Andra Religioner?
Jag undrar hur man ny andligt sett kan förklara förekomsten av olika religioner? Det ny andliga som många medium och andra är bekanta med - att det bara finns en andra sida dit alla kommer, att vi reinkarneras tillbaka om vi har något att lära m.m. Men… ja, som sagt hur förklarar man andra religioner om detta är fallet!?
Det där med alla olika religioner är väldigt intressant. För de kan ju inte alla vara sanna, eller hur?

Jag vet egentligen inte men tror det handlar om samma sak bara att de tillkommit på olika platser. Det finns ju en uppfattning om att det var inte så stor skillnad mellan religionerna ursprungligen men att de ändrats med tiden, kanske mest för att styra folket dit man vill.
Om man antar att det finns andar/gudar:
Olika tolkningar av det som har hänt utifrån en kulturell kontext. Om en stam var krigare så kan de ha tolkat andliga upplevelser som en krigsgud, om en annan stam var handlare så kan de ha sett samma upplevelse som ett Tecken på goda affärer i framtiden. Kraftigt förenklat givetvis.
Om man antar att det inte finns andar/gudar:
Olka kulturer värderar olika aspekter olika mycket, alltså skapar de gudar/andar som passar in i den bild de har av omvärlden. Återigen kraftigt förenklat.

Ja detta är väldigt intresant och min egen teori och tro im religonerna.
Är att vi alla har samma gud men att dom olika religonerna är profeter för olika kulturer.
Tittar man på många religoner så är dom anpassade
till urbefolkningarnas tidigare vanor.
Många av kyrkans högtider ligger ju t.ex på asa gudarnas högtids helger läste jag ngn stans.
Ser man till Muslimerna så inte konstigt att dom anser att griskött är ett orent kött.
Eftersom när Koranen skrevs fanns det inga kylfövaringar i värmen så mäniskorna dog av trikinerna i griskött.
Finns många sådana exempel.
Jag läste en svensk spiritualistisk bok från 1920 skiven av Gustav Åsbrink.
Där man genom automatisk skrift frågat ande världen just om religon och om religoner även fanns på andra sidan.
Svaret blev Ja och att man hade olika grupperingar på andra sidan där katoliker var för sig kristna för sig osv.
Jag tyckte själv detta var konstigt för mig lät det inte rimligt så för 2 veckor sedan när jag var på en trance sesion.
Där jag visste att mediumet inte läst denna bok så jag frågade när jag fcik tillfälle att ställa en fråga.
Så min fråga var behåller man sin religons tro när man avlider. Svaret jag fick var ungefär det jag kunde läsa i boken om att vi på andra sidan var tillsamans i grupper med dom med samma religon.
Skillnaden på andra sidan och här var att på andra sidan är det ingen som försöker övertyga att dens religon är bättre en ngn annan och man respekterade varandras tro.
Så inga religons krig på andra sidan.
Lasse
Låt oss ställa frågan - hur blev religionerna till?
Vi går tillbaka till den tid vi var primitiva människor. I vår natur finns ju de fyra elementen som styr - vatten, eld, vind och jord. Var och en av dessa element besitter enorma krafter och detta såg ju de första människorna.
Naturligtvis blev de rädda och gjorde föreställningar om att det låg något bortom den mänskliga tankeförmågan som alstrade dessa krafter. De visste ju ingenting om att vulkaner och jordbävningar kommer från jordklotets levande inre, att åska och blixtar berodde på elektriska urladdningar. De visste inte heller att elden kunde kontrolleras från början. Därför satte de namn på var och en av företeelserna för att blidka dessa krafter. De trodde att om de offrade vissa saker vid vissa tillfällen så skulle krafterna (som de gjorde till gudar) vara vänliga mot dem. Så småningom tog gudarna mera mänskliga former och fick bilder.
Människorna utvecklade också olika föreställningar på gudarna beroende på var människorna bodde och hur den naturliga omgivningen tedde sig.
De primitiva människorna förstod ju inte att alla var en del av naturen, av krafterna, av Universum. Därför ansåg de sig avskiljda från naturen, krafterna och sina gudar.
Så småningom lyckades Gud få kontakt med vissa individer för att människorna skulle förstå att det bara fanns en skapare, att allting var ett och samma. Vi känner en del av dessa kontakter via vår Bibel, Koranen och andra heliga skrifter. Men något gick snett på vägen när budskapen skulle föras fram. Det var människans maktbegär som ställde till detta!
Man kan ju spekulera i varför människan vill ha makt och kontroll. Svaret är - rädslan. Rädslan för att livets nödvändigheter inte räcker till för alla, därför gäller det att roffa åt sig bäst man kan, skapa lagar och regler så att folket hålls "på mattan". Man använde Guds straff som skrämselpropaganda.
Våra tre stora religioner, kristendomen, judendomen och islam, är ju överens om att det bara finns en Gud.
Och ändå håller vi på att döda varandra i Guds namn!
Är det inte på tiden att vi stannar upp och tänker efter en stund?
- Var det Guds mening att människorna "behövde" vissa ritualer, vissa levnadssätt för att tillfredsställa Gud/Allah?
- Var det Guds mening att religionerna skapades för att människorna skulle kunna bygga upp en maktstruktur och skapa en hiearki i helighet?
- Är vi heligare ju längre upp i helighetshiearkin vi står?
Jag tror inte detta!
Alla människor har Gud inom sig, ingen människa är heligare än någon annan! Detta är sanningen! Detta var vad Jesus ville säga, men hans ord har blivit förvrängda och missförstådda.
Du säger kanske här att "religionerna behövs, de skapar gemenskap". Ja, det är rätt. Men de skapar bara gemenskap för dem som är inneslutna, andra utesluts och kanske till och med fördömes. Så länge vi människor indelar oss i grupperingar kan vi aldrig leva i fred

Hej!
Alla religioner har sitt andliga berättigande Ann-Mari
# 4 - En sak också om muslimerna och som har skapat rejäla strider och konflikter mellan danskar och muslimer.
Ingen får någonsin visa en bild av profeten Muhammed!
Detta var ju som gällde på den tiden som Koranen skrevs. Och anledningen till att man inte fick visa eller peka ut Profeten var att han var efterlyst i de hedniska länder som han stred i eftersom han predikade där om den ende guden - Allah. Det var förresten aldrig han själv som predikade eller förkunnade, utan det var hans förtrogne som gjorde detta. Själv höll han sig alltid gömd för allmänheten.
En annan sak - Jihad (heligt krig)
När Profetens lära började sprida sig så var ju detta inte så popolärt bland länderna, eller rättare sagt små furstendömen. Därför skickade de sina soldater för att göra slut på Profeten och hans förkunnelser. Nu var Profeten en stidsman och kunde föra krig. Därför så bestämde han (eller om han fick erkännande av Allah) att bygga upp en armé som skulle försvara Muhammeds män. Detta fick då vara ett heltigt krig eftersom en Allahs man inte dödar sin broder.
Religion på andrasida.-Nej.
Religioner är skapade av människan för att hålla oss människor i ett gärngrepp…
Religio-ego makt..
Så mitt svar är när vi dör så är vi alla lika….
Lena.P är jag i verkliga livet.
Okej, Intressanta svar! =)
Men hur är det då med andra livsformer i universum? Har de sin egen andra sida? Eller!? Någon som har funderat på det någon gång? Finns det andra planeter med liv (kanske intlligent li),någonstans. Vad säger andra sidan om detta??????

Hej!
Så enkel är inte verkligheten alla religioner har absolut sitt berättigande religio betyder att återanknyta / Ann-Mari

Religioner på andra sidan hoppas jag är ett önsketänkande bland de troende, annars så skulle det ju finnas en andra sida även på andra sidan. När det gäller andra livsformer så kommer man ju in på nåt som jag inte riktigt får ihop för de har förmodligen religioner eller nåt liknande men vi verkar ju inte hamna tillsammans med dem för det hör man ju aldrig nåt om.

Hej!
Alla religioner leder på sitt sätt fram till sanningen, jag säger det igen religio betyder att anknyta till det andliga igen / Ann-Mari
Religio betyder gudsfruktan/respekt för gud. Detta ord har i sin tur ett par möjliga rötter, det ena är relegare som betyder ungefär "läsa igen" (återanknyta fungerar bra), ett annat alternativ är religare som betyder samband/förpliktelse med/till gud.

Hej!
Och att återanknyta till det andliga / Ann-Mari
Det skulle väl vara relegare isåfall. Jag har aldrig läst att det skulle vara en mening för just religio. Har du några referenser till det?

Hej!
Jag behöver ingam referenser för det alla som forskar i religion på ett djupare sätt vet det / Ann-Mari
Jaha, men nu var det ju just ordet vi pratade om, inte vad religion är. Men visst, vill du hävda något utan referenser så varsågod, det är inte mitt problem.
# 12
På vilket sätt leder religion fram till sanningen? Och vilken sanning?

Hej!
Jag tänker inte svara dig terry för du har själv sagt att du inte tror på det andliga rätta mig om jag har fel, och även om jag svarar så kommer du och debbatera vidare tills detta forum helt kollapsar, det är ingen mening med och svara så jag avstår / Ann-Mari
# 19
Men i och med att du nämner att "alla religioner" leder fram till sanningen så borde det ju inte det spela någon roll hurvida jag tror, eller inte.
Om man måste tro på någonting för att se en sanning, så är det ju ingen speciellt övertygande sanning.

Inlägget är borttaget pga personlig kränkning!
//Elisabeth
# 21
Jag behärskar svenskan tämligen väl, tackar som frågar.
Men om någon säger någonting till mig så avgör jag väl själv hurvida jag vill ta det till mig eller inte, eller hur?
Jag kan läsa noter och partitur, men det hör inte hit. Att försöka att påstå att bara några utvalda få kan förstå andevärlden känns som ett väldigt, väldigt klent argument.

Hej!
Spekulera i att du inte kunde läsa någon not eller partitur att notsystem skeull vara rena kinesiskan för dig. Du skulle så att säga begripa noll. Om då en person visar upp ett stort Beethoven partitur för dig han kan läsa det för han har utbildning och förståelse och när du tittar begriper du inget. Hur ska du då kunna prata med honom om något du inte förstår? eller kinesiska språker hur ska du kunna tala med enm kines om du inte lärt dig språket tänk nu till innan du kväker på!! / Ann-Mari
# 23
Det är ett argument och en jämförelse om är komplett och fullständigt irrelevant. Vad har noter och Beethoven överhuvudtaget med andevärlden att göra?
Hur mycket du än pratar om noter och partitur så övertygar det inte mig om att andevärlden existerar.
# 25
Jag tycker det är jättetråkigt att du har så svårt att föra debatt på en lugn, sansad och saklig nivå.
Det är synd det hela tiden ska behöva urarta i personpåhopp av det här slaget.
himlen #21…Tycker du det är trevligt.-
Hej!
Förstår du svenska? gör du inte det finns kurser på olika studieförbund, orsaken till varför jag frågar är det att hur jag än säger till dig så tar du inte till dig det, du oj ja det spelar roll vad du tror. Får jag fråga en sak och slingra dig inte nu, kan du läsa noter eller partitur? SVARA PÅ FRÅGAN?! / Ann-Mari
Detta kallar jag påhopp. Hör inte till ämnet…Du hade en tråd om elaka inlägg…
Är du bara ute efter o mucka bråk??
Svara på frågan.
Så även jag för står…TACk…Lena.
Vill du kan du PM.
Lena.P är jag i verkliga livet.
# 27
Och då har du inte ens sett de inlägg hon skrivit till mig som Elisabeth och mia har tagit bort.
Tros uppfattningar finns i vårt liv, och har och även är, en form att styra massorna. Alla de ledande religonerna är formade för detta ändamål. Tittar man på likheter så härstammar flera från Egypten.
En gammal sanning. Alla är saliga i sin tro !!!
Detta påstående som är fullt trovärdigt, gör även den som påstår sig inte troende, medlem i en församling med tros fränder som klappar varandra på ryggen. För sanningen är det någon tror, och skiftar från person till person.
Okej. Tack för era svar. Mycket intressanta inlägg.
En annan fråga. Är Gud en man eller kvinna eller både och?
Vad tror ni om det?
31 gör ett nytt inlägg om det - blir rörigt anars!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Okej