Kritik
Skeptiker igen..
en skeptiker kritiserar, en skeptiker förnedrar, en skeptiker säger åt mig vad jag ska göra.Så vill jag inte uppleva en skeptiker.
Men tyvärr är så som jag upplever jag de flesta skeptiker härinne, (inte alla).
ska det behöva vara så?
Alla ha vi lärt oss något av livet, och även jag. Erfarenheter utifrån mitt sätt att ha blivit behandlad som liten och i vuxenlivet, där jag fått inse att bara jag kan ta ansvar för det jag har skapat.
Det har varit en lång och svår väg.
Varför kommer ni skeptiker in här och trampar på det som jag och ev andra har upplevt och upplever?
som att någon annan kan sätta betyg på mig och den jag är, och då ett IG.
Vems är den makten att inneha?
Det sårar djupt.
Jag kräver verkligen inte att någon ska tro på det jag säger, men visa respekt för andras åsikter.
Kritik ska vara konstruktiv, inte negativ.
Kritik ska man kunna ta till sig och lära sig av.
Tack för ordet.
U R us
Jag tror att problemet är att många har svårt att skilja på sak och person. I trådarna är det inte du som attackeras. Det är dina argument. Precis som på vilket diskussionforum som helst. Om du lägger fram ett argument om att (exempelvis) delfiner lagar jordskorpor med hjälp av ultraljud så kanske någon är av fullständigt motsatt uppfattning och presenterar sina åsikter och argument för denna uppfattning. Men det är ju ingen som har attackerat dig som person. Det är ju ditt argument man har synpunkter på.
Att däremot be någon annan att försvinna från forumet för att man inte uppsakttar deras åsikter och världssyn, det är ju tyvärr däremot ett påhopp.
nej..jag menar inte så som du skriver, jag kan skilja på åsikt och person…men det är inte många skeptiker som kan det, tyvärr, de blir arga när man inte samtycker och kastar skit på en istället…sedan vänder de på steken och säger att det är vi andra som har "fel" och att vi har börjat "bråket". Det är det som är jobbigt.
och sedan tycker jag att det är jobbigt med den här attityden som finns från vissa skeptiker, detta med att "vi kan bättre än er, för vi är vetenskapare (eller vad det kallas) . De har vetenskapen sin sida .s.a.s. och därför har de rätt, och vi andra är en bunte klantskallar.
Inget illa menat till dig, jag bara säger som jag upplever det.
En del, lyckligtvis få, är härinne enbart för att provocera…
U R us
Jag förstår att du är upprörd, och tycker det är väldigt tråkig, och hoppas att vi alla ska kunna samsas här inne. Men kan du visa på ett tydligt exempel på det här "skitkastningen" från skeptikers sida? Jag tror det skulle hjälpa oss frammåt. En tydlig länk och ett tydligt exempel. Jag ser faktiskt främst saklig argumentation från skeptikers sida.

Jag kan inte göra det, rent tekniskt..tyvärr…
, är inte så bra på datorer…håller inte med detta med saklig diskussion..kan vara att jag känner av attityden , eftersom jag (och andra med mig härinne säkerligen) kan känna in hur andra människor känner sig. Så redan innan en person som är arg eller irriterad t.ex, sätter sig och skriver, så kan man känna detta.
Jag tror inte det behövs att sätta in en tråd heller..då skulle det troligen bara innebära mer bråk..
U R us

; en skeptiker kritiserar, en skeptiker förnedrar, en skeptiker säger
; åt mig vad jag ska göra.Så vill jag inte uppleva en skeptiker.
Nu får du vackert ta och peka på de poster där skeptiker kritiserar, förnedrar eller "säger åt dig vad du ska göra".
Tycker det är tråkigt om det stämmer det du skriver, men jag har inte hittat en enda sådan tråd där det du beskriver har skett.
Jag tror vi är många, både skeptiker och troende, som gärna vill se ett belägg för dina påståenden. NU!
Varför vara trångsynt när man kan vara vidsynt?
5 choklad har ingen skyldighet att visa på några trådar alls - så sluta med den taktiken - gå in i vilken av våra trådar som helst så ser man påhoppen!
Era enformiga argument är så tröttande!
0 choklad stå på dig!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Inte det här igen. Du kommer väl fortfarande inte att ge några exempel på vad du menar är påhopp eller förnedringar, så det enda vi har av den här tråden är att du ännu en gång påstår att skeptiker förnedrar och säger åt dig vad du skall göra, samtidigt som du buntar ihop det okända exemplet med ALLA skeptiker.
Om du inte VILL generalisera om alla skeptiker utifrån enskilda exempel - LÅT BLI DET DÅ. (<Sedär, ett exempel på en skeptiker som säger till dig vad du skall göra, OM du verkligen vill det du säger att du vill.)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#7, Jane,
Ingen har heller någon skyldighet att ta luddiga anklagelser på allvar. Om de är konkreta kan man agera på dem. Om de är obestämda, otydliga och saknar exempel så går det inte att göra något annat än att sympatisera och fortsätta som vanligt.
/ Per
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

Helt otroligt. En tråd till om skeptiker. Får du aldrig nog av att klaga? Du beskyller skeptiker för än det ena och än det andra men ingen gång lyckas du peka på ett exempel. Jag är nästan imponerad av hur du, som hela tiden vräker ur dig din avsky mot skeptiker, ändå startar flera trådar och kommenterar i ännu fler om precis samma saker. Om man ogillar att diskutera med skeptiker så är det en dålig idé att starta trådar om, och som vänder sig till skeptiker.

Tror Jane gillar skeptiker… Annars skulle inte så mycket av hennes liv kretsa om skeptiker…
Vilka enformiga argument är det som är påfrestande? Är det det där envetna argumentet om att man faktiskt borde kunna belägga sina anklagelser om man ska anklaga olika människor för saker som är påfrestande för dig? För det får du nog stå ut med här i livet. Att bara anklaga människor för olika saker utan att kunna visa på exempel är inte speciellt snyggt - oavsett situation.
Och det lustiga i kråksången är ju detta: om det vore så fruktansvärt vanligt med påhopp från skeptiker som ni tycks vilja göra gällande borde det rimligtvis vara förödande enkelt att plocka fram ett par tydliga exempel, eller hur?

dream on…..
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Om du har Windows är det jättenkelt.
1 Leta upp tråd i vilken du kan ta ett exempel ur, i vänstermenyn högst upp på sidan.
2 Högerklicka med musen på sökfältet (det är den rutan i överkant på skärmen där du skriver in hemsidor) och välj "Kopiera" i den gråa menyn som dyker upp.
3 Högerklicka i den vita rutan i "Kommentera inlägget" längst ner i denna tråd, välj alternativet Klistra in. Det kan hända här att det kommer en popup-ruta som du måste högerklicka i och välja Klistra in igen, sen väljer du "Infoga" längst ner.
För att göra en länk trycker du på en knapp i verktygslådan längst upp i boxen "Kommentera inlägget" längst ner på denna sida. Knappen ser ut som en kedja, ligger till höger om "123-spalt"knappen.
Om du har engelska på datorn heter alternativen "Copy" och "Paste".
Sedan är det bara att skriva i vilka "posts" alltså "#" som skeptikern talat på ett nedvärderande sätt.
Lätt som en plätt, hoppas det var till hjälp.
/Datornörden. 
Jag startade de här trådarna som jag nu har gjort, därför att jag ville förstå hur skeptiker tänker..men jag inser nu att det inte går. Jag talar också om hur det känns att bli just påhoppad och förnedrad, det ska man inte behöva bli på ett forum där man har sökt sig in för att få ägna sig åt något som man är intresserad av. Jag ser inga skeptiker inne på något av de andra forumen där jag också är medlem, t.ex inne på "bakverk" visst är det lustigt?
Dessutom var jag dum nog att tro att det skulle bli lugnare stämning, och föra en vettig diskussion utan att någon tvingar en att framföra uppenbara bevis på hur det går till härinne.
Men jag ser nu att det inte kommer att fungera.
Tyvärr.
U R us

#15 Fortfarande bara tal OM påhopp, men inga exempel alls. Kan det vara önskemål om förklaringar, exempel och sådana saker du kallar påhopp?
# 16
SUCK!
U R us

#17 Tack för ett uttömmande svar. Jag tyder det som att du inte har några exempel utan bara känner dig underlägsen i argumentationerna.
# 18
Ok,,då vet jag det…det stör inte mig om du är bättre på att argumentera än jag, varsegod! om det är viktigt för dig så..men det hör ju inte heller till tråden.
U R us
"Dessutom var jag dum nog att tro att det skulle bli lugnare stämning, och föra en vettig diskussion utan att någon tvingar en att framföra uppenbara bevis på hur det går till härinne."
Men du, min vän, kan du inte försöka se det från skeptikernas sida? Att ständigt bli anklagad för både det ena och det andra utan ett enda exempel som styrker det man påstår?
Jag blir glad av att läsa att du vill förstå hur skeptiker tänker. Det bådar gott för att sidorna ska kunna mötas. Kan du inte då försöka ta till dig hur jobbigt det är att hela tiden känna att man blir grundlöst anklagad för en massa olika saker?

"Jag talar också om hur det känns att bli just påhoppad och förnedrad."
Så ska det naturligtvis inte behöva kännas. Men kan du inte visa VAR och HUR du blir det då? Så att vi kan komma någon vart?
"Jag ser inga skeptiker på några av de andra forumen där jag också är medlem, t ex inne på bakverk, visst är det lustigt?"
Jag är FÖR skeptisk till bakverk, skulle bli avstängd på en sekund. 
MM mmm det enda som skulle göra det lugnt härinne, vore om denna sajten bytte namn..till "skeptikernånting"..och att vi som tror på det övernaturliga säger: Ja vi tror på allt ni säger…kanske ni t.om skulle ta och börja en egen skeptikersekt? visst vore det väl nåt? (inte för mig, dock)
ni saknar förmågan att se vad ni själva gör, och det är ett Tecken på att..nej visst nej..akta så jag inte säger något som kan kränka er …
det räcker för mig nu..nu har jag fått de svaren jag behövde.
Tack så mycket för all info!
U R us
Men du, denna lilla paradox som vi hela tiden stöter på: om det är så fullt av påhopp och kränkningar från skeptiker så borde det väl också vara förkrossande enkelt att visa var det finns och hur de ser ut, inte sant?
Men du svarar ju inte ens på frågor jag ställer dig, trots att jag sträcker ut handen och försöker medla så att vi ska kunna samexistera i harmoni.

Choklad har all rätt i världen att tycka sig bli påhoppad av skeptiker. Jag har all rätt i världen att tycka att grannen "blänger" på mig.
Att sedan ingen skeptiker hoppar på Choklad och att grannen inte "blänger" på mig är en annan sak.
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

Stänger den här tråden då den inte leder till någon bra eller trevlig diskussion!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus