Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettupplevelser
Läst 5892 ggr
[lillmatilda]
0

Synkronicitet

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är ny här och var tvungen att bli medlem för att skriva av mig .. Jag känner mig fruktansvärt ensam i detta då det i min umgängeskrets pratas otroligt lite om just det här ämnet.

Därför gör jag ett försök här och hoppas på att det är rätt forum att skriva i!

Jag upplever iaf synkronicitet näst intill varje dag, ibland mer, ibland mindre. Ibland är det så starka händelser att jag mår riktigt dåligt över det, mest för att jag är så skeptiskt lagd och har svårt att se hur det skulle kunna gå till. Ju mer jag eltar detta, ju oftare dyker det upp, överallt!

Jag tycker detta är jobbigt, mest för att jag känner mig så ensam i det. Så snälla, dela med er av era egna upplevelser inom detta. Så kanske jag känner mig lite mindre "utanför"!

Är det så att vi alla är sammankopplade på något sätt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Synkronicitet

[grinda]
0

Jag hinner inte skriva så långt nu …måste iväg. Men först vill jag bara säga : Du är inte ensam om detta fenomen! Jag själv är med om det hela tiden att ibland verkar livet nästan som ett skämt. Jag hör dagligen folks berättelser om hur saker och ting faller på plats på ett märkligt sätt. Jag tror att synkronicitet kommer mer och mer ju mer man är i samklang med "universum" och ju mer du utvecklas desto snabbar går det. Vi är alla en del av ett gigantisk universiellt medvetande (Gud som jag ser det)

Men som sagt…ska iväg nu hoppas att någon annan kan skriva mer.

Detta är ett mycket intressant ämne!

(Apropå synkronicitet - idag fick jag ett PM från någon som berättade om hur hon i dagarna varit med om flera sådana;)

Magi-cat
0

lillimatilda du är inte ensam! Du är förresten aldrig ensam! Skrattande

Grinda har redan skrivit så bra och jag vill bara instämma. Det där händer mig ofta, vissa perioder hela tiden och jag har väldigt roligt åt det! Och det är som om Universum har minst lika roligt som jag….

Vi är alla ett - hur skulle det kunna vara möjligt att synkronicitet inte funnes? Saker och ting faller på plats när hjulen snurrat så det klickar till, polletten trillar ner…

Bara att acceptera, ju mer tillit, ju mer stilla acceptans, desto mindre oro och desto fler saker som faller på plats. Det är som ringar på vattnet….

Vill du läsa lite mer filosofiskt finns alltid CG Jung. Han skrev om synkronicitet eller meningsbärande samband som han kallade dem.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lillmatilda]
0

Tack för era svar! Får helt enkelt lära mig att acceptera att det händer .. Ska ta och läsa på om detta lite grann också.

Några förslag på bra böcker om detta ämne?

[grinda]
0

Jag vet att jag läste en bok om synkronicitet för flera år sedan men kommer tyvärr inte ihåg titeln.

En bok som jag har hört gott om heter Slumpen är ingen tillfällighet. Men jag vet inte om den finns kvar att få tag i.

En annan bok som jag tror kan vara mycket läsvärd är denna:

http://www.bokus.com/bok/9789127080119/slump-och-synkronicitet-om-meningsfulla-sammantraffanden-i-vara-livshistorier/

Presentation av boken:

"C. G. Jung promenerar i skogen med en väninna som berättar om en dröm i vilken en räv vägleder henne. Just då dyker en räv upp på stigen och springer framför dem en stund. Är detta en ren slump eller en synkronistisk händelse?

C.G. Jungs synkronicitetsbegrepp har rönt stort intresse bland psykologer, filosofer och naturvetare. Kvantfysikern och Nobelpristagaren Wolfgang Pauli blev t ex mycket inspirerad av Jungs arbete. Den jungianske analytikern Robert H. Hopcke ger oss här flera nycklar för att vi ska förstå hur synkroniciteten fungerar i våra egna liv. Synkronistiska händelser kan liknas vid undertexten i den roman som vi är huvudperson i, dvs i vår egen livshistoria. Det handlar om att få syn på ett nytt livsmönster i vilket vi accepterar att någonting annat, bortom orsak och verkan, vill gestaltas genom oss."

Magi-cat
0

"Slumpen är ingen tillfällighet" som grinda föreslår, av Jan Cederqvist är helt underbar! Finns att låna på bibliotek.Cool

Magi-cat
0

om jag får berätta en synkronicitet med anknytning till frågan:

För ett antal år sedan (minst 10) hörde jag upprepade gånger talas om Jung och synkronicitet, träffade på det kortfattat i både skrift och omnämnt i tal, lite överallt. Jag tänkte att jag måste försöka få tag i en bok som behandlar detta, det verkade vara intressant och något man bara måste läsa.

Jag tittade i vårt biblioteks hylla, men där fanns bara lite gamla mossiga böcker om Jung och inte riktigt i det ämne jag sökte. Nåja, de böcker som jag behöver brukar ändå hamna i mina händer till slut, tänkte jag, bara att ge sig till tåls….

Det gick ca 2 veckor. På den tiden jobbade jag i affär också. En dag var det en kund som jag pratade med lite, om vädret och om hennes hund, Hon betalade sina varor, vi sa hejdå och hon vände sig om för att gå. Då vänder hon sig till mig igen och säger "Jo förresten, jag har en så intressant bok om Jung och synkronicitet"!!

*klick* Vad kul tyckte jag!!Skrattande Hon frågade om jag ville låna den - och gissa om jag ville! "OK, sade hon, då kommer jag in med den imorgon"

Sagt och gjort, där  fick jag läsa den bok jag behövde…..synkront och allt! Cool (Men nej, jag kommer inte ihåg titeln….)

[grinda]
0

#5 Tack Magi-cat…biblioteket ja,… tänkte inte på det…SkämsSkrattande

#6 Kul det där med boken! Det där var en typisk synko! Det är lite som uttrycket "när eleven är redo så kommer läraren" (boken).

En annan sak som jag märkt är att när jag är inne på rätt väg (tao/flödet) så faller bitarna på plats på ett ofta helt otroligt sätt…nästan som någon suttit med planeringskalender - inte sällan kommer lösningen i sista minuten…detta har lärt mig att när saker känns rätt men SER knepigt ut så gäller det att ha lite is i magen.

Folk i min omgivning kan ibland slita sitt hår…men hur tänker du nu, vad har du för plan!!?? Ofta får jag uppge någon plan som kan låta trovärdig för att inte göra folk nervösa i onödan …men i hemlighet väntar jag på den rätta lösningen - som ingen kan TÄNKA ut.

Tack och lov har mina närmaste börjat lära sig att det löser sig alltid och jag kan numera säga det till dom och de tror mig (nästan)

[lillmatilda]
0

Haha, det var en rolig synkronicitet om just synkronicitet magi-cat!

Tack för boktipsen och jag ska genast beställa lite böcker :)

[stass]
0

Det verkar som att synkronicitet går hand i hand med föraningar.

[melindra]
0

Två bra böcker, på engelska förvisso men väldigt bra och värda att i värsta fall lexikona igenom!

Synchrodestiny av Deepak Chopra
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1844132196

Gary Zukav, Soulstories
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0743206371

[lillmatilda]
0

Tack så mycket! :)