Magiska Pysseltråden!
Jag blev riktigt inspirerad av tråden som manni skapade med frågan om det går att göra sin egen Pendel.
Visst kan man tillverka sina egna små magiska verktyg eller själsfulla små smycken och pynt.
Jag tror att det blir oerhört mycket kraftfullare och energirikt med all den kärlek och omtanke man lägger ner på att tillverka det som känns rätt för en egen del.
Så nu till kärnan!
Har du tillverkat något som Du vill visa upp och som kanske kan göra att vi andra blir inspirerade att göra något liknande.
Drömfångare är ju en sak som många gör själva, jag har ett litet ljusfat som jag pyntat och tänder vid väldigt speciella tillfällen.
Låt fantasin flöda ock lek i höstmörkret!

#1 WOW Den är ju jättefin, imponerande :)
#2 Tack :-) Man tager vad man haver ( tog 45 min att göra)
Åh, så snyggt Bybo!
Hmm.. Kanske jag ska rota lite bland allt pyssel och skapa något eget 
~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~
Jag funderar på att gå ut och plocka rönnbär och göra något skoj med, de blir så vackra när man torkar dem, kanske kan man göra en drömfångare med rönnbär som utsmyckning
#5 Gör det!! (Jag hittade inga då jag gjorde min, lite brådis dårå:-) rönnbär är såå fina. Har ett halsband med torkade rönnbär, vackert och doftar typ honung :-)
Gömde….#4 Tack!! :-D
Hehe, lugnt Bybo!
Men visst är rönnbär fina! Här dräller de av dem nu och mycket rönbär är ju = kall vinter (på tal om murklor) så vi får väl se :)
Men tack för tipset Hellas!
~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~
#1 Snygg! Nu blev jag sugen på att göra en drömfångare. Får väl gå ut och se vad jag kan samla ihop idag. :)

Att göra drömfångare är bland det roligaste och rogivande pyssel som finns tycker jag :)
Jag använder kristaller i mina drömfångare, man kan beställa små kristaller med hål i. Jag använder också zentråd till nätet.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Vilken rolig tråd och vilka fina saker ni gjort!
Jag har också något att visa, men gör det senare när jag har mer tid.

Vilka fina saker ni skapat. Få se om jag kan knåpa ihop nått jag med senare.

vad ÄR en drömfångare? 
Vilka vackra prydnader, jag vet vad jag vill göra i helgen, vi får väl hoppas att pysselanden finns kvar hos mig :)
#16 Jättevacker Tuva:), en fråga, är det olika typer av drömfångare, du skriver om Sol/måne fångare!
Finns det skillnader på de olika fångarna, ska de användas i olika syften kanske?
Så vackra saker ni har gjort. Jag blir inspirerad att göra en till mej också. Kankse jag använder min fjäder som jag har fått. Kan göra ett halsband av den.
#16 Så vacker!

Jag frågar igen.. vad är en drömfångare? De är jättefina men.. vad har man dem till?
#21 Den hänger man vid/över sängen och där fångas mardrömmarna i nätet och förvandlas till fina drömmar
Finns flera sidor på nätet som du kan läsa ang vad en drömfångare är till för.

okej, tack =) nu ska jag bara försöka fatta hur man gör en också xD jag skule nog behöva en sådan, väldigt mycket mardrömmar den sista tiden =(

Är det någon som har ett bra tips på hur man gör?
#24 För en tid sedan så tipsade Trumman (tror jag det var) om denna Dream Catchers site.

jättetack hellas =D men tyvärr så förstod ajg inte så mkt, inget engelskageni ;)

Gör din egen Drömfångare (svensk beskrivning)
#26 Ett tips, använd Google språkverktyg, det går att översätta hela stycken av engelsk text om man vill.
Kopoiera bara texten och klistra in.
Översättningen blir ju inte alltd klockren ordagrant men detta gäller ju inte att översätta hur man blandar ihop en kemisk substans *Ler*!
Annars är ju bilderna jättebra tycker jag.
Men gör som så annars att du skippar manualen, det handlar ju om att binda sin egna Drömfångare, ta en ring, antingen om du böjer en egen av en kvist eller köper en på Panduro, sedan är det bara att använda faantasin och klä ringen + att dra lite band såm man tycker känns bra så att de bildar ett nät.
Det viktiga är ju att man gör detta intuitivt det är ju då det blir som mest kraftfullt.
Det ska bli kul att få se din fångare :)
#28 Du kanske redan har svaret på din fråga, men de olika fångarna används i olika syften, eller för olika symboler. Ikväll har jag gjort en sol/måne fångare som symboliserar balansen i naturen - sol och måne, dag och natt, eller yin och yang som jag skulle säga på min sajt. :). Sedan har jag påbörjat en spindelfångare. Spindeln är ett magiskt djur i indiansk kultur och dess väv symboliserar den väv av olika väsen i naturen som skall samspela för att balans skall uppnås, eller behållas.
Den här fick jag inspiration till nu i höst, som skall hylla hösten. Enligt mitt sätt att se då.. ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#29 jättefin,drömmis,tuvan
#30 Håller med.. Så mysig :-) Den måste du visa på AB oxå Inga-Lena! Kram

jag får testa lite då :D

För tillfället pysslar jag med att sticka en barntröja med magiskt garn
Den blir färdig ikväll så när jag har fotat den ska ni få se resultatet.
Elisabeth

#33 magiskt garn?

#34 Ja nog är det lite magiskt ändå ;) Du får se sen när bilden kommer in här :)
Elisabeth
#35 Haha, jag har slutat sticka, på något sätt blev jag trött på det magiska garnet som gjorde att jag stickade och stickade men aldrig blev färdig.

#36 Men Hellas, då måste du ha hittat fel garn
Den här tröjan blev färdig i ett nafs, har aldrig tidigare stickat något så snabbt som den här
Du får handla det garnet så ska du se att det blir färdigt 
Elisabeth
#37 WOW, det ska bli spännande att se din tröja färdig , tro om den är så magisk som Harry Potters osynlighetskynke 
!

#38 Ikväll ska jag sticka halsresåren och sy ihop den, sen fotar jag så ska du få se den magiska tröjan 
Elisabeth

#39 kan inte vänta! :D
Vad ni är duktiga alla! Själv är jag helt opysslig just nu men njuter av era alster 
#42,43 WOW, vad fint smycke, hur hela fridens namn gör man det eller kan man beställa färdiga "kit".
Ofta behöver man så många specialverktyg när man ska göra smycken, fast det kanske är jag som har förutfattade meningar.
Jättefint SusannaK!! 
#42 Tack!…..man beställer delar ifrån olika ställlen sen får fantasin flöda….ja man har lite olika verktyg!
#45 Tack så mycket 
Det finns ju en rolig iFokus site som just handlar om Pyssel!
Själv har jag just nu ägnat mig åt att göra lite fint på "min" lilla hylla där jag försöker att hålla energin levande och precis så magisk som jag tycker känns rätt, bild kommer snart, bara jag hittar kameran
, varje gång jag ska fota och lägga ut en bild så är den antingen borta eller batteriet måste laddas eller så saknas överföringskabeln, kanske någon tycker att jag ska vara hemlig
.

wow o.O SUSANNAK har lyckats bra! ^^
#49 Jättefint det oxå :-)

fina ^^
själv så gick jag ut för att leta efter sakre till en drömfångare. Men hittar inga fjädrar, vilket jag förstått ska vara en viktig ingrediens!
#52….jag har lite fjädrar hemma om du vill ha dem inga jättestora men dom är rätt så käcka med…en metallögla uppetill så det är lätt o hänga dem. Jag får inte gjort något med dom har tittat o tittat men det blir inget. Bättre att dom kommer till nytta.
Bilden gjorde inte riktigt rättvisa med färger ser jag men iaf ;-).
Så om du vill ha dem så sänder jag dom till dig! PM:a adressen bara!
Kram Sanna
SusannaK, vilka vackra smycken!
Var kan man köpa sådana "budskapsringar"?
#54…..var tvungen att kolla efter
….jag beställer lite här o var ifrån o ibland/oftast ifrån grossister. Men dessa "budskapsringar" hittas på madebyroz.se på nätet! Det finns många texter att välja på och är helt underbara tycker jag!
kram
Sanna
#55 Tack, då ska jag titta där!

SusannaK. Vilka underbart fina smycken..
#57 Tusen tack!

Susanna K är inte det lite synd? Man vet ALDRIG när sådant kan komma till användning =D
#59 Nejdå har legat där i ett par års tid o samlat damm bara ;-)…du får dom om du vill ha dom. Roligare om dom kommer till användning!
Kram
Sanna

Va kul att få se så fina drömfångare och smycken!
Virkar mössor ibland - tar bara nnågra timmar OCH dom är varma!
Tummen upp för pyssel….!!
Kul tråd!
Jag älskar att arbeta med skinn. En enkel sak som jag brukar göra är fodral till tarotkort. Man klipper ut två rektangulära bitar i skinn. Så stansar man hål runt om och klipper skinnband som man trär i hålen så man syr ihop påsen. Jätteenkelt och så blir det så fint också. Roligare och personligare förvaring för tarotkorten än lådan som ändå går sönder efter ett tag.
#62 Jättebra tips, har du några bilder Happy?
Går det att göra mönster i skinn på ett enkelt sätt eller måste man ha en massa verktyg?
#62 Ne inget speciellt alls. Man lägger korten på skinnet och ritar runt dem. Ett par tre cm får man lägga till runt förstås. Sen behöver man en hålslagare och en sax. Mer behövs inte. Nja, skinn förstås och kanske något roligt att dekorera med. Här kommer en bild. Den bruna till höger är jättegammal den har jag haft i över tio år. Så den är sliten. Men ni får en bild i alla fall.
Men den var ju jättefin….det fina med läder att det slits snyggt!…Blev sugen på att pröva. Var köper man läder på bit…för det kan inte var så tjockt förstår jag?
Tänker man kan göra som en läderpåse att ha stenar i på samma vis bara en rem att ha runt halsen och göra den lite mindre kanske?
Har fotat runt här lite nu. Elinor lärde mig i somras hur man gör drömfångare. Så här kommer mitt första alster. Den allra första som jag tränade på och gjorde i somras. Det var faktiskt inte så svårt som jag trodde.
Tråden i mitten skulle nog ha varit något annat typ bomullstråd. Men jag hittade bara guldband och jag skulle ju bara prova. *blink*
Stenpåsar brukar jag först göra en rund cirkel och så göra hål runtom sen trär jag i ett skinnsnöre som jag klippt från skinnet. Då blir det en jättefin påse. Jag brukar beställa skinnspill från Slöjd detaljer. Ta det tunna skinnet då för de tjocka bitarna är aldeles för otympliga att arbeta med. Sen kan man dekorera med stenar om man vill eller nåt annat roligt. Bandet runt halsen brukar jag fläta tre skinnremsor och knyta fast. Enkelt!
Åh va vacker! Önska jag kunde göra sånt! Har aldrig prövat…
Så vackra! Hälsa Elinor det!
Mysiga :-)
Jaaa, visst är de vackra! Synd att jag inte fotat de andra som hon gett bort. Blåa, röda, Gröna. Massor med underbara färger! Hon gjorde en liten jättegullig i somras, grunden var en gardinringhållare. Större var den inte. Skulle vara jättefin som halssmycke. Helt fantastiskt vacker var den.
Tack Happy för att du ville visa alla dessa otroligt vackra saker och att Trisha kunde göra så vackra mandelor (heter det väl) och drömfångare, det visste jag inte
, att hemlighålla sådant för oss
!
#77 Heter de så!?
Hade ingen aning om det. Ja, nu har jag förvarnat henne om att de ligger ute här i alla fall. *ler illmarigt*.
Kram på dig!
OJ, vilka vackra magiska armband! Du är verkligen jätteduktig!
Och jag Älskade de där budskapsringarna! Helt fantastiska.
Bra jobbat.
Kramis/Happy
#81 Man har så vansinngt roligt när man gör dom…det är avkopplade för mig….
Ja, jag förstår det. När jag jobbar med skinn så är jag i min egen värld. Jag bara gör. Det är så skönt att slippa tänka hela tiden. Det är som jag är helt utan tankar och bara gör det jag ska. Jätteskönt faktiskt. Jag vet aldrig hur en sak ska se ut från början. Men det blir alltid bättre än jag tänkt mig i slutändan.
En annan sorts Meditation faktiskt blir det som.
Kram
#83 Det är precis som du skriver….!
Inte underligt att man försöker få sig en stund då o då för sig själv o greja med det här. Barnen: Var är mamma???

Så fina drömfångare! Och härliga skinnfodral!
Jag efterlyser tips på en personlig pendel. Vill så gärna göra en men vill ha tips på hur och vilket/a material ni har använt.

SusannaK nejdå, behåll dem du. Jag känner å mig att du skulle ångra dig! JAg bara känner det :D
Happyspirit nu blir det skinn för hela slanten här ^^
#55 Ja, det var ju en "farlig" sajt att gå in på! Tack än en gång!
Nu har jag beställt "lite"! Vilka bra priser!
#86 Så roligt! Skinn är underbart material att arbeta med.
#87 Ja, de där 5kg påsarna med restskinn är jättebra. Och spännande. Man vet aldrig vilka färger man får. Och hur stora bitar det är. Men jag beställde det där tjockare en gång och det var inte lätt att hitta på något med de bitarna. Däremot de tunnare skinnbitarna var mycket bättre.
Lycka till!
Sissådärja, nu har jag beställd skinnspill och lite annat
!
Hade jag tänkt på skinnpåsar hade jag inte slängt min gamla mockajacka
, det hade blivit många påsar!
#89 Jaa, gamla skinnkläder är ju jättebra att klippa sönder. Ibland kan man hitta billiga skinnkläder på myrorna eller någon annan seconhandaffär. Då kan man använda moccasidan den brukar vara fin och inte så sliten. Gamla skinnmöbler funkar också att återanvända skinnet på.
En gång fick jag ihop ett jättefint skinnlinne som jag gav till Elinors dotter inför en fotografering. Den fick jag ihop av en sådan där 5kg påse från Slöjddetaljer. Ibland är det lite större bitar med. Så kan man pussla lite.
#90 Haha, 5 kg. *gulp*, jag nöjde mig med 1 kg :)
Antingen så gillar jag pysslandet med skinn eller så får jag skänka dem till bättre behövande
!
Men å så mycket man kan smycka påsarna och grejerna med för att få exakt den energi man vill uppnå, det finns så många fina stenar att pynta med och även annat som man laddar fullt med energi.
Jaa, låt fantasin flöda fritt så har du gjort slut på ett kilo på nolltid. Hmm, lite klister är bra att ha också. Det underlättar en hel del när man ska arbeta med skinn. Men det kan du köpa vart som helst.
#85 Hej Aimosdotter, Manni gjorde en jättefin pendel som hon visar på bild i tråden:
Jag tror nog att du kan få lite idéer utefter hennes fina pendel.
Vilka vackra saker! Ni är verkligen duktiga! Från en som ej kan pyssla!

på www.teardevil.se så kan man beställa fina stenar med hål i, jag använder jättemycket sånt när jag pysslar! Hade faktiskt det i drömfångaren jag gjorde förra veckan :D och den är en fraktfri och jättebillig sajt också, aldrig varit några problem (har skickar efter pärlor hmmm…. 17 ggr tror jag :/ har varit pysselberoende xD)
#96 Oj, den gillade jag verkligen…. För mig är det känslan som gäler mer än nåt annat ( vad nu en bruten cirkelhar med det att göra) *gulp*
#96 Åh vad fin och verkligen annorlunda och personlig, det var säåkert meningen att den skulle bli trekantig.
Jag väntar på mina skinnbitar, det var värst vilken tid det skulle ta att få hem dem :)
Tack! Gissa vad familjen kommer att få i julklapp i år? 
Vad ska du göra med skinnet, Hellas?
#100 Jag fick inspiration av Happys fina skinnfodral lite högre upp i denna tråd så jag vill knåpa ihop lite fodral till mina Tarotkort och pynta dem med fina stenar om jag sedan fortfarande orkar så tänkte jag göra lite skinnpåsar i små format, kanske att ha runt halsen eller tja, kanske bara göra för att det är skoj :).
Man kan ju även pynta sin drömfångare om man gör en egen.
Och jag fick mina "budskapsringar" som SusannaK gjort smycken av idag! Tänker använda dem till en halskedja/halsband jag redan har.
Så fina! Och bra priser!
Jag fick en budskapsring av tjejen som jag jobbar åt som assistent i går som Tack för healingen hon fått. Den är jättefin och det står Eternal Love på den. Jag blev verkligen jätteglad!
#104 Men så fin den är, de man gör själv blir ju hur vackra som hellst och finare än vad de perfekt rundade blir som man köper.
Jag har alltid gillat det som ser hemsnickrat ut, det som har en själ!
Antingen vill jag ha det extremt "stelt" eller så vill jag ha det där riktigt hemmagjorda som berör inne i hjärta. Hälsa grabben att han är duktig :)
#105 Det ska jag hälsa honom. Han tyckte det var jätteroligt och det var inte alls svårt. I vanliga fall brukar han ha så höga krav på sig och blir väldigt lätt arg, men det här gillade han. :)
Jag är nog som du, Hellas. Jag gillar också saker som har själ. Det ska synas att det inte är formstöpt. :)

#107 Din Drömfångare var väl jättetjusig och som jag tror vi alla är eniga om, kraften sitter inte i själva utseendet utan i den energi man lägger in i Drömfångaren, det är ju egentligen den som är själva hörnstenen och kraften.
#109 Vilken spännande tradition, har du hållit på många år?
#110 Ja, jag tror att första gången var inför 2003!
De första åren var vi en grupp som gått drömtydning tillsammans som samlades och gjorde varsin mandala och vi hade samtidigt frigörande dans och dansade in det nya år som skulle komma
Sen har jag fortsatt göra dom här varje år.

#108 Tack så mycket! Det värmer i höstrusket. 
#109 Vad är en mandala?
#112 En Mandala är en cirkel som kan delas in i "olika rum" där varje bit är en del av en själv, det är vad jag lärt mig när jag gjort dehär!
Sök på ordet så får du fler svar!

mandala, hihi.. fattar inte vad man har den till :/
#114 Det är lite som att spå sen egen framtid som jag skrev innan.
Man klistrar dit det man känner för. Hoppas du förstår!
#116 Vilka fina smycken du gör :) jag gillar oxå änglar.
Tack så mycket…ja det är rogivande att pyssla 

så man kan bestämma sin framtid med en sån där mandala-grej. Om man vill att något bra ska hända så klistrar man på bra saker..?
#121 Ja, testa får du se!
Känn efter vad du vill ha för saker på din Mandala och klistra dit eller sy fast dom.
Och alla önskar sig väl det bästa inför framtiden?

hihihi^^ ja, men kanske inte bara bra saker. Händer det inget dåligt så märker man ju inte hur bra man brukar ha det. xD
Ouii, nu har mina skinntrasor kommit, så nu blir det att knåpa. *hehe* min man funderade på vad i hela fridens namn jag släpat hem, katterna var nog lite mer förtjusta
!
Jag ska på Cirkel ikväll så tyvärr kan jag inte börja direkt *otålig*
Jag tillverkar smycken av alla de sorter men de som passar in här är antagligen mina kraftsmycken och visserligen en del annat :)
Mitt halsband gjorde jag i ren panik eftersom jag kände att jag behövde styrkan
Halsbandet jag gjorde till min syster
Och det som min vän behövde
Sen har jag gjort Gudinnan, hon kommer antagligen att bli ett fönstersmycke som även kan användas som halsband :)
Sen gör jag ju saker som inte har den minsta lilla magiska kraft heller :) Men dom pryder sin bärare ändå :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Kanonfina saker ni gör!!!! :-)
Nu kommer ett litet ( kanske fånigt) tips från mig.
Men, iaf så håller jag just på att göra ljuslyktor till Fredag, då några vänner kommer på besök.
Jag använer mig av gamla konservburkar ( hellst de låga små) som jag målar i brandgult. Sen slår jag i hål i burksidorna ( gärna med nåt hårt i burken *s*) Sen kan man ju göra dem ännu finare med glitter eller kanske måla på nå¨gra dödskallar el likn *S*
Sen är det bara att slänga dem ( om man vill) Men som dessa passar ju bra att göra om till Kräftskivan, ja med tanke på färgen…måla om, med typ kräftor el likn…
Så gör jag. Har gjort lyktor till: JUL, NYÅR, PÅSK, MIDSOMMAR, KRÄFTIS, SURSTRÖMMING, HALLOWIN osv…*FNISS* Simpelt, men skoj!
Min amulettpåse är nu klar :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Hellas---> Hur gick det fick du ihop något fint av skinnet? Blev så sugen på att prova! 
#128 Jag har inte börjat ännu eftersom jag varit upptagen, jag hade tänkt att börja med en liten skinnpåse/pung nu ikväll men jag är helt slut.
I helgen är jag på kurs så det lär inte bli något förrän tidigast imorgon men lite saker ska man nog kunna knåpa ihop, jag är ju inte den pysslande typen men så länge själen är med så kommer ju energin att finnas i skapelserna :)

#127… wow :O
Tack :)
Har suttit och sökt efter en gammal tråd jag skrev för länge sen..men borta. Kul var det iaf, då jag fann gamla kära ÖN-bor.
Men puttar denna tråden som är lite skojsig :))
#132 Kul tråd 
!
På tal om pyssel, det jag varmt kan rekomendera är Trådslöjd, eller "Luffarslöjd" som det även kallas, trots att jag själv bara har gjort färdigt en liten produkt så är det skitkul och jätteenkelt, även för den som säger sig vara helt utan fantasi.
Det finns ju även en jättebra iFokus site för Trådslöjd här:
Trådslöjd
Så här blev mitt alster som idag står i mitt meditations /healingrum.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Fint o sentimental blir man
Hella.Hej
Lena.P är jag i verkliga livet.
#133 Jäsiken vilken fiiin, den ser jättemysig ut!! Hm…min stackars hjärna…fler ideér, som tyvärr bara fastnar där i skallen…Den sprängs nog snart ;))
#135 Ja, din konstärssjäl behöver få utlopp för sin kreativitet, vet du, jag provade på Andlig konst… i sin absolut enklaste form.
jag kan absolut inte rita alls kan jag ju bara säga, streckgubbar är ungefär det jag klarar av.
Min konstnärshjärna kopplar liksom inte med mina händer men detta med Andlig konst var ju jättespännande för till och med jag fick till ett ansikte som dessutom blev igenkänt av min sitter *glad*.
Kanske andlig konst är något för dig att testa
//Hellas
#136 Jo, så ÄR det jueee, men vet inte hur jag ska få det att rinna till…Meeeh, hur det lät nu då.. Men typ att få loss de stora stenarna ur fördämningen, så att det sen börjar rulla på (forsa på:-)
Va kul att sittern kände igen ditt porträtt :)) Jo, jag tror verkligen att det skulle kunna vara min grej asså….det är ju typ som automatisk skrift, som jag fick till…Jo, jag har även gjort nån enstaka "teckning" Men det var ju lääänge sen nu ://
Så, du har bytt namn du…..Kram på dig 
Jag var tvungen, man får inte tillbaka sitt gamla nick, eller det går säkert men är väl lite krångligt antar jag.
Du får träna på mig om du vill…alltså jag är sitter!
//Hellas
# 138 Ja, det kan jag ju göra…hur det än blir, så blir det ju nåt 
Men asså, gör du på nåt speciellt sätt, eller tar man kontakt typ på det "vanliga" sättet? Och när du ritade ditt porträtt, fick pennan liksom liv, eller såg du bild i deitt huvud..eller om det kanske bara kom fram undertiden du höll på?
Jag skickar PM
//Hellas
#140 :)) Tack :))