tarot
God morgon familjen!
Har fått en osho zen tarotlek av min man, den är jättefin med många vackra bilder.Men hur börjar jag? Är det meningen att man ska kunna alla kortens betydelse i huvudet? Ge mig lite nybörjartips är ni snälla.

hej tatty..vänta till elisabeth kommer in idag..så ger hon dig svar..det ända jag vet att du ska inte låta någon annan bland i leken..och att du ska ha den i en tygbit…..så har jag läst o hört…men det kan vara fel oxå..det kanske är olika regler för olika kort..o jag kan inget om att spå i kort…men ett tisp..vänta till elisabeth kommer in eller någon som vet..kram..ha en bra dag…idag var det minusgrader här…

Jag använder också Osho Zen tarot kort. Men jag använder korten för att se vad korten vill påvisa för mig. Ett kort kan ju betyda en sak för en person och så visar kortet något annat för en annan person. Lär dig en läggning så visar kortet dig vad de vill påvisa just i den läggningen. Var lyhörd och vet att för mig är det enklare att lägga kort för en främling som man inte vet något om. Det blir ingen förkunskap som stör.
Tolkar man enbart efter boken blir inte läggningen personlig utan bara mekanisk. Men lyssna på vad Elisabeth säger…..

#2 Osho Zen är en väldigt vacker och talande lek. Till leken finns det en bra tillhörande bok där man kan läsa mycket om betydelserna och olika läggningar. Börja med att titta ut en läggning som du fastnar för eller gör en egen som känns bra. När du tolkar korten, titta på dem en stund och känn efter vad du får till dig, efter det kan du läsa betydelserna om du känner dig osäker eller tvekar. Mitt råd är att inte följa betydelserna som står i boken, tolka korten efter dina känslor av vad dem står för just då. Vill säga som mostermimmi, ett kort kan betyda en sak ena gången och en annan nästa. Man får träna på det här och träna mycket för vänner och bekanta, som sagt, det är lättast med personer man inte vet något om.
Önskar dig lycka till!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Hej mostermimmi…oj vilken härlig lek du har..underbara bilder sköna färger…blev sugen att köpa den bara för färgerna o bildernas skull….man kan ju förstora upp korten o göra härliga tavlor..
p.S elisabeth….är det rätt det jag skrev om att inte andra ska ta i leken o sen ha den i en tygbit eller tygpåse…kram

#4 Det står så i en del böcker men det betyder inte att det måste vara så. Man ska göra det som känns rätt för en själv. Jag själv har inga sådana regler för mina tarotlekar :-)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

# Tack, Drutten. Det är en himla vacker och bra lek, tycker jag.
När jag lägger blandar jag korten och sedan slår jag kanten i bordet (för att liksom jorda den) efter det vill jag att den jag ska lägga för får kupera leken med sin vänstra hand. Sedan gör jag läggningen. Ibland tycker jag att det blir lite obegripligt, men jag måste säga det. Oftast är det just det som blir betydelsefullt för kunden.
Jag förvara min lek i den ask den kom i.

Grattis till att du nu har en Osho Zen- lek. Jag arbetar också med den tarotleken och har under ca: 1 års tid nu utvecklats enormt från att var lika frågasättande som dig, till att tolka korten och läggningen jättebra.
Jag gjorde så att jag lade en läggning och läste då i boken vad grunden var i kortet, sen när jag kände mig lite mer säker på de korten så gjorde jag en annan läggning för att tolka den, och läste då lite i boken om de nya kort som kom in.
Tillslut så tolkar du korten på ditt sätt och ser även sambandet med hur korten hamnar på varandra eller ligger brevid varandra. Du ser djupare i kortet än bara den betydelsen som kortet haft från början. Det är jättehärligt att arbeta med denna färgglada och energifyllda lek…så lycka till, det kommer att gå bra !
Jag råder dig också att träna, för ju mer du tränar desto säkrare blir du..så ge inte upp !
Vänligen MariaJ :-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Här har de gratis online kurs i reiki-tarot http://www.reiki-tarot.com/omtarot/tar_freeschool.html
http://www.anna-lena.se/tarot.html Här finns oxå en kurs… Har dock inte kollat om den är gratis…