Likfärder
Min mamma berättade en gång att någon i hennes familj (minns inte längre vem) hade sett en likfärd på hemväg en kväll: svartklädda människor och en likvagn dragen av häst. Tydligen var det känt att sådana syner förekom, för det fanns en varning att man inte fick tala om vad man sett samma dag, med risk att bli dödssjuk. Min släkting valde därför att bara säga "Det är kusligt i kväll." när han kom hem, och väntade tills nästa dag innan han berättade vad han upplevt.
Det här hände i Halland, gissningsvis runt 30-40-talet. Jag undrar om fler har hört talas om syner av just likfärder?
Mastre. jag känner igen det. Men är det inte som så, att när man ser likvagnen så är det någon i ens närhett som kommer att gå över??
Som i vår fam, så är det alltid tre i rad som går över o det kan vara djur med i dom tre..
Sen vet du var någonstans i Halland??
Lena
Lena.P är jag i verkliga livet.
#1 Det var i Varbergs kommun, jordbruksbygd.
0# Jag har inte hörts talats om detta,men intressant.
Gör ett inlägg här,hoppas det är ok?
Här i veckan så fick jag besök under natten. Jag hade pratat högt med "dem". Jag hade pratat på så vis att min man hade vaknat och frågade mig om jag menade om det var ett begravningsfölje? För jag hade också sagt att där stod flera svartklädda gubbar.
När min man började prata med mig så "väckte" han mig.
Dagen därpå var det tyvärr en i vår närhet som dog. Vill inte gå ut med namn eller på annat sätt skriva om det men det skedde hastigt helt utan förvarning.
Själv är jag övertygad om att det var ett varsel jag fick.

jag har hört talas om lik färder.När man ser dessa betyder detta att någon i ens närhet kmr att gå bort.Någon i ens släkt.
Marina 2. Det tror jag med att du fick…
Lena.P är jag i verkliga livet.
#3 Det låter som ett varsel, ja.
I min släktings fall handlade det tydligen inte om dödsvarsel, så jag skulle gissa på ett platsminne…