Fredagen den 13:e imorgon
Upptäckte nyss att imorgon är det Fredag den 13:e.
Är ni skrockfulla?
Jag är väldigt skrockfull och har massor av hyss för mig, men jag ligger inte under täcket hela dagen för det.Barnen tycker att jag är jättefånig, men man vet aldrig. Jag har bla dessa "hyss" för mig.( som jag kommer på)
. Inga nycklar på bord
. Spottar om en katt korsar vägen (även om den inte är svart)
. Tar alltid på mig höger sko/strumpa, vante/handske först
. går aldrig under en stege
. dukar inte för 13 pers(likadant med tex mat, kokar ej 13 potatisar)
. går ej på brunnslock
Har nog mer saker för mig men kommer inte på dem just nu.
Har ni något speciellt som ni gör eller inte gör på grund av att ni är skrockfull?
Tatsu
.
nee! och jag som ska på spökvandring på slottet imorgon
Min make ska flyga så jag tänker inte vara skrockfull då
Jag har länge undrat hur vidskepliga människor funderar kring sina ritualer? Låt oss ta detta med nycklar på bordet som exempel - Varför är detta en olycksbringande handling? Och hur leder denna handling till olycka? Vad är alltså mekanismerna bakom?
Har nycklar och bord någon slags kosmiska signaturer som i kombination skickar iväg en signal till universum, som i sin tur omdirigerar den fysiska världen till att orsaka någon form av olycka för personen som råkade föra samman nycklarna med bordet?
Jag menar inte detta på något nedlåtande eller dömande sätt. Undrar helt enkelt hur tankegångarna kan tänkas gå?
Samma sak undrar jag när folk t ex säger att man inte högt ska uttrycka tacksamhet för det fina vädret eftersom denna handling på något vis kan föra med sig sämre väder. Varför? Och hur?
Jag förlovade mig fredagen den 13:onde en gång & det gick ju hur bra som helst även om vi många år senare gick skilda vägar. Så jag är inte så skrockfull
Amor Vincit Omnia
Inte längre.
När jag var yngre så undvek jag att gå på a-brunnar, lägga nycklarna på bordet, spottade när en svart katt passerade framför mig et c.
Nu har jag insett att det spelar ingen som helst roll. Man lägger bara ner en massa onödigt tankearbete, energi och oroas i onödan. Gå du och lägg nycklarna på bordet.
Varför man inte får lägga nycklarna på bordet från början, ja det är intressant och inget som förhoppningsvis gäller dig. Enligt Bengt af Klintberg:
"Att nycklar på bordet ger otur visar sig kunna höra samman med att prostituerade genom historien lämnat sina nycklar på bordet för att tillkännage att de var lediga."
Har jag mer otur nu för tiden då? Inte då.
Min mormor är född precis på fredag den 13:e. 
#6 -Jon-: "…Varför man inte får lägga nycklarna på bordet från början, ja det är intressant och inget som förhoppningsvis gäller dig. Enligt Bengt af Klintberg:
"Att nycklar på bordet ger otur visar sig kunna höra samman med att prostituerade genom historien lämnat sina nycklar på bordet för att tillkännage att de var lediga."…"
Jag anmäler en avvikande uppfattning gentemot Bengt af Klintberg.
Så här tror jag: Ett antal personer som har haft hand om sina hems nycklar har lagt nycklarna på bordet och i nära anknytning till det avlidit.
Att lägga nycklarna på bordet kan symboliskt tolkas som att personen frånhänder sig ansvaret över hemmet.
Dödsfallet har sedan kopplats ihop av de efterlevande med att personen lade nycklarna på bordet.
Jag misstänker att många (men inte alla) vidskepligheter härstammar från förhållanden där sådana ritualer eller försiktighetsåtgärder var vettiga.
T ex kan jag tänka mig att speglar var oerhört dyra förr i tiden. Man ville absolut inte ta sönder en sådan. Om man då hittade på en myt om 7 års olycka skulle folk kanske vara extra försiktiga?
Att inte gå under stegar kan ju vara farligt, både för den som går och för den som står på stegen.
Osv.
Men någon "verklig" tur eller otur lär dessa ritualer eller försiktighetsåtgärder inte medföra idag.
8. Du tror det. Men ar du något som styrker det förutom din tro?
Att ett antal har dött efter att ha lagt nycklarna på bordet är inget konstigt. På samma sätt som många som hängt upp nycklarna på en krok gjort det.
#10 Svar: Nej!
(Confirmation bias)
Har du inte observerat att jag är scheppticker?
Jag är även tokig, men tokig.
Ljus till världen.
11 I min browser heter du MedialSchep (ser inte hela ditt nick). :D
Jag är inte skrockfull och som ovanstående skriver så finns det en baktanke med de flesta Skrock.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Inget Skrock här - 13 för mig är ett turtal
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
15 tja så kan man ju se det
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Jag hade då otur i fredags, punka på ena framdäcket. I obyggd och kolsvarta mörkret, fick hjälp av whiskeydruckna män som bytte däck.(jag fick inte ens upp reservdäcket ur kofferten)
Det var så mjukt där domkraften stod så bilen började att rasa ner men det kom på plats så nu blir det till att fara på däckverkstad och laga imorgon. Men det kanske hade blivit så även om det inte var fredagen den 13:e. i övrigt gick dagen bra.
Jag är inte så skrockfull längre. Jag har alltid nycklarna på bordet.
För de som faktiskt kände sig oroade i fredags kan jag meddela att det inte finns någon statestik som talar för att Fredagen den 13:e ska vara farligare än någon annan dag.

Jag är född fredagen den 13e 
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Fredagen den 13:e infaller ju flera gånger om året inte bara en gång om året, det ni!

Förutom i år, då den infaller en gång.

Och samma med nästa år. 2012 är året då Fredagen den 13de infaller fler än en gång, här närmast.