Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettvideoklipp
Läst 4574 ggr
Leena-70
0

Vad var det?

Hej. Undrar vad som kom till mej här om natten?

Jag låg i sängen, på sidan. Fick nå underligt oväsen i mina öron(huvud) Har haft det flra ggr förut men inte hänt nå mer. Men nu när jag skulle vända mej blev jag liggandes på rygg. Kändes som jag blev nertryckt av något, kunde inte röra mej. Vågade inte titta upp. Något/någon tryckte liksom på min mage och maserade den eller vad jag ska säga. Kanska hårt, i cirklar Förvånad. Alltså jag kunde inte röra mej! Vågade inte titta men tänkte : Lämna mej, jag är rädd.. Klockan var då oxå 23.23! Vad är det med den tiden.. Alltid blir jag väckt eller tittar jämt på klockan när hon är 23.23!! Varför? Har jag gjort i många år!  Men vad ville den som var till mej härom natten?? Vad var det för någon? Alltså jag blev skraj! Jag var ju vaken!! Men vågade inte titta!!

starcat
0

Sömnparalys! Finns en artikel här på ÖN som jag tror heter "förlamande tillstånd" sök på det, spännande att läsa =)

Har varit med om liknade flera gånger, riktigt obehagligt innan man vet vad det är.

Leena-70
0

Jaha.. Jag var skit skraj i allafall.. Ska kolla upp det..

[LadyWinter]
0

Leena-70 ,starcat

måste bara säga….jag var nyfiken på Sömnparalys..läste det,det var ju hemskt..gammal folktro att maran satt på bröstet och paralyserade sina offer för att ha sex,samt att man hade känningar att något var i rummet eller bredvid sängen…och att inte kunna röra sig allsFörvånad

Mads
0

Jag har drabbats av Sömnparalys ett par gånger i livet och det är fruktansvärt obehagligt. Har hänt när jag varit mycket stressad och haft mycket omkring mig i livet.

Amor Vincit Omnia

[LadyWinter]
0

Mads

Ä det typ av panik ångest,man får tryck i bröstet?

Mads
0

# 5 Jag upplevde det inte som panikångest i sömnen, men det var det kanske. Men det kändes som att någon satt på mig och höll mig kvar nere i sängen. Jag upplevde att jag gallskrek för att väcka sambon jag bodde med då, han vaknade av att jag låg och väste men i mitt huvud skrek jag ju allt vad jag kunde för att han skulle väcka mig.

Amor Vincit Omnia

najstrik
0

Jag har upplevt det där bullret i öronen, men jag tror snarare det är mitt medvetande som lämnat kroppen och därför jag blir som paralyserad. Då jag är väldigt trött känns det som någon "ond" ande vill ta över. Och sen när jag återfår kontrollen så är jag tillbaka i kroppen. Det låter kanske knäppt. Men jag tycker Sömnparalys ockå låter oseriöst om man sentriallt placerar in människor i detta fack. Vetenskapen vet ju väldigt lite om sömn och hur vår hjärna fungerar. Om vi nu har en själ, så kanske den svävar iväg under sömnen.

FilipSoderholm
0

Det stämmer på punkt och pricka in med mina egna erfarenheter av Sömnparalys. Mycket mycket obehaglig upplevelse. Man kan förstå att många förr i tiden trodde att det berodde på onaturliga väsen som ville djävlas med en, för riktigt otrevligt är det!

Om vi nu har en själ, så kanske den svävar iväg under sömnen.

Om vi nu har en minigris som bor i njuren så kanske den äter på njurarna i sömnen, och det är därför vissa behöver få nya njurar.

[Woozy]
0

Om vi nu har en minigris som bor i njuren så kanske den äter på njurarna i sömnen, och det är därför vissa behöver få nya njurar.

Tycker du på fullaste allvar att detta tillför tråden nåt?

Jag har själv problem med njurarna och uppskattar inte det du håller på med just nu.

[mia-38]
0

Jag har själv haft Sömnparalys två gånger..och det var riktigt otäckt.

Kändes som om jag vart nertryckt av något i sängen…att någon satt på min rygg.
Tog en stund innan jag kom loss….

Lynxx
0

Den som vill läsa andras erfarenheter betr. just Sömnparalys - kan ju kolla på:

Sömnparalys Facebook

http://www.facebook.com/group.php?gid=36761822221#!/group.php?gid=36761822221&v=wall

Man kan läsa utan att vara reggad/inloggad på FB.

-------------
Hjärnan har i vaket tillstånd hela tiden ett återkopplingssystem som känner av musklernas lägen och rörelser, samtidigt som den kontrollerar musklerna och korrigerar rörelserna. När vi faller i djupsömn tappar hjärnan den motoriska kontrollen och musklerna slappnar av.

Det finns tre sömnstadier i djupsömnen, de så kallade icke-REM-stadierna, och för varje stadium släpper spänningarna i musklerna lite mer. Vid REM-sömnen, som infaller efter ungefär en och en halv timme, är vi i det närmaste totalt muskelavslappnade, nästan paralyserade i armar och ben.

Att vi är helt avslappnade tror man beror på att vi inte ska göra illa oss i sömnen. Om vi drömmer häftigt är det viktigt att kroppen inte reagerar på händelserna i drömmen. Inta bra att ramla ur sängen, bryta armar & ben, kanske få rejäl hjärnskakning etc.

När vi somnar kan övergångarna mellan icke-REM-stadierna gå snabbt, ibland på bara några sekunder. En teori är att hjärnan får motstridig information när insomnandet/uppvaknandet och muskelavslappningen går snabbt.

- Teorin går ut på att hjärnans motoriska kontroll och sömnaktiviteten inte är matchade.

-------------

Ja led av detta är ja var yngre - & det e en mycket panikartad upplevelse.

/L

FilipSoderholm
0

Jag kan förtydliga. Min poäng var att vem som helst kan häva ur sig påståenden om naturliga fenomen och hävda en osannolik förklaring. Det gör det inte det minsta trovärdigt att det skulle vara sant bara för att man kan föreställa sig det.

Och jag beklagar verkligen att höra att du har problem med njurarna, men tycker att det är lite billigt av dig att utnyttja det för att slå ner på mig. Det är återigen väldigt tråkigt att du har problem med det, men du måste väl ändå förstå att det jag sa inte på något sätt var menat att driva med någon form av hälsoproblem.

Tony4
0

Alltid blir jag väckt eller tittar jämt på klockan när hon är 23.23!! Varför? Har jag gjort i många år!

Du kanske glömmer alla gånger du tittar på klockan vid andra tider. Jag tyckte jag upplevde samma sak för några år sedan med klockan 4.04.