Katter och andar
Flyttade till hus för ett år sedan. Paret som byggde huset för många år sedan och bodde i det i 55 år har gått bort.
I början kände jag att de var och tittade till oss, även katten reagerade starkt.
En gång satt jag i fönstret och väntade på en skjuts till jobbet, katten satt bredvid. Plötsligt spände katten ögonen i något en bit ut i rummet, hon morrade samtidigt som hon följde det med blicken.
Flera andra gånger så har vi gått och lagt oss och katten som brukar ligga o sova på mig satte sig upp och stirrade upp mot dörröppningen, samt återigen följde "något" från dörren och bort mot fönstret med huvudet. Detta har dock avtagit, katten är inte lika spänd när hon ser något längre och det är mer sällan.
Och en gång jag tyckte var lite kul.. Vi hade gått o lagt oss när det efter ett litet tag skramlar det till i köket. Jag sa rakt ut -jaha vad vill ni nu då? och gick ut dit. Japp jag hade glömt plocka bort smör och pålägg efter nattmackorna. (paret som bodde där så länge var för övrigt extrema pedanter). Tror dock de fått ge upp att försöka hålla efter mig så hårt..
Fast de käns inte som otäcka andar, mer sådana som vill se efter hur det går och kolla hur man sköter allt.
Härlig berättelse…
Jag har med katter som helt plötsligt kan sätta sej upp och glo på nåt rätt ut i luften.
Tror att både katter och hundar ser och hör mer än vad vi människor gör.
Härligt att du har några som ser efter dej.
Kram

i mitt hus på landet händer liknande saker skrammel i köket mm ,men jag är inte ett dugg rädd, jag tycker det är kul
Tack :)
Ja jag är övertygad om att katter ser mer. Just den här visar ju dessutom det så tydligt. Hon gjorde aldrig liknande saker när vi bodde i förra lägenheten. Fast när hon morrade tror jag det var ett kattspöke hon såg. Vet att en katt förolyckats här strax innan jag flyttade in och min katt hoppade efter hon morrat ned som för att spöa det hon såg. Hon avskyr verkligen alla andra katter..
Nä skramlet skrämde inte mig heller eftersom jag känner att hela huset andas välvilja och harmoni (en av orsakerna till att jag valde just detta huset). Tycker också det är trevligt att känna att någon bryr sig :) Fast jag skulle helst slippa besök just i sovrummet..

När katter vrider åt höger med sitt huvud betyder det att edt är andra i närheten :P
Har en katt på 9 månader nu som verkar se saker här. För nån kväll sedan låg han på mej och då såg jag hur han tittade på nåt som rörde sej.
Han tittade länge….
I min förra lägenhet så hade jag en spökkatt som var bror till den katten som jag hade då. Ibland såg man min katt leka med nåt osynligt och stirra efter den på det sättet ni beskriver.
F.ö så märkte jag många ggr att denna spökkatten hoppade upp och gick i min säng, samt strök sig mot mina ben ibland.
Smulan - jag håller med dig där…..det är nog bara pedanta andar som vill påminna om nåt blir fel
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"