Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: offtopic
Läst 2474 ggr
himlen
0

Estland idag!

Hej!

Tänkte berätta lite om estland av idag,landet har sen sovjets fall utvecklats bra men ännu återstår mycket och göra framför allt måste dom motsättningar sm finns mellan ryssar och ester bli bättre, bråket om bronsstatyn fock som ni vet fick oehörda konsekvenser mellan estlands regering och dåvarande putinregeringen, det kommer ännu och ta  många år inan såren från sovjettiden har läkts, jag har själv jobbat under et antal sommrar i bla Tallinn  och runt om i estland som musiker och fått den förmånen och spela ihop med några framstående estniska musiker, jag följer utvecklingen mycket ingåeende och hoppas att det estniska folket ska må bra även i framtiden / Himlen

himlen
0

Hej!

Diskussionen är fritt fram / Himlen

himlen
0

Hej!

När man ser utvecklingen under de senaste tio åren i estland så märker man också mycket av en restaurering av galma hus, hus som mer eller mindre förfallit sen sovjettiden har nu rivits, det  enda som retar mig och fler med mig som varit med i frihetskampen på 80-talet är att dom estniska myndigheter totalt ignonrerat rivandet av gamla hus från kommunisttiden i förorten Kopli i Tallinn, dessa hus byggdes från början för sovjetiska arbetare men är nu primitiva boenden för hemlösa och narkomaner jag har besökt Kopli åtskilliga gånger och har vänner som jobbat där, hade Moskva lite kutym skulle dom bistå esterna med pengar för uppbyggnad av det land dom en gång raserat. För info om Kopli slå in Kopli på google sökmotor etc / Himlen

himlen
0

Hej!

Är ni inte intresserade? / Himlen

chik
0

Himlen.Intressant.O det är ju bra att du engagerar dig…Jag för min del har fult upp med mitt..Så Ego är jag.

Hemlösa!!!Det har vi så många i Sverge..Var några som frös i hjäl nu i vinterGråter

Lena.P är jag i verkliga livet.

himlen
0

Hej!

Ja du Chik är du hemlös i Estland är du det i ordets genuina bemärkelse, för där får du inte hjälp av dom sociala myndigheterna för det finns inga såna och få hjälp av du är helt utlämnad åt dig själv, / Himlen

Eija
0

Jag förstår din engangemang för de utsatta i Estland, och jag märker att du brinner för detta land, och ser inge fel alls i det…men jag måste oxå säga som så att jag brukar tänka på hur vi har det i Sverige, som är dolt i många fall…

Ibland brukar jag tänka på varför det inte tas tag i hemlandet först när det brukar bli insamlingar både hit o dit till andra länder…självklart att vissa akuta katastrofer behöver snar hjälp, men ändå så tycker jag att det görs alldeles för lite här hemma…

det är min åsikt…..men visst tänker jag på alla världens elände som finns, men man kan ju inte hjälpa alla….

Men vi människor är ju blinda på det som finns för nära…märker ju själv hur lätt det är att sitta o kika på vad som finns för intressanta sevärdheter på andra orter än sitt eget, och så åker man dit på sin semester t ex……men hemmets sevärdheter har man inte sett alls…

eller är det bara jag som funkar på det viset….

himlen
0

Hej!

Jag har sett den negativa här hemma men måste säga att vi ändå har det bra jämfört med andra länder, som jag sa är du fattig i estland sä är du det rejält inget skyddsnät eller så, mitt angagemang för estland var under sovjettiden då jag hjälpte oppositionen mot sovjetmakten min bok släpps i sommar, åk bara till Kopli i Tallinn maken till fattigdom får du söka efter, sådana hus skulle myndigheterna jämna med marken om dom fanns i sverige men dom finns inte här, gå in på googel och sök på Kopli / Himlen

Anna-Helga
0

#6 Håller med!

himlen
0

Hej!

Jag säger igen sverige är ett rikt land jämfört med dom föredetta sovjetrepublikerna, vi har ett skyddsnät som fungerar och som många andra länder inte har bla estland, en kvinna som jobbade i en kyrka som diakoniss i Stockholm åkte till Kopli och det hon såg gjorde henne gråtfärdig och spyfärdig, hon sa man klagar i sverige men åk till Kopli och titta då ser man hur bra vi har det, / Himlen

himlen
0

Hej!

Gå in på google sökmotor slå in Kopli då kommer en massa trådar upp titta lite längre ner där står det namanet på en video man kna se det heter

Postimees Tv3: Kopli Liinidel Lammutatakse

Där hittar ni en man som ligger i en säng i ett fallfärdigt hus han har spikt sin brutna fot med hemmagjord stålhållare och rostiga spikar,tala om social utslagning / Himlen

Eija
0

Som jag skrev förut så är det alls inge fel i engagemanget ditt, men jag har ändå svårt för att det inte görs något  mer för våra egna här i Sverige….och nu pratar jag om de som inte har någon inkomst eller boende…

Jag har faktiskt sett på nära håll hur det funkar, hade ju en bror som var hemlös ända sen han  var 18 år…Han hade troligtvis ADHD och någon form av DAMP…han var under utredning strax innan sin död, och det bara för att han hade brännt sig illa och hamna i Uppsala akademiska för brandskadeoffer…

När han skulle skrivas ut så ville dom inte släppa ut honom till ett hemlöst liv, utan begärde att en utredning skulle tas och att han skulle kunna få någon form av boende…

Han bodde på ett härbärge innan en hjärtinfarkt tog hans liv, och han var bara 51 år…..så jag vet hur hans själsbröder o systrar har det i många fall…

Och det räcker ju att bara gå till en vanlig Svensson som kämpar för sitt dagliga leverne, när inga jobb finns och sociala drar in mer o mer…medans vissa invandrare har skapligt nya bilar och fint boende, då undrar man ju vart dom pengarna kommer ifrån…

Nu är jag inte rasist utan menar att det är ju något som är mycket fel i systemet…för där tycker jag oxå att man bör se till de egna först….

nu kanske jag blir halshuggen, men jag står på mig om detta…för jag menar inte att felet ligger hos den drabbade utan hela systemet är helt åt helsike….

EIja

himlen
0

Hej!

Visst är systemet åt helsike jag håller med men om man ändå jämför har vi det bättre här än i många andra länder, vi har ett skyddsnät och det ska vi vara glad över men visst finns det mycket och förbättra här, jag kan säga att jag räknar inte sverige som demokrati den är satt ur spel / Himlen

[Mastre]
0

Det finns en del  som ramlar igenom skyddsnätet tyvärr. Personer med NPF, som Eija beskriver, är ett typiskt exempel. När jag bodde i Sverige såg jag ofta alkoholisterna sitta runt spårvagnshållplatsen, några i tydligt dålig hälsa. När någon började prata med mig kom det fram att han var både intelligent och bildad, men ett "normalt" liv klarade han inte av. Jag undrar hur många av dessa människor som har odiagnostiserad NPF, eller någon form av psykisk dysfunktion, utan att ha fått ordentlig diagnos?

För övrigt händer det att människor dör av svält i Sverige, men då kallas det "undernäring". Är det inte intressant att "svält" är ett ord reserverat för folk långt borta i det vi kallar tredje världen, medan vi använder ett annat för de som dör av samma orsak här i västvärlden?

himlen
0

Hej!

Jag är fullt medveten om att sverige har massor med brister men jag har också sett saker i estland jag inte vill nämna här för fler av er äter ju middag idag och jag vill inte förstöra aptiten / Himlen

Anna-Helga
0

#13 Arbetar själv med personer med NPF och ser detta på många vuxna personer som aldrig fått hjälp eller sjävmedicinerat och mått fruktansvärt under stora delar/hela sitt liv. I våra fängelser har vi fullt av dessa personer… Av olika anledningar som jag också har teorier om, men det hör inte till denna tråden.

Det jag vill säga är att även om det finns dom som har det sämre är det inte ok och acceptabelt att så många här mår dåligt? Att ditt engagemang, Himlen, är jättefint men att du måste respektera att vi alla prioriterar olika och att alla inte brinner lika starkt för allting. Tur är väl det också!

Kram!

himlen
0

Hej!

Jag respekterar givetvist vad andra prioriterar men jag säger igen att fattigdomen i vissa delar av estland är slåeende det har inget med prioritering och göra Kopli är ett skräckexempel / Himlen

blombuketten
0

Varför just Estland? Jag frågar med tanke på hur stor fattigdom det finns i världen, trots allt.

himlen
0

Hej!

Varför just estland? vad menar du? / Himlen

blombuketten
0

#18. Jag menar precis det jag skriver. Estland är bara ett land av så många. Ett exempel på ett land som har det tusenfalt värre än Estland (bara för att ta ett i högen) är Haiti. Jämför vi Haiti med Estland så är Estland ett rikt land. Ungefär på samma vis som du gör jämförelsen att Sverige är ett rikt land mot Estland.

himlen
0

Hej!

Men jag har inte sagt något annat heller jag har talat om estland eftersom jag har varit där 86 gånger under flera års tid tråden handlar också om estland inte övriga världen, det som hänt Haiti är oerhört tragiskt men låt oss nu hålla oss till tråden / Himlen