Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterandarspöken
Läst 6497 ggr
yamher
0

halvgud

Är det någon här som har hört något om halvgudar, och deras existens idag?

(jag bara kastar ut frågan, rent hypotetiskt…)

Alis volat propriis Oskyldig

[Hellion]
0

Vad är en halvgud?

yamher
0

teoretiskt sett är det en med en gudomlig förälder och en annan förälder exp en männsklig. I grekiska och romerska mytologin och även i många andra tro sätt finns dem som exp Herkules. T.o.m. en del säger att Jesus skulle vara en (han hänvisar ofta Gud som sin far).

Jag är bara nyfiken vad det som sägs om det idag för dem som är inne på den sidan…

[Hellion]
0

Sånt hör väl främst till de mytologiska berättelserna? Det finns väl egentligen ingen idag som håller föreställninen om halvgudar för sann? (Jesus är ju, enligt kristen teologi, en del av treenigheten.)

Tror du själv att det finns halvgudar?

yamher
0

jag tycker det e kul att filosofera. alltid kul att diskutera. det finns mer där ute än vad mänskliga hjärnkapaciteten klarar av men jag säger inte att dessa finns

addem
0

Vampyrer har funnits, gudar har funnits en gång i tiden, varför skulle inte halvgudar funnits?

Roligt ämne men får återkomma med det :)

yamher
0

har funnits, när försvinner de då? Skulle det inte vara en hissnande tanke på att det satt gudar där uppe fortfarande (som i grekiska mytologin) och att de har olika uppgifter som Hades - underjordens gud? Att det bildas en hierki där uppe?

[Hellion]
0

Hur vet du att vampyrer och gudar har funnits?

yamher
0

egentligen är hela konceptet att bevisa om det finns eller inte finns någon på andra sidan svår. Visserligen inte totalt omöjligt men ändå. Jag skulle kunna säga till dig att jag har träffat om vi säger tex Hades, underjordens gud. Då kanske jag begära hur mycket som helst att jag ska få bevis på det eller kunna bevisa för någon annan här på jorden levande person om det utan att han har något som helst intresse att hjälpa mig. Har det hänt eller ljuger jag då oavsett om ni tycker det är rent utsagt nonsens?

Samma filosofiska anda som att ett träd bryts i skogen och ingen hör det har det hänt? eller om jag bara ser vita svanar kan jag anta att det inte finns svart?

bara rent hypotetiskt

Denna kommentar har tagits bort.