Tips om Bok.
Hej!
Jag undrar om ni kan tipsa mig om böcker skrivna av äkta riktiga mediala personer som man än så länge kan lita på. och vet vad de pratar om.
Köpte en bok "Ljus Folket" av benny rosenquist, men efter att ha läst om honom på internet- Han har fått ganska dålig kritik- så är jag rätt besviken på boken även om den i sig skulle vara rätt och riktig.
Nå, hart ni några bra tips? ^^
Är det ingen som har ett tips på en bra bok jag kan läsa?
En bok som kan vara nyttig och läsa är Naturligt -övernaturlig av Poul Fersling. Tar upp lite av varje, ett bra sätt att få lite översikt i ämnet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
det finns massor av härliga böcker!
Det beror bara lite på vad du är intresserad av. Vill du läsa om andar, så kanske James van Praagh?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja, jag vill ju läsa om andra sidan, andar, böcker som medium skrivit. =)
en sida som har gratis e böcker att ladda ner, rör mest häxkonst men har lite inom shamanism, asral pjojection, meditation…
Kanske hittar du nått intressant, allt är på engelska
Personligen gillar jag Sylvia Brownes böcker, där Mellan två världar är en klar favorit. Men smaken är ju som baken :)
Hur avgör man om en person är "äkta, riktigt medial" eller inte? Du har tidigare i tråden fått tips om Sylvia Brown och James van Praagh -- bägge dessa medium är ärkebluffar om du frågar mig.
Fullt medvetna charlataner som kallt och beräknat lurar andra människor på pengar genom tuta i dem påhitt och mentalistknep.
Absolut. "Why people believe weird things" av Michael Shermer. En helt underbar bok som alla borde läsa.
Det är spännande att det finns lika många människor som åsikter och övertygelser
Den är säkert ett mästerverk, Hellion, men nu tror jag att TS efterfrågar en bok rörande det mediala. Dina litterära preferenser kanske lämpar sig bättre på ett annat forum, men det förutsätter jag att du är medveten om.
Denna bok behandlar i allra högsta grad det mediala.
Så fint. Då kanske du kan posta det boktipset på SkepticismIFokus, där det hör hemma.
De flesta där har säkert läst den. Här har den istället möjligheter att finna en ny publik.
"Why people believe wierd things" - Kanske för att vi inte håller med om att universum måste vara ett helt meningslöst dravel skapat av inget.
Men det är väl inget ni skeptiker förstår er på.
Samt, ni har ej de rätta svaren om universum, så låt folk tro vad de vill, sanningen uppenbarar sig så småning om ialla fall.
"Ju mera vi vet, desto mer vet vi att vi inget vet"
"Kanske för att vi inte håller med om att universum måste vara ett helt meningslöst dravel skapat av inget."
Vem säger så om universum?
"Samt, ni har ej de rätta svaren om universum, så låt folk tro vad de vill, sanningen uppenbarar sig så småning om ialla fall."
Alla får naturligtvis tro precis vad de vill. Ingen har sagt något annat. Men det är ytterst intressant att fundera över HUR och VARFÖR människor kommer till tro på den ena underligheten efter den andra.
Tycker du inte det själv?
Är inte (exempelvis) ganska intressant att människor förr i världen trodde att arga gudar behövde blidkas genom mänsklig offer?

Cassandra Easson har skrivit flera bra böcker - Kolla bokförlaget: New Page AB
Min absoluta favorit är James van Praagh Himlen på jorden tex…. Sedan har du Bertty Shines alla böcker…bokhandeln Vattumannen i Stockholm har massor av böcker. Googla så finner du hur mycket som helst!Men det kan vara bra att vara kritisk- bra att du genomskådar Benny Rosenqvist!

Betty Shines böcker har gett mig mycket.
http://www.bokia.se/search/?q=Betty+Shine+&gclid=CMKkkYv316gCFVOMzAod4lHp9A
Elisabeth Lannge och Lena Ranehag har skrivit bra böcker också, på det här nätförlaget hittar du mycket intressant.
Hellion. Visst skulle vi kunnna göra en ny tråd för denna disskussion, men jag tar det lite kort här.
Jag håller med dig till VISS del. Jag försvarar inte mänskliga offer eller djur offer som människor blidkade gudar med förr. Men jag tror att vi lätt glömer det vesäntliga i en TRO. Alla religioner utvecklas och förändras, nu och genom hela historien. Men det gemensamma, grunden i en tro som utgör en religion är den samma. Tro på att allt liv har en odödlig själ, tro på ett liv efter detta, tro på en gudomlig skaparkraft och tro på en högre mening och ändamål med våra liv.
Ibland verkar det som om många skeptiker, ateister, vetenskapsmän vill få oss att inte tro på något av detta. Men varför? Om en religion eller en tro ger en tröst och mening, varför klaga. Visserligen kan man väl få klaga på att man offrarar och att kvinnor i vissar religioner måste täcka sina kroppar och inte får rätt till utbildning, arbete, men detta har mer med kultur än religion att göra (okej, kanske inte offrandde men du fattar vad jag menar) Något vi måste lära oss är att skilja religion från kultur.
Men alla troende här inne i detta forum skördar knappast offer för att blifka gudar, så vad är problemet? Vad är det för fel att tro på ett liv efter detta, en gudomlig skaparkraft, änglar, högre mening med våra liv?
Det finns inget som säger att allt detta INTE skulle vara sant, eller hur. Så varför klaga?
Nu undrar jag en sak Hellion. Vad är det som får dej att INTE tro på liv efter detta, högre mening, gudomlig kraft m.m. ?
# 2,3,5,6, 17, 18
Tack för era tips, ska kolla över dessa. 
Brian L Weiss skriver väldigt bra om tidigare liv. T.ex Många liv, många mästare.
Han är psykiater och trodde inte sina öron när hans patient under hypnos började tala om ett liv för länge, länge sedan…..
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
"Men alla troende här inne i detta forum skördar knappast offer för att blifka gudar, så vad är problemet? Vad är det för fel att tro på ett liv efter detta, en gudomlig skaparkraft, änglar, högre mening med våra liv?"
Det är inget "fel" i att tro på det övernaturliga. Alla får naturligtvis tro precis vad de vill -- vilket jag också skrev i det inlägg du svarade på. Jag menar bara att det är ytterst intressant att fundera över VARFÖR människor tror som de gör.
Och detta tycktes du ju även hålla med mig om?
Människor världen över tror (och har väl trott) på olika saker som du själv förmodligen inte alls tror på? Det fanns exempelvis en sekt vars medlemmar var fullständigt övertygade om att det fanns ett rymdskepp bakom Hale-boppkometen som skulle komma och hämta dem.
Är det inte intressant att fundera över HUR och VARFÖR människor kommer till tro på sådana saker?
"Nu undrar jag en sak Hellion. Vad är det som får dej att INTE tro på liv efter detta, högre mening, gudomlig kraft m.m. ?"
Detta låter som ämne för en egen tråd. Du får gärna starta en om du vill.