1
Det är väl just för att det övernaturliga bygger på vad som kan uppfattas som enbart trosföreställningar som gör att det ständigt blir ifrågasatt? Personligen har jag full förståelse för att det uppstår funderingar och är glad att det finns människor som (vill och törs) ifrågasätta. Det är dom som driver utvecklingen framåt.
Det som skrämmer mig lite är det här pratet om "familjen". Jag förstår ju att det är menat som en oskyldig tanke men när det blir en vi-och-dom-stämning som nu är det lätt att "familjen" utvecklas till något som det inte var menat ifrån början utan att någon egentligen fattade vad som hände.
# 4
Bra skrivet.
Varma hälsningar/Perla

Jag tycker också det är viktigt att kunna ifrågasätta saker.
Det viktigaste är ju att alla respekterar varandra.
Är uppvuxen som barn inom en extrem frikyrka, och där fick man inte ifrågasätta, för annars kunde man bli utfryst.
Så jag har blivit "allergisk" mot sådant 
( PS. nu menar jag inte att sådant händer här. Bäst att förtydliga detta )

Jag tycker det är OK att någon ifrågasätter det övernaturliga, det är väl ändå vad 90 procent av svenska befolkningen gör. Det är väl bara bra att många läser inläggen här.
Jag är väl kanske konstig, men jag tar inte alls illa upp om de ifrågasätter t ex mina bilder som jag lagt ut här. Men har börjat ransonera dem, kan bli lite tjatigt.
Det gäller att ha positiva tankar, så rinner irritationen bort.
Ha en trevlig dag i solskenet.

Det är så konstigt för vad som nu än skrivs så missuppfattas det och omtolkas. Man ska naturligtvis få tycka och tänka vad man vill, och även då kunna skriva sin åsikter här på forumet…Jag är ändå övertygad om att Elisabeth gjort allt för att få igång en positivitet här på sajten igen,, för det är ju det som forumt ska stå för.
Den positiva stämmningen som alltid funnits på sidan, ska plockas upp igen. Där vi kan dela både skratt, gläjde, tårar, förundran, spänningar, erfarenheter.
Forumet i sig har ju säkert skapats för likasinnade, där man kan diskutera, råda, ge varandra tips, dela med sig av sina erfarenheter när det gäller allt som berör det Övernaturliga.
Så det tycker jag vi gör,, hittar den inre spänningen här på Övernaturligt igen.. :-)
Mycket ljus och energi till er alla !
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
Fina ord från Elisabeth *ler*
#4.5.6.7. Håller med er… spec, Perla.
Men handen på hjärtat nu! Om man ser det helt opartiskt oavsett vad det här forumet handlar om. Hur uppstår de flesta "tjafsen" här? (För mig som läst trådar en längre tid utan att bli medlem ( förän igår)… så oftast händer det när någon "sticker ut" å inte har samma åsikt som dom flesta som skriver i trådarna. Så har jag uppfattat det hela. Det är nästan så man ber om ursäkt för man har en annan uppfattning för man är rädd att det ska bli fel. Då tror jag att dom flesta struntar i att skriva vad man tycker eller har för åsikt för att inte själv hamna i blåsvädret. Det tror jag inte alls va meningen med detta forum. Ett forum för mig är att man ska ha åsikter utan för den skull skapa "tjafs". Jag tycker övernaturligt är ett jätteintressant forum som behövs för alla med lite "annorlunda" tankar å att man ser det finns fler som en själv.
Frid i blåsvädret! 
(det blåser ute som tusan här i dag)
#9 BRa sagt, håller med helt och fullt. :)

#9 Bra skrivet tycker jag också.
och säger också frid i blåsvädret 
Vilka tänkvärda ord från boken. Måste låna den.
Övernaturligt behövs för många som inte har någon att prata med om såna saker.
Jag tror i slutändan att de här kan bli ett forum ut över de vanliga. *ler* Det är min åsikt. Jag tror saker händer för att få oss tänka efter. Obs!… gäller även mig 
Frid! *ler*
#9 Du slår huvudet på spiken när du skriver:
"Det är nästan så man ber om ursäkt för man har en annan uppfattning för man är rädd att det ska bli fel. Då tror jag att dom flesta struntar i att skriva vad man tycker eller har för åsikt för att inte själv hamna i blåsvädret."
Det stämmer delvis in på mig, dels för att jag känner att jag inte vill bli "påhoppad" och dels för att det känns som jag kan lägga min energi på annat än att behöva förklara/försvara mig eller något av det jag skrivit.
Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.

hej..läste ditt inlägg…Fdtr…inte ska du behöva känna så…har även känt lika…men om alla skriver så alla förstår hur du eller jag menar..och alla kan väl tänka TILL lite först på hur vi menar innan dom svarar på inlägg…VI är olika.. VI tänker olika…om jag inte förstår vissa saker här..då ifrågarasätter jag den…jag kan ha fel..och den andra kan ha fel…jag kan ha misstolkat fel..eller den andra kanske har skrivit lite tokigt om saker o ting….ALLA KAN GÖRA FEL….även jag och du…kram på dig vännen…ha en bra dag…
Jo, drutten, vi är alla olika och jag är den väldigt mycket för det som tryckfriheten står för. Jag behöver inte dela någon annans åsikt men jag försvarar deras rätt att få uttrycka den.
Men jag kan inte stå för/ta ansvar för hur någon annan tolkar det jag skriver. Att läsa något och ta intryck av det lästa är något subjektivt, reaktionerna beror alltså på hur läsaren tolkar min text. Vad jag menar med mitt skrivna inlägg kan mena en helt annan sak för någon annan hur väl jag än kan formulera mig.
Jag kan naturligtvis inte undgå att läsa saker på ett subjektivt sätt heller men om något upprör mig så finns ju svaret på min upprördhet hos mig, det hjälper inte att jag gnabbas med den som skrivit det som gör mig upprörd.
Att sedan peka ut någon människa som oseriös eller på något annat sätt hänga ut en person tycker jag är oacceptabelt. Medial eller ej så vet vi aldrig en annan människas fulla livshistoria och så länge inte någon medvetet gör någon annan illa tycker jag man skall vara försiktig att ta till för starka ord.
Det värsta jag skulle kunna tänka mig är att något av mina inlägg skulle göra någon annan ledsen. Men för att undvika det skulle jag vara tvungen att inte skriva alls. För hur skall jag veta att någon tar illa vid sig om jag råkar skriva -det är fint väder idag? Det finns säkert någon, någonstans som just idag har ett "helvetesminnne" förknippat med den här dagen och det vrids om en kniv i hjärtat på dom när de läser en oskyldig fras om vädret.
Att respektera sina medmänniskor även om de tycker annorlunda eller ser annorlunda ut eller beter sig annorlunda är något jag försöker göra i alla situationer. Det behöver inte betyda att jag måste tycka om dom eller deras åsikter.
Hur man än vänder sig har man ändan bak. Jag tror inte jag kan med det skrivna ordets hjälp beskriva exakt vad jag skulle vilja ha framfört. Jag avser inte något personligt med det här inlägget, det är mina funderingar på saker och ting som ofta får tillfälle att lufta sig inom något visst ämne.
Säkert är det någon som tar illa upp av det jag just skrivet men för en gångs skull skiter jag i det, då får de ta ansvar för sina känslor själva.

Småler åt dig….ja du detta att hänga ut..det är inte bra…jag tycker personligt att då kan man skriva till personen privat…Vi har olika åsikter..och det är f-n tur..hur skulle välden se ut annars….men skriver en person något..spelar ingen roll om det är här..eller privat…eller om jag får brev på posten..något ..sen efter några minuter så säger personen något annat om ämnet..då MÅSTE bara JAG ifrågasätta..frågan…ibland så blir det osämja…och det beror på personen själv..som sa sin första sak..och sen ändra åsikt….
lika bra att skriva..detta inlägg som jag o Fdrtr..är bara oss två imellan…
jag delar inte heller andras åsikter…jag har min..och det är jag jävligt glad över..hi hi..
nej hur andra tar och läser får dom själva stå för…
ja du att formulera sig rätt..är svårt…för hur vi än vrider o vänder…så hittar personer något negativt…(även jag)…men har nu börjat med att läsa meddelanden o inlägg flera gånger..försöker se i annan synvinkel…men det är svårt att få bort första tanken man fick….därför läser jag fler gånger…försöker se mellan raderna…om det är så eller si den menar…för många inklusiv mig själv..så glömmer man bort att förklara hur man menar…man skriver så som man tänker..men glömmer bort…att skriva..så här menar jag…vi kan ta din sista mening…
Säkert är det någon som tar illa upp av det jag just skrivet men för en gångs skull skiter jag i det, då får de ta ansvar för sina känslor själva.
jag ser det så här
DU..säger till mig…att säkert är det någon som tar illa upp…och DU säger TILL MIG att det skiter du i….Du säger till MIG att det får dom ta ansvar för sina känslor….
med detta inlägg…så fattar dom inte att det var du o jag som
prata..utan tar åt sig…sänder en bukett blommor till dig..
men om någon ber..om saker..och jag säger vad JAG tycker o tror..om man inte då kan ta mitt svar..då tycker jag att dom inte ska ställa frågan..
nej du hur vi vänder o vrider på orden..så blir det missförstånd…ja du livet är inte lätt…men vi får försöka leva med detta…..antingen får man hålla trutern..eller göra sig hörd…..men vännen..var glad än då…vi skulle nog kunna prata hur länge som helst om detta…men vännen..jag är jag du är du…OCH DET SKA VI VARA JÄTTEGLAD ÖVER…är det något du undrar över..så fråga vännen..se om jag då kan förklara eller inte…
P.S vänner här på sidan..detta inlägg är BARA mellan MIG o Fdtr…tack på förhand…kram i vårsolen

LIVET ÄR FÖR KORT…VAR GLAD OCH ÄLSKA VARANDRA…
LIVET kan bara förstås bakåt…men måste levas framåt..
Ett ögonblicks insikt är ibland värt..ett helt livs erfarenhet.
Om du tänker för länge på nästa steg. kommer du att tillbringa livet på ett ben.
Jag är intresserad av framtiden därför att jag kommer att tillbringa resten av mitt liv där….(och här)
ljus och värme