bevis
Har förstått på vissa inlägg i en del trådar att det finns skeptiker här. Då måste jag helt enkelt berätta något. Själv ärjagn inbiten naturvetare och kräver forskning och vetenskaplighet i det mesta. Men det är också så att jag i hela mitt liv kännt hört och sett andar.Jag har dock aldrig utvecklat mina förmågor aktivt.Nu är det ändå så att jag anser att det finns mycket saker inom vetenskapen som kan förklara ett och annat. läs det här och tro sen vad ni vill. Alla som läst gymnasiefysik vet att energi inte försvinner, den omvandlas istället till en annan form av energi. Ett lätt exempel på detta är att en kärra står på krönet av en backe. Den har då en "lägesenergi" kärran börjar rulla nerför backen, då omvandlas lägesenergin till dels rörelseenergi och dels en liten mängd värmeenergi(genom friktio från däcken.) Nu tänker inte jag gå så mycket djupare in på det här utan ni får läsa fysik själva om ni vill veta mer men….om energin aldrig försvinner var tar all energi vägen som finns lagrad i kroppen, i alla celler i hela kroppen finns massor av energi som lagras i olika kemiska föreningar. Den energin kanske blir en ande när man dör…..Det här är ju min egen teori men faktiskt tycker jag att den håller rätt bra.
Oj då,,nu hängde jag inte med riktigt i alla enrgierna här du just beskrev…ja du, vi männsikor vill ju gärna ha en logisk förklaring till det som händer oss, men bara för att något händer som inte går att förklara, så betyder ju inte det att det inte har hänt..eller att det inte är sant eller inte existerar…
Men all denna andeenergi ( vi "levande" människor är ju också andar, fast i männsklig skepnad…) något som är så komplext att det är rätt svårt att kunna förklara med våra ord, så att vi förstår hur detta hänger ihop med att själen lever sitt eget lilla liv, även efter att vårat skal är kasserat…hur som helst så använder vi ju bara 10% av våra hjärnor..så jag tror faktiskt inte att varken det som kallas vetenskapen eller forskningen, eller någon vetenskapsman har de "rätta" svaren på hur det ligger till med hur dessa energier fungerar..men det är min privata åsikt..sen får var och en naturligtvis bli salig på sin tro….
Jag tror personligen att vi kommer att få våra svar på denna stora fråga du just ställde i ett större sammanhang, den dagen vi själva kliver över i andevärlden..
P.S: jag kanske missuppfattade helt det du försökte få fram här, så rätta mig gärna…
Troligen har du inte läst fysik då Carina ; ) Det jag egentligen försökte säga är nog samma som du sa…att energin som finns i den levande människan inte försvinner utan omvandlas till en annan sorts energi- tex då en ande. Vad jag menar är att det faktiskt borde gå att bevisa rent vetenskapligt åtminstone på ett teoretiskt plan. Det kruxiga är nog att få en forskare att vilja bevisa det….hrmmm kanske jag mest låter flummig men…
pssss…jag tror faktiskt att vetenskapen skulle kunna bevisa och beskriva allt som finns i hela universum….men vetenskap består av forskning och som bekant så är det här ganska svårt att forska på!
Nej då.. det var nog jag som flummade till det i min uppfattnig av det skrev bara…
sorry…
Visst tror jag också att vetenskapsmännen skulle kunna bevisa nåt, bara de var villiga att töja lite på sina uppfattningar..
Fysikkunnig eller inte….så håller jag fortfarande på att jag tror att man har samma energi i sig vare sig man bara är ande eller om man nu visstas i en kropp…Tror inte att man "förvandlas" i den meningen…för du har ju samma ande även fast du kliver ner i olika liv, i olika skepnader….Är ju bra skalet som förändras med allt vad det "fysiska" innebär, men anden förblir densamma enligt min egen erfarenhet…
Oj oj,,nu ska jag inte trasla in mig i några djupa diskusioner om fysik heller…för det heter ju fysik…och jag har mest bara erfarenhet av det andliga i det fallet… Men som jag sa, var och en får bli salig på sin tro
hihi…du skriver precis det jag menar fast med andra ord…när jag säger omvandlas så menar jag att det tar en annan form…för medans energin finns i kroppen så finns den ju där och sedan finns den ju också där fast i annan "förpackning" så att säga. Men det klart att det är samma ande….
Precis vad som slog mig oxå efterråt jag skrev sist..vi snackar nog om samma saker här, fast i lite olika termer..kram från Carina
"energi kan inte nyskapas eller förstöras, bara omvanlas" Detta fick jag lära mig i skolan på fysiken. Mycket enkelt o logiskt. Sen finns det ju så mycket mer energiformer än läges , värme o rörelseenergi.
Träffade en forskare för flera år sen o tog upp ämnet. Hon svarade att man via kvantfysiken idag kommit fram till att materia o vågrörelser var två delar av samma sak…. nåt sånt sa hon. I detta fall att kropp (materia) och ande (frekvens, en slags vågrörelse). Detta var dom bevis dom hade kommit fram till då, detta är från nåt forskarställe i usa…
Även om vi med våra små ärthjärnor inte kan förstå allt detta med energi…. så existerar allt detta ändå. Det vi inte kan förstå idag kommer med säkerhet att förstås i framtiden. Liksom man inte förstod saker förr, är det glasklart idag. Evolutionen rullar på…. i evighet. Sidan är oerhört intressant o behövlig, på alla sätt o vis. Intressant att man kan se saker från så många perspektiv. Öppenhet är nödvändig för all utveckling./Susanne

Konstigt att vi människor inte lärt oss att lagra energi?
#9 Har vi inte? Det beror visserligen på vilken slags energi du menar.
Ha ha ha….tyvärr har jag nog lagrat på tok för mycket energi i form av trivselkilon! Om man nu menar sån energi!
Ja cranello….du har helt rätt att det finns många fler former av energi…försökte bara att förklara på ett mycket enkelt sätt att energin inte försvinner utan så att säga ändrar skepnad…egentligen inte för de som redan är övertygade om att anden lever kvar utan för de som är skeptiska, jag läste i andra trådar inlägg av någon som faktiskt tyckte att det hela behövde bevisas, och som jag skrev tidigare så tror jag att man med ett lite djupare veteskapligt resonemang om energi skulle kunna komma fram till att det är helt logiskt att anden lever kvar!
#11 Var precis det jag menade, men jag tror inte det var vad LeWE menade heller. :)