Ouija-brädan
varför finns ens detta "spel"
de som inte tror på det och är med i "upplevelsen" endå, har de inte en aning om vad de utsätter sig själva för?
det är livsfarligt!
det borde vara olagligt att hålla på med sånt!
Det är okunskap helt enkelt. Det är som att köra bil olovligt och lite halv-onyktert. Visst vore regelverk bra, men tar man upp det i samhällsdebatten, så är det fler som prövar på, än att förstå sig på att det behövs kunniga mystiker som har kunskapen.
Eeh, vad skulle kunna hända? Varför är det livsfarligt?
Ouija-brädan kommer irfån spiritismen och fenomenes tid från 18.00 -talet och den användes seriöst i seanser, med goda resultat!
Nu används det i okunskap som en rolig grej - vilket ger obehagliga upplevelser, då man använder den i fel sysften!
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Skapades i slutet av 1800-talet som ett harmlöst sällskapsspel och togs sedan över av spiritualister under början av 1900-talet.
Trodde alla visste detta, men det kanske "glömts bort"?
Klipp från Wikipedia:
Following its commercial introduction by businessman Elijah Bond in the late 1890s, the Ouija board was regarded as a harmless parlor game unrelated to the occult until American Spiritualist Pearl Curran popularized its use as a divining tool during World War I.
Historik

Ouija-brädor, som vi känner till dem idag, dök upp som sällskapsspel runt mitten av 1800-talet, då spiritismen var högmode. Adolphus Theodore Wagner patenterade sin uppfinning "Psychograph", en variant av Ouijabräda i England år 1854 och skrev i sitt patent att "plattan kunde läsa folks tankar".
Moderna Ouijabrädor utvecklades av uppfinnaren William Fuld som sedan sålde patentet till Parker Brothers år 1966. Förutom den målade plattan följde en hjärtformad planchette, en pekare som lätt glider på plattans yta.
Parker Brothers saluförde Ouijabrädor som sällskapsspel/leksaker och dessa går fortfarande att köpa än i dag av Hasbro Milton Bradley Parker Brothers Games.
Information hämtad från Arcanum - det magiska museet
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Intressant är att Arcanum - det magiska museet drivs av en skeptisk illusionist som gör en ockult show. han heter Gaston och han intervjuas i första avsnittet av Skeptikerpoden där han berättar mer om detta museum.
#6 Nja, inte är det speciellt intressant, inte så att man behöver forska i det närmare.
Jag vet inte vad som skulle vara intressant med det, historia är ju historia oavsett författare kan man ju hoppas på och som skeptiker, om han nu är det, så antar jag att han verkligen har tagit reda på korrekt fakta, det brukar Ni ju göra….eller hur 
Det som däremot är intressant är ju att det finns olika uppgifter så i själva verket, din kommentar i inlägg 4 blir lite konstigt då det finns annan information på andra håll, till och med en Skeptiker som heter Gaston har andra uppgifter, men han kanske har fel 
Citat från inlägg #4:
"Trodde alla visste detta, men det kanske "glömts bort"?"
Det vet väl alla att Wikki är ett interaktivt uppslagsverk som blir lite som skrönor, det stämmer lite grann, så pass mycket att det låter trovärdigt men resterande är hmmm.
//Hellas
Det är ju så att ingen säger emot den andre.
Det du ska läsa är "Ouija-brädor, som vi känner till dem idag, dök upp som sällskapsspel runt mitten av 1800-talet". Det är DET jag syftade på.
Vad Gaston skriver på sin sajt kan ingen annan än Gaston stå för.
Och jag vet att Wikipedia är baserat på interaktivitet. fast denna interaktivitet fungerar åt båda hållen. Om det inte stämde plockas texten som inte stämde bort.
Att man då refererar till Wikipedia gör man för att visa att t om den mest generella förklaringen står där.
Men visst kan man söka på "seriösare" uppslagsverk om man vill också. You are free to go. Hitta du ett seriöst uppslagsverk där det står att Ouija boards INTE var ett sällskapspel till att börja med…
Lustigt att Wikis modell inte är "seriös" när man blir emotsagd via den…
#8 Kan inte annat än att hålla med dig, fast jag tycker att siten är bra, det handlar ju om Historia och en beskrivning över redskap samt hur folket såg på dessa om dest då är en Skeptiker, Historiker eller Spiritist som skrivit den är ju ganska underordnat.
OT: Wikis modell är seriös på sitt sätt och ett fantastiskt bibliotek men med tanke på att det är meningen att mer eller mindre alla ska kunna uppdatera och lägga in ändringar så är det självklart att det blir en del små felaktigheter.
Jag arbetar själv med att ibland sätta upp WIKI på intranät och enkelt sett så ska man aldrig se informationen som en konkret sanning utan den är levande, lite som en jättestor anslagstavla med notisar som hela tiden uppdateras och byts ut.
What You See Is What You Get.
Ouija då:
Nåväl det var lite OT, jag ber om ursäkt, åter till Ouija bräden, jag själv har aldrig sett ett riktigt sådant så jag har inga egna referenser alls kring detta. Jag känner ingen heller som sysslat med det och det är ingenting som jag längtar efter att få prova heller.
//Hellas

Många gör Anden i glaset. Ska man förbjuda glas då?
Det är ju bara ett redskap, och som med alla redskap kan det ju bli fel. En kniv är jättebra att ha om man ska hacka morötter, men kan vara farlig i handen på en klumpig/arg/rädd människa.
Jag vet inte vad andras uppfattning är, men själv kan jag varken förstå eller tro att en ouijabräda skulle vara farlig för någon som gör det på lek. Det är väl inte i själva brädan det sitter utan genom den/de som utför det hela? Jag "lekte" med (hemmagjorda) oujiabrädor när jag var yngre, på samma vis som vi lekte Svarta Madam på skoltoan eller spådde varandra med kort. Halvt på lek, halvt för att man var nyfiken/fascinerad över övernaturligheter.
_No way! Yes way!

Ouijabrädor är bara så farliga som man vill att de ska vara, med hänvisning till brädets historia.