Sjukt förvirrad!
Asså nu är jag inne i en grubblar-period igen. Jag blir så djupt fundersam och förvirrad vad gäller Gud, det andliga m.m. Existerar allt detta. Finns Gud? Är vi garanterade ett liv efter döden? Jag vill inte längre vara rädd för döden men det verkar bara finnas ett sätt för mig att bli av med den rädslan. Att verkligen VETA att det andliga finns, att livet efter detta finns! Men jag vet inte. Jag kan bara tro och hoppas och ibland räcker inte tron till. Jag ber ofta om ett Tecken från gud, änglabesök, men inget händer. Och jag börjar tvivla igen fast jag inte vill. Jag vill TRO men samtidigt VETA.
Hjälp vad ska jag göra!? Att sluta grubbla och tänka, det är praktiskt taget helt omöjligt. :/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det tänkesättet är mig svårt att förstå. Jag har min trygghet nu, i mig och mitt, och vad som än händer efter döden så hoppas jag innerligt att jag i alla fall slipper leva vidare i någon som helst form.
Min personliga övertygelse är att det inte finns några som helst garantier, så då kan man lika väl konstruera sig en världsbild och hålla fast vid den. Är det många som håller sig till samma världsbild kallas det en religion. Grejen med tro är ju just att man ska tro UTAN att veta. Det kallas förtröstan och är absolut inte min grej.
Men varför sluta grubbla och tänka? Att grubbla och tänka är det mest fruktsamma och givande man kan ägna sig åt! Det skulle behövas att fler gjorde det kring betydligt fler ämnen, så skulle kanske världen se annorlunda ut.
Du behöver inte grubbla! Jorden är ju liksom skapad och då tror jag verkligen att det är Gud som har skapad den. Ingen annan. Det finns bevis på att det finns en himmel. Läs boken "90 minuter i himlen" Av Don Piper så har du ett bevis.
Varför hoppas du på att du inte fortsätter i en annan existensform efter din död. Det är för mig, svårt att förstå.
#2 Tack. ^^

svårt att kanske bli övertygad utan att själv uppleva det. Och att det finns betydligt mycket mer än vad människan klarar av att förstå. Och enklare än vad som sägs.
Alis volat propriis 
Varsegod
Hur kan en bok skriven av Don Piper var ett bevis för att det finns en himmel?
Hellion.
För oss som tror är det bevis nog.
Har du själv lästa boken?
Jag har just läst en bok av Brian L Weiss som heter Många liv, många mästare. Kan rekommendera den!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#3: Varför skulle jag önska fortsätta existera?
#8 Den boken har jag också läst - kan verkligen instämma den är väldigt bra!
#6 Tro det eller inte. jag väljer att tro på att det finns en himmel.
Men om jag måste "tro det eller inte" kan det ju inte vara särskilt mycket till bevis?

vad för bevis finns som bevisar på att "himlen" inte finns? Vårt grymt utvecklade "vetenskap"?
Alis volat propriis 
#12 jag tror på himlen i alla fall. Det finns ju spöken också det har man ju märkt för att man har sett massa spöken på bild bevis.
#12 En tro är alltid något man väljer, antingen det är "himlen" eller "vetenskapen". Antingen det är det ena eller det andra, så kan man konstatera att vi inte vet allt, långt därifrån…..
För min del tror jag inte att dessa två trossystem nödvändigtvis ska behöva vara oförenliga. Just nu är den vänsterhjärnade logiken alltför dominerande. Vetenskapen skulle gå framåt, liksom mänskligheten, om den släppte in den högra hjärnhalvans helhetstänkande, vetskapen att vi alla är ett och att det finns något mer.
#15 japp du har rätt. men du andvände knepiga ord så jag fattade inte allt haha
Det finns en hel del forskning kring det här med hjärnhalvorna.
Den högra drar mer åt intuition och att se till helheten, medan den vänstra är mer inne på detaljer och logik.
Problemet idag är att vi fostras till att vara mer VÄNSTER-hjärnade medan den HÖGRA hjärnans sätt att tänka och uppfatta verkligheten ses som lite onyttig…
Men det Magi-katt menar är att det är dags nu att släppa in det högra tänket så att vi kan förena motsatserna och skapa HELHETS-tänkande…att kropp och själ hör ihop tex
Som det ser ut idag i världen så är det ju allt annat än balans.
Mer mystik, andlighet och fantasi åt folket! Annars torkar vi ut. Vi behöver BÅDA sidorna.
Så ser jag det.
PS så här sa Albert Einstein:
Fantasi är viktigare än kunskap. För kunskapen är begränsad, medan fantasin omgärdar hela världen, stimulerar framsteg, och föder utveckling.
#17 tack grinda för att du rätade ut det hela!
Albert, han var klok han….
Äsch;)) jag rätade inte ut jag la bara till…
Ja Abbe han var klok som en riktig fantasigubbe och han trodde på Gud.
Man ska inte tänka så mycket utan känna istället.
#17 ja, du har så rätt. :)
Så boken bör alltså inte betraktas som ett bevis på något sätt? Utan man får helt enkelt tro eller låta bli?
Men hur menar du? Ska någon bevisa att himlen INTE finns? Hur skulle detta gå till?
Kan vi exampelvis bevisa att ett flygande spagettimonster inte existerar? Naturligtvis inte. Men betyder det att vi på något vis har goda skäl att tro att något sådant monster existerar?
# 13 Bra svar 
# 19 Den dagen du själv ser och upplever då kommer du att förstå oss andra vad vi vart med om innan är det väldigt svårt att sätta sig in i andras upplevelser.
# 0 Evangeline det kan vara så att du kanske försöker för mycket och då blir det lätt att vi blockerar oss och missar dom svaren vi får.Vårt fysiska tänk har förmågan att dominera och andevärldens svar kan komma på så många olika sätt.Tipset är att försöka slappna av,inte pressa fram någonting.Meditation är en bra väg till upplysning eller rent av gå någon kurs i tex medialitet så får man lära sig hur det fungerar med kommunikationen.
Tror redan du fått svar från dina guider och anhöriga men i ivern att jag vill, jag vill ,jag vill och det ska helst skett igår då blockerar man sig lätt och ser inte dom svaren och tecknen man får
det finns redan där hos dig men vi behöver ofta träna oss på att lyssna inåt.Många gånger hindrar vårt eget grubbel oss från att se men håller med dig det är svårt att inte grubbla på saker och ting.Försök att slappna av så tror jag det mesta kommer naturligt både i form av Tecken och upplevelser.

För att visa på hur långt vi har kommit nu, i förhållande till vad vi kunde för hundra årsedan så förstår man hur ofantligt lite vi människor vet generellt…. Vi är kaxiga, komplexa o tror att vi kan mer än vad vi gör o tom står över allt. Många är naiva o tror att det bara finns gott. Det finns inga som är så förnekande som vi människor, mot oss själva, andra och tom de kunskaper vi en gång har haft - bara för att vi kan.
Alis volat propriis