Andlig Vs Religös???
Finns det någon skilland i att vara Religiös respektive Andlig.? Jag tror att om man är religiös tillhör man oftast ett samfund läser ur heliga skrifter och förljer kulturella traditioner och riter samt regler. Medan om man är andlig har man mer fokus på just sin relation/personliga relation till gud och det andliga. Man har en mer andlig/själslig connection till allting och man följer inga spec. regler traditioner riter m.m.
Håller ni med mig om det eller finns det ingen skillnad?
Vad innebär det att vara andlig!!!????????
Att vara spiritulist är tron på anden 
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Öh… Va??? Va menar du???
#1 Kan du utveckla det Jane, jag har svårt att formulera det jag menar i just det ämnet?
#3 Bry dig inte om #2 för han är inte seriös!
Att vara andlig är att ha inre frid. Religiös är för mig mer när man har en tro på något och håller fast vid det. Dvs inte utvecklar sig. De begränsar sig, bygger upp murar om hur det ska vara och inte vara. Upplever det med människor som tillhör misionskyrkan, jehovas vittne och liknande. En andlig person begränsar sig inte utan är öppen för allt som kommer till dem. Iakttar utan värderingar.
Ja… Intressant. ^^ Så kanske det är. ^^
#5 Oo..vad jag håller med dig;) Måste bara påpeka att de som är religiösa och tillhör en viss religion eller "sekt" har även de en uppgift. De utvecklar sig inte säger du..kanske utvecklas de mer än vi tror genom att tala om för oss vad som händer under världen, de kanske ger sitt liv för att vi ska andra ska förstå .
Kram

Ett försök:
Andlig är man om man anser att det finns en ande som existerar utanför den materiella verkligheten.
Religiösa människor är i regel andliga, men alla andliga är inte religiösa. Religiösa männsikor har oftast en uppsättning dogmer, typ en helig skrift som anses given av en högre makt.
/J
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
4 jo som andlig vårdar man sin egen ande och våra väner andar och den stora anden - allt som är!
Se det fina inom alla och allt
lite så som 5 skrivit!
Att vi ser allt lika och icke dömmande!
#9 Tack
#7 Jovisst är det så. Vi finns alla med våra olikheter för att vi ska förstå att det är så vi fungerar och att ingen är bättre eller sämre än någon annan. Vi är alla en helhet och hör ihop. Man ska inte lägga värderingar på vad folk gör och inte gör, tycker eller inte tycker. Värderingar leder inte till något gott. Det hjälper ingen, det bara sänker nivån.
Det är fantastiskt att bara se ljuset och kärleken

#10 Skall man inte alls lägga värderingar på vad folk gör? Inte många som lever upp till det :).
#9 Jag tycker det låter som en ganska smal definition av andlighet (med andra ord tror jag att det finns människor som kallar sig andliga men som inte känner igen sig i din beskrivning). Kanske finns det en bredare definition också?
/J
#11 Nej det är det inte många som gör. Det tar tid att komma till den insikten. Det är otroligt befriande att inte ha några värderingar

#12 Känner du till någon som inte har några värderingar?
Andlighet är väl när man låter sig vara öppen för andligheter, att utforska sitt inre och det kan innebära att både tro på Gud, tarot, änglar, och allt som tillför en något positivt på andlig väg.
Religiös är när man tillhör ett samfund och har en tro på Gud.
11 det beror på betraktaren - om man läser våra 7 principer i spiritualismen förstår man att det är det lilla man gör i vardagen som räknas - du kan läsa här:
http://www.ramsbergsgarden.se/Spiritualismens%207%20Grundsatser.pdf
# Ja det gör jag såklart.

#16 Anser du att du själv är befriad från värderingar (det låter så i inlägg #12)? Samtidigt uttrycker du ju olika värderingar titt som tätt? Eller har jag missförstått? Menar vi olika saker med värderingar?
/J
Jonas…starta en egen tråd med värderingar om du vill
Denna tråden handlar om annat.
Jag svarar för sista gången ang detta. Jag är inte helt fri från värderingar, men är på väldigt god väg. De tar lång tid att utvecklas. Däremot känner jag en person som är helt befriad från värderingar.
Jag tycker det låter underbart att kunna vara fri från värderingar, själv har jag arbetat med mig själv en hel del när det gäller den biten. Jag tycker personligen att det tär på mig att lägga värderingar i saker och ting. Kan man lägga bort den delen så har vi massor av energi att lägga på bättre saker
. Jag arbetar vidare med mig och har lååååång väg kvar,det tar tid och jag får påminna mig om och om igen
Medarbetare på Druid & Shaman
Glömde tacka Jane-Lyzell för länken om 7 principer i spiritualismen, väldigt intressant läsning och jag kände verkligen mig "hemma" i texten. Låter kanske dumt, men jag har nog alltid tänkt på det sättet.
Medarbetare på Druid & Shaman
#20 Precis!
Så sant som det är sagt!

#18 Jag hör och lyder. #20 och #22 kanske kan följa färg?
21
Ja vist är det självklarheter - men tyvärr inte för alla!
Jane, Läste din länk till de 7 principerna inom spiritualismen och jag gillade det verkligen. Det stämmer med vad jag tror. Men har inte djuren oxå en själ om vi alla kommer i från Gud/Anden??? Och växterna?? För jag tror att allt som är LIV har en själ. Är det inte så???
25 självklar har de också en själ

Hmm, klurig fråga…
Jag anser mig nog vara både religiös och andlig på samma gång.
För mig är religiös att bekänna sig till en religion, men religionen är en väg till andlighet och andligheten berikar religionen med nya infallsvinklar och en större insikt i vad/vem Gud/Anden är.
Att vara andlig är att bekänna en "andevärld" och ha kontakt med den, men det kan man göra oavsett om man bekänner sig till en religion eller ej.
De 7 principerna är intressanta, och innehåller mycket sanning, även om jag kan känna att något ifrågasättnade börjar mala inom mig när jag läser dem. Kanske blir en ny tråd vad det lider…
/Niclas
Att vara andlig är väl att vara öppen för att något finns som vi enbart förnimmer. Så andlighet finns i alla sk religösa läror. Religoner är väl bara ett sätt att låsa fast människor att gå i samma riktning.