varför tror du på gud?
Hej!
Själv är jag knappast troende. Tror mer på naturvetenskap, även om min mamma är troende och vi bad alltid till gud när vi var små. När jag var liten var det en trygghet och det är ju bra. Det enda jag ser som positivt med religionen - att den ger människor trygghet.
Vad är det som får er att tro på Gud, uppfostran eller någon upplevelse?
Varför måste naturvetenskapen och tro vara separata, kan de inte samsas. Vetenskapen säger ju ingenting om hurvida gud finns eller inte. Så då kan ju gud mycket väl finnas. Vilket jag tror.
Vetenskapen förklarar hur världen fungerar inte varför den finns/uppstod, varför vi finns till, Hur den egentligen kom till. Inte säger den något om meningen med allt/livet, m.m.
Ju mer vi får reda på desstå större gåta blir universum till sist. Så varför skulle det inte finnas en gud/övernaturlig/andlig skapar kraft bakom detta?
kanske säger forskare då; "för att det inte finns något som pekar mot att det skulle finnas", nej, kanske inte vetenskapligt, men det finns hellre inget som pekar på motsatsen.
Ungefär sådär tror väl min mamma också, men jag har svårt att se det så.
"Man får höra om gud och tomten ungefär samtidigt. Ganska snart växer man ifrån tomten men gud stannar på en ganska barnslig nivå". Så sa någon på tv, och jag tycker att det stämmer ganska bra, iaf utifrån min bild.
Jag tror inte att religionen har svaret på meningen med livet, enligt den skulle det väl vara at sprida religionen, som den gjort så många gånger genom korståg osv. Jag folosoferar väldigt mycket, och jag kan inte säga att jag vet vad meningen med livet är, jag tror att det är olika för alla. Att man gör sådant som man själv brinner för och tycker är kul.
När upplysningen kom på 1600/1700-talet blev människor mindre troende då vetenskapen öppnades för många. Och människan har alltid velat veta svaret på alla frågor. När man inte någon vetenskaplig grund att stå på och inte föstod varför det finns åska eller blixtar, då är det väldigt lätt att säga att det finns en gud som styr, ett enkelt och smärtfritt sätt att komma fram till "sanningen" och veta svaret. Jag tror idag att det är för enkelt att säga att det finns en gud som skapat univerum osv, och det är tur att många vetenskapsmän inte gjort det, kanske hade dessa då nöjt sig med svaret att det är Gud och inte forskat vidare och förstått vetenskapen djupare.
Kanske finns Gud, kanske inte, jag tror inte, men vem vet?