Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettofftopic
Läst 2113 ggr
hassabacka
0

Bibeln

Detta är en känslig fråga så jag börjar med att säga att alla får tro på vad de vill det är var persons rätt som jag inte tänker döma någon för men jag vill väcka frågan ändå.

Är det inte så att bibeln/kornen och andra trosuppfattningar kan stoppa människans naturliga utveckling? Jag tror inte helt på vetenskapen o inte helt på bibeln. Är det ändå inte så att det finns en gråzon?

Hur skall vi som folk utvecklas om vi envisas med att vi inte styr utan låter vår gud göra det? Klart vi styr på så sätt att vi har val men ändå bygger valen på vad vår gud anser är rätt. Inget fel i det men tar vi bort alla gudar inte bara de stora vad har vi då? Oss själva skrämmande tanke att vi inte har något att lita på än våra grannar o oss själva men kanske kanske vi kan utvecklas tillsammans utan tolkningar av olika läror.

PS: säger inte att religion är till ondo mycket bra saker o tänkvärda står i bibeln.

chik
0

hassaback..En personlig fråga….Om jag för står så ärdet så mycket olika samfund som finns…

O denna mening som du har skrivit.  ""Hur skall vi som folk utvecklas om vi envisas med att vi inte styr utan låter vår gud göra det."""Det är något som Jag tycker att man ser så tydligt, Människan som lägger ansvarett på Någon som inte fins…

I stället för att stå för vad man gör..

Utvekling-Blir det inte..

Lena.P är jag i verkliga livet.

hassabacka
0

Tack för en fin åsikt men jag fattade inte din personliga fråga?

[MargaretaA]
0

jag tror inte att vi är särskilt många i detta land som låter sig styras av några gudar, men i den mån det finns så tror jag säkert att det hindrar utvecklingen. Det är bara att se sig om i världen - stark religion går ofta hand i hand med fattigdom och misär.

hassabacka
0

Jag tror det är fler än vad man tror då man läser mycket folk som har någon tro på sådant. Alltså kan det även handla om undergång som är nya flugan just nu att mayafolket hade slut på dagar. Det är också ett sätt att hindra vår utveckling tycker jag så inte bara religion.

chik
0

hassabacka..Jaaa..Min personliga fråga i religion???.

Religion är inget som jag tycker passar mig….

Religionen i mycket trycker ner folk…Ingen utveckling

Jag kanske inte förstår din fråga?

chik
0

Nya Testamentett..Det som jag kan ta åt mig i den lilla bok.(Har bara kommit till hälften av den)

Är detta…"Det är inte vad du får i munen som är skit!!!

Utan det är vad som kommer ut""""

hassabacka
0

Jag är neutral till religion. Den har hjälpt oss under perioder men jag tycker vi borde utveckla oss ett steg till att våga släppa gudar och vara egna indevider där vi står för vad vi gör och öppna för allt inte sätter ramar för oss.

Vilket jag anser vi har en tendens att göra. Allt vi gör bygger på massa ramar om hur allt skall vara inte hur det kan bli.

chik
0

hassa..Relion är en tro.Många måste ju ha något o luta sig mot..Jag är inte medlem i något samfund o inte mina barn heller..-Inte döpta-.

Mina Gudar är mina vänner.(Nu får du använda din tanke.För jag kan inte formulera vad jag menar  ord)

O en vän leder dig bara..Den står inte för vad du gör.Utan det jag gör får jag stå för skälv….

Eller vad jag menar……

[Mastre]
0

Det är en intressant fråga; tack för att du vågar ställa den.

Jag tror det ligger ett stort problem i att vi lägger makten utanför oss själva. Personligen har jag svårt att tro på en extern gudom; jag lutar mer åt att Gud är vi; vårt kollektiva medvetande. Vi måste alltså lyssna inåt, på oss själva, för att kunna utvecklas. Religioner ser jag som institutionaliserad andlighet, men med en institution kommer regler och ramar som stänger inne utvecklingen. De ger trygghet, vilket kan vara lockande, men leder också till stillastående.

En rekommendation: Läs "Conversations with God" av Neale Donald Walsch. (Jag tror böckerna heter "Samtal med Gud" på svenska.) Där ställs en del av vårt traditionella religiösa perspektiv på huvudet.

hassabacka
0

Jag håller med er båda här, en vän kan vara bra vägledare har en vän som jag litar på till 100 % hon ändrade mitt liv bara genom att vara sig själv o hon har tron på att kärleken till varann kommer ändra oss att kunna utvecklas. Gillar tanken då hon sprider den överallt på ett fint sätt då. Dömer ingen o hjälper alla.

Håller med om att ramarna i samhället är för hårda vi kan inte komma utanför dem med vårat sätt vi lever idag. Men kanske en dag vi kan släppa dom o gå vidare det hoppas jag på.

Tyvärr läser jag aldrig en bok, vill komma fram till min sanning genom mina känslor även om jag kan förstå att man gärna vill ha råd från en bok eller få nya tankar. Jag får dem hela tiden ändå galet mycket.

Hallifax
0

Jag tror definitivt att religion kan vara hämande för vår utveckling. Religion har en förmåga att bromsa och stå i vägen för vetenskapen i många frågor -- och en stark tro kan ibland leda till en slags vetenskapsfientlighet som jag tycker är obehaglig, som förnekandet av evolutionsteorin.

hassabacka
0

Tack för svaret. Bra tanke där.

himlen
0

Hej!

Vetenskapen har inte alla svar jag tycker det är underbart med alla religioner tyvärr hör man människor kritisera religionen så fort någon blir utsatt för något men ta ett ex. om du tar en kniv och går in till din granne och slår kniven i ryggen på vederbörande kan du ju knappast skälla ut kniven för det är ju du som hållit i den, kniven har knappast hoppat ut ur sitt ställl utan du tog den så kniven då kan du ju inte skälla på kniven,religion är något oerhört fint men  missbrukas tyvärr av många människor vilket jag tycker är tragiskt / Himlen PS denna historia kan belysa folk alltför blinda tilltro till vetenskapen,

Oscar var med sin fru till läkaren, han skulle undersökas, läkaren undersökte så Oscar och sa ! nej oscar är död! oscar hoppade till och sa men doktorn ser väl att jag lever? doktorn undersökte oscar igen och sa! nej oscar är död, då blev osvar orolig och sa igen men snälla doktorn ser väl att jag lever, då sa oscars fru! Tyst oscar doktorn vet väl bäst, vetenskapen har sin mening självklart men man får inte tro blint på den utan och ifrågasätta också

Hallifax
0

Det jag främst tycker är tråkigt med religion är synen på homosexualitet -- människor som får kämpa så otroligt hårt för att få samma rättigheter som alla andra, att få gifta sig med den man älskar, att få adoptera ett barn. Det tycker jag verkligen är hemskt och i mina ögon är det snarast ett förakt för människovärdet. Synen på abort och stamcellsforskning är inte heller rolig.

Jag tycker samhället måste få vara helt sekulärt. Religion och heliga skrifter ska inte få påverka den typen av beslut. Stamcellsforskning skulle kunna bota så otroligt många sjukdommar.

himlen
0

Hej!

När det gäller synen på homsexuella hallifax så tycker jag dom ska ha sin rätt och leva ihop  har själv vänner som är homosexuella och som är hur underbara som helst men hallifax titta inte på religionen utan kritisera istället dom enögda kristna som beter sig så illa, dom har ingen som helst rätt och kritisera dom homosexuella när jag ser sk kristna som gör det blir jag fly förbannad, men hallifax det är dom kristna som beter sig illa inte religioen i sig, jag är själv kristen och tycler att homosexuella har lika sotra rättigheter som alla vi andra,/ Himlen

hassabacka
0

Frågan är bara om vi skall lita mer på oss själva än religion? Eller blanda religion o vetenskap mer. Menar så som det ser ut idag är vi rädda för att släppa tanken på en skapare.

Klart alla vill det skall finnas mer vad har vi annars att kämpa för? Personlig utveckling? Nej det är läskigt bättre att utveckla en relation till en gud.

Sedan finns det massa saker vetenskapen gör fel med helt klart…

Hallifax
0

Fast anledningen till att många kristna resonerar på det sätt de gör angående homosexuallitet är ju just för att det står i bibeln.

himlen
0

Hej!

Hallifax jag läser biblen på mitt sätt och dom kristna som tycker biblen talar emot homosexuella vet inte vad dom talar om, för mig är en homosexuell lika mycket värd som dig och mig hallifax / Himlen

Bybo
0

Hmmm….jag hör nog till i gråsonen Oskyldig Jag tror att religionen har ställt till med en massa jäkelskap, och hindrat utvecklingen. Men och andra sidan har den även fört med sig mycket gott ( be mig inte förklara…ännu*S)

Om det finns en gud/gudar (som jag nog tror men inte  att det är nån gubbe eller så) så tror jag att det är samma kärleksfulla energi för alla….

hassabacka
0

Bybo kan du kanske köpa att gudar är till att komplitera våra svagheter

Bybo
0

#20 Ja det kan jag

himlen
0

Hej!

Bybo det är inte religionen det är fel på utan utövarna av den dvs vi människor / Himlen

Bybo
0

#22  Ja, jag håller med…jag ogillar verkligen dessa maktmissbrukare vare det sig gäller relegion eller politik…

Jane-Lyzell
0

Har gått ur svenska kyrkan igår(skulle ha gjort det tidigare) viste ni at 1,26 ungefär på varige 100lapp går dit - det blir c.a 1500- till flera tusen per år som går till kyrkan. Endå får man betala storkovan för att begravas, Hua…..

Undrar om man kan gå ur staten och komunen medSkrattande det tar väll en sisådär 55 - 70% eller mer av ens inkomst -sen  så får man inte betämma vart de ska gå heller!?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hallifax
0

Jag är också på väg att gå ur svenska kyrkan. Det är ju som sagt närmare två tusen kronor om året som går dit.

Bybo
0

#24 Jag är fortfarande med, och det beror mest på att jag glömmer att göra det. Men, en liiiten tanke har funnits att jag ev kan påverka  iom att jag röstar *S Hm…och jag röstar ju inte direkt "kyrkligt"

Eija
0

Jag har gått ur kyrkan för ett bra tag sen…..

Så till frågan om religionen hämmar ens utveckling…..

Kan bara säga en sak….en släkts ex var ju fanatiskt religiös,  hon försumma hemmet barna, låg bara o läste bibeln…

När jag så sa åt henne, att nu måste hon börja tänka på pojken iförsta hand, och ta den där bibeln när det fanns tid till det….Så svara hon att det är Guds prövning…jag blev så arg, och fråga henne då om det är Gud du väntar på skall laga mat och städa och sköta hem o barn…

Maken hade t o m köpt en tvättmaskin så hon skulle slippa gå till tvättstugan, han hade ordnat med diskmaskin för att underlätta….men inget hjälpte….så visst hämmades hennes utveckling p g a sin tro på Gud iallafall….