Konstiga(re) drömmar
Jag har alltid haft "skumma drömmar" och nästan aldrig haft mardrömmar. Men de få jag haft minns jag så väl, i minsta detalj! Det finns så många som jag skulle vilja ha tolkade just nu, b l a en jag hade flera gånger som liten som jag fortfarande minns och skräms av! (kan maila om någon är intresserad av att höra och tolka den drömmen trots att den är gammal!)
Men just nu har jag ett problem i mina drömmar, att jag drömmer mycket om min pojkvän. På 2 veckor har jag haft 4 drömmar om honom där jag vaknar väldigt ledsen och riktigt förbannad!!!
Jag skriver ner 3 av drömmarna i enskilda inlägg nedan så får den som vill tolka eller om de bara är intresserade av att läsa, läsa!
Dröm 1: Jag är istallet och på väg ut i ridhuset med hästen bara för att mötas av en gigantisk spånhög och en swimingpool i ridhuset. Ledsen för att jag inte kan rida släpper jag hästen lös och lägger mig för att sova bakom spånhögen. Då hör jag tanterna i stallet + sonen till en av dem komma gående och ska till poolen. Min pojkvän är med även han. Jag hör dem sitta och prata skit om mig och jag blir mycket ledsen så jag går därifrån.
Då är jag plötsligt på en stor herrgård och precis innan jag ska gå in i det stora huset ser jag min pojkvän komma gående med armen om sitt ex! jag springer upp för en trappa och in i ett rum. Till min fasa märker jag att de ska in i exakt samma rum så jag kollar ut genom fönstret och ser en liten avstas utanför. Hoppar ut och ställer mig där.
Jag ser henne prata men hör inte hennes röst, men jag hör honom klart och tydligt när han säger: Jag älskar inte henne som jag älskar dig. Du är mitt allt och jag skulle offra allt för dig. Hon finns inte för mig. (Om mig)
Det hugger till i hjärtat på mig och jag kollar bakåt, nedåt och ser att det är flera våningar upp. Jag sätter händerna mot väggen och skjuter ifrån. precis innan jag landar så vaknar jag…
Vad betyder detta?
Dröm 2: Jag är hemma hos min mamma. Kommer in i köket och där sitter min pojkvän med huvudet i händerna och mamma tröstar honom. Jag frågar vad som hänt och hon säger: T har bestämt sig för att ta livet av sig och vi måste stötta honom i det här beslutet.
Jag blir hysteriskt ledsen och ber att han ska låta bli.
Helt plötsligt sitter vi i en båt utanför hamnen på väg in. I båten sitter även pojkvännen och är alldeles tyst. När vi kliver av vänder han sig mot mig, tar mina händer och säger: Jag har beslutat mig för att inte ta livet av mig… (Jag blir jätte glad!) fortsätter: Jag vill göra slut istället…
Sen vaknade jag!
Betyder?
Dröm 3: Vi är ute och åker bi, pojkvännen kör fast han inte har körkort och hans kompis som jag inte känner igen sitter i passagerarsätet och jag i bak. Vi åker på en lång landsväg (Som jag åkt på flera gånger i drömmarna men aldrig i verkligheten!) som är bekant. Sen ser jag en häst som jag känner igen och ber honom stanna, men han vägrar. Jag blir sur och ju längre bort vi åker desto argare blir jag. När sedan hans kompis börjar reta mig och kalla mig saker så blir jag riktigt förbannad.
När vi stannar och parkerar utanför lägenheten dit vi skulle så brister det för mig och jag sparkar kompisen i bakhuvudet så att hans ansikte slår i panelen framför honom. Jag fortsätter att sparka och slå honom och hoppar fram över honom, biter, slåss och skriker. Sen hoppar jag även över på pojkvännen och börjar slå honom…
Sen TVINGADE jag mig själv att vakna!!
Det sjuka är att det kändes så SJUKT bra! Jag ville slå mer! jag ville döda honom! och det kändes så bra och jag vaknade faktiskt (Lite rädd för mig själv!) med ett leende på läpparna!
Vad betyder detta?
Jag är så skrämd av drömmarna… Jag älskar ju honom mer än något annat i världen (Förutom dottern då!
) och vill inget annat än att vara med honom o s v….
Hej Therese! Förstår att du undrar över dina drömmar….Jag är ingen drömtydare men vill ge några kommentarer.
Du drömmer mycket om din pojkvän och ganska ofördelaktiga saker. Tänk på att i drömmen behöver det egentligen inte handla om den person som uppenbarar sig i drömmen. Det kan vara saker som du sett/hört eller rädslor inom dig själv som tar form i en "ofarlig" person, t.ex. din pojkvän.
Det är något du vill ha ut, få upp till ytan och bli av med.
Om man sitter i en bil och någon annan kör brukar det vara (obs alla drömmar är personliga, så jag säger brukar, det kan vara annat i ditt fall, känn alltid efter själv) att man inte har riktigt kontrollen äver sitt liv, man "åker med" I det här fallet fick du inte stanna vid hästen, du åkte förbi eftersom du inte styr själv. Är det något du åker förbi i ditt liv utan att ha kontroll över?
Flera episoder i drömmarna har handlat om att pojkvännen vill göra slut eller liknande. Det kan naturligtvis vara din rädsla för det eller så kan det vara - att du har svårt att älska dig själv.
Men känn efter vad som känns rätt för dig.
Du verkar ha ett rikt drömliv, var glad för det! Kanske det är något som du skulle utbilda dig vidare i?
Kram!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja drömmar har jag ofta, flera varje natt och jag minns de flesta åtmnistone ett tag!
Jag ska tänka på det du har sagt! Tack! 
Dröm 1: Jag är istallet och på väg ut i ridhuset med hästen HÄST BRUKAR SYMBOLISERA STARKA KRAFTER bara för att mötas av en gigantisk spånhög och en swimingpool = VATTEN = KÄNSLOR i ridhuset. Ledsen för att jag inte kan rida släpper jag hästen lös och lägger mig för att sova = HÄMTA NY ENERGI bakom spånhögen. Då hör jag tanterna = DINA KVINNLIGA SIDOR/EGENSKAPER i stallet + sonen = DIN MANLIGA SIDA/EGENSKAP till en av dem komma gående och ska till poolen. Min pojkvän = DIN MANLIGA SIDA/EGENSKAP är med även han. Jag hör dem sitta och prata skit om mig och jag blir mycket ledsen så jag går därifrån.
Då är jag plötsligt på en stor herrgård och precis innan jag ska gå in i det stora huset ser jag min pojkvän komma gående med armen om sitt ex! jag springer upp för en trappa och in i ett rum. Till min fasa märker jag att de ska in i exakt samma rum så jag kollar ut genom fönstret och ser en liten avstas utanför. Hoppar ut och ställer mig där. = DU VILL INTE VISA DITT RÄTTA JAG/ DU GÖMMER DIG
Jag ser henne prata men hör inte hennes röst, men jag hör honom klart och tydligt när han säger: Jag älskar inte henne som jag älskar dig. Du är mitt allt och jag skulle offra allt för dig. Hon finns inte för mig. (Om mig)
Det hugger till i hjärtat på mig och jag kollar bakåt, nedåt och ser att det är flera våningar upp. Jag sätter händerna mot väggen och skjuter ifrån. precis innan jag landar så vaknar jag…
Dröm 2: Jag är hemma hos min mamma = DIN INRE MAMMAROLL. Kommer in i köket = TRANSFORMATIONSSTÄLLE/ÖVERGÅNGSPERIOD och där sitter min pojkvän = DIN MANLIGA SIDA med huvudet i händerna och mamma tröstar honom. Jag frågar vad som hänt och hon säger: T har bestämt sig för att ta livet av sig = EN SIDA DU INTE BEHÖVER LÄNGRE och vi måste stötta honom i det här beslutet.
Jag blir hysteriskt ledsen och ber att han ska låta bli = DU VILL INTE BLI AV MED DEN SIDAN.
Helt plötsligt sitter vi i en båt utanför hamnen på väg in. I båten sitter även pojkvännen och är alldeles tyst. När vi kliver av vänder han sig mot mig, tar mina händer och säger: Jag har beslutat mig för att inte ta livet av mig… (Jag blir jätte glad!) fortsätter: Jag vill göra slut istället = DEN HÄR SIDAN/EGENSKAPEN BEHÖVS INTE LÄNGRE…
Dröm 3: Vi är ute och åker bi, pojkvännen kör = DIN MANLIGA SIDA STYR DITT LIV fast han inte har körkort och hans kompis som jag inte känner igen sitter i passagerarsätet och jag i bak. Vi åker på en lång landsväg (Som jag åkt på flera gånger i drömmarna men aldrig i verkligheten!) som är bekant. Sen ser jag en häst = STARKA KRAFTER som jag känner igen och ber honom stanna, men han vägrar. Jag blir sur och ju längre bort vi åker desto argare blir jag = DU ÄR ARG OCH SUR ÖVER ATT DIN MANLIGA SIDA STYR/BESTÄMMER. När sedan hans kompis börjar reta mig och kalla mig saker så blir jag riktigt förbannad.
När vi stannar och parkerar utanför lägenheten dit vi skulle så brister det för mig och jag sparkar kompisen i bakhuvudet så att hans ansikte slår i panelen framför honom. Jag fortsätter att sparka och slå honom och hoppar fram över honom, biter, slåss och skriker. Sen hoppar jag även över på pojkvännen och börjar slå honom…
Sen TVINGADE jag mig själv att vakna!!
Det sjuka är att det kändes så SJUKT bra! Jag ville slå mer! jag ville döda honom! och det kändes så bra och jag vaknade faktiskt (Lite rädd för mig själv!) med ett leende på läpparna!
OFTAST ÄR DET SIG SJÄLV MAN DRÖMMER OM.
DET VERKAR SOM OM DU EGENTLIGEN INTE BEHÖVER DENNA MANLIGA SIDA LÄNGRE, MEN HAR SVÅRT ATT SLÄPPA TAGET OM DEN.
OFTA KÄNNS DET SVÅRT ATT SLÄPPA TAGET, MEN DET ÄR JUST DET DESSA DRÖMMAR TALAR OM FÖR DIG ATT DU BÖR GÖRA!
Hur menar du med min manliga sida?
Alla har vi både manliga och kvinnliga sidor/egenskaper, sådana sidor som vi ser som typiskt manligt resp. kvinnligt.
Ok… Jag har alltid varit en "pojk-flicka" så det kanske är dags att bli kvinna nu då? ^^
Nej för sjutton. :)
Även om det är en söt och romantisk tanke så är det oerhört konservativt och begränsande att se mänskligheten (inklusive dess andar!) som uppdelade i manligt och kvinnligt, som i allra högsta grad är egenskaper vi skapar genom stereotyper och fördomar och som dessutom förändras genom tiden när kulturerna förändras. För at inte tala om homo-, bi- och transexuella människor, vilka andar har de, skall det också förklaras som att de har olika mängder manligt och kvinnligt?
Nej, för mig är uppdelningen av världen i svart och vitt, manligt och kvinnligt, mjukt och hårt som återkommer inom flera mystiska mytos, bara en kollektivistisk omskrivning för att vi alla är ganska unika människor. Pojkflickor, flickpojkar, är också exempel på människor som har ett kön och en uppsättning intressen som folk inte tycker passar för det könet. I själva verket är det intressena, tankarna och känslorna som gör oss till vilka vi är, mycket mer än vad vi har mellan benen, speciellt om vi nu inte ens har några kroppar mellan liven.
/ Per
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Bra skrivet! ^^ Fast jag har livit mer "flickig" med åren faktiskt!
Kanske för att det känns mer OK att vara som man vill hellre än att kämpa emot människors fördomar och förväntningar, ju äldre man blir. Det måste ju vara OK att intressera sig för saker som är stereotypiska OCKSÅ.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag kan ju säga att jag SER mer tjej ut, men kanske beter jag mig inte som en alltid! Jag gillar inte den där stereotypiska bliden av tjejer, men är ju trots allt född till tjej och gillar sånna saker som smink, hår o.s.v.
Även om jag många gånger sagt att det skulle vara så mkt lättare om jag hade vart kille!
Jag blir oftast hatad och missförstådd av tjejer eftersom jag inte "är som dom", snackar skit bakom ryggen och så.. jag säger direkt till någon vad jag tycker! Ibland kanske jag är lite FÖR ärlig, ja! Men fråga inte då om du inte vill veta, så tycker jag!
"Ser jag tjock ut i den här?"
"JA!"
"Fan vad taskig du är!!"
"Men fråga inte då om du inte vill ha ett ärligt svar?"
*Suck* Tjejer… 
# 11 Det har inte just med könet att göra ju…inte så direkt iallafall.
De kvinnliga energierna är de som tar, och de manliga de som ger. Utan det ena funkar inte det andra, och har vi obalans i dessa energier, så mår vi inte så bra. Kroppsligt och själsligt.
Det handlar om de kvinnliga känsliga energierna och mannens mera logiska, kraftfulla.
U R us
Vilket är precis samma sorts stereotypa prat som jag motsatte mig ovan. Det finns ingen anledning att påstå att manlighet är att ta och kvinnlighet är att ge, när det räcker alldeles väl att kalla dem för "ta" och "ge".
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
# 16
Alla människor har både kvinnligt och manligt i sig, det är väl inget fel i det? jag förstår inte riktigt hur du menar? ( är lite trögare än vanligt idag, har fått en förkylning så jag är lite vimsig)
Jo, för i en kärleksakt..vem tar och vem ger? rent fysiskt? båda ger känslomässigt (hoppas jag, om allt är som det ska vara) Det är inget konstigt alls.
allting är ju uppbyggt på att ta och att ge. Yin och yang, balansen i unviersum .Balansen i oss.
Mörker måste finnas för att ljuset ska kunna ses, osv. Man ser ju inte ett svart hål i den svarta rymden..men man ser stjärnorna (nu pratar jag om blotta ögat, inga kameror)
Svårt att förklara..vet inte riktigt var jag ska börja..men det är inte något fel i något av dessa tillstånd, eftersom båda behövs. Det har inget att göra med om man är homosexuell eller om man är heterosexuell. Man har båda dessa energier i sig ändå.
Ja, det med stereo har du rätt i. Jämför dessa energier med ett par högtalare som är oproportionerligt inställda, så att det blir dåligt ljud, då har man ingen bra balans i ljudets energi och det låter inte bra. Och om musik inte låter bra, då får det oss att må sämre mdan vi hör detta.
Men du kanske vill starta en egen tråd om det, för vi är lite OT här…
U R us
#11 Pojkflickor, flickpojkar, är också exempel på människor som har ett kön och en uppsättning intressen som folk inte tycker passar för det könet. I själva verket är det intressena, tankarna och känslorna som gör oss till vilka vi är
Precis, det är tankar och känslor som gör oss till vilka vi är! Vi har alla en individuell syn på manligt och kvinnligt, vitt och svart, mjukt och hårt etc. Alla har både manliga och kvinnliga celler i kroppen och ofta även tankar och känslor om vad som är kvinnligt och manligt. En typiskt kvinnlig sida är mammarollen, jag kan inte tycka att det är särskilt manligt att föda barn.
Hur jämlikt man än vill leva, så blir det i drömtolkning ganska stereotypiskt. Drömmar är ganska kryptiska.
För övrigt håller jag med föregående skribent: det är bättre att starta en egen tråd om det som ligger dig så varmt om hjärtat!
En stereotyp är att förvänta sig att andra människor skall vara på ett visst sätt (eller på MÅNGA sätt) för att man känner igen en enda sak hos dem. Som att utgå ifrån att du älskar skor för att du är kvinna, eller att jag älskar bilar för att jag är man, och att göra dessa stensäkra gissningar innan man ens har frågot någon av oss vad vi själva tycker.
Jag tar upp detta i den här tråden för att jag tror att drömmarnas tolkningar ligger i vårt medvetna, i det sätt vi ser på vår omvärld, och oss själva. Därför spelar stereotyperna in.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Man kan väl höra med trådstartaren om det känns ok att hennes tråd nu inte längre handlar om hennes drömmar utan om manligt och kvinnligt, gör det inte det får man tala vidare om detta i en ny/annan tråd.
Amor Vincit Omnia
Prata på ni! ^^