Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettandlighet
Läst 7455 ggr
[Meinfinity]
0

Symboler?

Hej är det någon som vet vad symbolerna : vitt, matbord,ev siffran 5 betyder?

Det jag såg var min son 4 el 5 st av honom sittandes runt ett vitt matbord. Han var alltså 4 el 5 st.

Någon som vet också vad en svart fågel mot grå mörk himmel betyder?

Rött klot som succesivt blir orange sedan ljusgult och sedan löses upp?

Någon som vet nåt eller har något bra Boktips om symboler?

*värme*

BlackBox
0

Vad menar du med att de "betyder" någonting?

[Meinfinity]
0

Jo, om man ser saker, som man tror kanske är symboler… Betyder de nånting? eller är det bara "bilder utan betydelse"

Andina
0

Med tanke på din fråga, BlackBox (#1), så undrar jag om 'ni skeptiker' är helt främmande för/"anti mot" Carl Jung m fl också?

Varför jag frågar är för att din fråga antyder att vi inte lever med symbolvärden, enligt din uppfattning. (Detta är också baserat på hur jag upplevt dina tidigare inlägg som jag har läst.)

De psykologiska och undermedvetna arketypiska symbolerna, som Jung t ex kommit fram till, är de lika mycket "nonsens" för dig och 'de dina'?

Om ja, varför är då hela samhället uppbyggt av symboler? Inom reklambranschen t ex är symboler och deras effekter en mycket viktig ingrediens. Hur det är nu, vet jag inte, men för några år sedan har man konstaterat att cirklar i logotyper genererar mer tillit och konsumtion (köp) t ex.

Så - om du inte är helt emot ovanstående, då tycker jag inte att din antydan i din fråga hör hit…

Om du, mot förmodan, inte förstår frågan TS ställer, då kan du ignorera detta inlägg också.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
0

TS - Absolut har din vision (eller dröm?) betydelse. Du ser inte detta av ingen orsak alls. Varje detalj har betydelse. 
Det är en "spännande" vision med många symboler! Jag ska se om jag kan 'associera' något till din vision. Återkommer i så fall.
Annars hoppas jag att de som är duktiga på så'nt hinner före! ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

BlackBox
0

De kan naturligtvis betyda någonting för dig -- på ett personligt plan. Men det jag undrade var om du ansåg att något externt visar dig dessa saker och att de därmed "betyder" någonting.

I vilken kontext har du sett dessa saker?

**"Med tanke på din fråga, *BlackBox* (#1), så undrar jag om 'ni skeptiker' är helt främmande för/"anti mot" Carl Jung m fl också?"**

"Ni skeptiker"?

Om jag skulle råka ha en åsikt -- så antar du alltså automatiskt att den delas av alla andra skeptiker?

Det är den sortens förenklade kategoriseringar som ger upphov till väldigt trista fördomar och förutfattade meningar.

Andina
0

Nej, BlackBox, missförstå mig inte. Jag frågade, för att jag undrar… Jag blev nyfiken på om man (generellt, ja - men även du personligen) "svartlistar" även Carl Jung m fl, och deras läror, deras forskning, som något man ska vara skeptisk eller anti emot.

(Du kanske inte läste frågan, utan förutsatte att jag menar nå't…
Men kanske kan du svara för dig själv om vi frånser "skeptiker iallmänhet"? )

BlackBox
0

Jag ställde ts en fråga och bad henne förtydliga -- för jag var osäker på vad hon verkligen menade.

Och vad man anser om Carl Jung är upp till varje enskild individ att avgöra?

Andina
0

Ok. Då så, då förstår jag din fråga i #1.

(Kunde kanske vara intressant om din och även andras åsikt om det ändå. Men då tar vi frågan i en annan tråd istället.)

sven-g
0

Symboler kan enbart den som får dom till sig tyda. Och dom kan betyda olika trotts att dom är lika. Dvs tydning från tillfälle till tillfälle.

Spiggen
0

Jag undrar om det värkligen finns någon symbol som betyder något eller är det bara vi mäniskor som tror att det betyder något.Ex ett kors mm.

Sökaren.

Choklad
0

vitt : renhet, ny början, siffran 1. Vilket också innebär ledarskap och ensamhet.

Matbord: att diskutera något i en gemenskap, näringstillförsel, att få nya lärdomar. Samling.

5: fortsätt, ge inte upp!

4: en förening av alla aspekter, att kunna se saker och ting från olika riktningar, att vara jordad och att veta sitt egenvärde.

Svart fågel: Något okänt. Fågel : Frihet (vilken fågelart?)

Mörkgrå himmel: Något som gör dig ledsen…eller melankolisk.

Rött: styrka

Orange: väntan

Gult: Upplysning, gemenskap.

Nu är detta jag tolkat här något som du får ta ställning till själv, och känna efter hur det känns för dig.

Men …var ärlig mot dig själv.

Sonen kan vara du själv, något som har med utgivande energier att göra, och som är på tillväxt, om din son är liten, är han vuxen har dessa energier vuxit färdigt.

Något du ger ut …till vad? Flört

U R us

[Meinfinity]
0

Hejsan Choklad!

Åhhhhh TACK SÅ MYCKET för ditt svar *bugar och niger*

Det var en mycket intressant tolkningGlad

Fågeln fick jag en känsla av att det var en korp, som skall vara mitt "skyddsdjur"

Min son är vuxen…

Din tolkning gjorde mig glad och lugn!

Och jag älskade .. "Ge inte upp"

Vet du möjligtvis nån bra symbol bok.

Har sett ganska mycket senaste tiden och är nyfiken på vad det kan tänkas betydaGlad

Är väldigt väldigt tacksam för att du tog dig tid att svara.

Önskar dig en fantastisk helg!

*värme och energi*

Infinity!

Choklad
0

# 12

en drömbok har jag, som heter " Vägvisare" av Denise Linn, men den är  gammal. I den står det mycket om drömmar och om symboler.

Sedan finns det ju Solöga som har skrivit en bok om symboers betydelse för olika djur och även en för växter.

En korp..Odens fåglar…de var ju hans ögon.."håg och sinne" tror jag de representerar..googlar du på dem så kommer det upp lite mer vad de har för betydelser..studera korpens personlighet så kan du kanske se lite (eller mycket) av dig själv i detta..en korp är ju väldigt klok och listig..kan lura vem som helst och räds inte någon fara…Flört

(Vassego)Glad

Önskar dig detsamma!

Glömde säga att 4 kan också betyda tur..fyrklövern har ju fyra "blad"

U R us

[Meinfinity]
0

Ahhhh…. TackTyst

Ska kolla upp detta !

Och tur kan sonen behöva… och "jag" *leeeer*

Tack för hjälpen!!!!

*Infinity*

Choklad
0

Andevärlden vill jättegärna att vi forskar och leker och umgås med just symboler, egna eller andras..de är med oss och ser vad vi gör, så det är inget fel alls att "leka" och experimentera" med orden, bilderna och de symboler som kommer ut av det.

Det finns inga "måsten" eller "fel" i sammanhanget…blir det "fel" så kommer det att bli en lärdom av det.

Dessutom brukar den som får till sig symbolen känna inom sig om tolkaren gjort fel..meningen är attt visa andra att det går att tolka, inte vem/vad som har/är  "rätt"

och symboler kan ha olika betydelser vid olika tillfällen, men de har också en grundbetydelse och en universell betydelse…Glad

U R us