Se skillnad ande/spöke
Nu har jag funderat länge på detta. Hur kan ni se skillnad på en ande eller ett spöke?? Hur visar sig en ande när ni ser den och hur visar sig ett spöke när ni ser den????
Lite fundersam bara… vad är din definition på ande och spöke? Vad är det så att säga som skiljer dom åt?
Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.
En ande har gått till ljuset och finns vid vår sida och hjälper oss här i livet. Ett spöke har inte gått vidare till ljuset, de vill stanna kvar på platsen, har inte accepterar att dom är döda.

Då återstår bara frågan hur man ser skillnaden mellan ande och spöke?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tänker jag helt fel nu eller???

Nej, men om man ser hur vet man om det är en ande eller ett spöke, alltså hur kan man veta om det är någon som inte gått vidare eller om det är någon som hälsar på från andra sidan?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag vet inte men jag TROR
att andar har gått vidare till ljuset och det vi "felaktigt" vill jag påstå kallar "spöken" är dom som av olika anledningar fastnat på vägen, snarare olyckliga andar borde passa bättre.
Dom "Spökar" inte heller utan vill bara påkalla uppmärksamhet för att få hjälp, och det handlar ofta om att få hjälp att gå just vidare till ljuset.
Som jag sa jag är inte medium detta är bara vad jag tror
// Tita

Då undrar jag vad det är som gör att vissa själar inte går vidare till ljuset.
Och vad händer om de i så fall aldrig får hjälp att göra det ?
Hej, det jag vet om att själar inte går vidare är den att ibland så vill man inte gå vidare upp i ljuset, på grund av att anhöriga sörjer väldigt stark, man har bindningar till det materiella, Man vet inte om att man har dött. När jag har varit i kontakt med hjälp cirklar, och har fått kontakt med dom på andra sidan, så säger dom att ens privata guider skickar andligt ljus och att den som inte går vidare kommer alltid över till den andra sidan. Det kan ta tid, kanske flera hundratals jordiska år, men blott ett ögonblick i andevärlden.
//Roger

#4 Du har helt rätt:)
Hur man vet om dem har gått vidare eller inte är inte något som man kanske ser direkt alla gånger när dem visar sig. En ande som inte har gått vidare har ett annat och starkare energifält och kan kännas mer påtaglig, orolig m.m. som kan ge starka rysningar och obahagkänslor ibland också. När man sedan också får en starkare kontakt med anden och kommunicerar så förstår man ännu mer av det dem berättar bl.a. och då får man hjälpa dem vidare över till andra sidan :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
/ 7 presis som jag säger så tror jag att en del hittar och andra inte.
Själv har jag en teori om att dom som inte är färdiga här på jodelivet stannar kvara i något slags vakum.
Ojj det6ta är för mycket även för mig …………………..gå mot ljuset
Under tiden jag skrev det ja sa innan så upplevde jag att någon stog på min nacke
#9 . Tack, det var det svaret jag var ute efter.

Vilken tur att de kommer över till ljuset till slut, och ja flera år är nog bara ett ögonblick i andevärlden.
Jag har nog tänkt också att så måste det nog vara.
Och att om man är väldigt bunden vid det man har, och inte kan släppa det, osv. så kanske det tar längre tid…….
För mig är alla andar men en del är jordbundna (har inte gått vidare ännu), därför undrade jag vad just du menar med andar och spöken.
När de ger sig tillkänna (jordbundna eller ej) så spökar de för oss och kallas spöken.
Det här är min defiinition på orden. Ett spöke för mig kan lika gärna gått över till andra sidan men är på besök av någon anledning, de måste inte sitta fast.
Är jag ute och cyklar? Elisabet och Roger kanske kan reda ut?
Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.
Man skiljer på andar som gått över och andar som stannar kvar (spöken) De andar som stannat kvar bör alltid hjälpas över till ljuset De andar som mediumet låter vara kvar är redan i ljuset, men kommer ibland och hälsar på oss, kanske för att de vill berätta något för oss eller bara försöka visa att de fortfarande finns i vår närhet. Det är detta som sker vid en seans. Då kommer andarna från ljuset med en hälsning från andevärlden, genom det medium som håller i seansen. Hoppas du förstår skillnaden.
//Roger 
Så det är bara de som jag kallar jordbundna andar som andra kallar spöken.
Men vad kallar ni det när besökande andar (som gått över) "spökar" eller ställer till med bus??

#16 Det finns väl inga speciella ord för det. Uttrycket att "det spökar# är ju gammalt och används därför mest idag. Andra uttryck är exempelvis andlig aktivitet, andar på besök m.m.
Elisabeth
När jag va på en utställning om döden på stockholms stadsmuséum så sa dom att spöken e dom man inte vill träffa, och andar e typ snälla lr nått :P

tror inte att spöken är speciellt elaka…
Har en ande mer ljus omkring sig i energifältet än ett spöke?? Inatt såg jag farfar i drömmen och det lyste om honom.

#20 En ande har oftast ett starkare energifält.
Elisabeth
Starkare energifält visuellt eller det man känner in eller både och?

#22 Det handlar om både och
Elisabeth
Men varför är en del mörka och andra ljusa när man ser dem. kan det ha och göra med om de har gått till ljuset eller inte?
Kan det vara så att en " ny " ande inte riktigt vet hur de ska visa sig eller göra sig hörda?
Måste en platsbunden ande nödvändigtvis vara besvärlig att ha i sitt hus? Eller är det för deras egen skull de ska ha hjälp till ljuset?
Många frågor blev det….