kan ni förklara detta
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad exakt vill du ha förklarat? Det var en väldigt spännande artikel du hade hittat men det är ju ett antal trådar i artikeln om vad medvetande är, eller snarare kan vara. Jag tror det är tänkt att läsaren själv ska börja tänka på vad medvetandet kan innebära.
Jag tror det du funderade på var detta med EEG:t i dödsögonblicket och att man i 80-85 % av fallen hade kunnat uppmäta en nivå på 60-100 Hz i samband med att de dog. Med tanke på att en person som sover har ett en en EEG nivå på under 50 Hz, och en person som pratar har minst 100 Hz, så skulle det kunna innebära att en person skulle kunna vara mer medveten i dödsögonblicket än en människa som sover.
Så uppfattade i alla fall jag det. Men som det står i artikeln -"Nej, vi fick inte många svar under dagarna med Toward a Science of Consciousness – vilket inte var meningen. Man kan nog kalla det för en vetenskaplig konferens om en gåta för vetenskapen." Vilket ger möjligheter för oss övriga att spekulera vidare på egen hand.
MVH
//Black Fox

Jag undrar också vad du vill ha förklarat och av vem.
Angående konferensen säger jag som hemulen skulle sagt: int e det vetenskap.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Och även för arrangörerna märks den vetenskapliga kluvenheten – medan äldre, etablerade namn som fysikern Roger Penrose kunde ta ut svängarna som huvudtalare med en ny teori om universum, redan sågad, hoppade yngre forskare av programmet sedan de avråtts från att medverka – för att inte skada sin vetenskapliga karriär. Själv lyssnade jag på nobelpristagaren Luc Montagnier som berättade om försök med örtextrakt i hans fortsatta forskning om DNA-molekyler och HIV-viruset –
och hörde honom värja sig mot att förknippas med homeopati. Och på Allan Snyder, Centre for the Mind i Sydney, känd för att vilja utveckla en ”tankemössa” med inbyggd elektromagnetisk stimulering för att öka människans kreativitet.
– Det blockerar de delar av hjärnan som gör att vi ser saker med förutfattade meningar. Effekten är häpnadsväckande. Både varseblivning, minne och beslut påverkas. Man får tillgång till extraordinära förmågor som jag menar att alla besitter. Hans kritiker har kallat det ”elektronisk drog” eller ”digital LSD”. Och även fader Paulo Roberto, St Daime-rörelsen i Rio de Janeiro, Brasilien, arbetar med att påverka människors sinnen – men med extrakt från vad han kallar ”heliga växter” i Amazonas. – De används för självkännedom, andliga upplevelser samt att utvidga medvetandet. Effekten förstärker din varseblivning och tankeförmåga. Du erfar Gud, erfar unversum. Du får kontakt med den kunskap som finns mellan dig och dig själv, mellan dig och andra, mellan dig och kosmos.
#3 Eggebanroth
"…hoppade yngre forskare av programmet sedan de avråtts från att medverka – för att inte skada sin vetenskapliga karriär."
Ja det gäller att hålla sig inom det som är "OK-stämplat" av den rådande ordningen. Hoppas att fler forskare börjar våga gå sin egen väg…och riskera sin karriär.
Jag känner till en man som genomgick en naturörtsbehandling mot sitt mångåriga mycket tunga drogberoende (inte i sverige). Han såg hela skapelsen i sin upplevelse och han kunde beskriva i detalj vad han såg…en vetenskapsman som fick höra hans beskrivning blev förvånad över hans exakta detaljerade beskrivning av universums processer.
Han är numera helt ren.
http://www.veoh.com/watch/v206360qKRrN8Nk
Om Ibogain på Nyhetsmorgon på TV 4. Om hur heorinister blir botatde.
Lite OT kanske men väl så viktigt.