Oro inför resa...!
Hej
Nu på torsdag åker jag iväg på en resan tillsammans med mina klasskamrater och massa andra människor till Ryssland. Det ska bli roligt, men jag känner mig ändå så olustig och orolig när jag tänker på det.
Jag och mina klasskamrater kommer bo var för sig i värdfamiljer. Bara det att bo helt ensam i en främmande familj gör mig så nervös. Något som gör mig än mer orolig är att familjerna troligtvis inte ens pratar engelska, så man kommer inte kunna kommunicera med dem på det sättet.
Jag är en ganska blyg och reserverad person, så det är väl därför jag blir så nervös och orolig kring detta. Samtidigt tror jag att resan kommer påverka mig positivt, hoppas jag.
Några tips på hur jag kan styra mina tankegångar så jag inte känner mig så orolig och nervös?
Lite och oro och nervositet är naturligt inför nya upplevelser.
Men jag kan lugna dig med att kommunikationen brukar lösa sig även om familjen inte kan engelska. Kroppsspråk och gester gör mycket, och familjer som bjuder in folk till sitt hem brukar vara öppna och sociala, så du lär inte ha problem med blygheten. :) Eftersom familjerna ställer upp som värdfamiljer tror jag dom kan åtminstonde lite engelska.
Fokusera på hur intressant det ska bli med att få uppleva ett ryskt hem :)