Anden i glaset.
HEjsan,, Jag har en liten pratstund med min man och min sons flickvän häromkvällen och vi kom in på just Anden i glaset.. Jag sa då att det är absolut inte bra att hålla på med det.. Nehe varför inte svarade dom då.. EEEEmn,,, jag minns ju inte varför,, bara att det inte ska vara bra.. så nu fårgar jag er..
varför är det egentligen inte bra att hålla på med Anden i glaset?
tack för svar.
mvh Linda
Det finns otroligt många trådar om just detta ämne, sök i menyn här bredvid. Orkar inte beskriva detta igen. Läs tråden- linbarn ovälkomna andar - som nyss skrivits. En tonårsmamma skriver om energier som stör sedan man hållit på med just Anden i glaset.
Kristall47
Kortfattat handlar det nog om att man vet aldrig vem som kommer på besök när man gör Anden i glaset. Har man otur kan det vara en ande med mindre bra energier som får för sig att luras eller stanna kvar och skrämmas. Så har jag förstått det i varje fall …
Man bjuder väl in det som vill komma om jag fattar det hela rätt.
Sen finns det ju de "andar" som tar chansen antar jag. Vilka det blir vet väl ingen?
Woozy
Att leka Anden i glaset är naturligtvis helt riskfritt och det finns inga uppgifter om att någon någonsin farit illa -- däremot florerar en rik uppsjö med moderna myter och anekdoter. Jag hörde massvis av dem redan på högstadiet.
När man leker Anden i glaset rör sig glaset genom något som kallas ideomotorisk effekt. Rörelser man inte riktigt är medveten om att man gör. Folk som går med slagrutor gör precis likadant. Pen & Teller har gjort ett program om fenomenet som är väldigt intressat. Första delen finns här.
Vill man leka Anden i glaset -- kör på. Det är precis lika ofarligt som ett parti monopol.
Jag hittade en vattenkran på tomten med hjälp av pekare. Gubben hade sökt den utan framgång i tre dagar. Vad det än är så funkar det rätt bra ändå…
själv skulle jag gärna "leka" Anden i glaset men jag avstår då jag inte vill utsätta familjen för de otrevliga följder det kan leda till….

Ja denna idémotoriska effekt är otrolig men det förklarar inte allt och inteligensen i detta.
Var med om för några år sedan när jag var hemma hos ett par vänner och testade detta.
Jag frågade glaset som min vän hade fingrarna på om den hade några kloka ord och råd till mig.
Glaset gick från bokstav till bokstav och svaret blev passa dig för Veronica hon är gift.
Min vän hade inte den blekaste aning om att jag veckan innan träffat en kvinna med just namnet Veronica och mycket riktigt visade det sig att hon var gift.
Så det går inte förklara på ett logiskt sätt eftersom jag inte höll i glaset så kunde inte själv styra det omedvetet och min vän hade som sagt vad inte en aning om detta.
Detta med Anden i glaset är ngt man ska ha respekt för och det är absolut inget att leka med.
Tyvärr är det många som har druckit lite och får för sig att leka en stund med Anden i glaset och råkar ut för riktigt obehagliga saker. Helt enkelt för man har inte den blekaste aning om vad man sysslar med och då kan det bli så fruktansvärt fel.
Andevärlden är inte ngt man leker med leker vi med dom och inte har ngn resåekt så leker dom med oss utan respekt och det kan sluta riktigt obehagligt.
Lasse
#6 Litte colt det du var med om :)) Jag har också varit med om, att få "svar" som stämde om mig trots att jag inte höll fingrarna på glaset. Minns inte vad det var, men vet att jag avfärdade det med tankeöverföring *S
Och även varit med om att glaset haft sån fart ( många ggr) att en efter en varit tvungna att släppa…och några grr har det åkte av sig själv. Fast, detta var lääänge sen :))
Men, jag tror att det funkar, eller har nog fått det bekräftat.
Har även jag undrat om varför det skulle vara farligt…eller mer om varför just glaset är faligare än nåt annat hjälpmedel, och har även fått svar här på ÖN, men fattar ändå inte riktigt :))
Nå väl, ingen behöver svara, det var bara lite snack från mig i natta…
Som Margareta skriver skulle jag inte heller vilja ta risken när jag har andra människor att ta hänsyn till. När dotra mi har vuxit upp och flyttat ut kanske… Men då skulle jag också förbereda mig ordentligt så jag ökar chansen att dra till mig något positivt.
Sitter man och leker med det hela för att det känns spännande så drar man nog till sig "spännande" väsen också, och det är ju inte riktigt meningen.

De är inte att rekomendera om man inte har någon som kan det där.Andarna kan leka ganska bra med en om man inte vet hur man ska göra.
Sökaren.
Jag gjorde Anden i glaset en gång och vet inte om jag vill göra det en gång till elr om det bara var min kompis som styrde, de visste om att jag aldri gjort det förr o var lite rädd.
Frågade enkla saker men fick konstiga svar, den snurra runt 6, den for utanför pappret o t.om då jag släppte så for den, konstigt, tycker att den borde ha stannat då jag släppte, att allas fingrar borde vara på den, dom som är med i leken alltså. Men ja, jag vet inte, Men det kändes inte som om det var någon man fick kontakt med utan det kändes som ett trick från min kompis.
Men jag vill inte göra om det iallafall eftersom man inte vet vem man får tag på och att man inte ska leka med sådana andar i onödan om man får tag på en med negativa energier.
hörde på en annan sajt att det var en flicka som dog p.g.r Anden i glaset.
ett gott råd - tro inte på allt du hör….
#12 Haha kan det där..
#4 jag trodde inte heller på det där , gjorde det många gånger som liten men uppfattade det alltid som om någon puttade på glaset. Men då jag var äldre provade jag med en tjej jag var tillsammans med som propsade på att vi skulle göra det, hon lät mig ta över glaset själv efter ett tag och ställa frågor jag höll då med båda fingrarna jag kommer ihåg det som om det var igår.
Glaset ville ut ur cirkeln med en så stark kraft att jag höll på att tappa glaset och fick hålla båda fingrar på höger sida och trycka mot vänster för att hålla emot , då kom en snilleblixt jag sa vill du gå härifrån , och anden svarade ja- tjejen tog också sitt fingrar på glaset och vi avslutade och brände cirkeln som bestor av papper . Efter det kändes det som om man var minst på jorden och man var orolig för allt omkring en rädd helt enkelt , efter det har jag aldrig hållt på med sånt där.
Men jag har bara vart med om detta en gång att glaset hade sån kraft och läskigt var det. jag kan inte rekommendera någon att göra detta.
Hejsan!
"Anden i glaset" funkar visst… -.- 100%!
Det är inget man själv gör "undermedvetet" eller nån konstig effekt. -.-
Säg inte massa skitsaker som ni inte ens vet något om…
men iaf, min fråga är:
är det någon som vet varför det inte funkar att "spela" Anden i glaset när ingen äldre är med? det funkade när jag och min syster spelade med våran äldre bror (som inte tror på något som helst övernaturligt), och han vet inte vad han ska säga om detta, men men.
och det funkar när jag spelar med min man, eller när hans bröder är med, eller någon av hans kompisar, men inte när jag spelar ensam med mina 2 tjejkompisar…. (vi är 18 år.)
det enda som händer när vi tjejer spelar e att ljuset börjar fladdra och liksom blåsa mot oss, och massa ljud och bank i soffan som e nära oss…. men glaset kan inte röra sig, men det känns som "att den vill, men inte kan"….(???)
NÅGON SOM VET VRF???? =O
yogflame:
det är sant, efter att spela Anden i glaset så kan man känna sig så dagarna efter…man kan känna sig ledsen och t.o.m deprimerad :S
så var det för mig när jag började spela sånt, men inte så mkt nu på senaste tiden…. fast vi brukar ju "rena huset" också….
iaf, för oss brukar glaset också åka från pappret och genom hela vardagsrumsgolvet, alltid mot balkongen & soffan vid balkongen.. skiiiitsnabbt……
här i sverige har jag bara hört historier om att dåliga saker hänt dom som hållt på me Anden i glaset, men vet inte vad man ska tro…
däremot när ja e i min mans hemland i tanzania så brukar folk va riktigt bestämda med att MAN INTE ska spela det där, det är absoluut farligt…. inte samma som i sverige.
vet inte varför det är så…. i tanzania har jag t.o.m sett massa spökerier, inte sånt man ser i sverige inte….
Undrar varför det är så vanligt där, men inte här?
#16 jag tror att dom flesta folk inte har någon tro i sverige och fnyser åt det. Och då ger det inte anden/andarna någon energi.
Och det kan vara förklaringen till att ingen varnar barnen att göra detta efterso dom i grund och botten inte tror på det.
Medans i Tanzania så vet väl folk att det har hänt saker.
Vad som helst kan ju hända en kompis till mig från italien, hans pappas vän hade gått förbi någon kyrkogård och det hade vart några ungar och lekt där tror jag han sa(kommer ej ihåg så bra) Men då han åkte förbi med häst och vagn som dom hade på den tiden hade någon eller något lekt på kyrkogården han hade blivit så rädd och fått en hjärattack.
Så det är klart leker man med Anden i glaset och är sedan lite rädd och något händer så är det klart att man kan jaga upp sig.
Fär jag fråga varför ni gör Anden i glaset , vad är ni ute efter?
# 17
"Vad som helst kan ju hända…"
Absolut. Om historier, anekdoter och påhitt får gå i arv -- överdrivas och späs på för dramatikens skull -- så absolut, då kan precis vad som helst hända. Men jag tycker det var skönt att fler än jag klev ut och skrev att man inte skulle tro på allt trams man hör.
Kan inte skräckhistorier om Anden i glaset få stanna kvar på mellanstadiet där det hör hemma? Och förmodligen även haft sin början?
Hej. I tanzania händer mycket undeground saker. I hela afrika faktiskt.
Mycket "vodoo", om jag säger så.
Min pappa är från Afrika och han vet en del. Han säger att det är INGET att leka med, det kan sluta mkt mkt illa.
18# ja mycket överdrivs ju tyvärr i alla historier det är nackdelen.
men en sak är sant det är inte bra att leka med Anden i glaset för det kan dra på sig negativa energier. Bara för att det inte hänt dig betyder inte att det har hänt för andra, försök se det hela ur ett större perspektiv. Riskfritt är det inte det kan hända dig också nästa gång du gör det det kan du ju aldrig veta.
Anden i glaset var ju ingenting som bara föddes i mellanstadiet det måste ha funnits länge tillbaka i tiden och på nåt sätt så kom det till nyfikna ungdomar som inte trodde på det men ville prova det.
Som jag sa provade jag Anden i glaset då jag var liten men ingenting hände , medans på äldre dar rörde sig glaset av våldsam kraft. Hade nån sagt till mig att det fungerade då jag var liten hade jag fnyst åt det.
En annan lek var ju gröna madam? osäker om det var rätt men har för mig att det hade med grönt att göra
man skulle säga gröna madam mot spegeln när lampan var släkt , jag tror ingen vågade stanna kvar för att se vad som skulle hända. Nån sa att det vart grönt i spegeln förmodligen inbillning men jag har aldrig hört någon prata om detta, det kanske till och med var något som någon uppfinningsrik unge hittade på , mest troligt är det så.
19# om gör voodo , det slår förr eller senare tillbaka på dom som gör det, men vad jag märkt på sistonde så behövs det någon som tar bort det, först då så går dom tillbaka till sin källa.
Men det kanske ter sig olika beroende på vad det är för något och det var bara vad jag själv upplevt som tyder på det.

Kan det vara så att där kanske man lever närmare jorden och kanske som man ska.Möjligen har man en närmare kontakt med de andliga i sådana länder.Här i sverige och högteknologiska länder så lever vi som man inte ska,naturen på sidan av oss, ej i symbios.Sen kan man fråga sig om man överhuvudtaget ska ha kontakt med demone.
Sökaren.
EN EN SAK ÄR SÄKER det är aldrig bra att hålla på med såna saker det är NEGATIV energi som man inte vill beblanda sig med. OAVSETT om man tror på det eller ej måste man ju vara överrens om att det är dålig energi.
Man leker på egen risk.
21# Det finns ju mycket folk i sverige som lever nära skogen, vi har ju ganska så få människor per kvm i sverige och mest skog i vårt avlånga land.
Vodoo är mycket mer än bara vad man läser, och är dessutom inte alltid ont, de finns de som använder det fel och vice versa. Men ja, oftast kmr det tillbaka till en själv, men jag tror det var någonting att man måste upptäcka det och sedan på något sätt skicka tillbaka till källan som ville en ont. Typ. 
Jag förstår vad Spiggen menar, det har inget med hur man bor att göra. Utan vilken kontakt man har med naturen/det andliga så att säga. Vi (västerländerna) är så inrutade på något sätt, vi har fått regler med att "såhär ska det vara." Och i andra länder, tex Afrika, så har de kvar mycket mer från förr och inte fått någonting inbankat i huvudet på det sättet som vi fått.
20# Ja det är nog sista 100 åren det har blivit så i sverige iallafall. För förr var det ju inte så. Men länder som går framåt kommer också lida av samma sak att folk slutar tro. med utvecklingen går man även bakåt när det gäller andra saker som det spirituella.
Jag vet fall där någon har renat ett hus och sen har dom som skickade skiten fått problemet på en gång och mått jättedåligt.
En person hade dom gjort skit för väldigt länge och nu fick dom tillbaka det efter många år, personen som var skyldig ser ut att vara omgiven och nersjunken i det negativa nu.Och detta efter att huset renats.
Så jag tror inte det räcker med att man vet om det utan man måste agera också.
Men visst finns det säkert någon som kan själv göra detta men ofast krävs det nog någon som kan om sånt. som tex munkar osv. inga svenska menar jag då.
#4 och #5
Intressant att ni tog upp pekpinnarna i detta ämne.
Jag var för ett tag sen på föreläsning om just slagrutor och currykryss där det framgick att det faktiskt gick att fråga pinnarna ja- och nejfrågor.
När min kompis var på besök demonstrerade jag detta och då undrade hon om detta skulle vara OK men inte Anden i glaset som jag brukar avråda henne ifrån… Tja, vad visste jag? 
Kan man få med sig 'onda' energier från pekpinnarna också?
25#
japp det kan man! vad folk än säger…
det är fortfarande spöken, med fri vilja som alla vi människor.
24#
japp, vi är muslimer så vi använder oss av Koranen när vi renar hemmet, och vi är så gott som fria från alla slags spökerier och spöken…… efter Anden i glaset brukar det ju inte va normalt i huset efter…
17 (yogflame)#
vi spelar Anden i glaset typ för att se vad den säger, vi tror inte på ett skit den säger, men vi gör det som en s.k. "rolig" grej att göra….
ingen borde ta råd eller tro på vad "anden i glaset" säger, eftersom det är spöken, dom behöver inte tala sanning….dom e spöken med fri vilja som vi människor. dom kan leka "snälla", även fast dom inte är det…
egentligen borde man inte spela för att det är "kul", men jag spelar mest för att min syrra och hennes kompisar vill.. så jag är bara med för deras skull…
men jag skulle ALDRIG spela det i Tanzania, aldrig aldrig….. vågar inte ta chansen, det är så mkt mera spökligt där och efter allt man sett och hört från min man o hans bröder o morbröder….så NEJ TACK….
Så det finns alltså FLER spöken i Tanzania? Eller är de spöken som finns där mer aktiva? Hur kommer det sig? Eller hur funkar det?
Ja, dom måste vara mer aktiva där, jag vet inte riktigt varför de är mer aktiva där än här.. Men jag tror att det beror på att folk där tror på att dom finns, de vet att det existerar spöken, så kanske något med det, det kanske tillåter spökena att vara mer aktiva…
Här i Sverige tror de flesta inte på spöken, inte många alls…
och det måste spökena gilla….spöken är mest onda, det ligger i deras natur bara….de vill förvirra & lura människor och vill att människor inte ska tro på något sånt.
Men det förekommer ju ändå, men inte så mycket här i Sverige som i andra länder, där alla verkligen vet att de finns….
Som i Tanzania kan man se spöken på natten, t.ex på stranden på natten, då kan man se alla möjliga spöken och tomtar….(ja, tomtar.). Det finns många platser som alla som bor i Tanzania vet att man inte ska gå, för att det är spöken där på nätterna och det är farligt att vara där då. Stranden speciellt, men även andra ställen och byar som är tysta på nätterna…
Nu tror jag naturligtvis inte för en sekund att det finns några spöken, men din uppfattning av vad spöken är tror jag inte ens delas av speciellt många av de troende på detta forum.
Jag måste säga att jag tycker det är lite obehagligt med vidskepelse som är så vidspredd. Det måste vara hämande för ett samhälle.
Jag vet att det inte är många som har samma tro som jag, när det gäller spöken, men jag vet att all annan tro/uppfattning är felaktig, något som spökena gärna vill/ser till att folk ska tro.
och visst du får gärna tycka det är obehagligt, men vad isåfall gör du på den här sidan om du tycker det är obehagligt att höra saker om sånt du inte tror på för en sekund?
jag vet att spöken existerar, jag tror inte på dom eller dyrkar dom, vet bara att de existerar som sagt.
Och jag sitter inte här o ljuger och hittar på. Jag vet mycket väl vad jag har sett, så din åsikt bryr jag mig inte om. om du inte tror så gör inte det mig nånting.
Låter bra det!
#30 övernaturligt forum är detta om folk som är här inte tror på spöken eller delar hennes tro så undrar jag varför dom är här över huvud taget verkar ologiskt.
om man är på övernaturligt tror man väl på det övernaturliga även det inkluderar spöken.
mercedes dom platserna man ej kan besöka i tanzania , skulle väl en präst kunna gå eftersom om man är en guds man är man ju beskyddad för sånt.
Och den som använder koranen för att rena ut måste väl kunna det ? jag har ju svårt att tro att vem som helst kan få bort allt med koranen, ibland är det ju till och med svårt för dom som ska ta bort dålig energi har jag hört, sen beror det kanske på hur slags ren energi den personen som ska rena stället har. kan jag tänka mig. För bara för att man är präst eller munk betyder det inte att man är det inuti om du förstår vad jag menar och dessa personer tror jag inte kan ta bort detta. Eftersom i dessa tider är det många som tex är präster eller munkar utåt sätt men svarta inuti.
33#
Jo visst, en Imam, Sheyh eller vem som helst som kan Koranen behöver inte oroa sig för spöken. Spökena springer ju så fort man läser Koranen mot dom..
Har aldrig hänt att det inte funkar…. finns inget man inte kan få bort med Koranen….
T.ex när vi flyttar så bjuder vi dit en Sheyh, någon som e bra på Koranen så han läser i hela huset…
Jag tror inte på att man kan ta bort dålig energi på annat sätt än utan Koranen, inte heller präster eller munkar, men alla har ju olika tro såklart… Spökena springer ju för orden man läser…. så det funkar ju om någon som KAN Koranen läser…
Och en som använder det för att rena huset måste ju ha tro på det, eftersom att han/hon använder det för att rena huset..
Jag tror inte på att man kan rena hus genom att t.ex säga "Lämna detta hus NU." eller något sånt….
Menar du att Koranen är det enda sättet?

Jaså ja kanske är så.Man får pröva någon gång.Kanske är så att den fungerar för er men kanske inte för mig.
Sökaren.
Ja, det är det enda som funkar mot spöken…
men då för de som är muslimer, eftersom att man måste ju då tro på Koranen och dens ord när man läser den.
Och om man inte är muslim så kommer inget annat funka för att få bort spöken..
Men man måste då även tro på den, alltså vara muslim, men för alla som är muslimer så funkar det utan tvekan..
Så om man inte är muslim går det inte att bli av med spöken?
Har ni tänkt på, ni som kört Anden i glaset och fått kontakt som sen vägrar släppa det hela utan stannat kvar, att ni faktiskt är värdar-värdinnor och andarna era gäster? Gästerna slänger man inte ut hur som helst utan gästerna samtalar man med och umgås med, och blir det sent så kan ju gästerna sova över också. Man ska vara rädda om varann, kärlek och vänskap över gränserna har aldrig gjort nån skada, och nya bekantskaper är bara trevligt att få.
jag blev störd av Anden i glaset.
prova ej
Läste en himla intressant bok nu om barns psykiska förmågor (Cassandra Eason) och där tog hon just upp det här fenomenet med Anden i glaset. Mycket har sagts om detta, jag tror att först och främst ska man kunna prata om realiteter, verkligheten… Det ska inte vara något man inte pratar om, brukandet är mer vanligt än man tror…
Det kommer jag att prata om med mina barn, så det avdramatiseras, de inser riskerna och att de inte behöver utsätta sig för denna onödiga rädsla och chock… Det finns så mycket skrymt som kan tränga igenom, det är inte värt det anser jag.
Många Goa Kramar
Annisangel
Precis.
Dom där "gästerna" är inte alltid så trevliga…. jag skulle aldrig vilja låta dom vara kvar i mitt hem..
#41 Jag gillar dina tankar här. Att avdramatisera… Många barn och ungdomar riskerar ju att få sin bild av andevärlden från film och böcker som skildrar "spöken" och andra icke-fysiska fenomen som något farligt och skrämmande. Det blir en spännande lek att testa anden-i-glaset utan att inse vilka följder det kan få.
Tänk om barnen istället fick en naturlig och realistisk syn på det andliga med sig från början? Att det finns väsen utan kroppar som bara en del av oss kan se/höra/uppleva men som oftast "lever sitt eget liv" vid sidan om vår fysiska tillvaro. Inget dramatiskt eller skrämmande, bara en naturlig del av livet. (Att det också finns enskilda destruktiva väsen är en sak, men det gör det ju bland oss fysiska människor också.)

"Tänk om barnen istället fick en naturlig och realistisk syn på det andliga med sig från början? Att det finns väsen utan kroppar som bara en del av oss kan se/höra/uppleva men som oftast "lever sitt eget liv" vid sidan om vår fysiska tillvaro. Inget dramatiskt eller skrämmande, bara en naturlig del av livet. (Att det också finns enskilda destruktiva väsen är en sak, men det gör det ju bland oss fysiska människor också.)"
Vilken bra beskrivning!!!
Att lära ett barn att det överhuvudtaget finns övernaturliga väsen tycker jag är ett enormt övertramp. Det finns inte ett enda belägg för att öerhuvudtaget finns några spöken. Vidskepelser tycker jag inte man ska föra vidare till sina barn.
#45 Belägg enligt vem? Dig eller mig? Jag har bevis för MIG som jag inte kan bevisa för dig! Men det räcker bra så för mig. 
Jag lär mig min son att ha ett öppet sinne och ta till sig det som känns bäst för honom. Att se saker (spelar ingen roll vad det nu än är) från bara ett håll är bara så fel, tycker jag.
#44 Tack! Det är ofta svårt att sätta ord på det andliga, tycker jag. Vi har inte utvecklat språket så mycket inom det området. Men ibland lyckas man ändå…
#46 Jag vill också göra vad jag kan för att min dotter ska få behålla sin öppenhet genom livet. Det kommer en dag då hon ska välja sin egen livsåskådning, och det underlättar om man inte fastnat i ett enda sorts tänkande. Jag minns inte hur det kom upp, men jag har i alla fall förklarat för henne att det är skillnad på spökena i sagor och andar i verkligheten. Hon verkar acceptera det.
Förhoppningsvis kommer hon också att acceptera att det finns människor som ser saker hon själv inte ser, så hon inte förlöjligar eller dömer ut när hon möter dem. Att människor är olika, och kan olika saker, tycker jag är en väldigt viktig insikt att bära med sig.
#47 Det tycker jag är viktigt. Att låta barnet välja - och att inte påtvinga barnet våra synsätt! Jag vet hur det är att växa upp bland "ateister" som tittar snett på folk med annan synvinkel. Min pappa till ex håller mycket på med healing. Han blev idiotstämplad tidigt pga detta, men ha verkar inte bry sig alls vad folk tycker. Att säga till ett barn "spöken finns inte" när barnet ser ett spöke leder bara till förvirring och onödig depression. Själv höll jag tyst i MÅNGA år för min famlj pga deras synsätt.
Min familjs "rätt" var ofta "fel" i mina ögon, om ni förstår.
Gästerna blir vad vi gör dom till, är du ödmjuk nog att låta dom berätta sin historia eller avfärdar du dom som elaka från början? Jag vill påstå att dom är precis som oss, reta mig och jag blir arg, försök bli min vän och du har en vän för livet.
Jag misstänker att jag har både "mörk energi", "farliga" andar och demoner i min vänkrets men för mig är det inte ett dugg skrämmande eller farligt eftersom det är mina vänner. Dessutom är mina vänner alltid välkomna här. Man ska vara rädd om varann, inte rädd för varann. Finns det något finare än att få en varm hand som trycker ens egen hand, och ett "Tack!" ur tomma luften bara för att man lyssnat till någons historia?
#49 BRA SAGT!!
#49 Det var väldigt fint skrivet, tycker jag. Som bland annat Tarot-Lasse har sagt härinne är obehaget som andarna ställer till med ofta försök att få uppmärksamhet.
Det är i sig ett bra argument för att vara försiktig med Anden-i-glaset och liknande; man får vara beredd att ta ansvar för vad man bjuder in.
#51 Tack!
Ja det är ju likadant IRL, man vill ju inte precis bjuda in bankrånare eller massmördare men alla "udda" existenser i andevärlden har ju det gemensamt att dom inte kan göra oss nån fysisk skada om vi bestämmer oss för att "ingen, INGEN kan skada mig för J-A-G bestämmer".
Lyhördhet, sunt förnuft, kärlek, humor och ödmjukhet är starka "vapen" både IRL och i förhållandet människa-andevärld. Glöm inte heller att ett öppet sinne och ett barnasinne öppnar i stort sett vilka dörrar som helst. Det finns inget farligt därute.
Jag bor ju i ett spökhus så jag är aldrig ensam och jag trivs förbaskat bra.
(Just nu är det nån som står här intill och läser vad jag skriver, jag känner en svag andedräkt.)
34# koranen är inte enda sättet att ta bort dålig energi. Det finns andra sätt inom andra religioner som fungerar också.
#52 även om nu andevärlden inte kan göra dig fysisk skada, jag har hört att dom kan nypa i en och såna saker men strunt i just det, hur som helst tar dom ju din energi om du har dom i huset, varför ska du låta dom ta energin din?
Jag är inte rädd för spökena, varför ska jag vara rädd för…
Men jag ser inget anledning att jag ska vara vän med dem…
Man spelar, men inget mer med det… och de flesta har inte ens
varit snälla som vi pratat med när jag spelat med kompisar..
Och jag är aldrig otrevlig mot dom, så det är inte jag som gör att dom
är elaka..
Men alla får väl göra som man vill…
nej, det vet jag att det inte gör….som t.ex vad menar du?
+ jooo visst kan spöken göra fysisk skada… kanske inte så vanligt i sverige men det händer…
men rivsår och sånt brukar vara vanligt har jag hört om även i Sverige.
Har en kompis som brukar bli riven när hon är i toaletten, men ingen annanstans i hemmet, hon har skydd i hela sitt hem förutom i toaletten (där kan man inte ha det). Och under en tid förut när jag och min man spelade, så brukade vi vakna med massa rivsår varje dag.. så man ska inte tro att de inte kan göra en fysisk skada..
men vad vet du om att det inte finns spöken, har du själv ett bevis att det INTE finns spöken?? bara för att du inte har sett dem….är det ett bevis?
jag vet att spöken finns, min man vet att de finns, hela vår släkt vet att de finns, så visst måste man tala om det för sina barn… det är en självklarhet för mig. Fast det kommer de ändå få veta eftersom vi är muslimer, och allt om spöken ingår i Koranen.
Du tror inte på spöken eftersom du inte sett dom, men varför ska det som just DU tror på vara det ända rätta???
Sitter alla här o bara ljuger för sig själva eller tror du?!
Mercedes hur kan du veta att det inte gör det? är det någonting muslimska präster sagt att det är koranen som är det enda som fungerar? eller vart har du fått det ifrån. Har du själv sett vad tex munkar kan göra i andra länder och då pratar jag inte om sverige.
Om nu koranen vore det enda så menar du att innan 600 talet och muslimerna så gick det ej att få bort spöken?Detta vore ologiskt.
buddhistiska munkar kan ta bort dålig energi och även yogier.
har du hört talas om sufi muslimer?
Jag vet att det inte funkar på annat sätt! till 100%! och har du sett med egna ögon att det funkar på annat sätt? Har aldrig heller sett att det funkar, jag själv e före detta kristen, och det funkade inte för mig förut.
Det spelar ingen roll vilken land man bor i, om det nu är Sverige eller ej. Vad har de där munkarna gjort menar du?
Och nej, det är inte muslimska "präster" som sagt det, jag går inte efter vad en människa säger, man ska inte ens ta för givet att bara för någon är muslimsk "präst" (Imam) så ska han tala sanning, vill man veta sanningen får man kolla vad som står i Koranen, och det är det jag utgår ifrån, jag lyssnar inte på vad någon människa säger. -.-
Det är din tro att "muslimerna inte fanns innan 600-talet", men min tro är inte så. Ingen muslimsk tro. Våran tro är att Islam var den första religionen, den enda sanna, som alltid har funnits sen dag 1.
Så det är inte alls ologiskt….. -.-
jag tror inte för en sekund att buddhistiska munkar kan ta bort spöken om du menar det. om det är det du menar med "dålig energi".
Nej, har inte hört talas om "sufi-muslimer", vad är det?
De enda riktiga muslimerna är Sunni muslimer (dvs som profeten).
Vadå "ta min energi"? Här tas inget, det tillåter jag bara inte men däremot får jag en massa energi istället och det är jag så tacksam för. All energi är bra energi, ljus eller mörk kvittar, dom funkar lika bra för mig. Jag vet att ämnet är kontroversiellt men allt är ett samspel mellan individer och dimensioner.
"Sitter alla här o bara ljuger för sig själva eller tror du?!"
Absolut. Man ljuger för sig själv, man är väldigt dålig på kritiskt tänkande och i många fall tror jag det handlar om ett innerligt behov av att tro på någonting övernaturligt, som lite extra krydda i livet. Man tror för att man vill tro.
De flesta tror ju inte heller som du gör -- på aggressiva spöken som kan orsaka skada -- utan för de flesta här på forumet tycks kontakt med spöken och andar vara någonting väldigt positivt.
Jag kan naturligtvis inte bevis att några spöken inte finns -- det är kunskapsteoretiskt omöjligt att bevisa icke-existens. Men trots alla spökerier och alla uppsjöar av medier så finns det inga bevis för några spöken heller. Man får ju alltid nöja sig med osannolika anekdoter.
Och det finns inte heller några goda förnuftsmässiga själ att tro att några spöken existerar. Jag skulle tvärtom påstå att det finns goda själ att tro att det inte finns några spöken, för det finns inte ett enda belägg för att våra medvetande skulle ha förmåga att överleva vår fysiska död.
#56 jag har sett med egna ögon jag tror inte du är så insatt i vad munkar gör osv.
Du har väl inte ens vart i öst så hur ska du kunnat se detta?jag tror inte du har rest så mycket i världen för att kunna uttala dig om detta, även om du rest så har du inte varit på sådana ställen där du kunnat umgås eller träffa sådana personer.
Du har rätt att bara föratt nån är imam är han riktig det finns många bluffar i alla religioner.
Sufi muslimer fungerar som yogis fast dom är muslimer dom har en mästare och en elev och dom mediterar , mohammed mediterade också sägs det och annars skulle han ej fått kontakt med gud.
Gud är inte kristen muslim eller hinduist eller buddhist, gud är sanningen alla religioner är bara olika tolkningar som gjorts.
En profet som det kallas i vissa religioner har gud/sanningen som direktkälla , religioner är endast sanningen nedskriven i 2:a led. och skrifter har också ändrats i egensyfte för giriga personer.
en dag kom judendomen , sen vart det katolicismen/kristendomen , och sen kom muslimer på 600talet. Precis så har alla religioner delats och skapat andra trossystem där vissa inte tyckte det stämde.
judarna har kosher slaktat muslimerna helal/halal, judendomen säger att man inte får ta ut ockerränta , muslimerna säger samma sak.Så dom har samma ursprung dom är släkt men muslimerna kom sist av dessa religioner.
Att säga att dom kom först är ju helt taget ur luften detta finns det inget bevis för. koranen skrevs på 600 talet av en människa eftersom gud själv inte skriver böcker.
Innan den dagen där alla releigioner delar in sig i grupper och säger att dom har enda sanningen , så kommer det ej att kunna bli fred på jorden. På så sätt är religionen inget bra om vi istället skulle förstå att vi alla är ett stort broderskap och hjälpa varandra så skulle det blir fred till slut.
Att påstå att ens gud är enda rätta är ignorant för det stämmer ej gud lyser på alla oavsett religion. att göra Goda gärningar är viktigare än religoin.
Det är nog därför det snart kommer att bli religonskrig för att folk är så ignoranta och ej ser helheten. det gäller både dom kristna och muslimer. Alla är skapade av gud och borde således inte kriga för en sån sak som en tro.
Nu bråkar dom om burkor och niqab jag tror att innan 2012 kommer det att bli eventuellt krig och niqab saken är början på detta. Eller så kanske det var muhammed teckningarna som är början på det hela.
Men blir det inget krig innan 2012 tror jag att det inte blir något för då börjar nästa tidsåder the golden age. Nu är det dark age och det är alltid som mörkast före gryningen.
Efter det kanske båda dessa religioner förstår att dom hade fel som krigade med varandra.
#54 du säger att du bara tror att goda själar finns tror du detsamma om människor? finns det bara goda själar ja då finns det bara goda människor det säger sig självt. själen lever kvar efter döden om man då var en ond människa blir man automatiskt en god själ?
Kan du berätta vad munkarna gör?
Jag tycker det är ologiskt att det skulle funka för dom att få bort spöken. Det finns bara 1 enda sann religion, varför skulle Gud skapa flera religioner än en? Det måste varit 1 som han ville ge till folket.
Och visst har folket ändrat böcker, när den kom i fel händer, men du tror att Islam kom efter judendom och kristendomen, men har du sett den originala hebreiska "Bibeln", Injeel? Och judarnas Torah? Båda de >oändrade< böckerna finns med i Koranen, och i den Injeel står inget om kristus, att Jesus är gud, att jesus blev korsfäst.
Det står i Bibeln, som blivit ändrad! Du tror att Koranen blivit ändrad, som Bibeln, men det vet jag att den inte har. Det finns 200 olika biblar, men inte ens 2 som överensstämmer med varann. Men det finns inga Koraner som inte överensstämmer 100 %, det finns gamla Koraner skrivna på koskinn som överensstämmer exakt!
Och om sufi-muslimer är så som du beskrivit dom så går ju de emot Islams tro helt, Mohammed mediterade inte, han mediterade inte för "att komma i kontakt med Gud", han kom i kontakt med Gud genom ängeln Gabriel som uppenbarade Guds ord. Han talade inte med Gud direkt.
Så inte heller har Mohammed "skrivit Koranen själv", han skrev ner Guds ord som ängeln Gabriel uppenbarade för honom..
Först var Koranen inte nedksriven för att alla människor kunde den utantill i huvudet, men sedan bestämdes det att den skulle skrivas ned pga att folk i framtiden kommer glömma den. Och innan hade de hebreiska Injeel och Torahn. Båda var för muslimer, och som sagt så finns de ju med i Koranen, så vi tror på de böckerna, inte på "Bibeln" som är ändrad av massa olika människor.
Bara för att muslimer tror att deras religion är den enda sanna religionen, så ger inte det folk rätt att kriga. Krig är något ont & dåligt inom islam, och det finns inga "heliga krig", inget heligt med krig alls, inom Islam. Det hade man vetat om man tar reda på fakta istället för att lyssna på dumma folk som snackar om att Jihad är "heligt krig" *suck*.. Om folk vill kriga så är det bara dumma människor, men alla människor har egen fri vilja.
Krig inom Islam (Jihad) är ENDAST tillåtet som en sista utväg, om andra vill döda muslimer och ändra deras tro. Då är det "ett nödvändigt ont".
Som sista utväg, efter att ha talat med dom.
Jag tror inte heller att Gud "är muslim", det är människorna som ska vara muslimer, det betyder ju "den som underkastar sig".
Och varför ska man säga "min Gud är den enda rätta", det finns inte flera gudar, det finns bara en Gud.
Och niqab är inte ens något måste för en muslimsk kvinna, det står inte i Koranen att hon måste täcka sitt ansikte…
men dom har ju alltid något att bråka om, men det är människor som sagt, med fri vilja.
Och det är kanske svårt att diskutera sånt här med någon som inte har samma tro som en själv, du kommer ändå aldrig förstå dig på mig eller varför jag tror som jag gör.
Jag ser inget fel med att söka sig till sanningen, som jag och så många andra har gjort, och jag vet att Islam är sanningen. Fast alla har olika tro.
Men fortfarande kan ingen förstå sig på det mirakulösa som står skrivet i Koranen, ingen kan förstå hur "en man för 1400 år sen kunde veta detta som veteskapsmän kommit på nyligen med avancerad utrustning"… det är inget annat än just för att det kommer ifrån Gud, inte från Mohammed själv.
Då menar jag allt från fosterutveckling, "big bang", bergens, deras rötter & havens funktion, solen & månens funktion, planeter, universum osv…….
Jag behöver inte resa och kolla på vad munkar gör, jag är starkt troende muslim, och läser Koranen, den som vill fatta vad jag tror på och fatta varför jag tror så måste själv läsa Koranen..så därför kan jag fatta om du inte förstår dig på varför jag tror så här.
Men jag är helt säker på det jag vet.
varför skulle gud vilja ge en religion till folket när han är religionslös om han nu velat bara ge en religoin varför skulle det då bli muslimska?och varför kom muslimska religionen isåfall på 600 talet då människorna har levet mycket längre än så. Nej då måste man gå tillbaka och kolla vilka dom äldsta skriferna är först då kan man förstå allt detta.
Ja du ser nu frågar du vad munkar gör för det vet du ju inte men ändå så säger du att dom inte kan ta bort spöken, vilket tyder på att du inte har en aning om det, men ändå säger du att dom inte kan. Där har vi ett fel att man pratar om saker man inte har en aning om.
Vad menar du med big bang osv.enligt Big bang så menar forskarna att ingenting fanns och så kom en stor smäll osså pang så fanns det helt plötsligt en massa saker.
Om ingenting finns kan ingenting skapas ur ingenting det måste alltså finnas något för att kunna skapa något.
Med Niqab så är det männen som förtrycker kvinnorna att bära så att ingen man ska kolla med heta blickar på andra kvinnor så felet ligger hos männen i den kulturen. Inte hos kvinnorna.
Det du säger nu att gmla skrifter ifnns i koranen så kom koranen 600 talet och dom kanske skrev ner äldre skrifter där.så det vore ju ej konstigt om man säger så. Att påstå att religionen är äldre det är konstigt har andra muslimer sagt det till dig, har du kollat vad som historian förtäljer du säger själv hur kunde dom veta saker för 1400år sen som står skrivet i koranen? koranen är från mohammads tid 600 talet.
Det är fel av folk och printa in i andra att religoinen är äldre vad den är och att det skulle vara den enda, man ska inte lyssna för mycket på andra dom kanske precis som dig yttrar sig om saker likt den med munken fast dom inte har en aning om det. Men ändå säger dom att det är äldsta religonen, menar du att koranen fanns innan mohammed skrev ner den? Det var ju väldigt konstigt.
Du pratar om koranen som om du vet allt och att den är enda rätta precis så pratar kristna om sin religion som den enda rätta, en sak har du rätt i det finns bara en gud men han tillhör ingen religion.
Hur kan du veta att muhammed inte mediterade? Var du där ?
kristna säger att jesus inte mediterade men det gjorde han.
Vet du att atomer beskrevs för över 2000 år sen i dom gamla vedanta skriferna. Så om det står i koranen saker som hänt nu är väl inte så konstigt om mohammed hade kontakt med gud,
vart i koranen står det om big bang osv så ska jag söka på internet och se med egna ögon om det går bra för dig. Jag har hört en annan som sa att det stod massa saker i koranen som har hänt när jag ville se vart kunde han ej visa, men han var yngre och lyssnade på vad han hört men kunde inte visa men jag antar du är äldre så kan du skicka mig numret på dessa saker. Jag tvivlar inte för det skulle kunna vara så om han hade kontakt med gud , men jag vill själv se det med egna ögon innan jag avfärdar det.
Gud skickar upplysta till alla delar av jorden så att folk ska leva på ett bättre sätt, bara för att han skickar en till ett ställe betyder det inte att den religionen som skapas av människorna där är nummer 1 , folk som påstår att deras religion är den enda rätta är riktigt ignoranta. Gud är religionslös.
En fråga känner du dig bättre nu än när du var kristen ,eftersom du enligt dig har den rätta tron. eller är du bara glad att hittat en annan religion som passar dig bättre svara dig själv nu ärligt.
ALLT man behöver veta i detta liv, allt om Mohammed (saw), hur allt började, Adam och Eva osv står i Koranen. Så om Mohammed mediterade hade det stått där.
Och jag kan bara säga att din uppfattning av Gud och av livet inte stämmer överens med min tro, så jag kan inte göra annat än att låta dig tro som du gör, finns ingen anledning att jag ska sitta och säga emot, det är bara onödigt.
Du tror att Gud är religionslös, jaha det tror du ja, men varför är du så himla säker på det? hur kan du veta det? varför är just det din rätta tro? du har inte studerat Koranen eller Bibeln så varför dra såna slutsatser innan du kollat vad religionerna säger?
Jag vet att spöken endast springer ifrån Guds Ord, så varför skulle han springa när massa munkar läser Bibeln och i "Jesus Kristus namn", Jesus är inte ens Gud. Det funkar inte, eftersom inget av det är Guds Ord.
Står inte ens något sånt i originala Injeel..
Innan jag blev muslim tyckte jag att kristendomen o bibeln va meningslös, flera vetenskapliga fel osv, så jag var öppen för att lära mig mer om andra religioner, sen fick jag veta om Islam, och den är perfekt, felfri, stämmer överens med allt, massa bevis, vetenskapligt korrekt. Läser man den så kommer man veta att det är sanningen, det är därför den är den störst växande religionen i världen, som enligt Koranen kommer att ta över världen till slut.
Du säger att Jesus (Isa) mediterade, hur vet du det? varför mediterade han? Du verkar ju veta allting, så vad baserar du din "vetskap" på?
"Gud skickar upplysta till alla delar av jorden så att folk ska leva på ett bättre sätt, bara för att han skickar en till ett ställe betyder det inte att den religionen som skapas av människorna där är nummer 1 , folk som påstår att deras religion är den enda rätta är riktigt ignoranta. Gud är religionslös."
Jaha, så det vet du? Hur kan du veta att "Gud är religionslös"? För att det passar dig? Då måste det vara så? -.-
Gud skickade Islam för att folk skulle leva på ett bättre sätt, om alla fullföljde reglerna i Islam så hade alla levt bra, respektfullt och på ett bättre sätt. Det är helt ologiskt att han skulle skicka olika religioner överallt, som att han har olika åsikter för olika människor.
Nej, enligt Koranen finns det bara en enda sann religion, och det är Islam. Det finns så många bevis så att den som läser den kommer förstå att det är sanningen, därför känns det meningslöst att jag försöker berätta för dig hur jag kan vara så säker.
Helt ärligt som svar på din sista fråga, jag känner mig otroligt mycket bättre nu när jag hittat sanningen, meningen med livet, svar på alla frågor, vetskap om vad Gud vill förmedla till människorna.
Och det är inte för att det passar mig bättre, då hade jag inte sett det som en riktig religion, Islam passar ALLA människor.
Jag vet att det är sanningen, men om du tror annat så får du gärna tro det, har inga problem med det, men försök inte få mig att tro på massa saker som är dina egna uppfattningar, baserat på….vad vet jag inte, sånt jag tycker är helt galet.
Jag har redan sanningen.
Visst finns det män som tvingar sina kvinnor att ha niqab, och det är fel eftersom det enligt Islam inte är något måste, men det finns även tjejer som valt det själv. Vissa vill täcka ansiktet ibland, ibland inte.
Och du säger att det inte är så konstigt om Mohammed kunde veta sådant om han hade kontakt med Gud, ja och endast en profet kan få kontakt med Gud, via ängeln Garbiel då.
Du kan själv hitta jättelätt på youtube, sök bara på t.ex "miracle of quran" "koranen mirakel" osv..
artiklar att läsa:
Koranen bekräftar bigbang-teorin:
http://www.muslim.se/denheligakoranen/koranen-och-modern-vetenskap/288-koranen-angaende-universums-expansion-och-big-bang-teorin.html
tyvärr är ett jättebra videoklipp om fosterutvecklingen i Koranen borttaget, men det finns en länk som funkar här, kolla "Embryoutveckling (Koranen och modern vetenskap)":
http://islam.bloggspace.se/r12706/Koranen-och-modern-vetenskap/
några till:
http://forumforfrihet.blogspot.com/2008/09/koranens-hemligheter-mirakel.html
http://www.underkastelse.org/mirakel.html
kolla denna sida:
http://www.miraclesofthequran.com/index.php
bevis i Koranen, och nummer på Surah:
Jorden är äggformad (39:5, 79:30).
Jorden står inte still; den rör sig konstant (27:88).
Solen är en ljuskälla, medan månen reflekterar den (10:5, 25:61, 71:16).
Andelen syre minskar när vi klättrar mot skyn (6:125).
"Big Bang Teorin" bekräftas (21:30).
"Teorin om Universmus Exspansion" bekräftas (51:47).
Universum började som en stor gasmassa (41:11).
Evolution är ett faktum. Inom en given sort, är evolution en gudomligt styrd process (21:30, 24:45, 32:7-9, 18:37, 15:28-29, 7:11, 71:13-14, Appendix 31).
Mannens sädesvätska avgör barnets kön (53:45-46).
-- p.s. som sagt går jag inte efter vad "några muslimer sagt till mig" som du frågade, går efter ren fakta från Koranen, där står allt man behöver veta.
Det står i biblen också adam och eva så bara för att det står i koranen betyder det inget.
Jesus var i indien i 17 år sägs det , det saknas iallafall i historien om jesus dessa år vart var han då då?
För att kunnda göra mirakel och heala folk behöver man mediera. Så av den kunskapen så yttrar jag mig om att han måste ha mediterat.
Men nostradamus nämnde väl att muslimerna ska ta över stora delar av europa sen efter 20 år eller någonting kommer dom att försvinna.
jag säger inte att bara för att det passar mig att det är så men ju närmare gud du kommer desto mer förstår du att religionen inte har någon betydelse. Gud finns inom alla och man behöver således inte gå till moskeer eller kyrkor för att be det sa ju till och med jesus självatt gud finns inom en precis som yogisar redan sagt i tusen år innan jesus. Mycket av det jesus sa finns redan och har sagts av yogier i tusen år så det vore inte konstigt om han var i indien.
Det finns yogisar som kan veta vad som ska hända i framtiden osv. Yogisar kan även lämna sin kropp kasta av den och lämna jorden detta finns bevisat forskarna har sett detta.
Dom kan även veta vad folk ska göra osv precis som jesus visste att judas skulle förråda honom.
Dom kristna är ju övertygade om deras religion eftersom många av deras profetior också blivit uppfyllda.
Det finns sanning i alla religioner eftersom alla religioner bygger på att bevara sanningen.
Står det verkligen i koranen att koranen ska ta över hela jorden? Då kan jag säga dig att vi har hittat ett fel i koranen. Har du numret till den? ingen har nånsin lyckats att ta över med våld eller krig , hitler klarade inte att skapa 3de riket men politikerna skapade eu. Så med krig lyckas man inte så kan du förklara för mig hur ni ska lyckas? Dom kristna är ju lika inbitna på att deras tro är den enda riktiga hur ska ni övertyga dom utan våld?
Jag ska kolla dina länkar sen.
skriv pm istället dumt att skriva om sånt här då tråden handlade om nåt annat.
Jesus "healade" en människa med GUDS vilja! Det var inte han själv som hade kraften, utan det skedde med Guds vilja. -.-
Som ett bevis för judarna att han verkligen var en profet, då de vägrade att tro på honom.
Han mediterade inte för att kunna heala någon, utan med Guds vilja kan allt ske, och det var så det skedde.
Jag har inte sagt att Koranen påstår att Islam kommer ta över världen genom krig! Som sagt är inte krig tillåtet inom Islam.
Islam kommer ta över världen för att människor kommer konvertera till Islam med egen vilja.
Det finns jättemånga lärda kristna katolska präster, massa kristna och ateister osv som konverterat/konverterar till Islam, det är jättevanligt. Islam är som sagt den störst växande religionen i hela världen.
De flesta som lär sig vad Islam är, och läser Koranen brukar konvertera till Islam. Och det är så det kommer bli, inte genom krig. För hur skulle krig och våld få folk att gilla en religion?
Det har jag inte ens påstått någonstans -.-
Jag har kommit närmare Gud genom Islam. så nej, jag kommer inte tycka att religion inte har någon betydelse, då menar jag Islam.
Innan jag blev muslim så tänkte jag kanske så, att religion inte har så stor betydelse, även om jag e kristen… men det var förut när jag inte hade så mycket kunskap.
Så behåll den åsikten för dig själv. Du själv har ingen kunskap inom Islam, och inte så mycket inom Kristendomen.
Det är inte bara "yogisar" som kan "veta vad som ska hända i framtiden". INGEN KAN VETA det, de flesta tror sig veta massa saker som ska hända och bara för det händer inte ett sk*t av det de trott. Man ska inte leka att man e Gud, för bara Gud vet vad som ska ske. Ingen människa kan veta säkert…. Det finns folk som har vissa förmågor det vet jag, men det är med Guds vilja.
Folk måste testas. Då menar jag om de vänder sig till såna människor och tror på dom, istället för att endast tro på Gud.
Om något som de förutspått verkligen sker, då kommer de vända sig till honom.
Allt har sin mening…. ingen kan ha sådana "krafter" UTAN Guds vilja.
När du påstår vad Jesus (Isa) har sagt, så utgår du ifrån någon Bibel, (finns inte några som överensstämmer), en ÄNDRAD Bibel.
I Bibeln står det själv att Jesus bad till Gud, att han tvagade sig innan han skulle be (som muslimer), och att han sedan föll med huvudet till marken och tillbad Gud. (som muslimer).
Så varför ska då inte människorna be till Gud?
Jag tror att man måste underkasta sig Guds vilja, och inte bara leva hur som helst.
Du utgår ifrån vad du tycker verkar konstigt, och vad som passar hela tiden…. "det vore konstigt om han inte va i Indien eftersom hade kunde göra sånt som dom i Indien gör"….
vilket är ganska ovettigt…
Och vad har det med saken att göra om "yogisar kan lämna sin kropp och jorden"…vart vill du komma? då måste de vara…vad?
Jag vet att vilken kristen som helst kan lämna kristendomen för Islam, och det är inte heller ovanligt…. som sagt så är ju faktiskt Islam den störst växande religionen i världen.
och jag själv är f.d. kristen, så visst kan man det.. trodde aldrig jag skulle bli muslim förut, tänkte att jag tror på Gud och det räcker…men jag hade inte mycket kunskap om Islam…. och nu är jag muslim..
så det betyder inget om de är "så inbitna i deras tro"…
Som jag sa skriv pm gästbok om du vill fortsätta eftersom den här tråden inte handlar om deta.
om du nu tror att du kan övertyga dom kristna finns det ett jesusforum här eller kristendomesforum så får du se hur bra du lyckas.
Du var ju själv inte inbiten eftersom du inte trodde på kristendomen.att jag skriver det som passar mig? jag tycker mer att du påstår saker utan att ha kunskap det är farligt påstå att bara koranen renar bort spöken du lever i en drömvärld. Du sägäer ju själv att du inte vet vad munkar gör att du har bara sett koranen , hur kan du då veta att ingenting annat fungerar. Det är begränsat tänkande. Och det för mig att tänka på outbildade och om andra muslimer är likadana så lider jag med dom.
Gå du till jesusforumet om du vill konvertera dom kristna. Men en sak kan jag berätta för dig att muslimerna kommer aldrig att bli en religion i världen och det tack vare dom som utför krig mot kristna i dagsläget , du säger själv att det är fel med krig varför finns det då så mycket dåligt inom er religionen nu om det är guds enda sanna religion , krig vinner ingenting men ändå så krigar analfabetiska bönder och säger att det är guds vilja, SÅ var ej blind utan öppna ögonen.
Min bror undrar om du är tjej för då skulle han vilja gifta sig med dig eftersom muslimer för ha 4 fruar.
som sagt vill du fortsätta diskutera så skicka gästboksinlägg eller är du tvungen att skriva här? skicka pm så svarar ja annars inte lycka till.
jag har inte sagt att JAG tänker "konvertera de kristna", även om jag skulle vilja så tar det FÖR mycket tid för mig.
Finns så många kristna och jag föredrar att snacka om sånt här irl, inte genom data.
Jag vet visst vad munkar gör, de läser Bibeln. och Bibeln är inte Guds ord, så jag vet att det inte funkar mot spöken. Det har jag tidigare sagt, så fattar inte varför du fortsätter fråga samma sak om och om igen.
Ännu en gång, jag vet att inget annat fungerar, för att det enda som kan skrämma iväg spöken är Guds Ord. Nu kanske du fattar vad jag säger?
Du behöver inte lida med andra muslimer, jag är en nybliven muslim och inte ens nära lika lärd och kunnig som många andra muslimer är, Imamer och Sheyhar. De brukar vara mycket lärda inom Bibeln och Koranen, många är t.o.m mer lärda inom Bibeln. Mer än kristna präster är. Så de vet allt, och det finns inget man kan säga emot dom eftersom de redan vet allt.
"Muslimerna kommer inte att bli en religion i världen"
Nähe?! Är du Gud nu också?! Du kan förutspå framtiden?! Du VET att det inte kommer bli det? Det är väl bara vänta och se… det är allt jag kan säga till dig.
Förresten, religionen heter "Islam", inte "muslimerna". -.-
"Varför finns det så mycket dåligt inom er religion då om det är den enda sanna religionen?"
Nu måste vi ta om det igen, vad har det människorna gör med religionen att göra?! Alla människor har egen vilja, det finns terrorister som mördar oskyldiga människor och tar självmord i Islams namn, men inget av det är tillåtet inom religionen Islam, så vad har det med Islam att göra?
Det är en synd (haram) att göra självmord och att döda någon. Har man dödat en människa räknas det som att man dödat hela mänskligheten. Så nej det går emot Islam, och har inget med religionen att göra över huvud taget, så fattar inte varför du måste ta upp det. Du kommer med så dåliga argument. Det är galna människor som fått för sig massa dumma saker.
Och det finns galna människor överallt, inte bara muslimer.
Och jag tror inte att någon människa bryr sig om vad dom människorna gör, om man vill konvertera till Islam, eftersom att det överhuvudtaget inte har något med Islam att göra. Islam är den fridfullaste religionen som finns, och det vet man om man studerar Islam. Något du inte har gjort, och du verkar väldigt ignorant.
Det var en väldigt konstig syn du har på saken, att bara för att folk gör saker som inte är tillåtet inom Islam, och sedan skyller det på religionen, så ska inte folk vilja konvertera till Islam?
Man kommer inte ens bry sig om vad de sjuka människorna gör.
Vilka öppna ögon du har..
Ja jag är en tjej, jag har redan en man.
Men din bror är väl inte muslim och har 3 fruar redan? Och varför skulle han få 4 fruar om jag gifter mig med han?
Det är inte en regel att man måste ha 4 fruar din ignoranta idiot.
Man får endast ha 4 fruar (högst) OM man kan behandla alla lika, älska alla lika, göra alla nöjda och det måste vara okej för fruarna. Och hur ofta kan någon ens uppfylla de kraven?
Vissa män i andra länder har det, men inte ens uppfyller kraven, men det är de männens sjuka val…har inget med Islam att göra.
Så sluta kalla mig ignorant och outbildad, för ser du dig själv som utbildad i det du skriver just nu? Du skriver massa saker som jag inte ens vet vart f*n du har fått det ifrån, inget som ens har med Islam att göra överhuvudtaget, så bättre om du bara håller tyst. -.-
Men varför kan inte din bror gifta sig med dig? I Indien dödar man ju alla nyfödda flickor och bränner kvinnor levande av något sjukt skäl och hat mot flickor&kvinnor, och de flesta blir bögar….något för er?
öppna din sida ska jag skriva till dig innan dess så gå rdet inte.
En sak till behåll ditt temprament man ska aldrig brusa upp vilket du gör nu.
p.s det finns buddistiska munkar det finns yogi swamis , tibetanska munkar …. som jag sa förut pratade jag ej om kristna. Så då vet du alltså inte som jag sa.
Nummer ett - man ska vara normal man ska inte ta åt sig om nån kastar skit man ska inte heller bli glad om nån öser bra kommenteraer över en.
krigen dom håller på med kommer få andra att ta avstånd till islam även om dom krigarna är ateister så utger dom sig för att vara muslimer så du missuppfattade vad jag talade om för dig.
min bror kommer från mellanöstern så jag vet hur det fungerar i fattiga länder vissa där är så långt från gud man kan komma. Dom åker hem och visar att dom har mycket pengar, dom lever som fattiglappar i sverige men då dom åker hem 1 månad så spenderar dom mycket pengar så dom ska se rika ut. Patetiska idioter såna är inte religösa för 5 öre för gud säger att man inte ska vara avundjsuk osv.
Din bild av Gud är inte samma som min. Så lyssnar överhuvudtaget inte på dina försök "att lära mig något om Gud", baserat på dina fantasier.
jag ska "öppna upp min sida" strax.
ja, och buddhistiska munkar o andra tibetanska munkar o yogi swamis håller mest på med att meditera, man kan inte meditera bort spöken -.-. som sagt, spöken springer bara av Guds Ord.
fattar du nu?
vilket temprament?
Jag har aldrig sagt att man kan meditera bort spöken jag sa att munkarna kan göra det. Men dom mediterar inte bort dom .
Är det jag som uttrycker mig dåligt eller du som inte förstår bara?
på vilket sätt fantiserar jag? jag går efter dom äldsta skrifterna. men först och främst lyssnar jag på mitt inre.
ja men det är väl betydelselöst vad annat dom gör, för som sagt så finns inget emot spöken än Guds Ord. Så det spelar ingen roll, jag har redan sagt det 100 gånger nu.
Du som uttrycker dig dåligt och ständigt frågar samma frågor om och om igen.
Du går inte efter de äldsta skrifterna, du går efter bibeln….och ditt inre………. -.-
Hur "öppnar man upp sin sida"? Så du kan svara på det jag skrev.
jag har skrivit till dig nu och jag går ej efter biblen den är inte äldst du som kan så mycket borde väl veta vilka dom äldsta skrifterna är jag har nu skrivit till dig så behöver vi ej skriva mer här .
aahhh…….. jag skrev ju att du INTE utgår från de äldsta skrifterna, utan bibeln!! då menar jag ju såklart att bibeln INTE är en av de äldsta skrifterna….. -.-
du fattar ju aldrig det jag skriver, så det känns ba onödigt det här, man måste upprepa allt flera gånger om o om igen….
och om jag ska utgå från vad du skrivit i tidigare inlägg så vet du själv inte vilka de äldsta skrifterna är.
har inte sett något du har skrivit som du kan ha utgått från Injeel eller Torah. De finns med i Koranen, så..
o nu har jag svarat på ditt inlägg i gb'n, så som sagt behöver vi inte skriva här mer.
varför skriver du här , tvungen att synas eller?
hur kan du påstå att jag går efter bibeln då, du förstår inte vad jag går efter för skrift ens och hur kan du då påstå att det är bibeln torah är inte dom äldsta skriferna.
Du tror du har enda sannigen att bara koranen kan rensa bort spöken men du har ingen kunskap om dom äldsta skrifterna så egentligen kan du inte så mycket.
Det verkar som om koranen har fått dig att tror att det inte finns något annat. men det är precis som med alla religioner som vill verka ha den enda sanningen. Kan du ha blivit påverkad av det, sidan du skickade länk på var fanatisk.
Gud säger gör allt med måtta, alla vet att för mycket gör en fanatisk det har vi sett genom hela historien.
okej, nu har jag hört din åsikt, jag har min åsikt och min tro, inget mer med det. Okej? vilken länk har jag skickat som var fanatisk? om den sa sådant som du berättade, så måste det ha varit fel länk.
för sånt e bara helt sjukt o inget jag skulle skicka,
så du kan skicka det till mig som privat meddelande, o vi kan fortsätta där & inte här. tror inte folk e så intresserade av vad vi diskuterar om.
OJ?!? Nu blev det tvister om skrifter också, hehe 
Många Goa Kramar
Annisangel
Det är vida känt att religionstvister är de mest kända anledningarna till att krig startas så inte är jag förvånad
.
I de lugnaste vatten……
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
#77 Ja jo det är ju sant förstås…
Många Goa Kramar
Annisangel
det är helt fel att kriga pga religion.
dom som gör det är helt dumma i huvudet.
Tyvärr är det människan som krigar pga religion för att ha en ursäkt.
Mercedees; jag respekterar din tro, men då får du respektera min. Att du kommer och säger att koranen är det ENDA sättet att driva ut dåliga energier köper jag inte för 5 öre. HUR kan du veta det? Jag säger nu inte att koranen inte kan driva ut dåliga energier, för det har jag ingen aning om. Men lika lite kan du säga att det är det ENDA sättet.
Så inkompetent och trångsynt får man inte vara.
Okej, jag får tro som jag gör och du får tro på det du tror,
mina åsikter kan jag behålla för mig själv. Okej?
det tar alldeles för lång tid för mig att förklara såna här saker.
så det blir bra.

Den som mördar eller dräper någon kommer att dö i evig eld.Spelar ingen roll om det är krig eller ett mord.All religon har bara en gud.Sen är frågan om man vill tro på det och hur mycket.
Sökaren.
fast i helveteselden dör man ju inte, utan lider förevigt..
och alla religioner har ju inte endast 1 Gud..
och även olika definationer av Gud..
Helvetet har vi här på jorden, det kan inte bli värre, bara bättre.
inga kommentarer.