PANENTEISTER???
Finns det några här inne som är Panenteister? Pan-en-teis= Allt i Gud.
Jag ansåg för ett tag sedan att jag bhittat ett namn på min tro som var just panenteist. Eftersom jag tror att Gud genomsyrar allt, universum, jorden livet, och att allt är en del av gud= HENS SKAPELSE RESP. DEN GUDOMLIGA SJÄL VI HAR. Samtidigt som hen är närvarande i våra liv och kärleksfull.
MEN!!!! Då läste jagf senare att panenteister trodde att Gud då var beroende av universum som är dennes "kropp" liksom vi/ vår själ är beroende av vår kropp. Då ansåg ju de att ett liv efter döden inte existerade. Och då undrar jag:
HUR KAN MAN TRO PÅ EN NÄRVARANDE# MEDVETEN KÄRLEKSFULL GUD UTAN ATT TRO PÅ ETT LIV EFTER DETTA.
Jag tyckte det verkde totallt obegripligt så nu vet jag inte om jag kan kalla mig panenteist mer. =( (jag som tyckte det lät sååå bra)
Nähä.. Ingen som var intresserad???
Jag tycker att det var ett intressant disskussions ämne ialla fall.
"HUR KAN MAN TRO PÅ EN NÄRVARANDE# MEDVETEN KÄRLEKSFULL GUD UTAN ATT TRO PÅ ETT LIV EFTER DETTA."
Det tål att diskuteras då jag tror att vi har som Gud inom oss eller hur jag nu ska förklara min tro.
Något jag kan säga är att jag tycker det är helt ologiskt att vi ska leva och dö och sedan bara vara borta. Det finns ett liv efter detta och det känns självklart för mig att de är så det bör vara om det ska vara någon mening med livet.
Kanske någon annan kan förklara hur de ser på saken, ha tålamod EvangelineS.
Om gud är allt är vi en del av allt, dvs det som kallas energi, och energi övergår enbart i annan form.
Måste man kalla sig för något?? Vi är människor i en andlig kropp. Det är bara det att alla inte har hittat sin andlighet. Om man prompt måste ha ett namn på vad man tror på så begränsar man sig, låser sig. Sökandet sker inom dig själv inte genom att kalla dig för något.
# 0 Hej1
Har alldrig hört detta utryck=P. Intressant tycker jag..ska gå ut på nätet o söka mer info om detta.
Varför måste vi sätta oss i en kategori? Ja, kanske har det att göra med att vi söker en identitet, vänner, samhörighet eller kanske bara oss själva;)
Har en egen tro som passar mig helt perfekt, jag tror på det finns någe högre upp som lystnar på oss och som även ger oss en hjälpande hand då vi behöver detta.
Skiljer inte på de olika religionerna utan tar bara till mig erfarenheter och är öppen för allt. Tror inte att någon har rätt eller fel så länge man inte skadar sig sjäv eller andra:) Tror att alla religioner ändå har samma källa i slutändan.
Kram
Jag måste hålla med om att vi inte måste kalla oss något eller vara i ett fack. Det känns nästan som sektvarning då!
Ja, det kanske är så. Man kanske inte behöver kalla sig för något särskillt. Man har bara en tro- så enkelt kan det va.
Men fortfarande kan jag bli förvirrad ibland, jag vet inte riktigt vad det är jag tror på. Det kanske var därför jag försökte finna ett namn på min tro och hålla fast vid det. Men man kanske bara ska kalla sig troende eller andlig bara. inget särskillt utan bara lite av allt. förstår ni?
Fast det var ju ni som sa det. XD haha
# 7.
Sluta att söka namn på din tro!! Var den du är istället! Tro på dig själv!
Andlig eller troende går väl ut på samma igentligen, fast vissa ser en stor skillnad på detta:) Som troende så erkänner du en religion som passar dig. Som andlig så erkänner du alla religioner, människor, kön, färg, sexuell läggning utan fördommar. (Min livsfilosofi).
Kram
Jag anser att man kan vara troende i det andliga med, inte bara i en religion. Eller har jag fel? Varför skulle troende enbart ha med religion att göra?
Kram
Medarbetare på Druid & Shaman