Svar till Solenn,
Detta skrev användare Solenn i ännu en tråd som låstes i sin helhet på grund av något som varken jag eller Solenn hade skrivit. Jag väljer att svara här, eftersom ämnet tydligen intresserade även de som inte kunde låta bli att bråka:
> "Undrar fortfarande på skillnaden i ditt sätt att verka här inne och på vof. Är det några som behöver dina visdomsord om samförstånd och respekt är det MÅNGA av skribenterna där eller ser du det som lönlöst att ingjuta bondförnuft i dom små liven? Kasta pärlor för svin liksom, speciellt i tråden som dissar ÖN-folket?"
Det finns ingen sådan skillnad. Även på VoF finns det människor som frågar vad jag tycker, eller vad jag gör där, eller hur jag ser på fenomen A och B, precis som här. Du har väl sett att det finns mängder med frågor här som "Hur ser du på moral, etik och respekt?" och "Varför är skeptiker här?" eller "Vad betyder detta?" och jag svarar, precis som du, med vad jag själv tycker är ett bra svar.
Tyvärr tycker jag att dina ordval om deltagarna på VoF-forumet är väldigt nedlåtande. Jag vet att "pärlor för svin" är ett uttryck som inte behöver tolkas bokstavligt, men jag är inte någon vars ord är pärlor, och varken deltagarna där, eller här, är svin som inte förstår pärlors värde. Både här och där finns det människor som på fullaste allvar vill förstå hur andra människor tänker. De är inte lika högljudda som de som inte vill veta, inte intresserar sig, inte egentligen bryr sig annat än att få skrika ut hur mycket de inte bryr sig. Jag kan inte ta något ansvar för dem - varken här eller där - jag kan bara ta ansvar för att jag agerar på ett sätt jag tycker är rätt.
/ Per
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Fick vi inte fortsätta diskutera i den andra tråden? Underligt! Kasta pärlor för svin kanske väckte anstöt men självklart är det inte bokstavligt menat.
Finns säkert de på vof som är intresserade av det övernaturliga precis som vi mittemellantroende och troende på övernaturligt är intresserade av vetenskap. Jag har inte läst tillräckligt på vof för att hunnit se det men av det jag sett hittills lyser ni med er frånvaro. Vågar ni inte erkänna ert intresse bland vetenskapliga skeptiker? Blir det för jobbigt när ni vet hur intresserade behandlas? Vill ni inte höra att ni är kookoo och har fel på hjärnan, tillägnas en egen tråd där de andra häcklar er?
jag kan bara ta ansvar för att jag agerar på ett sätt jag tycker är rätt.
Ska jag tyda det som så att du anser det vara fel att berätta om ditt intresse för det övernaturliga på vof-forumet?
Den andra tråden låstes, men jag tror inte att det beror på något du eller jag skrev.
Det finns flera trådar på VoF-forum om "Vad skulle hända om du blev överbevisad" om övernaturliga förmågor, eller "Vill du att någon ska vinna Randis miljon?", dvs genom att påvisa en övernaturlig förmåga och det är många, många som tycker att det vore jättetufft om det faktiskt hände, helt ovetenskapligt räknat 87% av skeptikerna tycker så. Men att det inte är det största samtalsämnet beror helt enkelt på att det finns gott om andra saker att diskutera, som när en skola som ständigt misslyckas med utbildningen får fortsätta utbilda för att den organiseras av en förment "Troende" organisation, eller hur det kan finnas behandlingar mot allvarliga sjukdomar som faktiskt inte verkar ha någon effekt.
På precis samma sätt vore det givetvis jättetufft om någon lyckades bota cancer på ett helt oväntat sätt, men tills det händer så är det inte så mycket att diskutera.
Jag blev tvärt om jätteglad över att du har läst min historia som jag har berättat ett par tre gånger i forumet. Det har sällan givit upphov till särskilt stor uppmärksamhet där, så det är jättekul att höra ett en fullständig främling har tagit sig tid att läsa det. :) På sätt och vis betyder det att du känner mig bättre än de flesta andra här på forumet som inte känner mig alls eller bara sett mitt namn någonstans. Jag har ingenting emot att du berättar sådana saker som jag skrivit på andra ställen, jag har inget att dölja såvitt jag vet och OM jag har något att dölja så är det förmodligen bara bra om det kommer fram i ljuset, även om det vore jobbigt för mig.
/ Per
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Hade varit roligt att fortsätta diskutera med dig för jag har upptäckt fler bottnar hos dig än jag uppfattade från början. Men känner mig färdig med det här forumet för tillfället. Vampyrer och varningar för sällskapslekar blev lite för mycket och när skeptiker som grupp (är halvskeptiker själv) jämförs med psykiskt sjuka utan att moderatorerna ingriper. Nej tack! Det är för magstarkt.
Jag förstår det.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag ser och känner att TS är en person som är full av ett behov att göra sig hörd. och njuter av att få vara en medelpunkt i allas liv. En person som är full av övermod och vill glänsa..kanske ett behov att stå på scenen och glänsa? Veta bäst, kunna bäst?
Kanske det finns en brist på uppmärksamhet sedan barndomen?
U R us
Jag har läst dessa trådar, finns många kloka personer på VOF, men sen finns hökarna, tycker dom som skriver att vett kan inte bankas in effekten blir den motsamma, har en sund inställning. Vilka sedan som är de klokaste, får väl framtiden utvisa. Och vilka som har rätt verklighets uppfattning, är även det något som sent om sider visar sig.
Choklad,
Jag ser att du inte vet vad du pratar om. Jag ser att du vill kunna skriva andra människor på näsan när de blottar sina egna liv, men du vill inte ta ansvar för att du gör det för att känna dig själv förmer än andra. Jag ser att det är OK. Jag ser att det egentligen är du själv som längtar efter uppmärksamhet, som alla människor gör, men att du känner motstridiga känslor. Jag ser att du tror att det är fult att vilja bli omtyckt, att vilja bli uppmärksammad och respekterad, samtidigt som du egentligen vill det själv också.
Jag känner att om du hade varit säkrare på dig själv, om du hade varit nöjdare inombords, så hade du inte behövt kalla andra människor för övermodiga, de hade bara varit modiga. Jag förnimmer att om du själv vågade ta plats och berätta om dina innersta önskningar, så skulle du inte längre tycka att det var fult när andra människor gör det.
Vill du veta bättre, eller vill du veta sämre?
/ Per
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
# 7 Kära du, du har helt fel…jag bryr mig inte ett dugg om vad du eller andra tycker om mig. kanske du kan försöka se lite mera detaljer? Jag lovar att ge dig ärlig feedback.
Du anar inte vad du avslöjar dig inför de som finns härinne.
(nej, det är bra att vilja vara omtyckt, men allting har en balans i sig, eller hur?)
U R us

#8. Allvarligt talat så tror jag inte den människan är född som totalt struntar i vad andra tycker om en
. Det är en mänsklig egenskap att så göra.
Nej, jag har lärt mig genom livets gång att det är inte andra som lever mitt liv..utan bara jag lever mitt liv..och det kan man inte göra genom andra…och så vidare….visst blir man sårad om någon är elak..men det har ni väl full förståelse för?
U R us
#8, Choklad,
Vad glad jag blir. Då är vi två som har gissat fel om varandra.
/ Per
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

#10. Ja, men det är en helt annan sak det du skriver om nu, att leva någon annans liv. Det var inte det jag svarade på i mitt inlägg ovan.
"….visst blir man sårad om någon är elak..men det har ni väl full förståelse för?"
Ursäkta att jag frågar angående denna mening……men vilka menar du när du skriver ni?