Arbetsproblem
Detta är rejält OT. Men postar det här iallafall då det finns många vettiga som kanske kan hjälpa mej.
Det är så att en kollega( från ett annat företag) sedan innan och jag har en ny tjänst ihop i kundtjänst på ett företag. Vi jobbar ihop med en som jobbat där i två år.
Nu är det så att alla vi tre ska dela på denna tjänsten och det fungerar bra då vi gör olika saker resten av tiden.
I början tyckte jag inte om min gamla kollega. Han har ett sätt som gärna visar att han kan mest om allt. Men jag försöker verkligen att acceptera honom för den han är. Och det går bra.
Den som redan har jobbat där i två år försöker få mej att inte gilla honom. Han gömmer dokument för honom så att han inte ska ha att göra, han pratar skit om honom hela tiden, letar fel och en massa annat. Han vill att jag ska gå hans ärenden och göra en massa mot den andra. Elaka saker….och det vill inte jag vara med om.
Man kan kalla detta grov mobbing.
Så fort jag pratar med den som jobbat där i två år så drar han upp min kollega.
Han säger att han ska trycka ner honom så att han slutar självmant på denna tjänsten.
Och han tror att jag är med på detta. Vilket jag inte är. Jag har sagt till honom att han får försöka vara snäll emot honom….Att jag inte är nån medlare mellan de och att jag inte orkar med bråk.
När jag pratar med min gamla kollega blir den andra sur som ättika. Jag hade lagt till kollegan på Facebook och genast får jag pikar om det.
Han kollar gärna vad han skriver på facebook och vill att jag ska gå in och skriva en massa. Men hallå!!!!!
Nu funderar min gamla kollega att ta upp detta med cheferna. Jag vet att vi kommer att bli inkallade allihop. Jag står mitt emellan som en hötapp.
Detta är känsligt då vi jobbar nära varandra….jag har sagt ifrån att jag inte vill vara med på elakheterna…men han försöker ändå att få mej att göra saker som jag absolut inte vill bara för att vara elak mot min gamla kollega.
Hur ska jag göra? Ska jag prata med min arbetsledare om detta?
Hur jag än gör så kommer någon utav de att bli sur som ättika på mej. Och det vill jag inte. Jag vill bara ha en lugn och skön arbetsplats utan bråk och mobbing.
Hur hade ni gjort?
Hoppas ni förstår mitt svammel…det är så mycket mer i det hela men jag tog bara det lilla.
Hej mia jobbigt läge för dig
Detta kanske låter lätt..och jag är verkligen inte bäste quinna attttt avgöra detta som inte vart ute på arbetsmarknaden på 20 år
Men…Kan du inte prata med arbetsledaren och berätta att du mår dåligt över ett problem på arbetsplatsen..
Att du skulle vilja samla i hop alla inblandade och mellan alla dessa ögon vräka ur dig detta..
Det är inte meningen att alla ska ösa över dig med en massa personligt skit över denne man.
Jag tycker själv mycket illa om folk som beter sig på detta sätt och skriver aldrig sms eller mejlar mina vänner för att ösa ur mig.
Jag vill se dom i ögonen och säga min åsikt.
Du har absolut inget att känna dig dum över..
Utan dom andra därimot som får dig att må så dåligt..
Mycket kränkande behandling..
Hoppas du kan läsa detta….lite adhd förvirring i texten hihi..
Hoppas det löser sig…guud så sur jag känner mig över dessa puckon som gör så mot dig..
lycka till..varma kramar från virr sus
Mossquinnan…du är för härlig…
Det är ju bara den ena egentligen som bär sej illa åt. Han som jobbat där i två år. Vi kan kalla han M.
Han vill ju att jag ska tycka lika illa om min gamla arbetskollega, kan kalla han P, som han gör.
Men jag kan inte det. P har inte gjort mej personligt illa på nåt sätt. Och det vi har bråkat om för länge sen är utrett.
M kör med sånt som att gömma saker, gå på P utan anledning, pratar knappt med honom utan går genom mej om han vill säga nåt till han.
Gör allt klart på kontoret så att P inte har nåt at göra nästa dag, pratar om honom hela tiden och kallar honom fula öknamn.
Jag tror M gör detta för att han känner sej hotad på något sätt. Han måste hävda sej för att verka bättre än P.
Men det är mycket fult att be mej göra saker genom honom….
Jag svarar bara "hm" när han säger nåt om P.
M kan ringa mej och börja prata om P. Då säger jag att det finns väl andra saker vi kan prata om. M vill att jag ska kolla P:s sida på Facebook hela tiden och se vilka han skriver till. Men det skiter väl jag i vilka han har kontakt med.
Jag funderar på att ta detta med min gruppledare och säga som det är. Jag är rädd att M säger att jag är med på detta vilket jag inte är alls.
Både P och jag är ganska nyanställda så jag håller en ganska låg profil.
Ja det är mycket fult och du gör rätt i som inte svarar..
Förhoppningsvis kanske han slutar då
Men jag tycker inte du ska vara rädd utan ta upp detta med din arbetsledare.
Sanningen skall härmeed segra :-)))

Situationen du har hamnat i påminner mig om något jag lärde mig när jag volontärarbetade för Mansjouren. Det är en modell över den dysfunktionella familjen där man istället för att stödja varandra har blivit en triangel av offer, förövare och hjälpare. Det fungerar som ett självförstärkande beteende och jag vet tyvärr inte hur man tar sig ur det när man väl befinner sig i det, utöver att man först måste känna igen situationen.
Det viktiga är detta:
- Förövaren kan givetvis göra en annan människa till sitt offer, genom att ge sig på dem. Detta är den självklara biten som alla förstår. Förövare -> Offer. Anfall och försvar. Hur lätt som helst.
- Men offret kan också förvandla vem som helst till förövare, genom att tycka sig vara motarbetad, eller hotad, av någon annan. Det spelar ingen roll om man faktiskt blir angripen, för effekten på förhållandet blir detsamma. Genom att sätta sig själv i försvar har man alltså gjort / utsett någon annan till förövare.
- Hjälparen kan utse offer och förövare helt själv. Vi kallar detta för hjälpnödighet. Inget fel i det, men det kan vara bra att känna igen hos sig själv - jag vet att jag är det, det är vad som får mig att över huvud taget engagera mig i antirasism, liberalism, jourarbete och partiarbete. Om man ser någon som i ens egen mening blir begränsad av andra, utser man dem till offer och de som förevigar förtrycket till förövare. Detta är en bild som uppstår hos en själv, åter igen, kan vara helt oberoende av hur de andra två parterna känner det.
Inser att dessa namn och verktyg inte är hela lösningen på vad du upplever, men jag kan inte heller sätta mig in helt i ditt liv. Tycker jag att du skall ingripa? Jag vet inte. Jag tycker att DU skall agera som DU tycker är rätt. Låt absolut inte din sura kollega M påverka dig, men försök inte heller hjälpa din gamla kollega P, eftersom det gör honom till mer av ett offer. Bäst är förmodligen att behandla dem båda professionellt och därför också sätta stopp och säga till när någon av dem, oavsett vem det är, föreslår något som är oproffsigt eller orätt på annat sätt. Det låter kanske inte som mycket, men under mitt yrkesliv har jag ofta blivit frustrerad över alla dessa människor som INTE ENS säger något när de ser ett fel begås, trots att det är en förutsättning att alla bryr sig om att uppgiften blir rätt utförd. Annars medverkar man till sabotaget.
Jag tycker absolut att du kan informera er arbetsledare om ditt eget intryck. Tro inte för ett ögonblick att de andra två kommer att låta bli att säga sin historia, så givetvis skall du tillföra din egen så att den som har ansvaret kan ta ett så informerat beslut som möjligt.
Men viktigast allt, detta:
Ta hand om dig, det är ingen rolig situation du har hamnat i.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Prova att goggla på:
…därifrån kan du hitta vidare - t.ex:
Mobbning på arbetsplatsen : handbok i konsten att slå tillbaka
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917005388X
…den e visserligen dyr - dock, att inte lära sig hantera det, kan bli ännnu dyrare. Men du kan ju söka efter andra böcker ;-)
--------
Har du ingen fackförening att kontakta - kanske kan öppna för idéer att gå vidare med?
Men!…Nota Bene! - det är arbetsgivaren som skall att reda upp detta.
"Sedan 1994 gäller föreskrifterna om kränkande särbehandling på alla arbetsplatser. Arbetsgivaren ska ha rutiner så att mobbning snabbt upptäcks. Arbetsgivaren förväntas motarbeta kränkningar och ge den drabbade stöd."
Du kan ju åxå goggla på:
Det skall åxå tas tag i, snarast - annars kommer det att eskalera & bli ännu svårare att hantera/reda upp.
Lycka till :-)
/L
Tack piotrr……
P vet om att jag säger i från när det behövs. Han och jag har själva haft meningsutbyten som vi rett upp för länge sen.
Och jag har sagt till M att han får ta upp saken med P och att de inte ska blanda in mej i sitt krig.
P har inget emot M. Utan det är M som har mycket emot P. Och där står jag mitt i det hela.
Jag försöker inte lägga mej i alltför mycket. Utan säger stopp när det behövs.
Men M fattar inte det uatn kör på som vanligt.
Jag ska nog ta ett snack med min arbetsledare om detta när denne kommer tillbaka från sin semester.
Tack Lynxx.
Ska kolla dessa…
Vi kan ju också se det som att du är offret för Ms härjningar, det är du som får höra hans trakasserier, det är du som får säga till och stå emot. Från det perspektivet är det nästan du som är offret, M som är förövaren och P som är hjälparen.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#8 Hmmm…så har jag inte sett på det…men det stämmer ju i det du skriver.
P hör inte vad han säger ju..men jag får höra allt och vet inte riktigt vad jag ska säga när han börjar.
P tar upp mycket av hans tankeversamhet har jag märkt…och jag förstår inte varför.
Hej!
Det är inte lätt att stå mitt emellan och du verkar ha sagt ifrån på alla sätt man kan utan att förarga och reta upp M.
En sista gång får du kanske säga att du inte vill lyssna när han håller på som han gör och att du inte ställer upp på någon typ av mobbig och tänker han fortsätta överväger du att gå till er arbetsledare för att du vill inte vara indragen i hans drama.
Lycka till och hoppas du kommer fram till den lösning som är bäst för dig.
Hej Mia!
Mitt svar till dig är att jag uppfattar dig som en medlerska. Detta har jag fått till mig utav flera av dina trådar härinne. Upplever det som att du i detta livet är just en medlerska och verkar som en sådan. Låter det flummigt så ber jag om ursäkt,men det är så jag uppelver dig.
Så mitt råd till dig är att om och när ni blir inkallade till chefen så tycker jag att du ska vara just du = säga så som du upplever det,att du står i mitten och inte vill göra/ha det så=sanningen och säga detta helt lugnt utan dramatik.
Kram/Marina
Tack Marina2 
Är det bra eller dåligt att vara en medlerska?
Jag ska säga precis som jag känner. Att jag tycker det är jobbigt för jag vill inte vara ovän med någon. Att jag sagt till de att reda upp sitt tjafs själva.
Kram
Jag tycker det är mycket fint att vara just en medlerska. Det krävs ju en hel del tålamod och klokhet för att just vara detta. Så enligt mig är detta något mycket positvt,en fin och stark människa.
Bra! Stå på dig.
Kram
Ok..Tack Marina2.
Fast det kan vara jobbigt ibland att vara medlerska…