Tro är ganska dumt va?
Jag ser allt som oftas att folk tycker tro är bra att ha. Det är bra att tro saker och det leder oss framåt. Men hur tusan tänker folk?
Ponera att jag tror en sak säg att jorden är platt, detta gör att jag utgår ifrån det och säger till folk jag tror jorden är platt. Jag kan ha övertygade agument för det så som att horisonten viker av. Skulle jag övertyga fler om detta o de övertygar andra om det så kommer till sist samhället också tro det. Då blir det vedertaget. Vilket gör att ett samhälle skulle TRO utan att veta. Så lever alla i den illusionen.
Istället för att TRO eller UTGÅ ifrån att det är på ett visst sätt så är det inte bättre då att sluta utgå från sig själv o sina tankar o rädslor för olika förklaringar o ta reda på det som är sant? O kan man inte förklara varför då inte pröva något få kan vara tyst?
Bättre o veta att man inte vet o säga det än tro man kan o gissa.

det kan finnas en oerhörd trygghet att faktiskt tro. Tänk att ligga inför döden och inte ha funnit en trygghet. Låt oss utgå ifrån att veta att andra sidan inte existerar eftersom vetenskapen à 2011 inte kan bevisa den. Skulle du hellre se denna döende med dödsångest än att hellre låta den få ha en övertygelse att dennes nära och kära kommer att möta upp eller någon annan tro?
Det finns massor av saker som vi tror om och inte vet. En barns tro tex. Skulle vi då som rationella människor krossa varje förhoppning och fantasi för dem och göra dem till stela människor? Tack vare fantasi kommer många nya uppfinningar, böcker, filmer, spel etc!!
Alis volat propriis 
Om denna person släppt sin tro och börjat veta istället att andra sidan finns slapp denne vara rädd alls elelr hur? Tryggheten här är en illusion, då det är så att du inte vet vilket gör dig orolig. När du vet är du trygg och behöver inte vara orolig.
Vetenskapen? Vad har den med detta o göra vet jag inte inte för jag är emot alla teorier menar det är också tro då teorier ändras allt efter som de får mer VETANDE….
Varför skulle barn bli stela för att de slipper tro? Att kunna lära barn verklighet o ge dem trygghet är mer värt än o ge dem en värld full av illusion som ändras med tiden.
#1 Yamer kan bara instämma i dina ord. Och vad är TRO? Ibland VET man saker även om andra kallar det tro.
Hjärtat vet.
Många vetenskpsmän började sin forskning genom att tro något och arbetade sig sedan fram till fakta som sedan …. ja, så vidare
Många av oss måste få tro för att orka vidare
Själv har jag behövt detta, vet inte hur jag skulle orkat vidare om jag skulle radera ordet tro…
Jag tänker som så att jag har en kris av något slag, då måste jag ju kunna tro på att krisen vänder genom att jag testar att göra si eller så. Efter att ha testat och prövat ser jag om min tro fungerade eller om jag behöver arbeta på annat sätt och då hur…
Vi kan ju vända frågan Yemer - vad är Att "veta"
För att kunna veta något måste jag ju undersöka och det gör i alla fall jag genom att tro… - Jag tror att om jag gör så här så händer detta… jag prövar … jag får resultat… Det visar sig stämma = Nu vet jag…
Så TROR jag att det är. Jag tror på att tro och kommer fortsätta så sedan får alla andra välja hur de vill göra 
rätt bra eller 
Medarbetare på Druid & Shaman
Ni tror ju för ni inte vet annat eller hur? Ingen behöver tro det är tro som gör att vi får krig, hat och annat dåligt. När man tror saker om andra, tror saker om världen, tror saker om ja pricip allt. Detta skapar ett stort ovetande.
Självklart är det upp till var och än o tro saker men glöm då inte att en som tror vet ALDRIG.
Hjärtat vet ingeting mer än dig. Ditt hjärta är bara dina känslor. följer du det så kommer du hamna på samma ställe som om du följer hjärnan. Då hjärtat står för känslorna DU har kommer du aldrig anse du gjordet fel. Inte så konstigt då du följde ditt hjärta = dina känslor.
Varför skulle någon annan del av dig vara mer vetande än dig? Det är absurt
Nja, ditt problem som jag ser det "The_Man83" är att det faktiskt går att bevisa att jorden inte är platt men det går inte att bevisa att t ex en religion inte skulle kunna ha en osynlig kraft trots att de som nu tror på denna kraft uppenbart mår bra.
Att du sedan blandar in religiös tro i samband med krig är ju lite olyckligt när ingen Gud förespråkar våld.Detta har däremot missbrukats i alla tider av somliga individer för egen vinnings skull.
Om nu någon finner att denna individ mår bättre av att ha sin tro på något eller någon och kanske kan leva ett bättre liv var ligger då problemet !?.Och varför måste någon (veta) om det räcker med att tro för att må bra !?.
När du t ex går och röstar så (tror) du väl på det parti du röstar på även om vi alla (vet) att det sällan blir som de lovat.Anser du då att även dessa händelser är absurda !?. :)
Anslutningsvis kan jag hälsa efter nära och käras födslar och bortgång i livet att man helt klart kan följa sitt hjärta eller hjärna beroende på de val man gör.Du verkar lite vilsen med tanke på din fråga så jag misstänker att du känner obehag inför de som nu har en tro där du själv måste ifrågasätta varför andra tror.
Hoppas det löser sig för dig oavsett om du tror eller inte.Men att ifrågasätta andras livsval och livsstil när det handlar om denna tro som absurt och felaktigt brukar bara skärma av och knappast leda på rätt väg i livet.
Ha det gott.
Tack för det långa svaret svarar via PM sedan då detta kan spåra ut med vissa tolkningar och det vill jag inte förstöra tråden med.