Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 3657 ggr
[MargaretaA]
0

Nya woowooskolan 1

Hur ska vi woowoos bemöta skeptiker?

om vi utgår ifrån att det finns fler än ett sätt att deala med dom?

thCopyofawholeidiot.jpg idiot image by kaly_pooh

sven-g
0

Av Bo Setterlind

Den vi älskar för oss
    genom mörkret,
genom sorgen,
genom livets natt och
    tomhet
genom tvivlet
Därför fruktar vi ej
    längre döden
inte dödens skugga, inte    
    ljusets bortom döden
Ty att dö är att som
    barnet födas,
lika smärtsamt, lika
    ljuvligt kanske
ingen vet
    -som inte riktigt
    känner
någon längtan, något
    annat liv!
Lika självklart som vi
    alla föddes
skall vi alla en gång
    födas åter,
skall vi stå som barnet
    framför porten
till det ofattbaras
    verklighet

Nellydin
0

jag tycker det är jätteenkelt.

genom att låta bli att svara, så klart. ignorera dem bara, fastna inte i en massa tjafs.

kommer någon och är skeptisk, ignorera personen bara.

finns väl ingenting som säger att man måste svara på vad de deras skeptiska frågor?

ägna din energi åtsånt som är värt det istället, som alla andra underbara användare

får de inte heller några svar så tröttnar de nog snart också och drar vidare…

[outgrundlig]
0

Antingen nonchalera helt eller säga sin mening! Det är mitt svar.

Jag inser numera att de inte har annat att göra i sitt liv än att vara här…..så vill de det så……får de ägna tid åt något de tror på men som ökar vårt intresse än mer…hehehe

Och jag tror att det är positivt för att det gör att vi som tror….. tror mera för de är så pådrivande i sina krav på bevis……så vi bara fnittrar i bakgrunden…hehehefnisss, vi ser ju vad de missar o vad de söker egentligen..men vet att de inte kan uppleva förrän de tar ett steg i rätt riktning…för är det inte så att det man upplever själv kan ingen bestrida….o har de själv sett/kännt något som ingen kan ta ur dem så är det ett bevis nog…..låt dem hållas……

Fast jag skulle ju önska att de höll en mer skojig o oallvarlig dialog för det är ju ingen i hela detta universum som för dessa dialoger som de gör………..o de gör det inne på ett forum av denna sort…man kan undra vad de tänker egentligen…att de har kommit till himmelriket och skall göra upp eller vad…?

[MargaretaA]
0

vackert Sven. Det kan inte sägas bättre…

Jag har redan provar det här med att födas igen.. det ger ett mervärde till livet. Har man en gång sett sanningen så finns det ingen möjlighet att stoppa tillbaka anden i flaskan…

sven-g
0

Varför inte bara säga bevisa att inget, som kallas övernaturligt inte finns. När dom bevisat detta kan vi ta upp saken till diskution. Så återkom när ni har dessa bevis. Även finns kurser att gå om dom har det verkliga intresset,att finna sin egen sanning. Men att finna något annat än sin egen tro, skulle vara en katastrof för dom. För det finns ingen önskan att lära, enbart en vilja att förnedra andras tro. Varför skall någon behöva försvara sig i sitt eget hem.

Nellydin
0

# 5

hur skulle man bevisa det? Rynkar på näsan kommer dom ju bara skaka på huvudet åt…

[MargaretaA]
0

ja det undrar jag också sven. jag har fått löpa mitt  gatlopp….

en helvittes massa männislkor tror att jag är djävulens avföda. Hur försvarar man sig mot det…..?

jag har inget bra svar..

[Mastre]
0

När de skriver störande inlägg i existerande, seriösa trådar tror jag på att behandla dem som luft. Hoppa helt enkelt över det de skriver, och fortsätt tråden som vanligt. När jag lärt mig känna igen en signatur som bråkmakare kan jag bara skrolla förbi de inläggen; det sparar både tid och irritation.

[Woozy]
0

Jag orkar helt enkelt inte. Har ingen energi och glöd längre att föda vissa "döda" inlägg.

Vissa skrattar mig bakom ryggen, men skratta bäst som skratta sist.. Cool

MVH

Woozy

blombuketten
0

#5. Hur bevisar man något som inte finns? För något som inte finns, finns ju inte.

blombuketten
0

0#. Enkelt. Antingen resonerar man med varandra eller så låter man bli.

[Woozy]
0

Hur bevisar man att vakuum finns?

Hur bevisar man att skugga finns?

etc etc etc

MVH

Woozy

capodeicapi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Ett bevis utgår alltid från ett känt tillstånd. Att bevisa något nytt gör man genom att gå en erkänd/accepterad väg från det kända tillståndet till det nya.

Ditt resonemang kräver ett antagande att övernaturliga saker inte finns, sen måste man finna vägen tillbaka till det  kända tillståndet. Denna typ av antagande får man inte göra inom vetenskapen, som du kanske förstår.

Verkar det krånglig så se bevis av pythagoras sats i bilden. Man utgår från två identiska kvadrater. Genom att dra linjer och mäta areor bevisar man formeln.

Hur bevisar man att vakuum finns? Genom att mäta trycket.

Hur bevisar man att skugga finns? Genom att räkna ljusstrålar. Finns det inga är det kolmörkt.

Det mesta går att bevisa här i världen. Det finns bra metoder för att bevisa att det övernaturliga existerar. Men ingen har lyckats ännu.

Att komma bara vända på resonemanget och säga att skeptiker skall bevisa att det övernaturliga inte finns är nog inte rätt väg. Som troende bör man också vara väldigt öppen för att det faktiskt kan finnas en naturligt förklaringen. Annars gör man sig till åtlöja och skeptikerna får ännu mer vatten på sin kvarn.

Capo

Mysan59
0

#10 och #13 Hur bevisar man att lycka eller kärlek finns?

[Woozy]
0

Hur mäter man trycket på en planet som befinner sig väldans långt bort ut i världsrymden?

Hur räknar man solstrålar? 1, 2, 3, 4, 5, 6 etc…  Cool

MVH

Woozy

capodeicapi
0

#15 Det är inte vakuum kring planeter. Innehållet i dess atmosfärer uppskattar man genom att se vilka våglängder planeten utstrålar.

på andra fråga: ja precis så

Capo

Mysan59
0

#16 Min fråga i #14 då? Har du nåt svar på det? Det kanske finns jag vet faktiskt inte..

capodeicapi
0

#17 Jo kärlek har jag bevisat empiriskt för jag älskar min sambo, men hon kan ju knappast vara lycklig då hon bor med mig, så lycka kan jag inte bevisa Flört

Mysan59
0

#18 Hahaha nä du ser! Glad

Jane-Lyzell
0

Min ståndpunkt i detta vore att de inte var tillåta dem här överhuvudtaget - då slapp vi denna diskution och alla andra som de bråkar i - de kan väll starta ett eget forum där dom kan vara hur skeptiska de vill!

Talar nu om de fanatiska som aldrig ger sig och endast trasar sönder inlägg!

Hälsosamma skeptiker tycker jag e bra!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Nellydin
0

# 20

har inte du skrivit samma i typ 29 olika trådar nu? vad tillför du själv, förutom en massa tjaffs?

Rynkar på näsan

/nelly

sven-g
0

Om någon kommer till ditt hem, och vill ändra din tro, hur gör ni. Dom flesta stänger dörren, och aldrig släpper in den som enträget påstår något annat än du tror. Om du skulle släppa in en sådan person, kommer den inte att lyssna på vad du säger, utan enbart köra sitt race. Så gör som i ditt hem stäng dörren, vi behöver inte släppa in någon som vi vet, kommer att misshandla oss.

[MargaretaA]
0

ja men nu är dom ju här. men jag tror det allra viktigaste att tänka på är att dom faktiskt inte kan hota oss. Dom har bara den betydelse vi ger dem (vilket är samma som med alla människor omkring oss) människor som inte betyder något lägger vi inte direkt märke till heller. Obestämd

Mysan59
0

Jag umgås med många som inte delar min tro, men vi pratar sällan om det och när vi gör det så respekterar vi varandras åsikter.

Ingen ber mig bevisa nåt eller tjafsar… Mina tre barn är skeptiker, men låter mig tro på det jag tror.

[MargaretaA]
0

#22, 24

Givetvis är det beteende vi ofta ser exempel på här helt omöjligt IRL. Det handlar bara om vanlig enkel uppfostran! Men på nätet ser vi ofta i alla möjliga sammanhang att det verkar gälla andra regler för uppförande.

[AnnikaOhlsson]
0

Jag har gjort ett par tappra försök att bemöta skeptiker här på ÖN, men det kommer jag inte göra igen. De kommer bli ignorerade!

Men i verkligea livet är ju flera av mina vänner stora skeptiker… men det är inget vi pratar om. De låter mig vara med min tro och jag låter dem vara me deras… Vi respekterar helt enkelt varann för dem vi är.

Mysan59
0

#25 Ja visst är det så, för bakom en skärm vågar man mer

Jane-Lyzell
0

21 vad fick du luft ifrånFörvånad har du inget inteligentare att komma med så var vänlig håll käften!

Jag svarat på inlägget i tråden! Lika mycket rätt som alla att svara!

Jane-Lyzell
0

23 fast man kan ju fråga sig - vad häbnder om vi troende drar här ifrån forumet - ska skeptikerna ta över då!?

Nellydin
0

# 28

det enda du gör är att skriva samma tjaffs hela tiden å det är sorgligt uppenbart att du bara är ute för att provocera…

har inte sett dig skriva ett enda vettigt inlägg

så vem som ska "hålla käften" kan vi ju diskutera….jag föreslår att det är du…

/nelly

Jane-Lyzell
0

30CoolTyst lilla gumman! du vet inte vad du talar om!

Ha en trevlig påsk du med!

Nellydin
0

31

det är så uppenbart att du vill ha bråk med skeptiker, det enda du gör är att provocera med en massa "skeptikerskolan"-trådar som är fullständigt meningslösa

jag tror du gillar den uppmärksamhet du får av dem

Jane-Lyzell
0

32 legg ned, du är inte värd besväretTyst

Nellydin
0

33

"legg" ned själv du

[MargaretaA]
0

Du har verkligen noll koll Nelly. Jane är verkligen en medlem på ÖN som bidrar med kunskaper. Knappast något man kan säga om dig eller vad tycer du själv att du birdrar med?

Jane-Lyzell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

34 Tyst

Nellydin
0

# 35

vilka kunskaper bidrar hon med?

[MargaretaA]
0

Det tänker jag inte ens försöka börja förklara för dig. Take it or leave it! Vem är du som reggade dig för bara några dagar sedan, att ifrågasätta en av sajtens mest kunniga medlemmar? Åtminstone om vi talar om ämnet för sajten. Gå och lek någon annanstans. Obestämd

Nellydin
0

# 38

en av sajtens mest kunniga medlemmar? på vilket område?

tillåt mig att asgarva

Jane-Lyzell
0

38 ingen ide´maggan en ny skeptiker som endast vill förstöra!

Någon som inte är torr bakom öronen!

Nellydin
0

jag är skeptisk till dig och ditt tjaffs, japp

inte till det övernaturliga.

Jane-Lyzell
0

du hoppar på mitt inlägg 20?????? mitt första inlägg i den tråden, vad trött jag blir , väx upp!

Nellydin
0

nån blir ju tvungen, med tanken på allt tjaffs

sen förstår ju alla varför just du är så avit inställd mot skeptiker, med tanken på vilken slags verksamhet du bedriver…

Jane-Lyzell
0

43 Nu hoppar dina verkliga sidor fram - en till fanatisk skeptiker i tråden, vååågen!!!!

[MargaretaA]
0

Jag har bara en sak och säga;

Till alla VoFare som läser detta (och jag vet att ni läser); fattar ni att man ruttnar?

kan ni inte skicka hit nån med lite hjärna please. Detta är pinsamt för hela skeptikerkåren. kan ni inte skicka hit nån med lite ordning på hjärnkontoret. Jag vet att det finns… erat största problem är entiteter som Nelly Skrikandes

Nellydin
0

det faktum att du tror att jag kommer från vof visar ju hur smart du är…not!

jag är troende själv…och djupt intresserad av att diskuteera det övernaturliga

men du och jane verkar ju bara vara intresserade av att tjaffsa med skeptiker här

Jane-Lyzell
0

46 Nu får du leka med dig själ!

god natt!

[MargaretaA]
0

Sorry missförstånd. jag tror inte alls att du kommer från VoF. Såpass mycket tror jag på dem. Det krävs lite mer än ett dåligt ordförråd för att platsa i det sällskapet. Det vet jag…

men psst det vet dom ju inte… det är det som är grejen - jag låtsas tro att du är en av dom Tungan ute

[mia-38]
0

Jag tror Nellydin är den nya Terry….Nellydin kom passande in efter att Terry tog bort sin sida.

[Mastre]
0

#49 Aah… jag undrade just om T och company hade tagit påsklov. Det var så lugnt här…

Vulcan
0

Tycker det är synnerligen opassande för en Medarbetare att forska i identiteten på medlemmar. Jag hittar inte reglerna just nu men det där måste vara ett rejält övertramp.

[mia-38]
0

Övertramp bara för att jag tror att Nellydin är Terry? Lägg av.

Tatsu
0

Iognera alla deras inlägg och kommentarer så slipper det bli sådant tjafs.
Om de inte får någon uppmärksamhet så kanske de försvinner härifrån.

Marina2
0

Ignorera dessa fanatiska skeptiker. Som vi alla ser så blir/är det ju bara tjafs med dem. Det leder ju till inget annat än missnöje och dålig stämmning. Detta är vårat forum!

blombuketten
0

Ännu en liten tråd som rämnat……och vilka "troende" ser man gapa mest, om inte samma som i alla andra trådar som rämnar. Säger det er ingenting?

En misstanke har kommit…..Nellydin skulle eventuellt vara en skeptiker och vips så rämnar tråden. Festligt värre.

Vad är en fanatiker, egentligen? Ta och fundera lite över det ordet.

[AnnikaOhlsson]
0

Men kan det vara så svårt att förstå!

Detta är ett forum för troende. Det är väl inte konstigt att vi "gapar" när diverse skeptiker försöker "övertala oss". Vi har vår sanning, skeptiker har sinn!

Lämna oss i fred så blir allt så bra….

Svårare än så är det inte!!

blombuketten
0

#56. Jo, jag har väldigt svårt att förstå. Dessutom är det långt ifrån alla "troende" som gapar, det är alltid samma personer som hojtar mest och alltid i trådar där skeptikerna deltar och/eller som handlar om just skeptiker. Upprepningarna är enorma och trådarna urartar ständigt. De "troende" som mest gapar verkar ha en förkärlek för just de trådar där skeptikerna finns, som de samtidigt säger sig tycka så illa om och dessutom kallar för "fanatiska".

Om (och då menar jag om) man vill bli lämnad ifred så ser man till att man får vara det också. Man göder inte den som man inte vill ha nära sig. Tvärtom så svälter man ut den. Här, bland de som gapar mest, göder man kraftigt medan man samtidigt säger sig inte vilja. Det rimmar rätt illa tycker jag. Ännu värre blir det när man göder med elakheter, spydigheter och rena dumeheter, från vilken sida man än må vara.

Rosenvial
0

Jo men visst,jag ska inte störa mer bye

Vulcan
0

#56 Fel, det är ett forum för övernaturligt. Forumvärden har upprepade gånger sagt att det är bra att skeptiker finns här också. Jag tror också att många av dem som inte aktivt deltar i debatten är ganska nöjda med att det kommer in en del motpoler till de ibland, ska vi säga något vidlyftiga fantasierna. Sen är det så att det finns bara en sanning. Det finns olika tolkningar bara.

sven-g
0

#59 Det finns ingen sanning, sanningen är subjektiv. För vi alla skapar oss en egen sanning

[outgrundlig]
0

#60 så sant sagt SvenGlad det är inte lätt att förstå de orden…för alla!

homeros
0

# 60

I många avseenden är sanningen subjektiv. Men långt ifrån alla.

[outgrundlig]
0

#62 JasåFörvånad förklara gärna vad det är du vill sägaGlad

sven-g
0

#63 Han menar väl att den sanning, som just egot upplever är den enda rätta sanningen.

[outgrundlig]
0

#64 dina ord förstår jag med lätthet.

Jag inväntar hans svar….kanske jag e trög ikvällObestämd

homeros
0

# 63

Jag tror det finns en objektiv sanning i de allra flesta frågor. En sanning som är helt oberoende av oss och våra uppfattningar.

Sedan väljer somliga att tro att deras subjektiva uppfattning i frågan är den rätta sanningen. Men det är en annan sak.

# 64

Inte alls.

[outgrundlig]
0

#66 Ahhh, glasklart blev det nu, tack för dina ordGlad