Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 5833 ggr
signemo
0

Att anlita medium.

Det pratas ju om medium skall få betalt eller ej.

Jag tycker de skall få betalt.

Om de tillfullo lever upp till att leverera en vara eller tjänst.

(Att sen inte sittern känner igen är en annan sak. Det lämnar jag utanför här.)

Men då skall de även kunna uppvisa F-skattsedel och momregistreringsbevis. Jag vill också ha en faktura eller undertecknat kvitto som bevis och underlag för att mediumet inte arbetar svart.

Jag har  frågor till er medium.

Vilka av er är f-skatte o momsregistrerade.?

Om Ni inte är det tar Ni betalt ändå, dvs svart?

Var rädda om varandra

Magi-cat
0

där har du rätt tycker jag. Naturligtvis ska ett medium ha betalt för sin tid (suck alltid denna samma diskussion) precis som alla andra som utför en tjänst.

Och så tycker jag att det är helt rätt att få kvitto, att mediet har inreg företag och F-skatt sedel så man vet att allt går rätt och lagligt till.

MEN obs att mig veterligt finns det även en laglig väg att redovisa som hobbyverksamhet (jag vet att detta diskuterats förut) och då utan F-skatt.

Jag är inte medium utan terapeut och ger alltid kvitto, ÄVEN om kunden säger att äsch det behövs inte) betalar moms och är mycket noga med alla papper och att allt ska vara fullständigt clear.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

signemo
0

Det kan nog stämma. Med det finns nog en beloppsspärr .

Var rädda om varandra

signemo
0

Hoppas Ni som arbetar som medium svarar, då får vi reda på att Ni finns och kan anlita er.Skrattande

Var rädda om varandra

Pluppis
0

#1 Jag tror att den summan för hobbyverksamhet är straxt över 50'.

Allt däröver kan du göra avdrag för omkostnader innan du skattar för det.

~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

solcitrus
0

Hej

Jag arbetar medialt och har både F-skattesedel och betalar moms och skatt. Har varit egenföretagare sedan 2007.

Genom att ha ett bankgirokonto så går inbetalningarna för distansvägledningen direkt in i redovisningssystemet.

Varma hälsningar Jane

signemo
0

Tack  och det ligger ju inte så långt ifrån där jag bor. Fin hemsida Du harSkrattande

Var rädda om varandra

[MargaretaA]
0

Naturligtvis ska man kolla upp såna saker. Men alla vet inte hur man får tag på denna typ av info Obestämd

Nån som kan dela med sig om hur man enklast går till väga?

signemo
0

Men Jane har du tagit bort länken, har Du lust att maila mig den istället. Jag glömnde spara den som bokmärke. Tack

Var rädda om varandra

Hellas
0

Gå in här så tror jag att man ska få träff på registrerade företag:

http://www.allabolag.se/

Men som det skrivs i tråden så kan man även ha en Hobbyverksamhet som inte kräver F-skattesedel så dessa finns säkert inte med här så även om man går till någon.
Däremot så borde man ändock få ett kvitto har jag en känsla av.
Hur ska annars personen man är hos veta när maxbeloppet för intjänande pengar är uppnådd.
Jag vet inte riktigt hur det fungerar om sanningen ska fram Obestämd

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

signemo
0

Jag tror det är så att man måste erbjuda en kund ett kvitto, men som kund är man inte tvungen att ta emot det.

Man måste ha underlag till allt även om man deklarerar som hobbyverksamhet.

Var rädda om varandra

[MargaretaA]
0

Jag tror att "Hobbyverksamhet" gäller bara om man har en annan fast inkomstkälla man försörjer sig på. Anställning t ex. kanske värt att forska vidare i….

Laboliina
0

Jag är småbarnsmamma och jobbar heltid med helt andra saker. Jag förmedlar därför healing som hobbyverksamhet i den utsträckning jag hinner och vill (www.spiritinmind.se).

Jag har ingen avsikt att komma upp i momsskyldiga belopp (30.000/år), men jag skattar alltså för det ändå via deklarationen. Kvitto har kunden en självklar rätt att få varje gång. Jag är jätteglad för att det går att hobba så.:)

Live to love. www.spiritinmind.se

casandra70
0

klart de ska ha betalt!!!!!!! vem orkar arbeta gratis(hinner)

signemo
0

Vad kul Labolina , jag sparar din länk nuSkrattande

Var rädda om varandra

[MargaretaA]
0

klart att de ska ha betalt!

och klart att de ska betala skatt och moms på sina inkomster!

signemo
0

Jag litar kanske inte så lätt på folk.

Om Ni har lust så får Ni gärna pm:a mig medium ni litar på och har erfarenhet av  samt även  medium som man bör akta sig för. Jag bor i Götaland.

Jag vill inte betala svart till någon , utan skall jag betala så skall det vara till någon som gör rätt för sig.

Var rädda om varandra

casandra70
0

#16 det gör väl alla som är registrerade under medium,,,jag arbetar helt gratis pga att jag inte har åtagit mig denna titel(gör tjänster i den mån jag vill,kan o orkar)……fast svartjobbare finns ju inom alla yrken,,,,,,,klart de ska betala skatt o de är äkta o utbildade,samt registrerade…..men det gör väl de flesta…el är jag "blåögd nu kanske…..hmmmmmmm

signemo
0

Tyvärr är jag rädd för att allt för många jobbar svart. Men jag kanske är negativ, vad vet jagObestämd

Jag tänker iallfall i fortsättning begära att få organisationsnumret så jag kan kolla med skatteverket. JAg tänkter då inte åka dit för något.

Om någon vill ge mig gratis sittning utan ersättning är det en annan sak.

Jag antar att medium finns på denna sajten.  skulle vara intressant att höra av fler om hur de har det.

Om NI har lust får NI gärna skriva in ev. länk till er hemsida eller pm:a mig den.

Var rädda om varandra

[MargaretaA]
0

jag är rädd för att du är lite blåögd ja…

casandra70
0

#20 ja kanske är jag det men lurad blir jag iaf inte i första taget..min egen känsla säger mig mycket samt att jag är alltför misstrogen mot folk/medium jag inte känner till……..men alla är ju inte som jag…..he he he,litar inte ens på mig själv innan jag kan få bekräftelse på att det jag sagt/sett stämmer……..sånt är livet…….kramisssss….

[MargaretaA]
0

Blir man utsatt för oärliga människor med dold agenda så kan vi alla bli lurade. Det är därför det är så viktigt att vi ventilerar detta.

medium är inte ett eget folkslag som är ärligare och mindre giriga än andra yrkesgrupper.

Jane-Lyzell
0

Alla seriösa medium betalar skatt o moms - det är en självklarhet!Skrattande

som svartåkare blir de inte långrandia!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

signemo
0

Själv har jag god erfarenhet av flera och dålig erfarenhet av en.

Var rädda om varandra

signemo
0

HUr hjälps vi åt för att inte de som är ärliga skall få fortsätta.

Var rädda om varandra

signemo
0

oärliga menar jag förståss.

Alltså att de som tar betalt svart inte skall kunna fortsätta. Ursäkta jag var otydlig.

Det gäller förståss vilken typ av arbete som helst.

Det retar mig mer och mer ju mer jag tänker på det.

Var rädda om varandra