Vulcanutbrott & Vulcanaska!
Tycker det är lite skeriiii detta med vulcanaskan från Island - det visar hur sårbara vi är i världen när det kommer till naturkattastrofer!
Infrastrukturen faller lätt!
Jag är förvånad att människor tar så lätt på det inträffade - de säger ahmen snart är det förbi…….. är det det verkligen? eller är detta bara början ? tänker på alla jordbävningar etc. sista tiden på kort tid!
Själv har jag en dotter, med sin far och vänner i Thailand just nu - kommer dom att kunna flyga hem ?
Erika Andreasson med svenskgäng (arthur findly college) sitter fast i england och kommer inte hem!
Vad tror ni om allt detta som sker nu!?
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
kanske början på 2012
Hua ja….
Jag tror med det är början på 2012…Nåt håller på att hända med vår jord.
Man ska inte ta sånt här så lätt som en del säger. Håller verkligen med Jane.
Island ligger ju ändå så pass nära…
Vad kommer härnäst???

Jag har med tänkt på början av 2012.
För jag minns så väl att någon har sagt till mig
'' Allt börjar med det ''vanliga'' jordbävnigar och vulkan utbrott och dom andra grejorna. Det kommer nära tillsammans. Allt börjar smått med det kommer allt''
Jag har verkligen för mig att någon sa detta till mig. Och om jag nu tänker efter så har det börjat så som hon sa till mig.
Först Haiti sedan Chille och sedan det i Kina och nu detta? Och är det bara jag som har hört en massa med Yellowstone?
Jag har vaknat väldigt mkt på sista tiden varit trött och inte kunat koncentera mig. Har fått många ''känslor'' av att något stort snart kommer hända.

Intet nytt under solen .. vulcanutbrott har förekommit sedan jordens skapelse. men 2012?
Mayakalendern? Numera plockar folk ihop lite här och där och blandar ihop allt till en rejäl pyttipanna! Var finns seriosoiteten och den kritiska granskningen?

2012 jag tror inte det betyder jorden undergång på det sättet jag tror mer att jorden kommer ''rena'' sig själv väldigt mycket.
jane.Vistär det sorgligt..Moder jord gör upp ro.Fast Island är en Vulkan ö.
Sen så skall vi inte flyga…Vet Nu låter jag sur…Men mina tankar går lite i dessa banor
Eller så är det något expriment.som utförs.-av människor..O jag vet inte om det inte kan vara så..""Sjukt""
Men tekniken är inte o lita på.Nu fattas bara att strömen går också.Då ligger detta samhälle risigt till.
Bara mina tokiga tankar.-inget o läsa o bry sig.Tok tanten tycker till…Lena
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag är ju av den uppfattningen att vi är naturbrukare, och måste anpassa oss efter naturens villkor. Om strömmen går klarar jag mig ändå, fast bökigare blir det. Och vi klarar oss utan flyg, det är ingen nödvändighet för att överleva. Vi klalrar oss utan mycket i vårat samhälle, dom flesta behov är skapade av teknikens framsteg. Det vore en bra lärdom, att återgå till att leva på ett naturligt sätt. Vi har ju levat i en lugn period i vår jordklots historia, så har det varit i många hundra år, inte alls konstigt om det blir några försämringar och att vi tvingas omvärdera, våra liv.
Tänk om Island skulle sjunka - vilken jätte tsunami - england skulle ligga under vatten då, nästan hela skiten, hua!
Tror inte heller på undergång mer som svenn skriver tillbaka till det som är viktigt - människan i enkelhet och värde för varandra som systrar o bröder
Dags att börja se varandras värden igen!
Tack för alla reflektioner kom gärna med fler!
Vänligen Jane
Jag ser en förknippelse med ökade andeaktiviteter och jordkatastrofer på nåt sätt. Fråga inte hur.
-kanske andarna är som djur, de känner på sig "långt" i förväg?.
MVH
Woozy
http://www.youtube.com/watch?v=kidGy7u1F2w
Hitta låten bara hux flux… hmmm snacka om tecken…
MVH
Woozy
Att det sker vulkanutbrott i samband eller relativt snart efter en jordbävning är inte så konstigt.
I bägge fallen handlar det om att kontinentalplattorna rör sig.
i ena fallet går de isär och i andra fallet kolliderar de.
Det finns säkerligen någon mer kunnig i just det här ämnet, jag Minns bara vad som sades på Naturvetenskapen i skolan
.
Intressant är det hur som helst, är det skalv på en plats kan man ofta även hitta vulkaniska utbrott någon annanstans i världen.
Visst är vi sårbara med all teknik som vi omger oss av, ibland borde vi kanske ta ett steg tillbaka och hitta till våra ursprungliga rötter och leva lite mer i samklang med naturen.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
FD Pangea har ju rört sig hur länge som helst, inget konstigt med det, men ändå.
MVH
Woozy
Jag stor trivdes när Gudrun hade slått ut Elen.Tog någon dag innan man fick in rutinen…
Men på något sätt så blev livet lugnare…Men jag är la tetig..Om sambon o barna inte hållt fast vid elen.så skulle jag inte ha något i mot o stänga av den.
Bodde så ett tag när mina två töser var små.I ett hus med ute dass o ingen el o en himla väg till brunnen. o så jobbade jag som städare.Gick så bra.Så träffade jag en ny o då bidde det Till baka…
Lite om mig i vulkanens spår.
10 lite för skrikigt för mig

Man kan ju undra hur våra vilda djur reagerar nu om de blir dessorienterade - vore intresant att veta vad forskarna säger om det!
Menar delfinerna i fångenskap har ju betett sig lite lustigt på sista tiden och björnar och vargar finns på platser där de normalt sett inta ska finnas!?
Man börjar ju undra!
Vänligen Jane
En förändring, helt enkelt. Men jag tror inte att jorden vill bli av med oss. Den vill, som sagt, "rena" sig. Något kanske händer med oss snart också, men inte att vi utplånas, det låter för… nej, helt enkelt inte meant to be. Vi kanske förändras till det mer positiva? Det vill jag hoppas iallafall.
Dessutom att björnar & vargar börjar flytta på sig beror väl kanske på deras instinkter. "Var överlever jag som bäst? Vilken är min miljö?"
Alltså; de kanske känner på sig att någon drastisk klimatförändring kanske snart kommer ske, och de går dit där de kommer att passa i framtiden (?).
Tänk om Sverige blir värsta Afrika!
(haha, skämt åsido…)
Både björnar och vargar dödar varandra dvs den egna arten om dom trampar på annans revir. Vad göra för att överleva, dom måste flytta till ej upptagna områden.
Visst är det väl Moder Jords egna "Wake Up Call"?
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Jane..jag funderar precis i samma banor som du!
Visst är det mycket som händer nu, men om man ser tillbaka några år så har det allt varit konstiga klimat…t ex, så har det snöat där det inte brukar och varit varmare än vanligt på andra ställen….
Men vad hade vi väntat oss…regnskogen som huggs ner, bomber som testats i haven utanför haiti och andra ställen av stor makterna. och sen all den gift som spys ut från fabriker o annat ohälsosamt….
Man har ju börjat rensa lite här o där och typ ökat bensinpriserna och förbjudit tomgång på bilar, men herrejisses…hur mycket spyr inte ett enda flygplan ur sig….
Så självklart så har det satt sina spår, allt rubbas ju i kedjan….om en länk går sönder så självklart faller ju kedjan isär till slut, du har ju ingen användning för den…
Vart är världen på väg någonstans…jag tycker att det har gått så fort de sista 50 åren med allt…tänk att det var inte längesedan som Lindberg flög för första gången över Atlanten…och hur många plan är det inte i luften varje dygn….
Nog blir det att en tanke går just till 2012….man kanske får börja förbereda sig för den sista resan….och då önskar man iallafall att det skall gå fort o smärtfritt….
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Eija…Jag kan bara hålla med i vad du har skrivit.."Det går så fort
Vi får se lite positivt på saken om det går.
Utsläppen blir mindre så det kanske blir lite bättre luft ett tag nu när det inte är så många flygplan i luften,
Nu är det aska som flyger omkring det är väl renare men skapar förstås andra problem ev för astmatiker och annat.
Det är tråkigt alla som inte tar sig hem eller iväg på sina planerade semesterresor. Min mamma är i Italien och vet inte om de tar sig hem. En arbetskollega ska iväg på onsdag till Japan får väl se hur det går för henne om hon blir hemma.
Visst är vi sårbar och det har hänt väldigt mycket katastrofer på kort tid. Jag tycker det är otäckt med allt prat om 2012 och läser inte gärna något om det.
Vi kan väl inte bara sitta på en stol och vänta på att jorden ska gå under eller oroa oss för vad som kommer att hända. Händer det så kan vi inte göra något åt det och jag tänker leva som vanligt.
Några tankar ifrån mig//Tatsu
Tatsu , leva som vanligt kan jag hålla med om ,men att ignorera och inte lossas om att de sker saker är ju inte heller bra - vi måste lära av allt som sker är min åsikt!
så vi inte gör om samma misstag igen och igen och igen…….
Nyss hade jag besökare som visste svaret på frågan, hade en längre pratstund lite över timmen med Jehovas vittnen, den var kul och givande, men dom gillade inte vår typ av sällskap
men dom skulle återkomma när dom läst på om dom ställerna i bibeln som jag talade om.
#23 Vad hade de för tankegångar angående detta? Skulle vilja höra det innan vi får besök av dem snart igen. De brukar komma med jämna mellanrum!
#24 Enkelspårighet oförmåga att ha egna tankar. Därför älskar jag att prata med dom. Pratade om andar med dom och dom menar att det är demoner. Detta pratade jag länge om och försökte förklara min tro.
Hoppas din familj tar sig hem. Lufthansa gjorde ett flygningsförsök genom askan hörde jag på nyheterna så en finns det hopp.
Alma
#24 Dom hänvisar till följande texster i bibeln.
Så den som söker vägledning hos de döda, har blivit vilseledd av onda andar och handlar i strid med guds vilja.
Var därför försiktig och håll dig borta från det farliga betet som demonerna använder.
Dom menar att onda andar vilseleder människor, och helst i denna tid när det bara finns ett kort tid kvar för dem att fortsätta sin verksamhet innan gud stoppar dom, och är därför mer onskefulla än någonsin tidigare. Typ på detta sätt pratade dom

Detta är ju inget konstigt och inget ovanligt dessa vulkanutbrott och naturkatastrofer har ju existerat i miljontals år på vår jord.
Vi hade dessa naturkatastrofer och vulkanutbrott redan innan mäniskan existerade.
Många säger idag att det är vi mäniskor genom vår livsstil och miljöförstöring som orskara dessa naturkatastrofer.
Men det tror jag inte mycket på eftersom dessa katastrofer även skedde innan vi mäniskor fanns på jorden och dom har blossat upp under olika peroder så länge vi kan minnas och vad vetenskapsmännen kunna mäta fram i vår jordskorpa.
Men jag misstänker ju att vår hantering av jorden och vår miljöförstöring kan påverka situationen men itne att vi kan förhindra den.
Vi har haft istider vi har haft värme katastrofer där tex dinosarierna dog ut och även andra liv i historien har utplånats av stora katastrofer utan att vi mäniskor har varit inblandade.
kontinenter har försvunnit och nya kontinenter har skapats.
Så att allt som händer nu ser jag som en helt naturlig process i jordens utveckling.
Tror inte på Jordens undergång utan på en ständig utveckling och förändring.
Inte ngt som vi mäniskor kan göra så mycket åt.
Lasse
#28 Bra beskrivet
Jag tror inte ett dugg på att det har med miljöförstöring att göra för det kommer ju upp i form av detta moln pga glaciären ovanför!
Väldigt välformulerat, tarotlasse. Det är en helt naturlig vulkan som är i farten -- och det finns ingen anledning att se en massa märkliga orsaksamband eller återknyta till paranoida och grundlösa domedagsprotetior.
Jag tror bara att det är naturens gång men vilka konsekvenser det kan bli för oss alla!
Från det ena till något annat.
Makthavare har ju brukat lägga in ett yttre hot för att ena en spittrad befolkning.
Man kan ju hoppas på att ett globalt yttre hot mot hela jordens befolkning, skulle ena jordens nationer och folkgrupper.
Så det gäller att se positvt i allt som händer, aldrig något ont som inte för något gott med sig, så lyder jämnviktens lagar.
28 Tror nog vår skapare visar oss saker med dessa naturkattastrofer - nu är flyget nere och hur mycket förorenar inte flyget vår luft - måste vi människor flyga!?
Fiins andra exempel . t ex galna kosjukan,, fågelinfluensan aids, tsunamisar mm
Vi små varelser har mycket att förstå
finns inga slumpar enligt mig!
Vad finns som tyder på att en skapare har varit inblandad i ett vulkanutbrott? Eller någon av de händelser du nämner? Det är ju företelser som har helt naturliga förklaringar.
#34 Jag håller med Jane även här!
35 Det finns inget som bevisar motsattsen heller
vad är våra naturliga förklaringar? om inte en del av skapelsen!?
Att bevisa icke-existens är kunskapsteoretiskt omöjligt. Vi kan till exempel inte heller bevisa att spagettimonstret inte finns.
38 helt rätt! om man är en pastafarier
#35 Än finns det tid att läsa på innan 2012… 
Enas, tänka till, hjälpas åt… Det är sådana tankar jag får av alla dessa katastrofer!
Vetenskapen kommer med teorier, Global uppvärmning mm. Så bara PANG som en råsop på käften får vi kallaste vintern i mannaminne med flera meter snö! Hahahaha! Det borde väl få de mest luttrade skeptiker att dra öronen åt sig? Men nej då… Haha!
Medarbetare på Chihuahua
Av nån anledning blir jag alltid hungrig när jag tänker på spagettimonstret. :)
Att läsa på om vad?
Jag hoppas att du förstår skillnaden mellan en vetenskaplig teori och den sortens teori du själv kan formulera hemma i vardagsrummet. (Som lika gärna kan vara en gissning.)
Global uppvärmning är ett faktum. Temperaturen på jorden har stigt. Oavsett om vi haft en ovanligt kall vinter i skandinavien eller inte.
Eller vill du på fullt allvar mena att den kalla vintern här i skandinavien på något sätt har falsifierat föreställningen om en global uppvärmning?
Jag kan instämmer i bla Janes komentarer vad gäller detta.Jag kan bli rätt irriterad över människors nonchalanta komentarer och en slags likgillitg ignorans över det faktum att vi människor inte är allrådande och odödliga eller styr Moder Jord utan att vi faktiskt lever på en levande planet på dess vilkor även om vi människor försöker ibilla oss det omvända.
Så nu när vi blir sårabara pga olika naturkatastrofer som kommer i tätt följd så känner jag bara "go girl" om Moder Jord även om det blir på bekostnad av att jag själv skulle kunna styrka med…
Men eftersom jag lever i tron på en andevärld så gör det mig inte ett dugg ifall jag skulle kolavippa pga en naturkatastrof.
Har noterat inför varje naturkatastrof att det blir rörigare i andevärlde och de är upptagna inför det som komma skall i olika siutationer som vi inte kan styra över.Jag har fått uppfattningen att de då förbereder för att på bästa sätt omhänderta offren.
Likaså har jag noterat bland naturväsen en förändring dvs sedan en tid har de varit svårare att "komma i kontakt med" pga de helt enkelt är "upptagna".
Jag tror det finns många som får både drömmar,syner och visioner om vad som komma skall i olika former vad gäller tex naturkatastofer- men vad ska man göra?mer än att inse att Moder Jord har sin gång i en livscykel och det finns inte ett jäkla dugg vi människor kan göra åt den saken.
Det är bara att gilla läget som grannens 6åriga unge sa…
*42 Kan bara hålla med
go girl go girl……..
sven-g
Du vet väl att Jehovas Vittnen har en egen bibel med egen översättning,( för att passa deras behov)!
Det är absolut ingen idé att diskutera med dom eftersom vi utgår från olika bilbeltolkningar.
Släng inga pärlor för svinen! (det står rent av i vår "vanliga bibel".
#44 Jag tycker så länge man kan prata och även om motparten inte tar till sig det man själv säger, är det lärorikt att höra vad dom säger. Jag förkastar ingen tro eller religion, men jag vet av erfarenhet av tidigare besök, att nästa inte kommer på många år. För det värsta dom vet är att någon citerar annat än de saker dom har strukit under i sin bibel. Måste tilllägga att jag är inte troende kristen.
44//instämmer helt.
Känner till detta pga jag själv är uppvuxen inom JH.Även gått deras bibelskola för att "knacka dörr" så jag "vet" hur de lärs att framställa olika saker och hänvisa till olika bibelverser.De kan komma med motargumentet att de använder 1917års översättning som anses vara den "vanliga" men fortfarande så är den tryckt i arboga och följer deras översättningsmallar.
Enligt deras syn att se på saken så är detta den yttersta tiden och alla vulkaner och jordbävningar ett Tecken på att vi lever i sk "ändens tid" och sedan kommer Harmageddon "Guds krig" och endast de som är JH överlever(fast det är ingen garanti ifall man syndat)…
De har en väldigt invecklad religionssyn på saker och ting och andevärlden i form av människoandar existerar inte utan allt dras över samma kant och är uteslutande demoner.När man dör så blir man till stoft och det finns inga andar eller en andra sida.
Jo..med undantag de där 144000tusen(fd människor) som ska kriga med jesus i himlen och fånga draken(satan) i tusen år för att sen släppas lös IGEN så mänskligheten ska prövas och så börjar samma visa igen…jisses…
De som talar med andar,spiritister,medium är alla enligt dem påverkade av demoner och pratar bara med demoner och inte andar…enligt dem.
Men jag kan med handen på hjärtat säja att det går att hacka sönder deras lära i orimligheter tills det blir grus som faller på sina egna paradoxer så jag instämmer verkligen med dig 44:
"släng inga pärlor till svinen"!då det bara kommer att få den som lyssnar förvirrad och sakta men säkert fråntar de lyssnaren dess egen intuiton och känsla för vad man känner själv.
Vulkaner och jordbävningar i all ära men deras apoklyptiska resonemang om harmageddon köper jag inte då de kört med samma argument sedan jag föddes…och många jordensundergång har förutspåtts av dem under åren.
Ett annat viktigt argument man kan påpeka för dem är att den mannen som bildade hela organisationen -Russel- själv använde sig av välkända spirituella medium från England och USA och byggde alltså upp hela JH: trosinriktningar från den info han fick genom dessa spirituellamedium och som hans sedan själv tillsammans med en liten grupp omtolkade så det skulle passa dem…släng det i ansiktet på dem så kommer de tystna eller säja "vi återkommer" för de har inga argument.
Så…ha det ibakfickan när de kommer med sina anklagelser och uppläxningar att det är "demoner" när man pratar med andevärlden eller att det skulle vara felaktigt att ha en relation till andar och andevärlden.
#46 förra gången dom var hit sa dom att dom skulle återkomma när dom kontrollerat mina påståenden i vad som står i bibeln, det var över tio år sedan. Dom här sa samma sak, så det dröjer väl tio år till, innan dom kommer, förra gången läste jag på ordentligt för jag tänkte dom kommer säkert tillbaka och då gäller det att vara påläst.
46 det var intresant - Jag mins en vinter 1968 el 69 då de kom en julafton och talade om att världen skulle gå under och man måste frälsa sig till dem för att överleva - mina föräldrar som var ateister motade olle mot grind - men försent för vi barn hadde hört allt och trodde då att vi inte skulle få uppleva juldagen, efter som mamma o pappa inte ville gå med JH,
Grät mig till sömns den natten för jag inte skulle få pröva min julklapp " en röd Pulka"
Minns det en idag som igår- hua! Vad de ställer till!
Vulkanutbrott är en helt naturlig del av livet, av skapelseprocessen i Moder Jords historia och faktiskt även en del av livets byggstenar.
Men vi människor bryr oss inte om att vi lever som gäster på denna planet. Sedan tekniken fick fäste hos oss, ungefär efter 2:a världskriget, så har vi mer och mer byggt upp en tillvaro som fjärmar sig från vårt naturliga förhållande.
Kanske det är så i alla fall att Moder Jord tycker det är på tiden att hon visar att hon finns, att hon lever. Nu har Europa "stått still" några dagar. Nyhetsmedierna håller fortfarande på att flippa ut genom att berätta hur många människor som blivit "strandsatta" genom att besöka tomma flygplatser och intervjua resenärer som hittat andra resmöjligheter
Inte har väl någon människa tagit skada av denna "strandsättning"? Obekvämt, ja, men inget som är skadligt.
Vi är så vana vid att allting ska fungera i det livssystem som vi byggt upp omkring oss, att vi inte inser att det system vi har, kanske inte är hållbart.
Kanske vi måste lugna ner oss ett tag och inte ha så bråttom med allting, att vara i tiden, i tillvaron, i nuet. Och inte leva i framtiden.
#49 Morgaine så bra du uttrycker dig
Håller med!

Jag har studerat mayakalendern och skrivit långa uppsatser om den. Allt de har skrivit ner som man har hittat men inte kan "läsa av" tyder på att de står hur vi människor kommer att dö i framtiden. I Alaska där glassiären har gått ihop, har man hittat växter från mayatiden (Som är bevarade) vilket tyder på att en plötslig nedkylning av jorden uppkom under mayafolkets tid. De dog snabbt men de visste om att de skulle dö.Snart hittar man säkert bevarade nerkylda kroppar från mayafolket. Vulkanutbrottet på Island kommer också sänka vår temperatur med cirka 2 grader celsius.
Detta är bara början, hoppas vi människor förstår det.
#51 Mycket intressant! Kan man läsa det du skrivit?
Medarbetare på Chihuahua

Gomorron gott folk
Vår moder jord kommer att klara alla jordbävningar och vulkanutbrott, moder jord har nämligen all tid i världen att vänta ut skaket och lavaflödet. Moder jord väntar bara nån miljon år eller så, men det är värre med mänskligheten!
Jorden kommer inte att gå under, bara vi "kloka" som misshandlar den kan kanske gå under.
Ha en bra dag, passa på och lev, för vem vet…….
SEV

Självklart går inte jorden under, det är vi människor som går under!
Kan inte du svara mig på en sak: av alla domedagsprofetior som någonsin yttrats, hur många har faktiskt slagit in?
Jag tycker att det är väldigt lustig att man hela tiden ska se en massa orsaksamband mellan olika naturkatastrofer, och tro att det är "början på något större."
Egentligen skulle ju det här inträffa 2003 - men eftersom ingenting hände fick man flytta fram det till 2012. (Undra hur långt man kommer flytta fram det den här gången när ingenting händer.)

Okej, mayafolket har förutspått båda världskrigen, tsunamin, elfte september och människans undergång! Världskrigen, tsunamin och elfte september finns det bevis på!!
MEN de menar inte att vi människor kommer att gå under 2012, utan de menar om vi inte minskar våra koldioxid-utsläpp i världen så kommer VÅR moderjord säga ifrån, det är det hon börjar göra nu.
VAR har de förutspått det? Och vilka trovärdiga källor kan bekräfta dessa förutsägelser?
Vulkanutbrottet; det är bara Jorden som klämmer en av sina finnar.

#57 Vadå VAR de har förutspått det? De har kollat och studerat stjärnhimlen under väldigt många år och sedan skrivit ner det på "papper" och hackat in det i stenar vid sina tempel. Om det var det du menade?
Du tror inte på forskare du eller? Det finns många forskare som har kommit fram till detta och har bra bevis på det..
#58 Nej, riktigt så enkelt är det inte…
Det var det jag menade. Kan du hänvisa till en trovärdig källa där erkända forskare bekräftar dessa förutsägelser?

Sök på google, där hittar du mängder med fakta och BEVIS.
http://www.adishakti.org/mayan_end_times_prophecy_12-21-2012.htm
Jag ska väl inte behöva googla reda på dina påståenden? Kom igen nu, det var ju seriösa forskare som hade bekräftat och bevisat det här påstod du. Vilka då? Vart då?
Den länk du bifogade handlade ju bara om 2012. Det stod ingenting om några förutsägelser som går att verifiera.
62 det går inte att verifiera förutsägelser fören efteråt
Och Bulls -Eye har inga skyldigheter att ge dig länkar - leta reda på dem själv!
Vi diskuterar här i tråden inte debatterar 
"det går inte att verifiera förutsägelser fören efteråt"
Det var det som var min poäng.
"och Bulls-eye har inga kyldigheter att ge dig länkar - leta reda på dem själv"
Att själv göra ett påstående om att något är vetenskapligt bevisat för att sedan begära att andra ska belägga påståendet ger ett otroligt oseriöst intryck, och bekräftar att man bara mumlar i nattmössan.
64 vi behöver inte verifiera och vi får mummla inatt mössan
Vill du motbevisa - så får du väll göra det - åter igen detta är inget debatt forum - det är ett diskutionsform. är du intreserad av sanningshalt i våra påståenden får du själv söka svaren på nätet.

#64 precis, leta reda på länkarna själv! Och JO om man läser noga och klickar på följande länkar så står det precis som jag sa, ska jag läsa för dig också?
Om du även kollar på history channel finns det massor av dokumentärer gjorda av forskare som kan sin sak..
Så det finns alltså någon slags överenskommelse här om att det mesta som skrivs här förmodligen bara är svamel i nattmössan och inte alls sant?
Om det du påstår hade varit sanning hade det varit väldigt lätt för både dig och mig att verifiera det.
Nu är det naturligtvis inte sanning utan ett endastående svamel i nattmössan -- helt utan substans.
Du hänvisar hela tiden till dessa forskare som kan sin sak? Vilka är dem? Vart finns de? Vilka dokumentärer?
65 har jag aldrig sagt - det är du som påstår att vi svamlar! Det vi skriver är sant. Det är du som inte tror.
Om det som påstods i det här fallet skulle vara sant, så skulle det vara värdens enklaste sak att verifiera.
Nu är det inte sant och därmed omöjligt att verifiera -- och därför flyr man med svansen mellan benen med ett svepskäl om att "du får googla själv"
För att det finns naturligtvis inga källor att visa på. Annars hade man gjort det. Det är alltså inte sant.
"70 gå och tjöta någon annan stans är du snäll - vill du söka bevis sök efter det själv - här diskuterar vi olika möjligheter!
Jag är inte ute efter att ifrågasätta någons upplevelser -- men Bulls-Eye skriver ju att det finns vetenskapliga bevis för vad han påstår. Om det var sant borde han ju med enkelhet kunna visa på vilka dessa bevis är och var de finns, eller hur?

#67 Du undrade var de flesta forskare är? De bor nog i USA där de flesta duktiga forskare bor. Var det gäller dokumentärer om mayafolket, kommer det här: [http://www.history.com/topics/the-rise-and-fall-of-the-maya-empire](History channel)
Har en fråga till dig? Hur kan du veta att det inte är sant, har du några bevis på det? Nej, precis. Kom inte hit och säg att det inte är sant för det vet vi inte.
Det finns bevis på mayafolket hade någonting för sig, att se studerade moderjord och kom fram till fantastiska saker som skulle varit okänt för oss annars.

#71 Det finns ett bevis som de håller på att undersöka nu, den finns bland filmerna om du vill kika. Det är hela vårt liv som de ritat upp, hur vi kommer att dö m.m. Det finns forskare som jobbat med det i över 20 men inte kommit på riktigt vad de menar, men de tror sig veta att det handlar om "jordens undergång"
Det går inte att bevisa icke-existens. Det är kunskapsteoretiskt omöjligt. Jag kan inte bevisa att någonting inte finns -- eller Maya-folket INTE har gjort en viss sak. En så pass enkel sak hoppas man ju att folk skulle kunna begripa. Tyvärr verkar det inte vara så.
Om det är vetenskapligt bevisat borde det gå relativt lätt för dig att hänvisa till en vetenskaplig publikation där dessa rön publicerats, kritiserats och granskats genom peer-review -- men det kan du inte. Istället får vi en gissning om att dessa (hypotetiska) forskare "kanske" bor i USA.
Jag tror helt enkelt du får lära dig att du måste ha lite mer på fötterna om att du ska påstå att någonting är vetenskapligt bevisat. Det är INTE vetenskapligt bevisat att Maya-indianerna förutspått sådana saker som du påstår.
Det är rent påhitt.
(Din länk är också trasig, för övrigt.)

http://www.history.com/topics/the-rise-and-fall-of-the-maya-empire
Dessvärre är det inte påhitt, det du säger är påhitt.
Jag påstår inte, det finns bevis på att de har studerat stjärnorna och sedan skrivit ner varje natt vad som hänt på natthimlen.
(Min länk är inte trasig, för övrigt)
Att de har studerat himlen och stjärnorna finns det ingen anledning att betvivla. Men du skrev i #56 så här:
"mayafolket har förutspått båda världskrigen, tsunamin, elfte september och människans undergång! Världskrigen, tsunamin och elfte september finns det bevis på!!"
Och då undrar jag: vart har de förutspått det?

Vadå vart? Ja, de levde ju i Sydamerika, så det var nog där de förutspått allt.
Du behöver inte göra dig dummare än vad du är. Vart finns de här uppgifterna dokumenterade på ett trovärdig sätt? Att de har förutspått alla dessa sakerna som du påstår att de har gjort?
Återgå till trådämnet tack!

Om det är någon som är dum i huvudet här, så är det ju du. Vi sa ju innan att om du vill ha mer bevis än det som finns, gå ut och fixa det då!! Sådana människor som du är riktigt jävla jobbiga som bara ska förstöra trådar. Gör samhället en tjänst, gå ……
Det finns alltså ingen sådan dokumentation? Det var alltså bara rent påhitt eller fria fantasier från din sida? Jag antar att du inser det själv nu eftersom du känner att du måste börja ta till smaklösa förolämpningar.
Den som gör ett påstående har alltid bevisbördan. Jag hoppas du lär dig en så pass enkel sak om du någonsin vill bli tagen på allvar.

Det finns massvis av dokumentation, det har jag ju redan sagt -.- är du senil? Vem var det som blev förolämpad först, jo jag. Jag vet varför, bara för att du inser det själv att du är ett påhitt, precis som dina dumma kommentarer. Man kan ju undra vad det är för människor som orkar lägga ner tid och kraft och påstå någonting de inte har bevis för xD. "Men jag tror att detta är bullshit rakt igenom, men jag har inga bevis för det" Där sjönk du..precis som en dam sa till mig "Jag bryr mig inte om miljön, men jag är medlem i Greenpeace" Asså, great, vilka människor det finns..
See yaa…
#82 Kul att du tycker att den som påstår något ska bevisa det. Som jag ser är att gå in på en sajt som innehåller saker och påstå att det inte finns. Vad har du för bevis, bilda gärna en egen tråd med dessa bevis.
82 alla blir tagna på allvar här inne - så kan vi återgå till ämnet och sluta kasta skit på varndra! detta är inge debattsida utan en diskutionsida - var snäll respektera det!
Om det finns massvis med dokumentation, varför kan du då inte visa mig dokumentation som stödjer ditt påstående?
Om Maya-indianderna har förutspått det du påstår att de har gjort -- borde det ju finnas massvis om detta.
Men ingen länk som du bifogat har dyftat ett enda ord om detta. Och eftersom du gjorde påståendet har du också bevisbördan.
Du skulle nog behöva läsa på en hel del om vad bevisbörda är och vad det innebär.
Jag har redan skrivit att man inte kan bevisa icke-existens. Det är kunskapsteoretiskt omöjligt.
Jag tycker det borde vara den enklaste saken i världen att förstå, men det är tydligt otroligt svårt för vissa att greppa.
#86 Om nu alla folkslag som finns på denna jord, har upplevelser och tro på att det finns, och ca 1/5 påstår att det inte finns borde minoriteten vara dom som har fel. Som jag förstått gäller 51% som det mest trovärdiga.
Tro på att VAD finns?
#88 Energi som av vissa kan ses och förnimmas. Skriv gärna en tråd att sån energi inte finns.

#88 Lägg ner nu, du snackar ju ändå bara skit om folk och dina inlägg är ju inte heller så mycket att hänga i julgranen..
Jag har tyvärr ingen aning om vad det är du pratar om.
På vilket sätt anser du att jag "snackar skit"? Du gör ett påstående. Du säger att Maya-Indianderna har förutspått en lång rad moderna katastrofer och att detta är vetenskapligt bevisat.
Men du kan inte belägga påståendet på något sätt? Trots att det är vetenskapligt bevisat?
Och alla som ber dig göra det är "dumma ihuvudet" eller "snackar skit"? Jag hoppas själv att du inser hur tramsigt det blir.
Om du inte kan belägga ett sådant påstående så kanske du inte heller ska göra det?
Du har ju dessutom "studerat mayakalendern och skrivit långa uppsatser om den". Då borde det ju VERKLIGEN inte vara några problem för dig att hänvisa till en trovärdig vetenkaplig källa som styrker vad du påstår.
#91 Det förklarade mycket om jag förstår dej rätt så har du ingen aning alls vad vi upplever på denna sajt. Det är bara att läsa och lära, lycka till i ditt sökande.
Det vi diskuterade var om det var vetenskapligt bevisat om maya-indianderna hade förutspått en rad katastrofer eller inte.
(Det i sin tur var lite OT. Tråden handlar egentligen om vulkaner och vulkanutbrott.)
Jag är hemskt ledsen men jag förstår inte vart dina energier som bara vissa (tydligen) kan förnima kommer in bilden.
Och varför du vill att jag ska starta en tråd om dessa energier förstår jag ännu mindre.
Skärpning med din attityd. Jag kan förstå varför Bulls-Eye reagerar som hen gör. Och dessutom att du inte respekterar Janes tilltalan att dra någon annan stans och inte GÖR det, det verkar vara något som inte verkar vilja tränga in bakom pannbenet på dig.
Skeptiker för all del. Men vill du bara rada upp bevis och säga i princip säga "ge mig länk, ge mig länk ge mig länk" får vi andra att bli irriterade. Däremot skeptiker som har bättre attityd, slutar säga vad folk kan eller inte, och respekterar vad andra säger/tror är välkomna. Det tillhör mänskligt hyfs!
Och jag vill inte tro att du inte kan klicka dig in på googles hemsida och söka lite själv eftersom du verkar så intresserad. Eller du kanske bara är helt låst på din sak och inte kan vidga dina vyer? Tja, då är det bara onödigt att du ens skriver här.
Glöm för all del inte att detta är ett ÖVERNATURLIGT forum, skeptiker är välkomna att ifrågasätta och kommentera. Men att förstöra trådar, säga att folk är tramsiga /inte kan det eller datt och vill ha bevis efter bevis… snälla? Forumet är tillför det ÖVERNATURLIGA och - vad jag har förstått - folk som delar det övernaturliga intresset med varandra och tror på det. Vill du snacka bevis av forskare så bli Sajtvärd på vetenskap.ifokus eller något liknande (om det inte redan finns?)
Skönt att bli uppläxad av en 15årig tjej, va? Nej men helt ärligt.
Du framställer dig just nu inte som en bra person.
En person som gör ett påstående (framför allt ett påstående som strider mot allt vad den moderna vetenskapen känner till) får bevisbördan (om nu en sådan existerar.)
Det är aldrig upp till någon annan att motbevisa påståendet. Det är upp till personen som gjorde påståendet att belägga det.
En så pass enkel sak tycker jag de allra flesta vuxna människor borde förstå.
Men det var uppenbart att jag hyste lite för stor tilltro till den kollektiva intelligensen på detta forum. Det verkar istället snurra rätt bra i huvudet på det flesta när det kommer till vanlig, enkel logik.
Du står för vad du tycker. Har ingen människa lust att lägga fram bevis för någon så gör den inte det, skit du i vilka anledningar. Vill du så gärna ha bevis så hänvisar jag dig så fint till google.
Och om det snurrar i våra huvudet eller inte får du också stå för. Jag tror de flesta här vet sig själva och att det inte rör dem ryggen vad du tycker eller tänker om dem. Visst är det lite synd att du tycker som du gör. Men det kanske inte alltid bara är vi som surrar bara för att vi inte framställer en länk på nätet…?
Nej, att det snurrar på bra kan man enkelt avgöra genom att läsa lite i de olika trådarna.
Och som sagt: det är INTE upp till mig att googla för att belägga någon annans absurda påstående.
Trots att jag skrivit det upprepade gånger klarar du inte av att ta till dig en så pass enkel logik. Så det verkar ju snurra på ganska bra hos dig också, men eftersom du bara är 15 (vilket märks) så är du också ursäktad.

Jag blir väldigt ledsen inombords när folk går till angrepp och kallar en för ditten och datten. Jag har skrivit uppsatser om nostradamus,´och maya-indianerna för att jag tror någonlunda på det.
Jag tycker att du kan läsa på lite innan du går till angrepp. Det finns bevis på att de har "spått" vår framtid och jag har visat dig filmer, texter men ändå är jag dum i huvudet?
Nej, usch sådant tycker jag inte om. Jag blev bara förbannad på det nonchalanta sättet du skrev på.
Jag tycker du ska skita i om jag är så 15, 97 eller 145 år. Att du börjar dra upp min ålder tyder bara på att du inte är mer mognare än killarna i min klass. Diskutera med mig som person, tack.
Visst, du kan be (helst på ett snällt sätt) att få ett sk "bevis". Som nu Bulls-Eye antagligen gett dig, tycker du då att det inte räcker, så har du väl så mycket intelligens (som du så kärt pratar om) att fortsätta googla eller leta efter det. Klart du kan fråga igen, men att söka lite själv skadar inte, snarare tvärt om!
Och åh ja, det snurrar ju hos alla här inne förutom du…. FNISS.
Men ursäkta mig för fnisset, jag är ju bara femton! 
Synd att du blev så ledsen. Människan här verkar inte förstå något om personangrepp heller. Respekt och hyfs verkar inte heller ha fallit in hos denna vuxna (?) person.
Never mind what haters say, ignore them til' they fade away. 

#99 Tur att det finns fina personer som du kvar i världen! :) Man kan ju undra om han är en vuxen människa?
På tal om Vulkaner ( OT ;-))))
I morse drömde jag, att jag och några till satt och solade på ett hustak, och samtidigt satt vi och kollade på ett otroligt vackert vulkcanutbrott. Jag var helt fascinerad, och satt kvar även om det bara nån meter i från oss kom små eldgnistor/små glödande kol :))
Till slut nådde en glödande bit fram till mig, och fastnade under armen. Jag började fundera på hur jag skulle skydda mitt sovrum från att ev börja brinna..osv..
Så bearbetade visst jag denna händelse…*S
Okej!!!Det är i denna tråd som det händer…
ByBo.Aj vad ont….
Det att det har blivit en så stor katastrof är ju för att flyget inte fungerar.Hade det inte blivit detta askmoln så hade vi här inte brytt oss.-Det är vad jag tror.
Island har ju aktiviteter hela tiden.-Varmakällor.
En länk som visar några stora katastrofer i värden från 1860talet..
Mayakalenden.Några tror att värden skall gå under…
O några tror att människan skall uppnå mer andlighet.
Mayakalendens skapar visste inte hur stor värden var..Det är ju inte så länge sedan vi fick lära oss att jorden var rund…"bara ett litett till lägg..
Hoppas att ni tittar på den länken..
Kan bara beklaga för Island att detta kom nu.-Vulkanen har ju varit aktiv i ca 3vek innan den blomma ut.Innan gled det ju bara ut aska på deras åkermark..Som nu inte går att bruka.O dom har det ju dåligt redan som dom har det Isläningarna..Det tycker jag Är så hemskt….
Jag drömde att det kom en massa kometer flygandes från vulkanen, och vi flydde, men de bombarderade överallt runt omkring oss och in i huset, men vi blev inte skadade. Så plötsligt ur tomma intet, med kometerna kom min gammelkatt, som varit död i över två år nu.
Världen har sin gång, vulkanutbrotten måste ju finnas, annars sprängs hela jorden i bitar.
Island har alltid haft sina vulkanutbrott, och en dag så kommer det att ske en stor förändring med denna ön, precis som det sker i alla andra vulkanöar världen över.
Vi människor har bara att anpassa oss, om vi kan.
Det är så vår Moder jord gör, hon förändras och vi kan inget göra.
U R us
Chockelad Både en läskig dröm.O posetiv.-Du fick ju katten-
Håller med dig i vad du skriver…
99 tur att det finns sådana som dej - ger hopp om framtiden, tack!
Tycker alla ska lyssna mer på ungdommarna och våra barn - de har större visdom med sig en oss:-)))(många gånger)
101.103 Jag hade en väldigt vivid dröm när jag var barn - glömmer den aldrig(jag målade den efteråt) det var att månen ramlade ned på jorden och allt var kaose- jag vaknade av syrenerna av polis o ambulanser(vilket var min väckarklocka) Känslan var att jorden gick under, men jag fick aldrig reda på hur det slutade,innan jag vaknade var ju dock joden forfarande kvar även om månen hade ramlat ned på den- det brann över allt , men jorden var dock kvar och jag med flera levde ju fortfarande!
Vänligen Jane
Jane..månen står ju bl a för mystik, kanske det bl. a. betydde att du såg hur det blev kaos när alla plötsligt förstår att det finns mer än den fysiska världen? (bara lite funderingar från mig)
U R us
106 ja kanske det

som de bröder och systrar vi är vill jag härmed vädja till Er alla att rösta på bidraget "Bli en medmänniska" på www.gemensamstyrka.se
#100 #105
Tack så mycket, men så unik BÖR jag inte vara, egentligen. Det är ju bara en självklarhet att säga ifrån, för mig. 
# 104 Ja, den drömmen var läskig, och verklig..men jag blev glad för katten!
jag funderar fortfarande på vad den kan betyda…
U R us
Skitbra att du säger ifrån! Klart folk ska få säga precis vad som helst utan att bli ifrågasätta. Själv har jag vetenskapliga bevis som har bekräftat att det övernaturliga INTE existerar. Det har forkare beräftat. De har också bekräftat att gud INTE existerar. Det finns obestridliga vetenskapliga bevis för.
Allt detta är vetenskapligt bevisat. Om ni inte tror mig, ut och googla själva. Jag ska inte behöva göra allt jobb åt er. Tror ni att ni ska få allt på silverfat? Nej du, den gubben gick inte. Lite får ni allt göra själva.
#106 Som vanligt skriver Choklad tänkvärda saker… Det där funderar jag en del på: Hur skulle världen se ut om alla var medvetna om den andliga sidan av verkligheten?
Kanske ämne för en ny tråd egentligen. Ska fundera lite till.
Halloj igen. Såg nyss ett intressant TV-program (dock ej hela) som handlade om Lakaiutbrottet på Island 1783 och dess följder. Ska försöka återge lite av det, och ha överseende om jag inte är helt korrekt, minnet vet ni ;))
Det gav stora effekter i Europa. En stor dimma, så solen skymdes fanns över bla Storbrittanien under sommarmånaderna. Många blev sjuka, och dog av luftföroreningarna..bla svavel. 23ooo Britter dog ( i dag hade det varit typ 100000)
Senare på Hösten drog det in sora oväder med bla jättehagel och stormar. Och Vintern blev ovanligt kall och lång bla pga av nåt i atmosfären som Troposfären eller nåt liknande ( hade inte varit så på över 250 år) efter det stora översvämningar.
På Island blev följderna att det föll ner flour och blandat med aska mycket giftigt. Djuren dog som då dessutom bidrog till en stor svält. Ungefär 1/4 av Islands befolkning dog.
Jag hade aldrig hört talas om detta
Nån av er andra kanske har hört om detta och kan berätta mer… Ja, jag tyckte att det var lite intressant iom Vulcanutbrottet på Island nu.
#113 Det lät inget roligt 
113 Ja hua - jag såg slutvinjetten på detta program - hoppas det inte blir så igen om nu kATLA VAKNAR MED:-(

Måste fråga alla i tråden, varför skall ni överbevisa varandras teorier? Det verkar som om man måste hålla sig till en viss annars blir man dumförklarad. Är inte andlighet att förstå mångfalden så vi kan utvecklas tillsammans?
116 Det får du nog fråga skeptikerna om!

Nja du gör det i flera inlägg med…
118 jag ifrågasätter skeptikerna!

Varför? Menar kan man inte dra nytta av deras tankar? Finns så många bra tankar kan vi inte lära oss av varann istället för att ena sidan skall ifråga sätta andra? Kan inte alla försöka förstå varandras ståndpunkt. Då kans även du får ut något av dem?
120 inte dessa fanatiska skeptikers frammars här på forumet! Öppna skeptiker ja!

Är det inte så att de gör som dig? Försöker överbevis dig? Liksom du dom. Njut av mångfalden. Ta in och fundera på deras sätt att tänka lovar du blir förvånad. En åsikt skall inte behövas försvara den finns i hjärtat om den stämmer.
Jag blir så trött på bevisa något. Tex det finns något som heter klot blixst eller kulblixst, dessa går inte att bevisa, men dom finns. Mycket som inte går att bevisa som ändock finns. Teoretisk omöjlighet att sådan eldkula bildas (energi kula).
Vem är det som begär att du ska bevisa någonting? Eller att någon annan ska göra det? Jag ser det klagomålet här ibland men kan aldrig se någon be någon annan att bevisa någonting.

Man uppfattar olika tänker inte hänga ut någon men lite bevisa att jag har rätt e det här..
Angående detta Vulkanutbrott, så undrar jag om någon har hört nåt om ev hälsorisker? Eller har det bara skrivits om de "viktiga" flygen? Om jag inte har drömt, så hörde jag nåt om att hjärt och lungsjuka skulle hålla sig inomhus om det gick???? Öööööh???

Jag tror det kan finnas risker med det helt klart inte nyttigt med damm men mycket tror jag går ut utanför vår atsmosfär…
# 127 Ah…skönt att höra…Inte för att jag är skraj för egen del, men att myndigheterna kanske undanhåller oss nåt 
122 ojojojoj -har nog försökt förstå dem , men deras låga nivå av smutsdebatter ger inget och finns inget att förstå, de vill endast förstöra trådarna , de är inte ens intreserade av ämnet, sk stallkers!elller Stollkers. Om jag vore intreserad av deras ämnen skulle jag befinna mig på deras fskeptiker forum.
- NEJ jag är inte intreserad av det - Jag är intreserad av likasinnade som är här inne och diskuterar övernaturliga händelser , inget annat!
128 Ja , nog undanhåller staten mycket - nu helt plötsligt så går de flyga i dessa askmoln , det är inte såååå farligt som de trodde, ska vi tro på det?, Jag ser som att ekonomin rasar och då skiter de i människors säkerhet - hoppas jag har fel! - tänker på alla som vågar sätta sig i flygplan nu! Hua!!
Min egen Dotter med vänner Kom säkert hem i morse ifrån Thailand, tack o lov!!!!! Bankok var ingen lek och planen kördes nu som vanligt??????????? Hoppas verkligen inte att planen börjar droppa ned, kracha en efter en , nu för att de har aska i motorerna som med flygplanet på flygplatsen i Örebro.
Vänligen Jane
# 130 - Ja vem ska man lita på?
Man kan ju också fråga sig om det totala flygstoppet verkligen var nödvändigt. Och i så fall varför. För det var ju så att flygbolagen själva gjorde testflygningar och hittade ingen aska i motorerna.
Och varför har inte helikopterna med reportrarna över vulkanen fått aska i sina motorer?

Vänd på det, vad hade hänt om de inte gjorde det o plan föll från himlen? På så vis får du mer rättvis bild…

#131 Anledningen till att inte helikopterna får aska i sina motorer är att de kan flyga på en mycket lägre höjd en flyplanen, därför får de inte in askan i motorerna.
Angående testflygningarna, helt rätt att de har testat men resultatet blev att alla tre flygplanen slutade fungerar eftersom askan stoppar luftflödet i motorn och de fick "störta" ner till ca 3000 m.ö.h för att få igång motorerna igen..
Ja vi får se vad som händer och sker:-)
Hejsan! Ny här
Jag blir så full i skratt och kan samtidigt inte låta bli att förundras över hur förutsägbara skeptikerna är i sin argumentering. "Ge mig bevis" "Ge mig länkar som…"De vinklar och förvrider för att skapa förvirring och säkerligen också för att skapa osämja och dåligt forumklimat. De verkar finnas på de flesta forum jag har besökt och jag undrar om inte många av dem har gått "Skeptikerskolan"?! Där hittar jag ju bl.a följande:
Lektion 21: Sanera bort obekväma fenomen genom att hävda deras icke-existens.
Lektion 23: Sätt upp orimliga beviskrav
osv…osv…
Person A: "Det är vetenskapligt bevisat att…"
Person B: "Var finns de vetenskapliga bevisen?"
Är det verkligen att sätta upp orimliga beviskrav? Någon hävdar ju klart och tydligt att det FINNS bevis. Då är det väl inte så konstigt att man vill ta del av dem?
Det var väl snarare i det här fallet inte så att någon ville "sanera bort obekväma fenomen genom att hävda deras icke-existens", utan snarare att påpeka att maya-indianerna aldig förutspått någon apokalyps. Det är en modern konstruktion.
Jag har ingen som helst susning vad gäller Maya-folkets förutsägningar så detta inlägg kan ses som helt O.T egentligen och bör kanske plockas bort.
Vad jag ville säga, är att jag känner igen tekniken som används av dig, både i denna tråd och i andra. Kom igen, inte är du väl ifrågasättande för att du är genuint intresserad? Tror säkert det finns andra sajter där man på ett mer vetenskapligt sätt diskuterar dessa ämnen. Det är där du borde lägga din energi. Du kanske t.o.m hittar människor som har forskat i ämnet och som du kan ställa dina frågor till. Eller hur?!
http://home.swipnet.se/~w-30484/maya/fakta.html
http://www.hallbara.robertsfors.se/mermajs.html
José är mexikan som ägnat de senaste 50 åren med att översätta Mayafolkets profetior. Han talade om tidens kretsgång och slutet på nästa tids-cykel 2012. Nej, inte jordens undergång, men en tid av stora förändringar.
Jo då, jag är genuit intresserad, och framför allt av hur folk resonerar i olika sakfrågor. Ta exempelvis någonting som homeopati. Det trotsar allt vi känner till om läkemedel. Det finns ingen rimlig förklaringsmodell och varje gång man gjort stora studier har man fått ett negativt utfall, och om man verkligen funderar på det så låter det ju inte ens det minsta rimligt. Jag tycker tvärtom att det låter fullständigt absurt.
Ändå finns det folk här som tror intensivt på det, och det gör mig otroligt nyfiken. Varför tror man på det?
Likadant det här med fullmånen. Hur skulle den någonsin kunna påverka oss på det sätt människor här påstår? Att folk tror det gör mig väldigt nyfiken, och då blir jag sugen på att diskutera frågan.
På ett vetenskapligt inriktat forum skulle jag inte få chans att diskutera de här frågorna -- då det flesta förmodligen skulle dela min uppfattning. Jag anser främst att diskussion kan vara givande mellan oliktänkande, och på ett vetenskapsforum skulle diskussionen förmodligen bli väldigt ensidig.
Så nej, jag är faktiskt inte här för att medvetet förstöra för någon, tro det eller ej.

Då ska du få ett litet tips från mig. Skapa en egen tråd där du ställer dina frågor. Då bjuder du in folk att svara dig i stället för att du ifrågasätter det som skrivits. Den senare metoden skapar bara irritation, vilket jag har full förståelse för eftersom man känner sig påhoppad.
Nu ska jag inte kapa tråden mer. Förlåt, Jane!
141 ingen fara alltid roligt när någon anna fletar till skeptiker, tack!
Den mannen i bvideon ovan är jätte intresant- oj vilken utbildning han har!!!! tittar just nu!
Kram Jane
Vad jag kan avgöra utifrån sajtens regler är trådarna öppna för samtliga medlemmar - oavsett tro.
Tack, Jane! Kapar en sista gång då
Annars kan du ju givetvis fortsätta med din metod…som inte funkar så himla bra, vad jag kan förstå. Om jag vill utföra en sak, ta vad som helst, och den metod jag använder inte funkar brukar jag byta metod.
Du vill ha något av andra, eller hur?! Du vill ha svar på dina frågor?! Om jag var intresserad och vetgirig och ville veta så mycket som möjligt om t.ex effekterna av joniserande strålning, skulle jag först och främst söka bland litteraturen. Sedan skulle jag fråga personer som är kunniga och som är villiga att svara på mina frågor.
Att du dessutom använder argumentet att tråden är öppen för samtliga spelar ingen roll. Du kan inte tvinga någon, som inte vill, att svara och sedan använda det uteblivna svaret emot personen. Att du fortsätter med samma metod säger åtminstone mig att du inte är här enbart för att få svar på dina frågor.
143 Jag har ju gett dig länkar!!!!!!!!
Jag tycker jag har fått en hel del tillfredställande svar och har gjort många nyttiga obeservatiner -- så jag känner mig nöjd hitils. Du behöver inte vara orolig för min del.
Jane! Drunvalo är min husgud. 
Det finns en svensk sida nu också!
147 Tack för den - förstår han är din husguru:-) han har ju erfarenhet som en elefant!
Tack för länken!
Kram Jane
fick inte upp länken?
# 149 - Sidan är under uppbyggnad, så kanske de håller på att jobba med den. Den fungerar inte här heller just nu, men den gjorde igårkväll. Så vi får försöka senare. 
Ok , tack!
Det var ett tag sedan man hörde nåt om utbrottet (jag iaf) på nyheterna. Vet vi något mer?
"Låt själen vara fri"

#152 Ja, att det inte lugnar ner sig…
#153 Jag misstänkte det… Tror nog att det här kommer att sätta igång Katla också, hon är way over due så att säga… 
"Låt själen vara fri"

#154 Ja, man kan ju alltid hoppas på det!
Oj!!Det är här det händer o diskuteras…
Mina tankar är att vi hade inte bryt oss om Island om det inte var så att flygen inte hade blivit instälda.Vulkanen har ju hållt på o spotta några veckor innan det blev det stora molnett…
Finns så många ställen på vår jord där det händer saker.så som Vulkaner o thasamier,jordbävning ar.Lika viktigt för oss som för dom drabbade i det stora hela.-Vi sitter ju alla i samma blåsa…
Hawaii (hawaiiska: Hawai‘i, vilket eventuellt betyder "gudarnas plats") är en ögrupp i centrala Stilla havet och en delstat i USA. Hawaii är USA:s enda östat och även den nyaste, från 21 augusti 1959. Staten har två officiella språk; hawaiiska och engelska och den består av en 2 450 kilometer lång kedja av öar och atoller. Åtta av öarna är relativt stora: Hawaii, Kahoolawe, Maui, Lanai, Molokai, Oahu, Kauai och Niihau. Hawaii har omkring 1,3 miljoner invånare och flertalet av dessa bor på ön Oahu där också den största staden (delstatshuvudstaden) Honolulu ligger .
Hawaiis yta växer kontinuerligt på grund av vulkanen Kilaueas utbrott, som har pågått en längre tid. Den hawaiianska traditionen gör vulkangudinnan Pele ansvarig för verksamheten
Sant Lena. Men ändock bra att vi låter våra hjärnor filura lite inom detta… Och jag, bryr mig inte om det flyyygs..tvärt om…hm…men men undantag OM tex nån familj sparat i en massa år, för att kunna resa…..
Intyresant!
#156 Håller med dig till viss del men det sjuka är att man sällan hör om vulkanutbrott på nyheterna om det inte direkt drabbar "oss" i-länder vilket jag tycker är helt sjukt. Jag och säkerligen många andra bryr sig men medierna fokuserar ofta på det som orsakar ekonomiskt kaos som om pengar skulle vara allt… Hmpf! Bättre att lägga ner energi på att ta reda på varför Moder Jord säger ifrån så mycket som hon gör, eller?
"Låt själen vara fri"
159
Sant!