Vilsen - medium rätta vägen?
Jag är en person som alltid trott mer eller mindre på "en andra sida", andlighet, och så vidare. Människor i min närhet har berättat att de kan se och uppleva saker, och att de fått utbyte av att söka upp andliga rådgivare som medium och dylikt för att få hjälp på ett eller annat sätt.
För cirka tre år sedan gick jag till ett medium när jag var på besök i Stockholm, för att låta henne spå mig i kort. Jag stod i ett vägskäl i livet och ville veta vad hon såg, om hon kunde ge mig råd och vägledning inför framtiden. Mitt generella intryck var inte speciellt bra - jag fann henne inte speciellt trovärdig och saker som hon såg kändes inte alls som om det stämde överens med mig. Jag skrev i alla fall ner det hon såg utifall att det nu skulle slå in i framtiden.
Sedan dess har jag tappat förtroendet för sådana rådgivare och inte haft att söka liknande hjälp igen i åtanke. Jag har inte heller känt mig i överdrivet behov av att söka upp ett medium, livet har flutit på lite av sig själv, fastän jag känt att vissa saker legat och lurat under ytan.
Förra veckan råkade jag se att Malou von Sivers hade en så kallad "andlig vecka" i sitt program "Efter 10" på tv4. En dag hade hon besök av ett medium och en kvinna som hon hjälpt, och jag satt och lyssnade till vad de hade att säga. Jag kände mig inspirerad av den utveckling kvinnan hade fått ut av hennes mediums hjälp.
På senare tid har mitt inre liv varit väldigt upp och ner. På ytan verkar allting bra - jag har påbörjat en prestigefylld utbildning, jag är glad, social, utåtriktad och så vidare… Men det finns en sida av mig som jag inte visar utåt, inte ens för mina närmaste vänner.
Jag har på senare tid börjat känna mer och mer åt mitt liv känns värdelöst och jag får ingenting ut av det. Allting går framåt men det känns som att jag trampar på tomgång. Jag är inte lycklig. Det känns som allt jag gör, gör jag för att det förväntas av mig.
Emellanåt mår jag bra, speciellt när jag presterat bra på något område och jag kan gå in och känna mig som den roll som jag alltid spelar… Men de dagar jag är trött och hängig smyger sig den där bekanta känslan sig på och jag kan ligga och gråta för mig själv för att jag känner mig så himla tom. Men sedan tar jag en dusch, sminket åker på och det där vänliga leendet och jag går ut och är mitt vanliga jag. I de stunderna lurar jag till och med mig själv.
Hursomhelst - på senare tid har jag känt att jag måste göra något, jag måste handla i någon riktning för att ställa saker till rätta. Så här kan jag inte gå omkring och må. Men vad är det som är problemet? Jag vet inte, jag känner mig alldeles vilse, men jag vet inte vad det är söker.
Därför går mina tankar till att söka upp ett medium, som någon form av andlig rådgivare. Men jag vet dock inte om det är för det bästa. Kanske är jag deprimerad? Kanske är inte medium det rätta alternativet? Jag är också rädd för att mitt förlorade förtroende ska förstärkas om jag råkar på ett annat medium som jag inte känner ger mig något.
Till er som har erfarenhet av dylika känslor och sökt medium, eller som har kunskap i ämnet i allmänhet - kan ni ge mig ett gott råd? Jag tror jag kan behöva det.
Tack på förhand, U.
Jag skulle också ge rådet att gå till en terapeut eller psykolog faktiskt, men även där får man leta efter ngn som passar en. Man behöver ju inte tro sig ha en psykisk sjukdom för att uppsöka en psykolog utan du kanske bara behöver ngn där du kan släppa fasaden och bara prata med. Dom hjälper ju människor med samma problem dagligen. Efter det tror jag att du kommer kunna tänka klarare och bitar som framtid och så kommer falla på plats. Du kan ju alltid söka upp ett medium för skoj skull efteråt när du fått rensat och bollat dina tankar..
Men jag lider med dig, det du skrev stämmer på pricken in på mig, fast jag har aldrig uppsökt ngn typ av hjälp men om jag skulle så skulle jag hellre gått till en psykolog eller terapeut och tjatat skavsår i öronen på dom=)

Jag som jobbar som medium och som tarotläggare hade ju rekomenderat dig att söka annan hjälp.
Ser att ngn föreslår psykolog kan ju var en väg tror du behöver hitta dig själv och en tillit till dig själv.
Jag hade själv en period i mitt liv där jag själv hade samma funderingar som du beskriver och där jag tyckte att jag inte var mycket värd eller att allt jag gjorde bara var för att jag skulle göra det inget annat.
Då gick jag en kurs i mental träning och det är nog den bästa kurs jag någonsin gått det gav mig så mycket och det stärkte min självtilit och mitt negativt tänkande vände jag till ett Positivt tänkande.
Har du inte ngn mental tränare i närheten så gå in på biblioteket och där kan du finna både bra böcker och bra cd skivor med vägledda mentala tränings program med olika mål.
Ngt som kan ge en otroligt bra hjälp med kombinationen att ha ngn att prata med så kan det ge dig väldigt mycket.
Men att ha ngn att prata med och kunna ventilera sina tankar med är
A och O för att man ska gå vidare i sin utevckling.
Även en kurs I Mindefullness som är så populärt nu och som även många psykologer rekomenderar kan hjälpa att komma ur ditt negativa tänkande.
Som tarot läggare kan vi inte hjälpa dig att må bättre men vi kan visa vägen till hur du kan må bättre och visa att framtiden inte är så nattsvart som man tror.
Men sedan är det du som tar beslutet vilken väg du väljer att gå för det gör alldrig korten.
För vi kan alldrig se vad som sker i framtiden vi kan bara se och förmedla möjlighterna för en person i framtiden men sedan är det alltid personen själv som beslutar och gör jobbet så en tarotläggning är bara en vägledning på hur du kan göra inte hur det blir.
Men har märkt att kombinationen med samtals terapi och en tarotvägledning kan ge en ruggigt bra hjälp.
Det är ofta jag hänvisar personer att söka annan hjälp en den jag kan erbjuda som tarotläggare när dom mår dåligt med sig själva.
Lasse
Tack för era fina svar. :)
Jag har själv funderat på det med att gå till en psykolog/terapeut tidigare, har dock tvekat dels för att det är så dyrt dels för att jag har hört att det är svårt att få hjälp och att bli "tagen på allvar" så att säga. Har en bekant som sökte hjälp för att hon mådde dåligt och som hamnade i någon slags lam gruppterapi som inte hjälpte för fem öre. Men jag ska ha det i åtanke.
Innebär det i så fall att man helst bara ska söka ett medium när man mår själsligt "bra"? Är det inte meningen att de också ska vara en slags vägledare/rådgivare?
Det med mindfullness är något som jag ska kolla in lite närmare på!
Tack än en gång före era svar.

Jobbar också som medium och med tarot och det är precis som Tarotlasse skriver att det är en vägledning och att man fattar sina egna beslut och gör sina egna val. Jag gick själv hos en terapeut under ca ett år för att bena ut saker där jag hade fastnat. Fick verkligen jättebra hjälp och verktyg för att kunna gå vidare med mitt liv. När jag sökte hjälp första gången fick jag ingen hjälp av den terapeut som jag hade då, men den andra terapeuten var jättebra. Så ibland får man pröva sig fram.
För min egen del har medial vägledning varit bra för mig när jag står i ett vägskäl och vägledningen har egentligen bekräftat det jag redan vet inom mig och också gett mig nya idéer och uppmuntran. Håller dock med om att annan hjälp än medial vägledning kan vara bättre.
Hoppas innerligt att du snart mår bättre!