Jätteisblock på drift söderut
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7584147.ab
Oj detta var inte bra!
Största kalvningen från Grönland på 50 år
Ett jätteisblock - fyra gånger så stort som Manhattan - har lossnat från Grönlands glaciärer.
Isön kan orsaka stora problem i sjöfarten, om det driver söderut.
Tusentals isberg kalvar normalt per år från Grönland, men den här storleksordningen är mycket ovanlig.
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Men visste du det då..själv fick jag info..låt säga för ung.en månad sedan vad som skulle ske.
1 förstår inte din fråga?
Jag undrar om du visste detta i för väg..eller om det kom som en nyhet.
Jag tror inte att det beror så mycket på hur vi värmer upp jorden, utan jag tror att det är naturens gång. Däremot tror jag att vi människor skyndar på denna issmältning, genom att vi smutsar ner.
Tyvärr tror jag att det nu är försent att stoppa det, som nu händer.
Vi skulle aldrig ha börjat med industrin…människan skulle ha lyssnat på naturen och dem som kunde något om den, men nu är det mesta av den kunskapen borta, eller så är det inga som är intresserade, de flesta tänker bara på hur mycket mer pengar de kan få in till sitt eget behov, och i överflöd…
U R us

Du borde läsa lite artiklar om Global Uppvärmning. Det handlar inte om att "vi smutsar ner" eller "naturens gång". Det handlar om hur mycket utsläpp industrin genererar. Och det är fakta.
"människan skulle ha lyssnat på naturen och dem som kunde något om den (etc)"
Du tror alltså att vi visste mer om hur naturen var beskaffad innan industriella revolutionen? 

#4: Vad tröttsamt att alltid höra den här myten om att det pågår en global uppvärmning och att vi skulle vara ansvariga för den, NASAs satteliter har mätt temperaturen på jordytan under en lång rad år och inte hittat någon uppvärmning, tvärtomen en minskning med 0,26 grader om jag minns rätt, det var i den storleksordningen i alla fall. Och forskare har funnit att någon gång mellan år 400 och 600 ändrade sig medeltemperaturen 2 grader under loppet av blott 10 år, och det kan man ju knappast beskylla människan för. Sanningen är att klimatet ändrar sig utan vår påverkan, det har det alltid gjort och kommer förmodligen alltid att göra. Vår påverkan är i sammanhanget helt betydelselös
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

När var det som Titanik gick på ett isberg..Som gled under vattnet..
Ja det är jobbigt för Fartygen..Men miljön!1-Vet inte om det är det.
o här är väl inga miljövänner.Bilar o Datan som gör att vi sitter här,
Datan som sänder strålning som går rätt igenom djur o människan det är nog inte så himla bra i det stora hela.
Så isberget får vara vad det vill för jag håller mig på land..Lätt gående..
Lena.P är jag i verkliga livet.

#7: Läs artikeln själv, den handlar mestadels om vad vissa tror att det kommer att bli inte fakta! Fakta är att sattelitmätningarna inte visar någon uppvärmning, över huvud taget har man inte kunnat påvisa nägon global uppvärmning annat än den "normala" uppvärmning som skett i samband med övergången från istiden
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Alltså, nu är jag rädd att jag kommer mata trollet, men…
Direkt ur artikeln
"Climatologists (scientists who study climate) have analyzed the global warming that has occurred since the late 1800's. A majority of climatologists have concluded that human activities are responsible for most of the warming. Human activities contribute to global warming by enhancing Earth's natural greenhouse effect. The greenhouse effect warms Earth's surface through a complex process involving sunlight, gases, and particles in the atmosphere. Gases that trap heat in the atmosphere are known as greenhouse gases."
Och detta enligt din egen källa NASA.
Du får gärna källhänvisa till NASA's satellitmätningar som inte visar på uppvärmning.
#8 Den 15 april 1912

Menar du elallergi?
#5 Snä'lla du..jag är uppväxt med att vi människor förstör naturen.såklart att jag har läst ..vem som helst förstår att något är fel..vem kan undgå det? Ja, jag tror (vet) att männikor före industrin visste betydligt mer om naturen än vad vi göt nu. Kanske de ionte visste något om alla experiment i några laboratorium, men det behövde de inte veta..de respekterade naturen och visste hur de skulle leva i den, det är tyvätt förlorat nu.(ber om ursäkt för ev konstiga skrivfel)
U R us

Jag är inte "Snälla du". Härskartekniker kan du nog hålla dig ifrån, tror jag.
Va? Du menar att inga som helst framsteg har gjorts de senaste hundra åren eller så i det naturvetenskapliga? Du är för rolig du, som Jane skulle ha uttryckt det.
3, 8 Nyhet så klar i tidningen !- däremot har jag faktiskt haft en vision för några år sedan om Taitanic och med denna bilden om isbergen så är jag rädd för att min syn är sann - så har ni bokat på Taitanic 2012 nya ljungfrufärd - råder jag er inte att åka med!
http://www.aftonbladet.se/resa/article7218939.ab
Gör om Titanic-resan
Kryssningsfartyget Balmoral.
Kate Winslet och Leonardo DiCaprio i filmen Titanic.
Fakta/Balmoral
Rederi: Fred Olsen
Vikt (deplacement): 45 537 ton.
Längd: 218 meter.
Passagerare: 1350.
Besättning: 510.
FAKTA/Titanic
Rederi: White Star Line
Längd: 269 meter
Vikt (deplacement): 52 310 ton
Passagerare: 2227
Besättning: 898
Lyxkryssning 100 år efter fartygskatastrofen
Titanic 100 år!
Är det något att fira?
Fartyget Balmoral kryssar i Titanics kölvatten - ett sekel efter världens mest kända fartygskatastrof.
# 14 Härskartekniken???? Är du så känslig..ber om ursäkt isåfall..inte alls meningen..
Jag vill bara svara på dina frågor, vet inte varför du blev arg? Eller vad du nu blev.
Avslutar diskussionen med dig här…
U R us

Verkar jag arg? Så är det en övertolkning från din sida. Jag var mest nyfiken på hur du resonerade kring din tro att människor visste mer om naturen innan industriella revolutionen. ;)
# 27
Jag menar indianerna (t.ex) …de levde ju med naturen..vi som finns nu skulle ak´ldrig klara av ett sådant sätt att leva..iallafall inte jag. Kanske vi kan ändra oss och leva utan att föratöra jorden allt för mycket, då kommer den at bli frisk igen..men det tar tid…
en anpassning i industri och miljöpolitiken kanske kan hjälpa oss alla i framtiden.
hehehe jag skriver helt galet ser jag..men mina ögon ser dåligt..hoppas mina glasögon kommer imorgon…
U R us

Ja, naturfolk som nyttjat vad naturen har att erbjuda har ju funnits i tusentals år, faktiskt sedan människan upptäckte att eld kan användas och inte behöver fruktas.
Men att påstå att man visste mer om naturen inna industriella revolutionen är ju som att påstå att man visste mer om datorer innan de uppfanns. Förstår du analogin? Självklart vet vi mer om naturen nu än vad vi gjorde för 100-150 år sedan.
Nu råkar i och för sig jag ha en del kunskaper om vad som är ätbart, hur man gör upp eld, om hur man håller sig varm, hittar i naturen osv, men annars: Varför tror inte _du_ att du skulle klara dig?
De problem som jag främst ser är skador som med dagens teknik är enkla att åtgärda, som en bruten fot eller inflammerad blindtarm.
--
Får jag ställa ytterligare en liten fråga om att "förstöra" planeten: Snart har alla Indier samma levnadsstandard som vi i Europa, alla kan ha tillgång till tvättmaskin exempelvis. Tycker du vi ska försöka bromsa den miljöförstörande utvecklingen?
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/
# 19 Jaha du menar rent vetenskapligt? ja m det är ju klart att på så sätt vet vi mera…..
# 30 Jag tycker såklrt att alla människor ska ha det bra, men inte på naturens bekostnad. Även här hoppas jag att man kan klara av att hålla en bra nivå, men jag betvivlar att de kommer att sträva efter det, tyvärr…
Om vi använder upp och förstör naturens r så kommer det bara att slå tillbaka på oss själva, det finns det ju många exempel på..
U R us
Men tycker du att alla på jorden ska ha samma levnadsstandard? Eller ska vi bromsa den utveckling som nu pågår i de fattiga delarna av världen?
# 22
som jag sa så önskar jag självklart att alla månniskor har en bra levndsstandard, men då krävs det att vi tar hänsyn till vår miljö omkring oss, så att vi inte förstör för oss själva medan vi bygger upp det nya..vet inte om det går, men hoppas kan man ju, men förmodligen så kommer girigheten att segra, inget fel på pengar, men de kan ju kanske ägas av fler än bara några få?
för det är ju pengar som driver oss människor, kärlek och förstånd kommer långt ner på skalan…men det blev OT…
U R us
Bra, jag tror det är viktigt att förstå att inte bara vi här har rätt till bil och tvättmaskin. Utvecklingen går nu i en rasande fart, och jag hoppas att man kan låta alla ta del av välfärden med hög levnadsålder, sjukvård, bra mat, rent vatten och vetenskapliga läkemedel, utan att det påverkar planeten negativt.
I väst är nog pengafördelningen bättre än i mindre utvecklade länder… Jag är inte säker, någon kanske vet?
Jag tror inte att pengar är viktigast för de flesta, i alla fall tror jag långt ifrån alla hellre väljer obegränsat med sådana i utbyte mot vänner och hälsa.
Ägnar du dig åt något ideellt regelbundet, något som gör världen bättre?
# 24
Nej, tyvärr, det gör jag inte…
U R us

Att vi människor förstör jorden GÅR inte att neka till. Oavsett vad vi gör är vi fantastisk flitiga på att förgöra vår jord. Det ÄR som sagt fakta.
DOCK, finns det brillianta människor där ute som kommer fram till helt ofattbart sköna lösningar. Jag har hopp om människan faktiskt.
Här är förresten en artikel från Aftonbladet där Stephen Hawking säger sitt om jordens framtid. Intressant faktiskt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7593564.ab