Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettmedium
Läst 1546 ggr
Jane-Lyzell
0

Medium Carl Söderling!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Medium Carl Söderling

Denna artikel ingår i Tidningen Lyztrans serie om Sveriges spiritualistiska  medium.Nu nedbantat för att passa på detta forum:-)

Den 10 april 1948 avslutade Carl Söderling, en märkesman inom svensk spiritualism, sin jordiska bana. Under närmare ett halvt sekel verkade han som medium och ledare inom den rörelse, åt vilken han kom att viga sitt liv, en rörelse som står och kommer att stå i stor tacksamhetsskuld till honom.

Carl Söderling föddes den 11 april 1873 i Kolbäcks socken, Västmanlands län. Fadern var styrman och tillbringade mesta tid borta från hemmet. Modern gick bort då sonen endast var i två  års- åldern . Fadern gifte om sig, men det var fattigt i hemmet, och förhållandena i uppväxttiden var mycket svåra.

Redan som yngling drogs han till det religiösa livet. Efter konfirmationen gick han in i frälsningsarmén, men fan sig inte fullt tillrätta. Han anslöt sig då med stor entusiasm till nykterhetsrörelsen, höll föredrag, deklamerade och bidrog till underhållningen vid mötena. Han hade ordet i sin makt och gladdes åt att ha en åhörarskara, att styra och ställa.

År 1899 gifte han sig. Hans Hustru Elna delade Hans ideella och religiösa intressen, och med sitt praktiska sinne blev hon honom till stor hjälp samt en värdefull tillgång i den verksamhet, som snart skulle öppna sig för honom. Spiritistiska Litteratur-föreningen hade vid denna tidpunkt funnits i ett tjugotal år, och det fanns en hel del spiritister eller spiritualister i Stockholm.

Någon större anslutning kunde man dock inte tala om. I Amerika var det annorlunda och där hade en svensk- amerikan, dr A. A  Alexanderson kommit i kontakt med rörelsen. Sedan han återvänt till Sverige anordnade dr Alexanderson ett antal spiritualistiska föredrag i templarlokalen Tjärhovsgatan 14, till vilka allmänheten inbjöds.

En söndagskväll i december 1899 råkade Söderling och hans maka promenera förbi lokalen och såg affischen och gick in. Föredraget blev som en uppenbarelse för dom båda, och dom blev trogna besökare till följande möten. Snart hade dom vänner inom den spiritualistiska leden. Söderling erinrade sig en del gåtfulla händelser ifrån sin barndom, minnen som nästan försvunnit i glömskans hav. Säkerligen hade han alltid varit medial.

Slutligen inbjöds Söderlings till en seans. Mediet Fröken Augusta Jönsson, som talade i trans, men till förberedelserna hörde, att rummet fullkomligt mörklades. Sannolikt var inte deltagarna beredda på vad som skulle ske. Mediet "började pusta som en ångmaskin" och plötsligt hördes ett litet barn tala(*Fysiskt mediumskap*," artikel skrivarens tolkning") Men inte fans det något barn i rummet! Söderling och hans hustru visste knappt vad de skulle tro, det var inte långt ifrån att de lovade varandra att aldrig mer bevista en seans! Men så småningom vande de sig vid detta overkliga….

En önskan att själv bli medium uppstod hos Söderling, och utvecklingen kom mycket snabbt.

Bland dem som under denna tid ofta framträdde  igenom trans genom Söderling var många bemärkta författare och skalder. Topelius och Rydberg talade ofta i bunden form. Vilket senare resulterade i böcker skrivna som dikt och prosa, han skrev även artiklar och andliga böcker.

Utan tvivel inspirerat av de andeväsen som meddelat sig igenom honom, fann han sig i stånd att skriva såväl poesi som prosa, ja, till och med dramatik, Under signaturen "Aries" medverkade han i olika landsortstidningar med uppsatser och dikter. En diktsamling "Isisslöja" utkom 1909.

I Spiritualistiska Sällskapets historia kommer Carl Söderlings namn alltid att lysa med en varm och innerlig glans. Under många och långa år har han där nedlagt ett hängivet arbete som medium, föredragshållare och sekreterare. Många medlemmar i hans kära S.S . kommer säkerligen till slutet av sin jordevandring - och länge- i tacksamt minne bevara mången oförgätlig afton med Carl Söderling.

Hans seans aftnar var efterlängtade högtidstunder, ja , gudstjänster, ingenting mindre. Hans andliga ledare Marcus var alltid den som började och slutade varje seans. Han är en stor, varm och ödmjuk kristen personlighet. Och utom Marcus har många, kända och okända, män och kvinnor efter "Döden" kunnat tala till oss jordevandrare genom det villiga Herrens redskap, som här på jorden hette Carl Söderling

Att i två generationer verka som medium är få förunnat. Den tacksamhet som strömmade emot honom efter varje seans var säkerligen belöning nog för hans ansträngningar, men det fanns också stunder, då han kända att han inte förmådde uträtta mer på den mediala banan. Flera gånger ville han sluta. Han undrade om han gjort rätt. Det var en kraftanspänning av stora mått att under många år leda möten och verka som medium.

Ur hans bok "de döda leva" utgivet av Excelsior´s förlag där denna referat information är hämtad - kan man läsa hans skildring om kristendomen i spiritualismen - vilket är en mycket intressant tolkning, som jag rekommenderar varmt !

Skrivet av Jane Lyzell

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Eija
0

Härligt Jane, att få ta del av dessa intressanta personer….va kul att du kör på….

kram

chik
0

Carl Söderling föddes den 11 april 1973 i Kolbäcks socken.

Jane! Intresant. Men du!Kan du koregera  År talet, skall nog vara 1873.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Jane-Lyzell
0

#2 tack chik - så det kan bliSkäms

Vibeka
0

Tack så mycket för denna fina artikel Jane Glad

Elisabeth-J
0

Tack Jane för att du ger oss möjligheten att ta del av det här, det är jätteintressant att läsa! Kyss

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Aimosdotter
0

Tack Jane!

Det var intressant läsning.

Kvaser
0

Tack Jane !

Det var en intressant artikell, att läsa.

Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Jane-Lyzell
0

Skrattande varsegoda!

Kram Jane

Red-Lady
0

Det var intressant och läsa.

Tack Jane-Lyzel Glad

[Chakra]
0

Tack Jane! Mycket intressant att läsa!

Marina2
0

Tack Jane!

[Hellas]
0

Tack Jane, det är nästan så man känner doften av svunna tider Kyss

[Hellas]
0

Puffar för lite sommarläsning fär den som är intresserad

molly57
0

Tusen tack för en intressant läsning. Och att du vill delge oss denna..

[outgrundlig]
0

Tack JaneGlad

Erika-A
0

Mycket intressant! Tack för artikeln! Glad

Jane-Lyzell
0

#13 och alla andra

Kyss

sommar kramar Jane

Denna kommentar har tagits bort.
Erika-A
0

Du ska bara veta hur mycket rätt du faktiskt har genom att skriva som du gör. Jane Lyzell visar vägen med sina enorma kunskaper inom mediumskap och Spiritualism för oss alla här.
Hon gör det med livsglädje för den sanna person som hon är!
Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Jane-Lyzell
0

Flört