Universums undergång?
Sitter just nu framför TVn. Där är just nu ett ytterst vetenskapligt program som handlar om att forskningen är överens om att Universum kommer att gå under om "många miljoner år".
OK, so far är jag med… men… I nästa andetag säger de att forskare över hela världen är sysselsatta med att försöka räkna ut HUR undergången kommer att se ut? Och att det finns en massa olika "mer eller mindre vilda teorier"…
Nu till min tanke, är det verkligen rätt att alla dessa oerhörda miljoners, säkerligen miljarders kronor (dollar) läggs ner på detta? Dettaär någonting som inte kommer att ske under våra liv här på jorden…det handlar om miljoner år…
Finns det inte bättre saker att lägga pengarna på? Det räcker nästan att bara öppna dörren och titta ut… Hur ser vär värld ut?
Enligt mig finns det vettigare saker att lägga pengarna på… Eller har jag missat något i resonemanget?
Du har inte missat något, håller med dig…jag inväntar bara…och frågar mig varför inte skeptikerna svarat dig…..hehehe, de har så många svar…..och kan framlägga sitt snack.
Men jag vet ju att deras syfte är inte din tråd…..för de vill stoppa.
Det finns människor som vill starta saker och skapa något fint och det gör du genom denna tråd. Den är verkligen tankeväckande….
Du har missat något. För att kunna forska krävs pengar, så långt är vi överens. Däremot så handlar det inte om så mycket pengar som du pratar om och det är pengar som hursomhelst är öronmärkt för forskning inom astrofysik. Om det inte läggs på forskning om universums slut så läggs det på andra områden inom den disciplinen, exempelvis hur stjärnor påverkar varandra eller något liknande.
Detta är upp till varje "granter" (alltså de som ger pengarna, privata stiftelser, universitet och så vidare) att bevilja och därigenom välja vad det ska forskas om.
Det handlar alltså inte om att man tar pengar som kan användas för sjukvård eller skola och ger till forskning om universums slut.
# 0
Även om jag tycker att den här sortens forskning är oerhört viktig, så kan man naturligtvis fråga sig vart pengarna behövs bäst i världen.
Men det är ju, som triobis säger, pengar som är öronmärkta för just den typen av forskning.

oh la la här kommer det svar….hehehehe
Tänker o tycker som du Hyasint. Men det är nog som trio säger.Pengarna är märkta….
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag är mycket väl medveten om att det är öronmärkta pengar det handlar om, och jag tycker att rymden är ett superintressant ämne. Jag har alltid faschinerats av rymden och stjärnor och teknik osv.
Jag har läst massor om det, jag är vetenskapligt intresserad, jag läser mycket venskapliga tidningar. Jag har haft prenumerationer på Illustrerad Vetenskap, National Geographic och Allt om Vetenskap.
Numer köper jag lösnummer då och då när det faller mig in.
Men jag tycker ändå att det är FEL!! Och det är inget som jag börjat tycka nu, det har jag alltid tyckt! Det läggs ner miljarder på att skicka sonder till Mars, på att förutse universums undergång, för att se hur en nebulosa (stavning) påverkar annat osv… Rymden är smockfull av gammalt skrot! Vi förstör inte bara vår egen vackra jord och det enda hem vi har. Vi förstör även rymden!!
Jag tycker ändå att pengarna kan läggas på betydligt vettigare saker!!

Dessutom spelar det väl mindre roll om det forskas om något som kommer hända långt in i framtiden även om just vi inte finns då? Eller ska vi bara tänka just på oss själva som finns här och nu och inte på framtida befolkning?
Sen undrar jag ju en aning över meningen att detta inte är något som kommer ske under våran tid här på jorden……..vad innebär det? Finns det liv efter döden eller inte? Om jorden går under, var tar alla andar vägen, för då har de inga levande att prata med, eller kommer jordbor att bo på en annan planet? Om så är så krävs det mängder av forskning för att utröna var vi kan ta vägen när jorden och dess solsystem inte längre finns.
Ja Hyasint o Bloman. Detta är ett stort ämne.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Med den logiken så finns det mycket som är fel, exempelvis att företag lägger pengar på en retreat istället för att skänka dem till behövande, eller att man lägger pengar på relativt onödig fortbildning.
Men faktum kvarstår, det är till stor del privata pengar det handlar om och vad personer (inklusive juridiska) gör med sina pengar har ingen annan med att göra.
Det är lite som att säga att man inte ska gå på en betald seans eftersom man kan ge pengarna till närmaste soppkök.
En del pengar är statliga och där har man lite mer "rätt" att säga ifrån eftersom det faktiskt går att använda till annat.
Tack för länken Chik! Den är onekligen intressant!
Hur kan universum gå under? Att den typ imploderar i ett enda svart hål eller? Det är svårt att förstå att inget finns kvar då.. men svarta hålet finns väl kvar och kan utvidgas och spotta ut universum igen?

Ja, det var en av teorierna.
Ja teorier torier!! ingen vet sanningen! Men nog ska jag ställa frågan när jag kommer tillbaks till den andra sidan….
Rättare sagt så är det hypoteser som har visst vetenskapligt stöd, bara så att vi inte blandar ihop det med vedertagna och välunderbyggda teorier som evolutionsteorin eller relativitetsteorin.