Äntligen - en trollfläta!
Ja go´vänner, då var det alltså dags för "upp till bevis". Tog de här bilderna på förmiddan idag. Nu har hästarna gått på bete och är inte dom allra renaste, vilket jag hoppas att ni överser med…Det är ju såå härligt att få rulla runt i leran efter regnskurarna!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

varför gör di på detta viset?
Vill dom bara påvisa att dom finns, eller är det något budskap av något slag, eller tredje varianten: Dom kanske bara leker och har skoj, småknytten
Vet du, jag tror på tredje varianten. Dom vill bara att vi skall gå omkring och ha huvudbry - på ett lekfullt sätt. :) jag älskar dom här små krypen, och jag ber ofta att dom skall visa sig när jag är nere i stallet, men icke! En ny flästa nästa morgon är vad jag får till svar. 

HÄFTIGT 

Tack för att du delar med dig av bilderna Tuvstarr! Kul att äntligen få se det 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Härligt att äntligen få se en bild
Sånt där gör ju att man nästan börjar tro på småtomtar ;)
Kramar Caroline

# 0
Kan du inte smyga på dem? Det verkar ju inte vara några små hästar du har så det skulle vara roligt att se/få höra hur de bär sig åt att nå så högt upp. :)
#7 Har nog prövat må du tro! Ibland står någon av hundarna och skäller ner mot stallet utan att nånting finns där. Då brukar jag springa ner för att kolla. Men på vad då? Jag ser ingenting ovanligt. En dag i våras blev hästarna skrämda flera gånger under dan när dom skulle gå till vattenkaret för att dricka. Dom slängde runt och galopperade därifrån, men då blev jag sint: Jag drog på mig storstövlarna, klafsade ner mot stallet och gav "tomtarna" en rejäl avhyvling för att dom inte lät hästarna få dricka ifred. Vet inte om någon hörde mig, men efter denna utskällning har hästarna fått dricka i lugn o ro. 
Helt underbart att se! Var du rädd om din/dina stalltomtar, tror att dom är ganska så sällsynta i våra dagar. Du kan iallafall vara trygg vad det gäller dina hästar så länga som dina tomtar ser till dom.
Kram Junetta

Min mamma berättar alltid om "tomatar" som hon har sett… har alltid trot att hon har haft lite tomtar på loftet om ni fattar vad jag menar.
men efter dom här bilderna måste jag nog förlåta min mor. tack för att du löste ett den här hjärn skrynklaren.
//Hälsningar Elias
Ja du Elias, jag har inte heller trott på tomtar eller vättar - ända tills jag flyttade hit. Det går helt enkelt inte att förklara på nåt annat sätt än att "någon/något" gör flätorna. In i det längsta föröskte jag förklara det med att det kunde vara småjäntorna i byn som hälsade på hos hästarna när jag inte var hemma. Men allt eftersom årstiderna växlade och inga fotspår fanns i ny-snön, så fick jag ändra inställning. Och min farmor, som bodde här tidigare, trodde benhårt på vättar, älvor och tomtar för hon hade sett dem och pratat med dem. 

men du har aldrig sett dom? 
//Elias
Såna där "flätor" får jag trassla upp hela tiden på mina små pållar ;-))
Amor vincit omnia 

Jag blir så glad när jag ser detta för mammas farbror hade träffat "tomtarna" och han var en sån som var väldigt gammaldags av sig och detta trodde han jätte mcyket på, och jag trodde mamma ljög när hon berättade att han hade träffat dom, men nu tror jag att jag börjar tro på det jag med. Tyvärr är han död:(

Vilka underbar flätor! Tack för att vi fick se dom!
Men visst har du väl visat några andra flätor för några månader sedan?
Kram Åsa

Vad roligt! :D Så sött med småtomtar!

Emil har också haft en sån! Så det är en trollfläta jag trodde manen tovat ihop sig och gick lös med kammen! (så jag har också små tomtar i stallet, gud så gulligt) klar vi har överseende, mina hästar är också skitiga, dom ska gå ute en vecka till sen är "sommaren" slut för dem för den här gången.
Vad kul att få se flätorna, hoppas att du får se Nissarna som pysslar om hästarna också.
Morsan: Tråden är ju från 19 juli så det är säkert den här tråden du tänker på :-)
Vill även passa på att tacka BuNNaj som fick fart på den igen!
Det är kul att vi får se de gamla trådarna ibland.
Ofta hinner man ju bara läsa igenom det nya och glömmer bort vad mycket roligt och framförallt visdom det finns i de gamla trådarna.
Kram Hellas

haha det var så lite:D Jag gillar att rota bland dom gammla trådarna här eftersom jag har missat ganska mycket :D

Min Islandshäst ser ut så när han inte fått sin man utredd på några dagar.De flesta hästar jag sett i mitt liv har nog trollflätor efter några dagar eller om de bussat med andra.Så som sagt man kan få det det mycket.
gulligt

*funderar* Sånadär flätor får även jag nattetid… och jag har håret nästan till midjan och sover med det utsläppt. Och tjockt , nästan som hästtagel.. Frisörerna får svettpärlor på överläppen när jag frågar om en bra uppsättning.
Får det även när jag vandrar omkring med hästsvans… den enda gången jag inte får sånadär tovflätor är när jag flätat håret själv. *ler*
Jag har 3 döttrar också.. men bara den äldsta får som mig. De andra två har lika fint hår varje morgon. Mitt fjärde är ett bonusbarn och hon har inte heller tovor. Kan jag ha tomtar hemma tro? *ler busigt*
Och attans vad ont det gör när man ska försöka reda ut dem.. det är precis som tovade flätor.. *ryser vid tanken av hårborsten*
Hehe, dreadlocks…
Puttar upp den här tråden lite, eftersom det diskuterades om trollflätor ganska nyss och här var så bra bild på dem!
Gårdstomtar, visst finns de! :)
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

vad är en trollfläta? :O
#26 Om du tittar på bilden, så ser du att hästen har trassliga flätor i manen.
Sådana uppstår tydligen då och då under natten i stallet och många av oss tror (eller vill tro) att gårdens småfolk (tomtar eller liknande väsen) busar med oss människor genom att exempelvis fläta hästens/-arnas man/-ar och/eller svans/-ar.
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

:d så kul
Vilka fina flätor :)… Men det är en sak som jag undrar över… Hur hästen ha så långt hår vid flätan och betydligt mycket längre i rästen av manen? >.<
Verkligen spännande och det är synd att du aldrig lyckats få se
Ett förslag är att kanske att sätta upp en kamera som kan spela in lite i stallet :-)
Oj såna har jag haft på mina hästar också utan att fatta vad det kan vara! 
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Jag tycker det ser ut som att någon har tovat ihop manen för att göra en naturlig sele….
U R us