Fusk i mediumbranchen
Startar en tråd där de som känner för det kan skriva av sig kring allt som hänt den senaste tiden. En tråd för ventilation helt enkelt. Dock är kravet att inga personliga påhopp förekommer och att vi här med högt i tak kan diskutera känslor och tankar kring fusk/bluff i mediumbranchen. Det finns kanske många som nu känner sig svikna och många som känner sig lurade inte bara av nyligen nämnda offentliga medium.
Amor Vincit Omnia
Visst har man känt sig lurad. Har inte haft med det mediumet att göra dock.
Tror det är bra att ventilera just etik.
Hur kan vi som har synpunkter på vissa, kunna avråda andra. Nu menar jag mer när de som arbetar som medium och fuskar, ej lever upp till att levererar tjänsten på det sätt som gjorts upp m.m..
Vi skall ju inte sprida rykten med namn.
Ja det är svårt.
Det otrevliga och det gäller vilka yrken som helst.
Det är ju att den/de som fuskar m.m. fördärvar för alla de som är seriösa
Var rädda om varandra
# 1 Det är svårt och samtidigt enkelt tycker jag. Vad som för min del är enkelt är att detta som just hänt är helt oacceptabelt. Jag kan inte gå till mitt jobb och tex låta bli att dela ut läkemedel eller dela ut lite fel och sen komma och säga att hoppsan jag hade visst en svacka. Har jag en svacka och inte kan utföra mitt arbete som jag ska får jag helt enkelt stanna hemma. Det borde vara en självklarhet i alla yrken om man har någon arbetsmoral.
Håller med om att den som fuskar gör det så mycket svårare för den som är duktig och seriös. Mycket tråkigt är detta.
Amor Vincit Omnia
Ja, jag kan bli väldigt frustrerad över att någon fortsätter att lura och det utan att jag kan göra något för att hindra andra att anlita en sådan person.
Man skulle ju ibland vilja ställa sig upp och hojta. Varna andra. Det strider mot mina värderingar att tyst se på att andra luras.
Var rädda om varandra
# 3 De som fuskar och som man har bevis för har gjort det tycker jag ska namnges till folk så man kan skydda dem mot att då inte anlita en sådan person. Men det krävs ju då att man till 100 % vet att det förekommit fusk så att man inte fördärvar för någon som är oskyldigt anklagad. Vad gäller den offentliga person det skrivs mycket om nu så har ju ett erkännande kommit och det är ju ändå bra.
Amor Vincit Omnia
Jo, det är ju bra
Var rädda om varandra
Är man berusad o ger seanser o säger sig vara i trans då tro jag inte mycket på det. Annars är många medium duktiga o har kantakt med andevärlden.
Ja visst finns det väldigt många duktiga medium. Dem är det synd om tycker jag just nu.
Var rädda om varandra
# 6 Det hoppas jag sannerligen inte någon gör, berusad till jobbet ska man inte gå.
Amor Vincit Omnia
Berusad ja riktigt packad, jag är ingen tjallare, men läs så får man svaret, det är nog många som vet..
# 9 Tyvärr så förstår jag inte vem det skulle vara och det spelar kanske ingen roll. Men skrämmande är det ju, ingen ska gå till jobbet onykter.
Amor Vincit Omnia
#12 Kan jag inte hålla med om.
Det spelar ingen roll vem eller vart. O det är inte sagt att man inte fungerar som medium även om man är packad. det kanske kan underlätta ibland.
Hur tror ni att detta kommer att påverka er syn på fysiskt mediumskap i allmänhet? Bör man t ex ha strängare (ir-kamera, osv) kontroller för att minska riskerna för fusk?
# 15 Jag ska vara ärlig och säga att jag har extremt dålig koll på vad fysiskt mediumskap är. Det har väl hittills inte riktigt varit något som intresserat mig personligen. Men visst borde det väl finnas sätt att tillgå för att klienter ska kunna känna sig trygga i att allt går rätt till.
Amor Vincit Omnia
Men nu förstår jag inte.
Namnge,Personen som ni pratar om har ju gått ut med o erkänt..
Mads vad menar du med 100%.Kan inte göra mer än att erkänna.Fast personen jobbar glatt vidare.
Tycker jag är osmakligt.O det skall tydligen tystas ner.
Fysisk M..Gör illusionister lika bra o med ljuset tänt…
har väldigt svårt för mörka rum o saker som hoppar runt…Måste jag uppleva för att tro på..O upplevt det har jag inte.
Fick den förklaringen när vi satt vid ett bord som skall trava runt.Att efter som jag var skeptisk så gick det inte.
Konstigt tycker jag.Desto större anledning för bordet att gå….
Men vi har ju lite olika syn på olika saker.O tur är väl det…
Men att mörka tycker jag är dålig stil.
Är som att samtycka till o lura människor som söker.
Lena.P är jag i verkliga livet.
# 18 Jag menar överlag gällande allt som kan ha med bluff/fusk att göra, inte just den specifika händelsen.
Jag tycker inte det verkar som det ska tystas ner, det diskuteras på ett antal sajter dock utan svar från den det egentligen gäller.
Och tråden var tänkt att handla om fusk/bluff i sig, inte en specifik händelse eller person även om det mest blir det just nu.
Amor Vincit Omnia
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
okej Mads.Här har vi då en "seans."
Såhär "fuskade" Richard Wiseman på en fysisk seans:
24 sorry men det är inte riktiga fysiska seanser
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

#25 Kan du ge ett exempel på en riktig fysisk seans?
Precis som i alla branscher och där människor arbetar finns människor med alkoholrelaterade problem. Det finns bland präster ,politiker..rörmokare ja överallt…varför skulle det inte finnas bland medium?…lägg ner yxorna…man behöver inte vara en sämre rörmokare eller medium i grunden för att man har alkoholproblem. Jag känner tyvärr en dålig lukt av hyena som gärna vill sätta yxan i någon som redan ligger…var är ödmjukheten inför våra medmänniskor…alla hamnar fel någon gång och hur vill vi då bli bemötta?…med stöd eller yxa?
Vet inte vart inlägget jag besvarade tog vägen,men det var lika bra att det försvann…
Inlägget är borttaget av oss Medarbetare då det stred mot sajtreglerna. 

Nu har jag missat någonting? Vilka medium är det vi talar om? Det kan väl inte vara mot reglerna att nämna dem vid namn?
Är det alltså någon som gått ut och erkännt att de fuskar?

Kan vi då erkänna att alla skeptiker (som får så mycket skit på sig från användare på detta forum) faktiskt hade HELT RÄTT?
Denna herre var ingenting annat än en fullt medveten charlatan som medvetet och utstuderat bedrog människor som litade på honom?
Borde inte länken till detta medium försvinna? Känns inte trovärdigt att ha den kvar!
#33 Herr fossil besitter som vanligt svaren på alla frågor,,,ska du inte utöka ditt lilla korståg..från din lilla kammare uti världen? Vi väntar med spänning och vördnad på vad den självutnämnde mästaren har att delge oss svaga troende…
skulle någon vilja vara vänlig att i korta ordalag berätta för mig, som tydligen inte hängt med alls, vad det handlar om? Något medium har tydligen erkänt fusk sägs det, men hur och i vad och när osv?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jag tolkar det faktum att du inte ens svarar på min fråga som att du anser att jag faktiskt hade rätt? Skeptiker hade rätt om herren i fråga?
Men angående korståg kanske det inte är en dum idé. Då kanske jag kan röka ut ännu fler medvetna charlataner, som AÅ. För jag är övertygad om att det kryllar av dem.
Tack för förslaget.
#25 Det är möjligt att du har rätt Jane. Frågan är dock hur seansdeltagarna ska kunna skilja på fusk och äkta fysisk mediumskap när kontrollmekanismerna är så bristfälliga. Om fysiska seanser har filmats med IR-kamera, som Wisemans fuskseans, skulle trovärdigheten öka markant.
#36 Mediumet Anders Åkesson har erkänt att han har fuskat på sina senaste seanser.
#37 " Röka ut medvetna charlataner" …en amatörpsykolog med taliban pedagogik….nu blir det nästan humor…ge mej mera *L*
Men seriöst Lazarus, tycker du inte det vore bra för alla om man blev av med fuskande medium?
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
absolut men vilka avgör vilka som är fuskare…kanske branschen?
Herr fossil som jag har dialog med liknar mer en inkvisator….men man kan välja att tro eller inte tro…för INGEN vet svaret…hur många vet något om guds existens???..ändå gå dessa "vetande" helt ogenerat till kyrkan … döper sina barn accepterar prästen och biskopens auktoritet….Jag väljer att tro…det är det det handlar om. Dubbelmoral är inte min sida…det nämnda mediet TROR jag inte är en bluffare….men vissa VET ju att så är fallet precis som att dessa "vetande" VISSTE att jorden var platt och VISSTE att det fanns häxor.. Carl von Linne den kände 1700-tals vetenskapsmannen VISSTE JU att svalorna övervintrade isjöars botten under vintern .skulle gärna vilja se denna debatt från ett framtidsperspektiv….
# 41 Fast just Anders Åkesson har själv gått ut och erkänt att han fuskat så att man tror på det är ju för att man förutsätter att han inte skulle säga så och riskera att förstöra sin karriär om det inte var sanning. Sen att han kanske inte bluffat alltid och vad gället allt han gjort/gör är ju en annan sak.
Amor Vincit Omnia
- "absolut men vilka avgör vilka som är fuskare…kanske branschen?
Branschen vore nog bäst, men jag tror aldrig det kommer att ske. Anledningen är att jag inte tror på det övernaturliga, och jag tror inte man kan få fram några som verkligen kan visa något paranormalt. Därmed inte sagt att alla fuskar.
För branschen och även för oss skeptiker vore det underbart om man fick bort alla som inte kan visa upp något uppenbart övernaturligt, då är "gräddan" kvar och möjligheten att studera paranormala fenomen skulle öka markant.
#41 Lazarus, i det här fallet finns det, tyvärr, inga som helst tvivel och det är ett hån mot hela den Mediala rörelsen att ens tro någonting annat då det enbart skadar de som verkar för en seriös bransch.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
- "…men vissa VET ju att så är fallet precis som att dessa "vetande" VISSTE att jorden var platt och VISSTE att det fanns häxor.. Carl von Linne den kände 1700-tals vetenskapsmannen VISSTE JU att svalorna övervintrade isjöars botten under vintern.."
Det var ingen som visste att jorden var platt, några kanske trodde, men ingen visste. Ingen har vetat att det fanns häxor, en del kanske trodde, men ingen visste. Linné kanske trodde att svalor övervintrade på botten av sjöar, men han visste inte.
Ingen kan i dag säga att Nisse inte kan tala med döda lika lite som att någon kan säga att jorden inte är platt. Men det finns enormt mycket som talar för att jorden itne är platt, och det finns massor som talar mot att Nisse kan tala med döda. Men veta kan man inte - det är möjligt att en framtida teknik kan ändra på det, men i dag går det inte.
Jag ser ytterst sällan skeptiker som påstår sig veta, sådant brukar vara förbehållet troende som av någon anledning ofta vet att deras upplevelser är händelser.
Tydligen måste jag förtydliga mej att JAG FÖRBEHÅLLER MIG RÄTTEN ATT TRO…viket för mig INTE betyder att veta..DU däremot VET att det inte finns liv efter döden och bör väl isf bevisa med 100% säkerhet att det INTE FINNS LIV efterdöden…Duhar en ganska introvert fundamentalistisk inställning till existensen….att försöka kväva den som tror på något utan att själv kunna påvisa motsatsen. Min erfarenhet som format min tro blir min egen sanning som jag naturligtvis inte pådyvlar andra . Du däremot gapar som om din sanning är den enda rådande….ge konkreta vetenskapliga bevis att det INTE FINNS LIV EFTER DÖDEN..eller behåll din egen sanning för dej själv istället för att ge sken av att du besitter nån kunskap som INGEN ANNAN på jorden levande har.

Nu vet jag inte vem du tilltalar och är så upprörd över, men det spelar ingen roll. Ditt inlägg fick mig att undra om du anser att det finns någon absolut sanning.
Alltså: Finns det något som är objektivt korrekt/sant - eller består all vår tillvaro av relativa "sanningar"?
- "Tydligen måste jag förtydliga mej att JAG FÖRBEHÅLLER MIG RÄTTEN ATT TRO…viket för mig INTE betyder att veta..DU däremot VET att det inte finns liv efter döden och bör väl isf bevisa med 100% säkerhet att det INTE FINNS LIV efterdöden…"
Var har jag skrivit att jag vet att det inte finns något liv efter döden? Har du ens läst mitt inlägg? Seså, citera mig där jag skriver att jag vet att det inte finns något liv efter döden.
Är det något som gör mig riktigt förbannad är det när någon kommer och påstår osanna saker om mig. Det är fruktansvärt fult att göra så.
#47 Skulle jag hävda att min tro är absolut sanning utan stunder av tvivel vore jag i ett riktigt gungfly…jag bygger min tro på de upplevelser jag själv upplevt…mina tolkningar av dessa erfarenheter är mina egna och det är inget jag tvingar på andra i något sammanhang.

Ok, jag förstår att det du upplever är din sanning och att du inte begär att någon annan måste anamma den. Men det är inte det jag undrar.
Så jag provar igen:
Anser du att det finns någon objektiv sanning?
Håller till trådens ämne !
Amor Vincit Omnia

Ok, jag försöker igen.
Fusk i mediumbranschen:
Vad är fusk?
Vem avgör när det fuskas?
Hur vet man när någon fuskar? Är det när någon erkänner och/eller blir påkommen eller kan detta ske ändå?
Ska man förutsätta att alla är genuina tills motsatsen bevisats (eller, ja … påkommits)?
Finns det någon objektiv sanning?
Klass. Fusk i mediumbranschen..--Är när det är Människor som gör o inte en själ-ande.

Men allvarligt? Tycker du inte att det är bra att man avslöjar de som faktiskt är medvetna charlataner?
Jag hoppas att du förstod att jag var något ironisk i det jag skrev om mitt korståg.
Kan du inte bara svara på den fråga jag ställde dig? Hade skeptiker rätt eller fel om att AÅ var en medveten charlatan?
#52 Det är väl klart att det finns en objektiv sanning…men jag väljer att tro…eftersom min tro är att den objektiva sanningen kommer fram för oss när vi lämnar jordelivet
Om du inte kan eller vill svara på min fråga i inlägg ¤48 så är jag tacksam om du berättar det.
#39 Min teori är att han isf valt fusket istället för att helt enkelt ta en timeout och vila under svackan .Han är känd och känner säkert pressen att hela tiden prestera .Så om han isf gjort nåt fel så är det enligt min åsikt att han skulle dragit sig tillbaka och vilat istället för att köra på. Men nån bluffmakare rakt igenom tror jag absolut inte att han är…han försökte helt enkelt dölja att han kanske är utbränd…det är mänskligt att fela…sen tror jag inte att vi tjänar något på att sparka på en som redan ligger

Ok, den objektiva sanningen bygger alltså på din subjektiva sanning. Det låter ju inte särskilt logiskt, om jag ska vara ärlig.
Men för att åter igen försöka återgå till ämnet. Anser du, Lazarus, att det är helt ok att fuska då och då?

#57. "……han försökte helt enkelt dölja att han kanske är utbränd…det är mänskligt att fela…"
Och ganska dyrt för dem som blev utsatta för det mänskliga i att fela.

Men herregud människa, till och med när karn är avslöjad -- uppenbarad som en bedragare och en charlatan -- så fortsätter du att försvara honom?
Hur naiv och godtrogen kan man egentligen bli? Om du verkligen resonerar på det viset så är det nästan att du förtjänar att bli blåst av dessa charlataner.
Jag köper inte att han rakt igenom bluffat . Är det svårt att fatta?
sen finns det bra eller dåliga hantverkare…och jag har till 90% bara mött bra hantverkare…naiv och dum är jag inte…har faktiskt aldrig känt mej blåst..så fortsätt med din egen lilla vendetta…det ger dej säkert lite glädje för stunden, Jag vet var jag står …sparkar aldrig på de som ligger
Respekt för att vi alla inte tycker lika ska finnas i diskussionen.
Vad gäller A.Å fins två läger, de som nu tar avstånd och de som fortsätter stötta. Så är det och det är inget vi ska diskutera i oändlighet, vi väljer alla själv vart vi står i frågan.
Amor Vincit Omnia
#57 Min teori är att han isf valt fusket istället för att helt enkelt ta en timeout och vila under svackan .
Ursäkta mig nu Lazarus, det du nu säger är ett hån mot oss som idag mår skitdåligt på grund av det här.
Om Du inte har informtation och vet någonting om just den här episoden så snälla, var vänlig att vara lite ödmjuk och sänd lite empati istället till oss som är direkt drabbade.
Jag skäms över att behöva läsa liknande och blir rent ut sagt generad och förkrossad över att vara Spiritualist då jag läser det du skriver
!
Jag försöker läsa det med öppna ögon men jag tar det som ett rent personligt påhopp, inte bara för min egen del utan även för mina vänner som inte heller mår bra, rent psykist idag.
Försök nu att förstå att det här är ett medvetet fusk som har begåtts, inte bara en gång utan flera gånger.
Det är fullständigt genomtänkt gällande hur det skulle kunna genomföras.
AÅ har även gått ut med erkännande, själv har jag mail direkt från honom + att jag har träffat A efter händelsen för att få lite grepp om detta.
Han har INTE tagit Timeout utan verksamheten fortsätter precis som förut.
Arbete pågår alltså i denna stund!
En ska till, det här med Ljus och Kärlek har fått en helt annan innebörd för mig idag och just nu står det mig upp i halsen 
//Hellas
Stor kram till dig idag Helena !
Amor Vincit Omnia
63# En stor varm och innerlig kram till dig Helena och alla drabbade.
Marina
Förstår inte vad ni håller på, olika teorier hit o dit. Vem av er vet vad som är vad. Det är som livet är ,ibland får man skuldkänslor för ngt man själv tycker inte är 100%, man räcker inte till alla gånger. Orsaken kan ju vara olika som ngn beskriver. Utbrändhet, trötthet, problem i livet . Med andra ord precis som alla andra. Eller är det så att ngn tycker att han eller hon är ngt utöver alla andra, då är man nog ute o cyklar… Det är bra om en som gjort sig känd av sin egenhet o jobbat väldigt seriöst i det man tror på. Talar om att han/hon inte är fullkomlig. Då har man ngt att lära. Att andra ska behöva ta till sig kritik är ju ngt positivt, det föder nytt. Det negativa är att man ältar om det, då är det lätt hänt man fastnar i sin egen utveckling. Man ska komma ihåg allt handlar om lärdom, man föds om o om igen tills man lärt tillräckligt.
Ha en trevlig dag Egge
# 66
Förstår inte vad du själv håller på med. Har varit utbränd jag också och inte började jag fuska och bedra nån via mitt arbete. Har haft problem i livet vilket inte drabbade andra med fusk och bedrägeri från min sida. Har haft en del arbetskamrater genom åren som varit utbrända men ingen började fuska i sitt jobb. Så kom inte och säg att för att man är utbränd blir man oärlig. Det hör inte ihop. Är det nån som är ute och cyklar så är det du.
Vilken okänslig person du är som inte tillåter andra att vara ledsna och bedrövade och att tala om det tills smärtan lagt sig, säga att dom ältar. Skulle jag ha trott på nån men istället blivit bedragen hade jag varit precis lika ledsen och velat tala om det. Istället för att visa medkänsla mot dom anklagar du dom för att älta. Kanske du som har något att lära här istället för att som du ser det, dom som blivit bedragna ner till fotknölarna.
Tänk om du själv blir lurad en dag och vill tala om det med andra och blir beskylld för att älta det du varit med om. Bli avsnäst på ett känslolöst sätt är nog inget du skulle uppskatta.
PS.Sen avsluta med ha en trevlig dag är inte sjysst.DS
Oj ,ursäkta mig Solenn
Hur vet man , som sagt . Vad som är vad,
Tycker det är bra man själv talar om att man lurat folk. Då är det väl grönt.
Ha det, Egge
#66 Jag vet inte riktigt vem/vilka du riktar dig till, jag vill dock klargöra en sak, det jag skriver i mitt inlägg #63 är inte några teorier eller spekulationer!
//Hellas
Att vederbörande (vem det nu kan vara) fortsätter är givetvis tråkigt.
Det finns ett utryck: Makten förstör människan
Det stämmer på historisk perspektiv i af

"Försök nu att förstå att det här är ett medvetet fusk som har begåtts, inte bara en gång utan flera gånger. Det är fullständigt genomtänkt gällande hur det skulle kunna genomföras."
Väldigt skönt att se andra troende formulera detta så pass tydligt och se att ni verkligen konfrontera sanningen, även om det känns hårt.
Hoppas det känns bättre snart.
"naiv och dum är jag inte…har faktiskt aldrig känt mej blåst"
Nej, det är klart att du inte känner dig blåst, för du tror ju fortfarande på honom. Det säger väl sig självt?
Det är ju den dagen som du inser sanningen - som du inser att det är fullt medvetet fusk han håller på med - som du kommer börja känna dig blåst.
För det är, som sagt, ett fullt genomtänkt fusk. Planerat i detalj och genomfört. Varför känns det så jobbigt för dig att erkänna detta?
Läs #63 en gång till och läs det nogrant. Det är formulerat av en annan troende. Vad du sysslar med är enbart bortförklaringar.
Tycker det är skamligt att han får fortsätta som ingenting och är i arbete redan. Antingen har de dåligt samvete för att de känner karln och inte kan säga nej, vi vill inte ha med det här att göra.
Eller så är de samma bedragare de också. Kanske inget av det, utan bara ljus och kärlek som alla pratar så om.
Men de han fortfarande har kontakt med och får arbete hos skulle inte jag lita på.
Han lär sig inte direkt någon läxa av sitt fusk genom att bli mottagen med öppna armar på vissa ställen.
FY FAN helt enkelt.
# Du har fastnat på ngt som hänt. är det värt låta energin gå till spillo.
Jag känner inte vederbörande o kan inte döma heller.
Menar inte vad du har sagt

Vad som förmodligen är det allra mest tragiska i den kråksång är att AÅ förmodligen kommer att kunna fortsätta med sin verksamhet precis som vanligt.
Det kommer finna så många True Beleivers (som Lazarus) som kommer hjälpa honom att hitta på bortförklaringar.
Han har blivit avslöjant med planerat, genomtänkt och genomfört fusk: han är avslöjad som en charlatan.
Om det hade funnits någon rättvisa hade hade hans karrirär på alla sätt varit över.
Men icke.
Världen är full av godtrogna, naiva True Believers som så gärna VILL tro på honom att de kommer hjälpa honom med alla bortförklaringar han någonsin skulle kunna önska.
Och hans verksamhet kan fortsätta precis som vanligt.
Vilken seriös medium kan utrycka som du.
jag kan fortfarande inte döma överhuvudtaget.
Vem är den personen som kan döma?
Att man utnyttjar människor på visst sätt ,utesluter inte att man är medium eller annat.
- "…Att man utnyttjar människor på visst sätt ,utesluter inte att man är medium eller annat."
Att man misshandlar sin fru, utesluter inte att man är väldigt snäll mot någon annans fru.
Så kan det mycket väl vara.
# 57..Min åsikt grundar sig på det lilla jag vet genom denna tråden…och om du som verkar sitta inne med så mycket fakta väljer att inte lägga det på bordet på en gång är ditt eget val. Men det är väl så att om man sitter ikretsen för föreningen för inbördes beundran kanske man inte ska vara så öppen ,,vad vet jag…men ödmjukhet inför alla verkar inte vara din styrka …sen får du kalla dig spiritualist ellerinte…jag blir förbannad på din självgodhet och jag skäms också för att du är spiritualist .KAN MAN INTE VISA ÖDMJUKHET I FÖR MÄNNISKOR PRÖVNINGENS STUND HAR MIN INTE LÄST LÄXAN….jag väljer att se att vederbörande gjortbort sig men ska inte halshuggas för det…har du en annan åsikt så gör läxan och håll alltid rent kring din egen dörr…alla människor har fel och brister…utom du och dina drabbade olycksvänner .Den som är fri från synd kastar första stenen
Det blir lite förvirrande, i alla fall för mig, när du svarar på dina egna inlägg.
*L* Det ska vara 63…ursäkta
# 79
självkritik är ju nyttigt ibland, bra skrivet annars
Sånt händer, man får skoja lite.
#79 Lazarus, varför är du så arg?
Som sagt, det är sorgligt och nu skäms jag ännu mer 

!
Du skriver inte någonstans att Du egentligen inte vet vad det pratas om och ändå kan du ge dig till att försvara en specifik händelse.
Hur ska jag förstå att du egentligen inte vet vad du pratar om?
Själv brukar jag försöka att kontrollera vad övriga pratar om innan jag ger mig in och försvarar det hela som du gör, inte bara en gång, utan upprepade gånger.
Självfallet förutsätter jag att Du vet exakt vad du försvarar, speciellt då du är med i en diskussion där alla andra vet vad det pratas om.
Men jag ber tusen gånger om ursäkt för att jag inte kunde förstå att du var totalt oinsatt i det du går in och försvarar. det var inte alls min mening
Ps. Jag har rent utanför min egen dörr ty fusk och bedrägeri i andligt arbete liksom mot mina vänner är Tabu!
//Hellas
Ska det vara så svårt att tala klartext får ni snart skylla er själv att ni blir missförstådda. Det här har jag kopierat från DAS och är skrivet av bedragaren själv. Det finns att läsa på skepticism.ifokus också. Vad är ni rädda för när ni inte talar klarspråk? Han har själv erkänt och då är det inte förtal utan nåt som alla borde få veta som idag inte vet vad som hänt.
Min förklaring till den senaste tidens skriverier om mig.
Detta har hänt.
Jag har sedan ganska lång tid tillbaka suttit för fysiskt mediumskap, och det senaste halvåret har jag märkt att jag inte varit i trans hela tiden. Jag har med andra ord stundtals under seanserna kommit tillbaka från transen. I början kändes detta fullt OK, och jag accepterade det som skedde. Men med tiden så har jag känt mig mer och mer frustrerad över att det inte hände några fysiska fenomen under dessa stunder. En rädsla för att det inte skulle hända mer saker, började växa inombords hos mig. Denna rädsla har sedan i sin tur gnagt mer och mer, vilket till slut ledde till att jag tappade tilliten till att det skulle vara på detta viset, och med min egen vilja ville jag för mycket med mina sittningar.
Det fel jag gjorde var att jag utan någon annans vetskap förde in en självlysande lerklump inlindad i en trasig strumpa på en offentlig demo. Jag har vid konfrontation per telefon erkänt för personen i fråga att jag har gjort ovan nämnda handling. Vid detta erkännande har jag även berättat att jag medvetet format leran över min egen hand och stäckt ut den i seansrummet. Jag har alltså vid några få tillfällen klarat att lirka loss min ena hand från de buntband som jag sitter fast i stolen med, och det är då jag lyckats åstadkomma ovan nämnda handling. Övriga fysiska fenomen genom åren har varit helt och hållet andevärldens.
Jag har har förståelse för att folk blir besvikna på mig med anledning av det som skett. Jag är också medveten om att många människor nu ifrågasätter min trovärdighet och mitt fysiska mediumskap och det som skett under de fysiska seanser/cirklar.
Med dessa rader ber jag min hustru, alla kollegor, vänner och elever och andra som blivit involverade i denna historia om ursäkt för den skada jag har åsamkat er.
Under femton års tid har jag dedikerat mitt liv åt medialt arbete, och jag kommer nu under den närmsta tiden att bearbeta det som hänt och återskapa tilliten till både mig själv, andevärlden och det samarbete vi genom åren tillsammans har byggt upp. Min mänskliga sida har lärt mig oerhört mycket, och jag vet nu, mer än någonsin hur jag fortsättningsvis vill arbeta med och för andevärlden. I total sanning.
Anders Åkesson
#85 jag tackar för att du delgett oss brevet…jag vidhåller ändå att han betett sig illa men är inte raktigenom en bluff….det måste isf branschen själv kontrollera…att som här låta drevet köra på utan att tänka att han faktiskt redan ligger är osmakligt.
# 86 Samtidigt tror jag nog att de som drabbats av detta här och betalat dyra pengar för kurser och seanser och finner sveket osmakligt. Det finns två läger, de som stöttar och de som totalt tar avstånd. Vi måste nog försöka respektera varandra i det, alla har vi rätten att själv bestämma vilken sidan vi vill stå på om vi ens vill stå på någon sida.
Amor Vincit Omnia
. Bullshit eller inte. so what. Man kan spekulera o vrida i det oaändliga, den som vinner här är nog han själv. Om jag säger detta får vi se i slutändan hur det blir. men får jag respekt för det, knappast.
Ser ni hur vi påverkas av varandra o massmedia. Vem vågar stå på egna ben se sanningen som den är.
# 88 Personligen har jag inget större engagemang då jag inte var intresserad av personen tidigare och är det heller inte nu. Men tråden var tänkt som ventilationsport för de som kunde behöva det, inte en diskussion om vems åsikt som är den rätta.
Amor Vincit Omnia

Jag tror även de diskussionerna kan vara nyttiga för ventilationen och tråden är jättebra.
Det är uppenbart att väldigt många har väldigt mycket tankar och åsikter som bara måste få komma ut så låt tråden vara kvar och låt alla skriva av sig så länge det inte blir några personpåhopp.
Det finns mycket hos många som måste få komma ut, tror jag.
Om man blir ertappad med att fuska, har det med nog skett några ggr tidigare. Därmed inte troligt att det alltid varit så. Trovärdigheten minskar till nästan noll, men så fungerar vi i osäkerhet. I detta sak som är till mycken del uppbyggd på ett förtroende att inte fusk förekommer, skadar händelsen hela medium kåren. Mycket tråkigt att sånt här händer, men tyvärr är det inte sista gången. Därför måste en metod skapas så fusk ej sker. Och en gemensam organisation, som ger och kan dra tillbaka cert, är en nödvändighet.
#18..Hej chik,tänkte bara på det med bordet du berättade.Jag går ju i cirkel och där har vi massor med tända stearinljus..och bordet hoppar runt även om jag var skeptiker i början,så visst låter det konstigt att det inte skulle hoppa runt bara för man är skeptiker.Men det finns ju vissa som kör igång bordet..typ värdinna kan själv köra igång det eftersom hon har dom energierna…har aldrig misslyckats,hur mycket jag än har kollat om det är nåt som inte stämmer…så ser man allt vad som sker och man sitter inte i nåt mörkt rum..som tur är.Det är synd att folk gör så…kan ju svärta ner andras mediala gåvor.Ville bara prata av mig
Hur kan man bedöma vad som är rätt.
Det är tyvärr en omöjlighet skapa metod som stoppar sk fusk.
Sedan är frågan vart gränsen går. Ska det finnas domare som skiljer agnen från vetet.. Rätt så fort skapar man olika läger precis som här på övernaturligt är fallet.
- "Sedan är frågan vart gränsen går. Ska det finnas domare som skiljer agnen från vetet…"
Man kan använda sig av vetenskaplig metod. Det gör man inom allt annat, ja förutom i de flesta fall när man ska "bevisa" andeprat och alternativmedicin då.
Well. använder man vetenskapliga metoder utan minsta tolerans, då är det kört. Man fastnar ju innan det ens börjat
Well. använder man vetenskapliga metoder utan minsta tolerans, då är det kört. Man fastnar ju innan det ens börjat
- "Well. använder man vetenskapliga metoder utan minsta tolerans, då är det kört. Man fastnar ju innan det ens börjat"
Du får nog förklara på vilket sätt du anser att man med "vetenskaplig metod" fastnar innan man ens börjat.
Och vad menar du med "utan minsta tolerans"?
Venskapliga metoder inom områret tror jag inte kommer fungera.
Det handlar om tro, utan det finns inga medier som fungerar.
Hur ska man mäta tron eller känslan vetenskapligt ?
Har du tillit till mig kan vi komma hur långt som helst i alla former av det vi kallar medialitet.
Om jag måste hela tiden bevisa det ena eller andra, inom vetenskapens gränser eller vad det är. Är resultatet därefter. Kontroll skapar regler som måste följas. Inom anden finns kärlek , tillit , alla dem positiva aspekterna. Som man inte kan mäta.
Ha det , Egge
#98 Det måste finnas aspekter med fysiskt mediumskap som kan kontrolleras och studeras vetenskapligt?
T ex påstås objekt sväva runt fritt i rummet. Ställ in ett par IR-kameror och/eller värmekameror som filmar hela seansen så kan fusk uteslutas till betydligt större grad.
- "Det handlar om tro, utan det finns inga medier som fungerar."
Det tror jag också. Mediumen tror, medvetet eller omedvetet, att de har kontakt med andar.
- "Hur ska man mäta tron eller känslan vetenskapligt ?"
Du behöver inte mäta någon tro. Ta istället reda på om någon verkligen kan tala med andar eller vad de påstår sig kunna, men gör det vetenskapligt istället för som nu, utan någon speciell kontroll.
Om du tar fallet som nu är aktuellt, så hade man kunnat kontrollera mediumet innan, man hade kunnat filma, man hade kunnat kontaktat kunniga inom området etc. Gör man så på ett bra sätt så kommer antagligen huvuddelen av alla medium försvinna. Den lilla "skvätt" som blir kvar kanske verkligen kan tala med andar. Då kan man utföra noggrannare studier med dem för att se om så är fallet.
Kontroll till viss gräns tror jag är bra. Vi pratade faktiskt om kontroll just på den kurs jag varit på nu 2 dagar denna veckan och en erfaren psykolog bl.a menade på att vi människor är ofta i behov av för mycket kontroll vilket skapar situationer som i grund och botten vi inte mår bra utav och som kan bli rent utav destruktiva fös oss, vbåde för den som kontrollerar och den som blir kontrollerad. Så allt med måtta helt klart.
# 99 Man tycker det borde finnas just vid fysiskt mediumskap..
Amor Vincit Omnia
Nu har även Metro snappat upp Åkesson-nyheten:
http://www.metrojobb.se/artikel/2010/10/27/83990/tvmedium-pakommen-med-sjalvlysande-le/index.xml
I Metro står att en kvinna bland 25 deltagare betalat 4600 kr till ramsbergsgården för att se Anders Åkersson i trans och den lysande handen.
Den lysande handen ska visst vara Kärlekens budskap i andevärlden.
Kvinnan är enligt uppgift i metro nu mycket besviken!!
- "Kontroll till viss gräns tror jag är bra."
Jo, det får inte gå till överdrift. Kanske göra som skeptiker, kräva mer kontroll ju mer osannolikt något är? Att personligen undersöka om dricksvattnet i kran är drickbart om Kommunen redan kontrollerat det är för mig mindre viktigt än att verkligen ta reda på om det kan bota cancer som en snubbe med skylten "homeopat" påstår.
#103 Finns den artikeln på nätet?
Det är just sådant som många skeptiker vill undvika, genom att man undersöker förmodat pseudovetenskapliga och paranormala påståenden med hjälp av vetenskapliga metoder för att se vad som talar för - och emot - dem.
Det kräver att människor även utanför skeptikerrörelsen verkligen inser att de kan bli lurade även om de faktiskt upplever* fördelar med det de betalar för.
Vill någon efter att de fått reda på hur det verkligen ligger till med deras andekontakter eller alternativmediciner eller vad det är frågan om, fortsätta - visst, det är upp till dem.
*) Man kan exempelvis uppleva en golfrunda som väldigt trevlig, det innebär inte att golfklubben ska kunna påstå att det beror på en Golfgud som är med hela tiden och att det är vetenskapligt bevisat för att dess styrelse gjord en tarvlig studie om Golfguden.
# 104 Jo, nu vet jag inte riktigt vad du exakt tänker på. Jag har aldrig hört faktiskt att någon påstått sig kunna bota cancer med homeopatiskt vatten förutom från dig då. Men visst allt det som man finner intressant ska man väl kolla upp i den mån man kan så man vet vad man engagerar sig i.
Amor Vincit Omnia

Ramsbersgården. Graverande.

Artikeln i Metro: TV-medium påkommen med självlysande lera
#105 Ja, själv så skrev jag bara medium påkommen fuskade metro
så kom den upp!!
Det kanske beror på att det på grund av att det är förbjudet med sådana påståenden i Sverige, här sker i det tysta. Men visst finns sådana påståenden.
#109 ja,den är det!!
# 111 Men om det då inte förekommer och är förbjudet förstår jag inte varför vi diskuterar saken egentligen ( och då menar jag specifikt detta med vatten du tar upp )? Inte för att diskussioner inte är intressanta och personligen tycker jag det är alldeles befängt att påstå att lite vatten kan bota cancer, speciellt med tanke på min bakrund som ssk på onkologen…ryser av bara tanken på att någon skulle tro på det. Ska kika på länken din lite senare, lovar !
Amor Vincit Omnia

- "Inte för att diskussioner inte är intressanta och personligen tycker jag det är alldeles befängt att påstå att lite vatten kan bota cancer, speciellt med tanke på min bakrund som ssk på onkologen…ryser av bara tanken på att någon skulle tro på det. Ska kika på länken din lite senare, lovar !"
Homeopater är duktiga på att hävda att deras medicin är mycket mer än bara skakat vatten.
- "Men visst allt det som man finner intressant ska man väl kolla upp i den mån man kan så man vet vad man engagerar sig i."
Absolut. Men just (fysiska) medium verkar i de flesta fall vara totalt ointresserade av att bli kontrollerade. I de fall de blivit ordentligt kontrollerade har de inte kunnat visa några övernaturliga fenomen vad jag känner till.
En del låter sig, enligt vad de säger, kontrolleras, men menar att vi skeptiker ger dålig "energi". Kanske kritiska "troende", utbildade av de som kan tekniker som gör precis samma sak som medium gör på scenen vore en lösning?
# 114 Okej, jag har ingen anledning att misstro dig då jag själv inte är så insatt i homeopati.
Amor Vincit Omnia
#110 Skulle du kunna länka?
# 117 Man kan alltid starta en ny tråd, det vet du ;)
Amor Vincit Omnia
Det blev lite OT det med homeopati, men…
Det är förbjudet att påstå det botar cancer och vissa andra sjukdomar, men öppet säger man gärna att det skakade vattnet botar annat. Lite mer "vid sidan" berättar man att det även är ett fantastiskt medel mot cancer (du såg länken antar jag) och AIDS med mera.
#118 den ligger ju i inlägg 109!!
#121 Såg det nu! Tack!
Kristna tidningen Dagen är näst ut: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=232159

Skånska tidningen HD är också med: http://hd.se/noje/2010/10/25/medium-fran-tv4-s-andarnas-makt/
(Oj, nu ser jag ju att HD används som källa i Dagen-artikeln).
Jag vet varken ut eller in vad jag ska tro.
- "Jag vet varken ut eller in vad jag ska tro."
Om du ska tro på AÅ när han säger att han har fuskat eller att han ljuger om det, eller vad menar du?

Vad är det som är svårt att tro? Att han fuskat? Det erkänner han ju själv.
Jag måste bara få fråga: är det verkligen någon som på fullt allvar tror att fysiska seanser genomförs på något annat sätt en det som nu uppdagats?
Med fusk och billiga trick i mörkret? Kan man inte nu kanske börja fråga sig varför det ALLTID måste ske i mörkret? Kan det finnas fler anledningar än de som mediet anger?
Om man endå tror att det är äkta oavsett vilket, är det inget fel. Om det ger kraft.
Men att dela certificat o sno andras pengar på det sättet, kan man kanske fråga , ifall det är helt rätt.

"Men att dela certificat 0 sno andras pengar på det sättet, kan man kanske fråga , ifatt det är helt rätt."
"Kanske fråga ifall det är helt rätt?"
Mannen sitter och kletar självlysande lera över sin hand i mörkret -- trots att han ska vara fastbunden -- och lurar i folk att det i själva verket är andevärlden som åstadkommer det här.
Och det inför människor som har betalt runt 4.000 spänn?
Det borde ju vara olagligt. Straffbart. Det borde ju gå att polisanmäla Anders Åkesson för bedrägeri.
Ja det ska inte gå genom som ingenting har hänt.
Kommer ihåg när jag en gång hade en dålig dag efter en sömnlös natt. Skulle hålla ett föredrag utan ekonomiskt ersättning. Detta är säkert 10 år sedan, fortfarande påminner folk hur dålig den var.