Ser jämna nr. hela tiden!
Hej!
Vet inte om jag hamnat rätt..men,
Någon som vet vad 1111,2222, och jämna klockslag..12.12, 22.22 etc??
Ser det i stort sett så fort jag tittar på klockan, och i tidningar, tv etc..
Någon från andra sidan som vill meddela något?
Har sett att det finns ganska många med detta fenomen, men ingen vet riktigt vad det är…
mvh tina
Den mänskliga hjärnan är väldigt pigg på att hela tiden leta efter mönster och symmetri. Därför lägger vi mycket större notis till siffror och liknande som stimulerar det här beteendet, och tenderar att inte tänka på alla gånger vi tittat på klockan och den INTE har visat ett tal med ett identifierbart mönster.
#TS
- "Har sett att det finns ganska många med detta fenomen, men ingen vet riktigt vad det är…"
Jodå, en form av konfirmations-bias, vilket är ett mycket välkänt fenomen.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
Förstår hur du menar, men jag ser kanske 99% jämna nummer..och har absolut ingen koll på när jag slänger ett öga på klockan..känner på mej att klockan är jämn och kollar. Klockan är jämn..
Märkligt tycker jag..
#3, tina-stina
Konstigt att ditt inlägg fick det ojämna #3 :-)
Grejen är att du memorerar de gånger klockan är det du förväntar dig att den ska vara, och glömmer bort de gånger den inte är det. På samma sätt brukar det fungera när man ska ha barn, då plötsligt kryllar det av barnvagnar. Eller när man köpt en ny bil, oj så många av samma fabrikat det plötsligt finns!
Konfirmation bias kan också vara en del i det som skapar främlingsfientlighet, man tycker av någon anledning illa om muslimer, då kommer man bara komma ihåg otrevliga muslimer man träffar på men glömma de trevliga. Och på så sätt ökar ens fördomar om muslimer som otrevliga.
Konfirmation bias tar man hänsyn till vid vetenskapliga studier just för att det är så otroligt vanligt. Om du vill kan du själv göra en enkel studie genom att notera klockslaget varje gång du tittar på klockan. Kom ihåg att inte missa någon gång. Lycka till!
Edit: En variant är att du upplever många klockslag som speciella. Exempelvis 10:00, 10:01, 10:10, 10:11 osv. Man kan få in ganska många vad du kanske tycker är "specialla" klockslag på några få minuter.
Det finns en esoterisk förklaring som du kan googla på - gärna på engelska.
Det har du nog större framgång med än här, här är det nog mest skeptikerna som svarar på den typen av frågor.
Menar du att den vetenskapliga förklaringen inte stämmer? Det är ju faktiskt enkelt för tina-stina att ta reda på om vissa siffror uppstår fler gånger än andra, men det kanske inte är gott nog grinda?
# 5 Det blir vad man gör det till också lite grinda..
Amor Vincit Omnia

Jag tror också mycket riktigt att det handlar om konfirmeringsbias, helt enkelt. Du är nu uppmärksam på jämna tal och noterar just därför också jämna tal.
Det blir en självuppfyllande profetia.
Låt oss istället räkna ojämna och jämna tal i bara denna tråd så ser vi att det faller ganska jämt ut, inte sant? Ditt inlägg blev nummer #3 och du är till 99% säker.
Du väljer alltså en ojämn procentsats för att avgöra hur säker du är på att du bara ser jämna nummer.

#3 Om du med 99% sannolikhet kan avgöra när klockan visar jämt (alltså oberoende av vad klockan verkligen är, om inte alla dina klockor är mycket väl kalibrerade), så har du chans att vinna en miljon dollar!
Mer information: http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html
Jag föreslår att du förbereder dig hemma genom att vända på din klocka så du inte kan se den, och när du känner att den är jämn (räkna inte minuterna!) så vänder du på den och antecknar om den är jämn eller inte. Om du efter ett större antal anteckningar har ~99% jämna, så är det sannerligen en historisk bedrift.
Lycka till!
/J
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Sådär är det jämt, vill man hitta en mening så finner man den.
Tex letade efter bilverkstäder och praktik för min partner och hamnade på Ingolstadt.
Nu idag så hittade jag ett gymnasium med nästan samma namn med den inriktning hon vill ha. Självklart ser man då kopplingen =)
Eller då jag började leta efter hus på landet så dimper en broschyr från Älvsbyhus ner i brevinkastet.
Tror på detta för att ha lite roligt i vardagen. Kunskap är makt!