Var det någon där?
När jag var c:a 12 år så minns jag en natt när det kändes som om någon satte sig vid fotändan av min säng. Jag hörde även hur denne andades väldigt ansträngt och hur en tyngd rörde sig uppåt mot mig. Då sprang jag livrädd ut ur rummet och sov i ett av syskonens rum istället.
Var detta något eller var jag bara ett barn med fantasi? Jag minns det så tydligt än idag (24 år), det var så påtagligt.
En annan gång när jag var 16-17 så kände jag någon tydligt ta tag i min axel, när jag stod i ena garderoben. Jag trodde så klart att det var min ena syster som ville skrämmas, men jag insåg snabbt att jag var ensam hemma.
(Jag kan tillägga att min 14-åriga syster känt av att någon tagit i hennes fötter när hon ska sova. Det är konstigt för det är en vanlig lägenhet och ingen som dött där eller liknande. Men jag har t.o.m. vänner som upplevt att de märkt av något där, en av dom såg min döda katt sitta i en av sofforna en gång.)

Mysigt! *ironiiiij!* Blä, sånt där är det värsta jag vet.
Minns också en händelse från barndomen, som jag inte fått grepp om. Jag drömde, men det var en så stark dröm att jag inte kunnat glömma den på alla dessa år. (Ca. 20.) Jag drömde att jag låg i mina föräldrars säng, helt ensam, det var dunkelt i rummet och troligen lite före gryningen. Till saken hör att från det rummet kan man genom en dörr ta sig uppför en trappa till vindsvåningen. (Inredd vind.) I drömmen kom en grå, nästan genomskinlig figur, klädd i medeltida kläder (förstår jag NU, men då visste jag inte vad medeltiden var för nåt) och sprang igenom rummet, mot dörren till vindstrappan. Han stannade till och stirrade på mig, som satte mig upp. Det kändes som att han var jagad och hade väldigt bråttom därifrån. Nästan som att han var rädd att jag skulle skrika och avslöja honom. Han satte fart igen och sprang fort som attan uppför vindstrappan och sen var drömmen slut.
Tankar, nån? Det var som sagt en dröm, men den hade helt klart samma känsla som sakerna jag upplever i vaket tillstånd numera.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se