Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 6204 ggr
TerryGilliam
0

Forer-effekten

En av de mest facinerande tester som någonsin gjorts, gjordes av Berntram R. Forer 1949.

Utifrån ett personlighetstest skulle han sedan ge sina elever en skriftlig personlighetsanalys.

Studenterna fick sedan betygsätta analysen utifrån hur väl de tyckte att det hela stämde in på dem.

Medelbetyget var 4.26.

Det roliga med det hela? Det hade naturligtvis allesammans fått exakt samma analys. (Man kan läsa hela "analysen" här.) Han hade inte ens läst deras personlighetstester.

Glad

Och det här är någonting många charlataner har tagit fasta på. Så länge man håller sina uttalande vaga och allmängiltiga så kommer de att passa in på de allra flesta. Speciellt om de även är lite positiva också. Vem gillar inte att höra att man är lyhörd och vänlig?

Glad

Kan inte alla hålla det här lite i tankarna nästa gång ni talar med en andepratare, tarotläsare eller astrolog? Vad är det egentligen för slags information ni får?

Beskriver det just dig, eller skulle det precis lika gärna kunna passa in på vem som helst?

[MargaretaA]
0

Som du sa i en annan tråd så bör man veta något om det man kritiserar.

Eftersom jag vet något om Astrologi så vet jag att seriösa tolkningar inte är så allmängiltiga som skeptiker vill göra gällande. Använder man sig dessutom av datorgenererade horoskop så är texterna redan färdiga och jag lovar dig att dom är individuella.

Sedan hur man tycker att de stämmer beror till stor del på hur pass man känner sig själv. Ingen känner sig själv till 100% - men en äldre person vet mer om vem hon är än en yngre.

Men det bevisar inte att det är Astrologin det är fel på - Astrologin är aldrig "bättre" än de människor som använder sig av den Flört

TerryGilliam
0

# 1

Inom "astrologin" finns det ju naturligtvis även alla möjligheter till hot reading och cold reading när man träffar personer öga mot öga.

Glad

Men det är klart man ska veta någonting om det man pratar. Anser du att jag är ute och cyklar på någon punkt - undervisa mig. Vad finns det som talar för att astrologi är en riktigt lära?

[MargaretaA]
0

Sorry men det finns varken tid eller utrymme för det här. Ämnet är gigantiskt. Du får tro mig eller inte. Eller läs själv Flört

Neutralis
0

Jag är väldigt väl insatt, och kan bara hålla med om Terrys inlägg, det är väldigt många medium m.m som använder sig av de teknikerna, medvetet eller omedvetet.

En bra upplysning som alla borde tänka på.

TerryGilliam
0

# 3

Kan vi inte prova? Lite? Till skillnad från många andra som tror på astrologi så verkar du vara utrustad med en ordentlig portion sunt förnuft. Är det någon det skulle vara intressant att diskutera en sådan sak med, så är det med dig.

Grundtanken är alltså att alla olika himlakroppar och deras positioner ska kunna påverka oss mentalt genom sin gravitation och någon form av strålning?

Vilka observationer har man som stödjer det här? Vilken fakta har man att luta sig på?

Glad

Men om du inte är intresserad så respekterar jag det.

[MargaretaA]
0

jag är illa insatt i vilka tester som har gjorts. Det finns Astrologer som hävdar att det finns och att de skulle bevisa att det stämmer. Men jag väljer att bortse från det då dessa är "part i målet".

Men grundtanken är att Horoskopet är en "karta" av våra personligheter och våra talanger, vilka med- och motgångar som kan möta oss beroende på vilken livsväg vi väljer. Horoskopet är ingen "dom" eller "öde" - vi har alltid vår fria vilja. Vi kan till exempel ha konstnärliga talanger utan att aldrig använda dom. Horoskopet talar bara om att om vi gör det så kan vi bli framgångsrika med det.

ett Horoskop rätt läst ett verktyg att lära känna sig själv och hitta livsområdena som är räkmacka, respektiver dom vi måste jobba extra med för att få att fungera.

Mysan59
0

Jag kan inte detta med astrologi så jättebra, men har fått mitt horoskop ställt och mycket av det stämmer sjukt mycket!

Och det är INTE några allmänna ord som passar på vem som helst.

Extremt pratig och rastlös kommer upp mycket i horoskopet t.ex. och det stämmer verkligen.

Jag har inte böcker och dom papperna tillgängliga just nu, eftersom jag är ganska nyinflyttad, så jag kommer inte ihåg allt som stod men att det var mycket som stämde iaf.

[MargaretaA]
0

Det är väldigt roligt när det stämmer - även om inte allt gör det Glad

Något som jag som hobby-astrolog skulle vara intresserad av är på vilket sätt människor uppfattar att det stämmer - och vad man gör av det. handen på hjärtat så är ju allt inte roligt i en horoskopstolkning. Vad gör man åt det? försöker man förändra det negativa på något sätt?

Jag vet att det är personligt och man vill inte gärna lämna ut sig i öppet forum, men det är en intressant fråga - med lite tur kanske det dyker upp någon frivillig testpilot Flört

jag kan avslöja för egen del att när jag insåg att jag till det yttre framstod som en mycket kritisk person som gnällde om småsaker det första jag gjorde i nya sällskap (ASC i Jungfrun) så rodnade jag djupt och skämdes. Skäms

Men jag tog lärdom av det  - jag är fortfarande en kritiskt granskare (utan att skämmas), men nu försöker jag behärska mig och visa trevligare sidor vid de första mötena med nya människor Cool

Mysan59
0

En liten konstigt grej som jag och dottern (skeptiker till det mesta) kom på igår… Hennes kompis fyller 25 år den 31/3. Min syster fyller 35 år samma datum och båda födda barn som vägde ca 4.500 och båda fick akut kejsarsnitt och fick ligga inne exakt 10 dagar efter förlossningen för det blev komplikationer, exakt samma komplikationer dessutom.

Märkligt, visst kan ju vara en ren slump… men jag vet inte…

[MargaretaA]
0

Jag lutar nog åt att det rör sig om slump.

Var det något du ville diskutera eller? nu har jag faktiskt bemödat mig med att svara efter bästa förmåga th_waiting

Men om du inte är intresserad längre så respekterar jag det.

Glad

TerryGilliam
0

# 7

Har du träffat den person som ställde horoskopet åt dig?

# 10

Glad Jag bara undrar: hur kommer man fram till att det förhåller sig på det viset som du beskriver?

Vilka obeservationer stödjer den hypotesen?

Och hur resonerar man kring det faktum att alla världens fysiker och vetenskapsmän tycks förkasta läran fullständigt?

Om jag skulle säga att astrologi saknar alla former av stöd i både teori och praktik - vad skulle du säga då?

[MargaretaA]
0

Astrologi bygger på forntida Astrologers/Astronomers (samma yrke från början) iaktagelser av himlakropparnas rörelser i jämförelse med vad som hände på jorden och med människorna. Vi snackar många tusen år här nu.

Jag vet att Astrologi saknar vetenskapligt stöd. Var det något du ville diskutera eller veta mer om Astrologi eller ska vi avsluta som vanligt med att det är "obevisat"?

dead-end-sign.jpg yjfhbgfhn image by chelseadaqueen

TerryGilliam
0

# 12

Jag bara undrade hur du resonerade kring det faktumet att stöd saknas. Hur tror du att det kommer det sig? Har de fel?

Jag hade inte förväntat mig att du här och nu ska vetenskapligt belägga astrologi -- utan var bara intresserad av att höra sin syn på den saken.

Hur kommer det sig att man börjar tro på astrologi? Vilka obeservationer gör man som tyder på att det förhåller sig på det viset du beskriver?

Glad

[MargaretaA]
0

Förtydligande - Vetenskapligt stöd saknas. Den vetenskapliga metoden funkar inte på Astrologi. Du vet upprepa och allt det där. Astrologi är som människor - det finns för många variabler - rena djungeln.

Man börjar tro på Astrologi genom att studera ämnet och göra jämförelser med sig själv och sitt eget liv. Notera att jag aldrig har gått till en Astrolog - Maggan är själv bäste dräng och lär sig på egen hand Flört

Tyvärr så har jag inte så stort studiematerial som jag skulle önska. Det är ytterst få människor man känner så bra så man kan avgöra om ett Horoskop verkligen stämmer - ja lite kanske men inte tillräckligt. Man har bara sig själv att jämföra med. Men det får duga i brist på bättre.

TerryGilliam
0

# 14

Visst finns det många variabler när det kommer till oss människor. En av dem kallas för komfirmeringsbias. Du vet -- när man bara ser det som bekräftar ens hypotes och struntar i allt annat.

Glad

[MargaretaA]
0

Vilket är ditt Soltecken?

[MargaretaA]
0

Ska vi tolka din tystnad som att du oroar dig för Forereffekter och komfirmeringsbias?Tungan ute

TerryGilliam
0

# 16

Nej då, jag är inte rädd. (Inte för astrologi i alla fall.) Flört Däremot har jag ingen anning om vilket soltecken jag har.

[MargaretaA]
0

Förlåt stjärntecken då. Alltså Vädur, Vattuman du vet… det vet alla till och med skeptiker. astrologer kallar det soltecken för det är där Solen står.

TerryGilliam
0

# 19

"det vet alla till och med skeptiker"

Haha. Glad

Klart jag vet. Jag trodde att soltecken var någonting annat. Jag är vattuman.

[MargaretaA]
0

Kul!

Då ska vi leka den roliga leken "Gissa Terrys Merkurius-position".

Eftersom kommunikationsplaneten Merkurius aldrig är längre än ett Tecken från solen finns bara tre möjliga att välja på. Facit får vi när Terry vågar avslöja sitt födelseår Tungan ute

Jag skulle våga en femma på att du har Merkurius i Stenbocken - men jag lovar inget - jag har blivit lurad förr Flört

Din Merkurius i Stenbocken

Stenbocken är ambitiös och ger sig inte förrän han har nått bergets topp. Konservativ och hårt arbetande, med ett sunt ekonomiskt sinne, värderar han det etablerade sakernas tillstånd.

Han är också logisk, med starkt engagemang och en välutvecklad pliktkänsla. Han är också noggrann, lojal, ärlig och reserverad.

Du är ambitiös och sätter målen högt för dig själv. Eftersom du är så realistisk och noggrann är sannolikheten stor att du når dem. Du försöker alltid att säkra din position och tar aldrig oförutsedda risker.

Din starka koncentrationsförmåga håller dig målinriktad oavsett hinder i vägen. Du har en mycket konservativ och konventionell livssyn. Du kan uppnå en hög position i samhället och blir lätt imponerad av statussymboler.

Du är mycket resonabel och blir inte lätt arg. Du är pålitlig och håller det du lovar. Du är realist och har förmågan att få ner andra på jorden om det skulle behövas. Du har faktiskt råd att koppla av och njuta av livets ljusare sidor mer än du gör.

Din Merkurius i Vattumannen

Vattumannen är det mest långt-seende och självständiga av lufttecknen. Med stort intresse för globala frågor och mänsklighetens framtid ser han alltid framåt, aldrig bakåt.

Han är experimentell och fritänkande, och vänskap och alla former av arbete i grupp är hans domän. Det är visionens, originalitetens och oberoendets Tecken.

Du är känd för din okonventionella syn på livet och är full av överraskningar. Allt nytt tilltalar dig. Människor dras till dig på grund av ditt sinne för humor och energin du utstrålar.

Du mår bäst när du har möjlighet att bara vara dig själv och du är mycket livfull. Du roas av intellektuella argument och spenderar mycket tid till att tänka på framtiden.

Du använder dina mentala energier främst till att skapa ett nytt, mera humant samhälle och du bryr dig aldrig om konventioner. Du är en mästare på nya och moderna sätt att tänka och har inget tålamod med dem som inte kan hänga med i tiden.

Du bryr dig inte om kritik som inte är personlig, men du bör utveckla mera tålamod med dem som inte tänker likadant som du.

Din Merkurius i Fiskarna

Fiskarna är ett emotionellt Tecken som helst ser inåt, intresserar sig för det dolda och subtila i livet. Han är medkännande och uppoffrande, med en psykisk gåva att uppfatta underströmmarna i atmosfären.

Eftersom Fiskarna styrs av Neptunus, havets gud, som symboliserar det omedvetna sinnet och "den andra sidan", är det ett mycket andligt - och kreativt - Tecken.

Den kyliga rationella planeten Merkurius, är inte som mest logisk i det intuitiva, instinktiva Fiskarnas Tecken. Känsla, inte förnuft är din guide och abstrakt tänkande är inte din tekopp.

Men det du förlorar i logik tar du igen med ditt sofistikerade sinne för det subtila. Du ser inte livet i svart eller vitt, eller gott eller dåligt, du ser en myriad nyanser av mening i andras liv och världen omkring dig. Dock kan önsketänkande färga din verklighetsuppfattning ibland.

Du kan också ha svårigheter att agera beslutsamt. Du är medveten om stora passioner inom dig, men dessa kan vara för vaga för att utveckla konkreta mål. Du bör kultivera dina poetiska och musikaliska gåvor.

TerryGilliam
0

Jag är född 1979. Glad

[MargaretaA]
0

måste ha dagen också. Du kan PM:a om du inte vill go public Flört

TerryGilliam
0

Äsch, här är vi inte hemliga. 3:e februari.

Glad

[MargaretaA]
0

okej tack. Återkommer Glad

[MargaretaA]
0

haha har man sett på tusan du är en överraskningarnas man. Du har Merkurius i Vattumannen - Grattis - den stentrista Stenbocken är inte din tekopp.

Ditt horoskop avslöjar en person med ett stort behov av självständighet och frihet och att gå sina egna vägar. Du följer inte plogfåran så att säga. jag gissar att även dina ex flickvänner håller med om det. Du har flera viktiga planeter i frihets- och självständighetestecknen Vattumannen och Skytten.

skeptikern i dig återfinns sannolikt hos den trista magistern och "stopp och belägg-planeten" Saturnus i det föga glamorösa och kritiskt granskande Jungfruns Tecken, i en taskig aspekt till fantasins planet Neptunus dessutom.

tack Terry - det var roligt att få kika i ditt nyckelhål Flört

TerryGilliam
0

# 26

Det låter ju som jag på pricken, det där. Flört

[MargaretaA]
0

Oskyldig

TerryGilliam
0

# 28

Finns det något mer du kan berätta om mig utifrån den information du fått?

[MargaretaA]
0

Man kan gräva hur djupt som helst i ett horoskop. Det är bara Astrologens kunnighet som sätter begränsningarna. jag är en på sin höjd en glad amatör. Vad vill du veta?

TerryGilliam
0

# 30

Det var ganska träffande faktiskt. Glad Lite imponerande. Nej, jag tänkte bara allmänt, om du kunde berätta nått mer.

[MargaretaA]
0

Klockslag och födelseort?

Då kan vi hitta Ascendenten - den du ser ut att vara. Medium Coeli - den du vill vara. och alla olika livsområden (hus) där planeternas energier manifesteras i just ditt horoskop - det som skiljer dig från alla andra som är födda på samma dag.

[MargaretaA]
0

En intressant fråga innan vi avslutar för natten. har du den känslomässiga Månen hos jättebabyn Väduren som aldrig vill växa upp och ta ansvar, eller hos den fridsamma och jordnära trygga Oxen som gifter sig för livet?

Det är bara klockslaget som kan avslöja den sanningen.

natti natti

Mysan59
0

Jag har träffat den personen ja, men jag har även själv hållt på med astrologi på  hobby-nivå och har massor med böcker i ämnet, så jag har gjort mitt eget horoskop.

Mycket mycket krångligare än vad man tror, många tror ju att det bara är sol-tecknet som är viktigt, men icke!

Det är när man kommer in på husen, asc, elementen, tillstånden och dom olika aspekterna som man blir riktigt virrig och det är väl därför som jag aldrig lyckats lära mig detta ordentligt.

Som sagt, bara på hobby nivå och lite då och då.

Lite av det jag har fått fram om mig själv:

Skytten i solen: Här finns rastlöshet, otålighet och iver. (Stämmer så sjukt bra). Står massor mer, men antar att ni inte orkar läsa allt.

Månen i tvillingarna: Extremt lynnig, rastlös och pratig. Tycker om att uttrycka sina känslor på ett forcerat sätt. Mycket intelligent (stämmer INTE) men ofta oförmögen att kontrrollera sina känslor av tvetydighet, hämnlystnad och aggresivitet.

Merkurius i Skytten:

Extremt kommunikativ , rastlös och lättantändlig med en tvingande önskar att prata om allt och alla (pinsamt men sant).

Dessa individer ger ofta intryck av att vara betydligt kunnigare än vad de faktiskt är Oskyldig

Ja det står som sagt hur mycket som helst, det mesta stämmer otroligt bra, men allt stämmer inte tycker jag själv iaf.

TerryGilliam
0

# 32

13:37 i Stockholm. Glad

# 34

Angånde vad som stämmer in på dig och inte, vänligen se #0.

Mysan59
0

# 35 Jo men det kan jag ha viss förståelse för, MEN det som stämmer in, stämmer så sjukt bra.

Och jag har fått diagnos adhd, men ibland undrar jag över om det är adhd, eller mina planeter som styr. Detta med extremt pratig, extremt lynnig, rastlös osv.

Stämmer ju även in på adhd:n där det står bla att jag har störd hyperaktivitet… Flört

[MargaretaA]
0

fniss - du har Månen (känslor) hos Oxen under korkeken  - tack och lov! Annars hade du varit räddningslöst förlorad! Skrattande

TerryGilliam
0

# 37

Oxen under korkeken? Är inte det Ferdinand?

[MargaretaA]
0

Det finns en del extrema "allt eller inget" tendenser i ditt horoskop också Mysan. Mycket eld och passion. Mycket snack också.

Vill man ha ett horoskop som en ljummen ankdamm så är det inte ditt man ska titta på Flört

[MargaretaA]
0

japp. En mycket illustrativ bild av stjärntecknet Oxen Glad

TerryGilliam
0

# 39

Jag måste erkänna att jag är lite förvirrad vid det här laget. Kan du nu, utifrån den information du fått, sammanfatta hur jag är som person.

Glad

[MargaretaA]
0

ja det skulle jag kunna göra. men det är ett jättejobb om du vill ha hela bilden, för det är mängder av informationsbitar som ska pusslas ihop till en helhet.

Men jag ska PM;a dig pusslet så får du läsa det bit för bit och göra din egen bild.

det kommer senare. IRL kallar. Glad

Mysan59
0

#39 Ja det är inget horoskop som stämmer in på vem som helst direkt, tror inte forer-effekten skulle vara så bra där Oskyldig

Det som är lite konstigt också i sammanhanget är att jag har mest eld i mitt horoskop och det har brunnit nästan överallt där jag har bott! Förvånad

Naturligtvis inte i ALLA hus men väldigt många (sen är jag rätt eldig av mig också) Flört

Mysan59
0

Tillägg: #41 Kul att du fått lite att fundera över iaf Glad

Rosenvial
0

Det är rätt intressant det här med astrologin,jag har en gång varit hos en astrolog,en rätt duktig en;) Ja det finns ju rätt mycket som stämmer,ja menar om man tittar lite djupare :)fasten man inte alltid förstår det i början.

Rosenvial
0

34

Merkurius i Skytten

Du är nyfiken till din natur och hela tiden ute efter mera kunskap i olika avseenden.I första hand är det inte kunskap om det praktiska som intresserar dig,utan insikt i filosofiska,pedagogiska och kulturella frågor.Du är mer intresserad av helheten än detaljer.

Du är mycket sanningsenlig,jakten på sanningen en optimist som kanske har ett språkintresse oxå.

TerryGilliam
0

# 46

Det där lät som jag till punkt och pricka. Glad

[MargaretaA]
0

Jag kan avslöja att Terry har fått sin Horoskopstolkning på 20 A4-sidor.

Ingen reaktion så här långt. Men det hade jag inte vänta mig heller. Det är mycket text att ta till sig och smälta.

men det spelar ingen roll  - syftet med det var att visa Terry att Astrologi inte är något som man bara lättvindigt kan avfärda med "Forereffekten". Det horoskop han fick var inte en allmän beskrivning som passar in på vem som helst. Det var hans personliga.

Mission completed Flört

TerryGilliam
0

# 48

Maggan, reaktionen kommer snart. Jag känner bara att jag vill läsa igenom det ordentligt och inte uttala mig förhastat.

Glad

Men du hade inte behövt lägga ned så mycket tid på mig. Jag hade baa förväntat med en "liten" sammanställning här i forumet!

Rosenvial
0

Ja vet,känner av sånt där :)

Mysan59
0

#48-49 Det ska bli intressant att höra vad Terry säger… Flört

[MargaretaA]
0

Du tror väl inte att jag satt och skrev allt själv Terry? Sorry men det är inte mänskligt möjligt på två-tre timmar eller vad det var. Så snabb är jag inte.

Det horoskop du fick är framställt med ett datorprogram och tar inte mer än en minut från man knappar in uppgifterna (dina personliga uppgifter) tills det kommer fram. men jag tar gärna credit för de texter jag egenhändigt har översatt från engelska. jag går också i god för att tolkningarna är gjorda efter god och ärlig - flera tusen år gammal - astrologisk sed och kunskap.

Take it or leave it Kyss

TerryGilliam
0

# 52

Då känns det bättre. Glad Återkommer när jag läst.

[MargaretaA]
0

Låt det ta tid - det är mycket att läsa Glad

TerryGilliam
0

Om man vill kan man här kika här när Pen & Teller gör ett liknande test. (Men varning för svordomar. Testet kommer en bit in i videon.)

[MargaretaA]
0

Tack. jag inser att jag har kastat pärlor för svin. Nöff nöff Terry!

TerryGilliam
0

# 56

Astrologi är ingen pärla.

[MargaretaA]
0

Jag bjuder dig på sista ordet. Nöjd så?