Varför?
Ibland när jag gör saker får jag en känsla av att "detta har jag gjort förut", fast jag inte gjort det.. (hoppas ni vet vad jag menar) Känslan blir väldigt stark, och jag försöker alltid att minnas, men icke.. Varför blir det så? Ngn som kan förklara?

Det brukar kallas för déjà vu när man har känslan av att ha upplevt något förut och är vanligare än man kan tro. Forskarna har kommit fram till att upplevelsen av att ha varit med om exakt samma sak förut troligtvis beror på att hjärnan registrerar det inträffade direkt i långtidsminnet istället för i närminnet.
Varma hälsningar/Perla

Och jag tror också att det är vanligare när man är tonåring. Det är då väldigt vanligt att man just upplever detta.
Nu är ju inte jag tonåring längre
Men det är ju lite underligt.. Har varje gång funderat på varför det blir så..

Forskningen har kommit fram till att det är vanligare med déjà vu-upplevelser i perioder av sömnbrist.
Varma hälsningar/Perla
Ok, där ser man.. Så det har inget med andlighet och så att göra?

Tyvärr är det nog inte så trots att man skulle vilja hoppas på att det skulle vara det.
Varma hälsningar/Perla
Enligt Sylwia Browne så är dessa upplevelser om att man varit med om en händelse, eller ställe, förut, ett "kvitto" på att du är på "rätt" väg, att du följer din redan skrivna livsplan..En alternativ förklaring..låter vettig tycker jag,,,forskarna har tyvärr inte alla svar…

Hej..detta att har upplevt saker fast man inte har gjort eller vart där..vet i tusan….kan säga att 1972 var jag i jugoslavien…på en ö som hette HVAR….när jag kom till ön..så kände jag igen mig..har aldrig satt min fot där…jag visste vad vägen gick till ett ställe som hette borgen….min tanke blev hur kan jag känna igen detta med torget o kyrkan o lilla smala gränden mellan husen som läde upp till borgen,..för det låg ju på ett berg…JAG HAR JU ALDRIG VART DÄR FÖR….så man kan ju undra om man har levt förr..fast dom säger att man har gjort det…kram
Ja drutten, jag har oxå upplevt jätteofta att jag kommi till ställen där jag kännt igen mig,eller varit på samma ställe förut, eller har sagt eller gjort samma sak förut…Jag kan oxå träffa människor som jag tycker mig käna igen fast jag aldrig sett dem förr..Och jag tror helt och fullt p åat tman "känner igen" både människor och platser i sitt cellminne, från tidigare liv…
Detta är ju jättespännande.. Varje ång jag fått känslan har jag försökt att "känna" vad som "hände sen", men antagligen så går inte det??
# 10 Jo då, det gör det,,försök att meditera över känslan du har om du har möjlighet…Lycka till..Kram Carina..

Det händer för mig också att när jag gör saker att jag kan känna att detta har jag gjort förut, fast jag har inget minne av det.
Och i drömmar kan jag vara på platser jag aldrig har varit på i verkliga livet.
och i drömmarna jag t.om. återkommer till samma plats, och känner igen dem.

# 8 och 9
Det ni beskriver här är inte detsamma som en déjà vu.
Carina.S #7
Tyvärr har inte alla medium rätt heller även om de är kända som Sylwia Browne. En alternativ förklaring kan lika gärna vara ett försök att förklara något som man inte förstår på ett sätt som tilltalar sinnet. En flykt undan verkligheten.
Varma hälsningar/Perla
# 13 Det som är verklighet för en är kanske inte verklighet för en annan…Nej, jag vet oxå att alla medium har inte "rätt" alla ggr, men för det så tror inte jag att forskarna sitter inne med de "rätta" svaren…..även de är ju inte heller mer än människor,har ju sina "marginaler" att hålla sig till… Var och en får bli salig på sin tro..MVH Carina