Gaia troende???
Hej
En gång var det någon som svarade på en av mina trådar som var gaia/moder jord troende???
Finns det fler som är gaia troende där ute???
Då är min fråga-Vad är gaia troende??
Lena.P är jag i verkliga livet.
Om du sett filmen Avatar vet du nog vad jag menar. 
Jag menar förstås att jorden har en medveten själ som ser efter och håller livet i balans och låter den fungera som den ska. Och när man dör återvänder vår själ/energi till gaia- som är upphov till allt liv. ^^
Ingen????? Någon????
Det låter ju som hur jag känner, bara att jag inte satt ord på det åpå det viset. Fast är inte med i någon rörelse etc, om det ar det du efterlyste…
Nej, jag efterlyser inte någon direkt rörelse, utan jag bara undrar om det finns Gaia/moder jord troende??? ^^
Och du, #4 verkar vara en. ^^

Final Fanasy: The spirits within är inne på samma spår, om man nu är ute efter filmer med det temat.
Den filen har jag och jag har sett den 2ggr. Den är bra. ^^
Men jag undrar bara om det finns moderjord/gaia troende här inne på forumet. Jag har nu sett 2 st.

Jag har varit.
Jasså! Vad är du nu då? ^^

Ateist.
haha, Okej. XD
Vad baserar du den här tron på?
Öhh… Alltså. Moder Jord troende. Typ att jorden har en levande, skapande själ. Och dit själen oxå kommer när man dör. Att Gaia skulle vara lite som gud, fast innebo i jorden. Förstår du vad jag menar.
Alltså detta är ju inget jag själv tror på, men dock har blivit lite fascinerad av sen jag såg filmen Avatar och då undrar jag nu, av ren nyfikenhet, om det finns människer som tror på Gaia/Moder jord istället gör Gud, t.ex. Det var ju lite det jag frågade efter.
Jag tycker det är en fin tanke. Men jag kan inte bara byta tro sådär hej vilt. Jag tror på Gud/Gudinnan (whatever) och på ett iv efter detta i andevärlden och så får det va tills vidare. Hehe. 
Okej, men den tron som du har själv, vad baserar du den på?
Tja, typ, en högre makt som skapat allt. Jag väljer att kalla honom/henne Gud. (jag tor att det både är en han eller hon, eller varken eller. XD) Och jag tror att vår själ eller ande lever vidare i livet efter detta på andra sidan som är hos gud. Sen tror jag på reinkarnation att vi antingen föds vidare här på jorden eller kanske i någon annan planet ett annat liv, som en del av andlig utveckling.
Vad tror du själv på?
Okej, nu har du redogjort vad du tror på. Nu kan du försöka svara på frågan som jag ställde:
Vad baserar du det på?
Vad jag tror på? Hur menar du då? Angående vad?
Du menar alltså vad för fakta jag baserar de på? Alltså, jag kan inte bevisa någonting. Varken att min egen tro är sann eller någon annans. Det handlar om tro, inte nödvändigtvis om vetenskaplig fakta.Dock finns det många människor som haft övernaturliga upplevelser såsom kontakt med döda, änglar m.m. Dock har jag själv aldrig upplevt något övernaturligt. Men det finns mycket mystiskt i vår värld som är svårt att förklara, samt att man hört om alla dessa männoskor som skulle ha upplevt något. Nu kanske man inte kan tro på alla, men ndå. Det känns bara som att det måste finnas något mer här i världen. Något högre än den materiella värld vi lever i. Det är så jag känner det. Det är därför jag vill tro.
Även om många skeptiska och icketroende människor tycker att det är helt grndlösa principer många troende har för deras tro så är du ju även så att vi inte har bevis för varken eller. Varken att gud finns eller inte finns. Om själen överlever döden eller inte. Det fins varken nåt som talar för eller emot, mer än vad vi vill tro. Du får gärna tro det du vill, och jag förstår måga skeptiker. Jag har själv varit nästintill ateist/icke troende. Vad vi vet om världen och allt detta prat om det övernaturliga kan förvirra en mycket. Men jag har kommit fram till min tro och änså länge är jag bekväm med den. ^^
# 17 …men har ts ngnstanns sagt att det hon tror (lite) på är sanningen? Nu kanske jag tolkar dej helt fel, men det låter på dej, som att ts på ngt sätt behöver bevisa att det hon känner/fascineras av är sant. Förstår mer att man diskuterar bevis osv med ngn som tillhör en religiös rörelse men det gör ju inte ts… (och nej, jag kan inte bevisa det jag skrev tidigare i tråden. Det är inget jag "tror på" på så sätt att jag är säker på att det är så, det är bara en känsla om livet och döden jag har…)
#18, #19:
Ni båda verkar missuppfatta mig lite. Det handlar inte om att bevisa något, jag bara undrar varför du tror på det du säger dig tro på. Det måste väl rimligen ligga något bakom att du tror på det här sättet?
Nu handlar inte den här tråden om varför man tror som man gör utan frågan i TS är om det finns fler Gaia-troende. Starta därför upp en ny tråd om du vill ha svar på dina frågor.
#20 aha ok :) sorry.