Faktoider
Folk som kritiserar vetenskapen brukar ju ibland klämma till med den gamla faktoiden om att alla på medeltiden trodde att jorden var platt.
Men hur var det nu egentligen på medeltiden? Trodde man att jorden var platt eller inte?

Vågar du själv erkänna att du gått runt och yppat faktoider någon gång?
Kanske har du pratat om hur humlor, enligt fysikens alla lagar, inte egentligen ska kunna flyga? Eller att vi bara använder en viss procent av våra hjärnor?
Eller så kanske du har hävdat att ordet lagom bara finns i svenskan? Eller något om att eskimåer har en hel uppsjö av synonymer för snö?
Jag erkänner mig skyldig, men kommer inte erkänna till vilken. 
Jodå jag har pratat om humlor fast jag visste att det var en myt - men vaddå - när sa jag att jag är pefekt 
Och hur många gånger fick man inte som liten höra "Klä på dig ordentligt så att du inte blir förkyld."

alldeles för många gånger 
#2 Då kan jag säga att nu vet man bättre så det mediala och alternativa mediciner kanske visar sig i framtiden för alla att det existerar och fungerar? 
Det med det veteskapliga studier har jag gjort ett antal när jag studerat och de kan manipulera om man vill, så man får önskat resultat.
När jag hörde nyheterna på tv fredagkväll så blev jag förvånad över våra duktiga forskare. Hur kunde de säga att det var ben av människa som de hittat under en av undersökningarna i Tomas Quicks mordrättegångar? När de i verkligheten var träbitar som eldats på en grill 
# 4
**"Då kan jag säga att nu vet man bättre så det mediala och *alternativa mediciner* kanske visar sig i framtiden för alla att det existerar och fungerar?"**
Nu hänger jag inte med alls? Hur menar du?
När man förut trodde att man kunde bli förkyld av att bli kall som du länkade om men vet nu att det inte är så.
Som också att förut skulle man klä på sig när man hade feber när de nu vet att man ska kyla av sig helst.
Nya rön och upptäckter. Vi säger om kanske 30 år så har så många kanske upplevt eller kunnat handgripligen bevisa att den andliga världen existerar.
Att naturmedel fungerar har visats inte minst genom att både Johannesört och Valerina finns på våra apotek idag.
# 6
Ja, kanske det.
Vi upptäcker ju nya saker om vår värld hela tiden.
#7 Du Terry läs mitt nya inlägg om en homeopats små berättelser. Jag har lagt in en men har fler
Kram på dig!

Jag erkänner mig också skyldig…… 
Intressant med ordet lagom…. (jag gillar språk)
Amor vincit omnia

Hur tusan vågar ni läsa om faktoider, författaren är ju aktiv på VoF-forumet.
Angående att man inte blir förkyld av kyla, det är sant, förkyld blir man av virus. Däremot tror jag det är mer eller mindre bevisat att man sänker kroppens immunförsvar när man blir kall, och på så sätt lättare drabbas av viruset. Kanske någon vet bättre om det?
Nej det stämmer inte, det finns mig veterligen inget som tyder på att kyla sänker immunförsvaret på ett sätt som är signifikant för infektioner. Förmodligen grundar sig detta i att fler blir sjuka på vinterhalvåret men det tros vara förknippat med beteendeförändringar. På ren svenska: Man är inne mer och nära andra personer.
"The weather
There is no evidence that you can get a cold from exposure to cold weather or from getting chilled or overheated." Källa: NSAID
En intressant artikel om det (pubmed så det går nog bara att läsa abstract om man inte har tillgång till databasen).
Författaren till faktoider är inte bara aktiv på forumet utan också styrelseledamot i VoF.

Okej, tack. Vet att de gjorde en studie i USA ganska nyligen, fick för mig att de kom fram till att immunförsvaret sänktes, men jag kan ha fel. Ska se om jag hittar den senare.
Man lät försökspersonerna bli kalla i vatten, det kan med andra ord inte vara någon vidare kvantitet på testet, men ändå.
#0 vem har talat om den tron om jorden platt på medeltiden - det ligger längre bak en så!
skulle inte rekomendera att gå ut och bli kall , även om du kanske inte blir förkyld, vilket många blir om det går för tunnklädda! så finns det även andra saker organ! som inte mår bra att bli kallt o nedkyllt i kroppen!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Det är ingen större fara att gå ut tunnklädd, det kommer inte att skada kroppen såvida det inte handlar om köldskador eller allmän nedkylning. Det är inte bekvämt men det är inte farligt för organen, kroppen håller dem i rätt temperatur oavsett yttertemperaturen.
Det är det som har gjort varmblodiga djur (som människan) så utbredda och framgångsrika.
Förkylning har inte heller med kläder att göra, det är virus som orsakar det och inte något annat.
14 då är det alltså en fråga om hur länge man är ute i kyla o regn innan man får skador - att gå ut en liten stund tunnklädd fattar vell varenda människa inte är skadligt - de skadliga blir ju då kroppen blir nedkyld rejällt!
Det är mer en fråga om vilken påverkan det blir. Man kan vara ute och frysa ganska länge utan att kroppen tar skada (flera timmar), obekvämt men inte farligt.
Under andra förhållanden så kan det räcka med en kort stund innan hypotermi sätter in. Då är det farligt, riktigt farligt. Men att vara ute länge i kyla är inte farligt i sig.
Risken för hypotermi för normala personer under normala förhållanden är i stort sett lika med noll.
16 tror också man ska säga fullt friska och vitala människor i dessa fallen - personer med redan nedsatta funktioner i kroppen påverkar fortare av att bli kalla!
Ja, helt klart. Men risken för hypotermi är ändå inte speciellt stor under normala förhållanden.
Det jag vände mig emot var när du skrev: "så finns det även andra saker organ! som inte mår bra att bli kallt o nedkyllt i kroppen!"
Det är helt enkelt inte en faktor som behöver tas i beräkning eftersom organ inte påverkas förrän man börjar bli hypotermisk.
Själv föredrar jag dock att vara varm, jag har frusit tillräckligt mycket tidigare. 
Jag erkänner mig skyldig till flertalet av dem som tagits upp här. Och den där med att ta på dej ordentligt så du inte blir förkyld… den tror jag stenhårt på än idag!
Jag tror att man lättare blir förkyld om man går med öppen jacka och utan mössa och tunna skor i iskyla än om man klätt sig ordentligt!
Hur det än ligger till med den saken så är det oskönt att frysa! 
Varför tror du det? Det finns inget som stöder något sådant och man vet idag att det orsakas av virus, virus som bryr sig väldigt lite vilken temperatur det är utanför kroppen.
Om du blir förkyld eller inte beror på om du är känslig och hur ditt immunförsvar fungerar.

Du glömde att det behövs virus.
20 lunghinninflamation ! urinvägsinfekton ! blåskatarr!

Skyldig!!!
#22 Virus eller bakterier men det var ju självklart 
Lunginflammation har ett antal orsaker. Urinvägsinfektion beror på bakterier, blåskatarr är en inflammation i urinblåsan, till följd av en infektion eller av andra orsaker.
Vad har detta att göra med kyla? Mig veterligen så finns det inget stöd för att dessa orsakas eller underlättas av kyla. Om du har något som visar på motsatsen så dela gärna med dig.
Nej, bara virus. Bakterier orsakar inte förkylningar.
För min del så lägger jag ner här nu och går över till andra sajter där man kan få vara glad och skratta. Ha ett bra liv!

Kunskap är överskattat.
Jag vet mycket väl vad vetenskapen säger om virus och bakterier och kyla osv…
Men jag behöver inte gå längre än till mig själv. Hur många gånger har jag inte vart ute och blivit blöt och kall om fötterna och vaknat med dunderförkylning dagen därpå?
Eller suttit på en stentrappa och fått urinvägsinfektion? Eller frusit om huvudet och öeonen och fått feber?
Så jag tror på att varm och torr håller mig frisk(are)!!
# 30
Har du hört talas om någonting som så vackert kallas för Post hoc ergo promter hoc?
Det är när man (felaktigt) förutsätter att en händelse som sker efter en annan beror på den första händelsen.
Under vinterhalvåret blir jag ofta kall och blöt. Jag blir ibland också förkyld. Men det är ju därmed inte självklart att det finns någon koppling mellan dessa händelser.

Tips från Vårdguiden, 1177
Så kan man minska risken för blåskatarr
Man får inte blåskatarr genom att bli kall, men om man har svårt att tömma blåsan fullständigt, så att urin finns kvar, ökar infektionsrisken. Ett knep kan vara att gå runt några steg efter att man har kissat, och sedan försöka tömma blåsan på nytt.
En liten grupp kvinnor får ofta blåskatarr efter samlag. Ett tips är att kissa efter varje tillfälle. På så vis sköljer man ut de bakterier som eventuellt har kommit in i blåsan.
Problemet med enskilda upplevelser är att det finns så mycket felkällor, det Terry pratar om är en och lägger man därtill konfirmeringsbias så är man där. Speciellt om andra pratar om att de har upplevt samma sak.
För det är ju så att vi lyssnar mest på de saker som stämmer överens med det vi redan känner till, oavsett om det stämmer med verkligheten eller inte.
Men visst, resultatet är ju bra, det är aldrig fel att ha på sig kläder för vädret. Men det kan man ha ändå utan att tro att kyla leder till sjukdomar bara sådär.
Antagligen är det jag som inbillar mig allt!!
Nöjda?

Ja.
Gott!

Konfirmations-bias heter fenomenet när man anser att man får sin tro/fördomar verifierade. Tycker man att män i hög hatt är idioter, så kommer man få en bekräftelse varje gång man stöter på en idiotisk man i hög hatt, och glömma de trevliga män i hög hatt man träffar.
Tänk att det ska bevisas om att man blir förkyyld eller inte - det är ganska knäppt faktiskt
man kan ju bli trött för mindre

Själv anser jag att det är klart intressant att få veta mer om hur man blir sjuk och varför.
Håller med dig!
Är förkyld just nu, men det vet jag med säkerhet att det är dagisbaciller! 

Näe, virus :-)
Rättelse…
Dagisvirus 
39 alla sjukdom baceras på obalanser och motsättningar om lagen om hälsa

Så man blir inte sjuk av virus och bakterier?
44 självklart blir du det men endast om du har en obalance är du i balance biter inte viruset eller bakterien!
Nej det ska inte bevisas men när det finns väldigt mycket som talar mot att kyla orsakar sjukdom och man samtidigt kan påpeka på felaktigheter med resonemanget att "jag var kall och sedan blev jag sjuk" så anser jag att det är dumt att vidhålla att kyla faktiskt orsakar sjukdom.
Det känns nästan som att man gör det enbart för att provocera eller också har man en vetenskapsfientlighet ihop med en övertro på den egna förmågan att bedöma saker. Ett Jag-vet-bäst-för-jag har-upplevt-detta-tänk, vilket är helt ok på andeområdet men här har vi saker som utan tvekan kan avgöras av vetenskap.
Vad menar du med balans i det här fallet?
47 Mental , fysisk , emetionell eller andlig balans

Så andlig obalans gör dig mer mottaglig för förkylningsvirus? Har du någon referens eller är det bara något du tror?
49 vad är tro?

I det här fallet något icke verifierbart.
51 hur vet du det , kan du verifiera det?

I och med att det var jag som definierade vad tro betyder i min fråga, så behöver jag väl knappast göra något mer än att säga det, eller hur tänker du?
Hade du något som visar på att andlig obalans minskar motståndskraften mot virus och bakterier?
53 du påstår att det jag säger är baserat på tro - då frågar jag dig vad tro är?

Näe, jag frågade om du hade något som kunde verifiera det du säger, eller om det bara var något du tror.
När du frågade vad "tro" är berättade jag att i detta fallet är det något som är icke verifierbart.
Kan du inte bara förklara om det finns något som visar på att immunförsvaret sänks om man har andlig obalans eller om det är något du bara tror?
Vad är icke verifierbar tro?

Nu blandar du igen, jag har inte nämnt icke verifierbar tro.
Kan du inte bara förklara om det finns något som visar på att immunförsvaret sänks om man har andlig obalans eller om det är något du bara tror?
Eller ska jag tolka dina inlägg som att du inte har något som stödjer ditt påstående om att så kallad andlig obalans sänker immunförsvaret?
Jag tror inte jag vet! Det är du som inte tror! så leta reda på dina bevis som bevisar min mottsatts
God natt!

Har du inte lärt dig att man inte kan motbevisa sådana saker?
59 Bevisa det! evidens?
61 Hur kan man verifiera faktioder ? Vart kommer det ifrån och vad är sanningen i ordet faktioder?

Det är inte jag som ska bevisa något, det är du som kommer med påståendet att immunförsvaret sänks av andlig obalans, då får du också vara så vänlig att visa på att det är så.
Kan du inte föra en diskussion på vedertaget sätt är det ganska meningslöst att fortsätta.
Då förstår jag varför jag inte har varit sjuk mer än en gång på 15 år 
Håller med Jane, mycket har visat att om man mår dåligt psykiskt så är man mottagligare för fysiska krämpor med……och "nej" jag har inte någon källa att gå till o ta fram…..bara ren o skär erfarenhet……
..
Och sen måste jag oxå säga att nog håller jag mig till att se till att vara klädd efter väder, för nog har man blivit sjuk om man har slarvat med den saken….sen struntar jag i om det är ett virus eller bacill…..sjuk som sjuk, och det efter att ha blivit kall o blöt…
…
Och detta vad vi tror eller inte tro, behöver man ju inte bli osams om här på forumet heller…det var ju inte det det handla om….eller???…
kram
Eija
# 66
När man bara förlitar sig på sin egen erfarenhet så är det ju lätt att man hänfaller åt konfirmeringsbias.
Om man vill att det ska vara på ett visst sätt (som du verkar vilja) så noterar man bara de obeservationer som stödjer den förhoppningen.
Men jag kan garantera dig att du aldrig har blivit sjuk av att vara kall och blöt, eller att ha slarvat med dina kläder.
I de här frågorna behöver det inte handla om tro eller inte tro. Det handlar om vad vården och den moderna vetenskapen faktiskt vet.

Menar du att det Jane kallar andlig obalans är detsamma som att man mår psykiskt dåligt?
Är man illa däran psykiskt så kan det säkert orsaka en hel del fysiska krämpor, det finns elallergiker till exempel.

En kommentar på det du säger om att bli osams. Jag är övertygad om att de flesta här kan skilja på sak och person, kan man inte det, och inte förstår att det man säger kan bli ifrågasatt, då kanske man inte ska vara på ett forum där det diskuteras.
#67….Japp!..så är det…
..och jag mår inge sämre för det….
#68….Hmmm….förklara närmare hur du menar med att, om man mår psykiskt dåligt så blir man elallergiker t ex…..får inte ihop detta…
#69….aj då! tog du åt dig….
…det var inte meningen kära du….puss
# 70
Det finns ingen som lider av elöverkänslighet. Det är bara en form av klassisk betingning. Så du kan vara lugn.

#69….ett tillägg bara….var såg du att jag ifrågasatte disskution, och behövde gå ur forumet för att jag inte skulle tåla det….
..jag brukar vara tålmodig, men du gjorde mig förbannad nu…
….läs rätt kära du….
Jag trodde att denna tråd just handla bara om vad var o en hade för åsikt om vissa saker….inte att börja motargumentera sin tro mot andras tro eller vetenskapliga utröningar…men fine…då har jag kanske missuppfattat det hela…jag gav ju bara min åsikt om vad jag trodde på…..
Känns som att det är du som är känslig i denna historia….
#72….
…inte mitt bord…vänd dig till #1337dec….det var därifrån det kom….jag bara ställde en fråga angående påståendet…

De finns inget som tyder på att en allergi mot elektricitet finns, då återstår främst psykiska orsaker.
I inlägg #66 skrev du:
"Och detta vad vi tror eller inte tro, behöver man ju inte bli osams om här på forumet heller…det var ju inte det det handla om….eller???… "
Jag gav min syn på det hela, att man bör kunna skilja på sak och person för att en diskussion ska vara givande, och att den då inte alls behöver ha något med "osams" att göra.
Det är inte samma sak som att du inte kan skilja på sak och person.
PS Att kalla någon för "kära du" i en diskussion, är en klassisk härskarteknik. Ska den fungera krävs det att motdebattören inte är vidare väl bevandrad i ämnet.
61 Hur kan man verifiera faktioder ? Vart kommer det ifrån och vad är sanningen i ordet faktioder?
72 elöverkänslighet finns vist!

Ja, men det finns inget som tyder på att det beror på elektricitet. Om du inte pratar om rena stötar.
En faktoid är ett påstående som inte kan verifieras. Varifrån ordet kommer är inte helt klarlagt, och ganska oviktigt tycker jag.
Exempel på faktoid är till exempel att man blir förkyld av kyla, det finns inget som talar för att man blir det, ändå tror många att man blir det. En sanning som troligen inte är en sanning alltså.
#75…varifrån har du fått det ifrån att inte elallergiker finns….det var förut som den inte var betrodd…men idag så är det en erkänd sjukdom….smma som fibromyalgi….den var oxå länge icke erkänd…
Att "kära du" är en klassisk härskartaktik hade jag inte den blekaste aning om….så det får stå för dig….
En annan skön klassiker är ju det här med att kinesiska muren ska gå att se (med blotta ögat) från månen.

# 78
Tyvärr är det inte så. Det är inte en erkänd sjukdom. Läs gärna på lite här.
Socialstyrelsen har också granskat det hela, och wikipedia har en bra länk där man kan klicka sig vidare till alla olika källor.
Skadar aldrig att läsa på lite. 

Vad jag vet finns ingen vidare evidens för att elektricitet orsakar elöverkänslighet. Förutom möjligen extrem elektromagnetism som eventuellt kan orsaka cancer.
Du får gärna ta fram någon studie som tyder på motsatsen om du vill.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15784787
Angående härskarteknik så är det inget jag hittat på.
inte att elektrisiteten orsakar elöverkänslighet men är man elöverkänslig tål man inte elektrisiteten! Många människor som är förgiftade av olika anledningar tål inte elektricitet!
Det finns ingen människa som är elöverkänslig. Bara människor som (felaktigt) fått för sig att de är elöverkänsliga.
83 varför blir människor då helt utslagna av el och får exem etc…..
Tänk vad det är lättvindigt för dig att bara vifta bort sådant som felaktigheter, du borde skämmas
# 84
Det är felaktigheter. Att acceptera vedertagen fakta och bevisning är ingenting att skämmas för.
Får man exem och utslag har det annan orsak.
Se gärna # 80.
85 du har mycket att lära du- det finns saker som existerar även om inte staten erkänt det - du ska ju inte tro att de lägger ut sanningen om allt gift och farligheter till männkligheten - det är för mycket pengar o makt involverat i det - därför heter det att det finns inte eller existerar inte!
# 86
Låter lite mer som ett avsnitt av Arkiv-X än verkligheten. 
87 hellre det en av ledas av blinda skeptiker! på ett troende forum!
# 88
Fakta är fakta, Jane. Tyvärr.
Jag vet att det gör dig ledsen, och att du gärna hittar på din egen fakta och vetenskap.
Men när det kommer till ämnen som förkylning och påstådd elöverkänslighet finns det tyvärr inget utrymme för det. Man har gedigen forskning att luta sig på.

89 Det är det som är skillnaden mellan oss troende och er skeptiker- vi tror även fast fakta säger något annat för vi vet att fakta kan ändras ganska så snappt! vi är moderna i det avsenendet och ligger steget före vetenskapen - lite likt homeopatin som kan känna av obalacer långt före skolmedecinen
Vi tror på Att Andevärlden har mer erfarenhet en våra jordiska läkare!/vetenskapsmänn Vilket gör att den andliga vetenskapen ligger oftast år före den jordiska vetenskapen!
# 90
Det verkar göra dig lycklig att tro det, så det tycker jag du ska fortsätta med. 
91 Jag tror inte det, jag vet det!

Hur förklarar du då de provocerande studier med negativt resultat man utfört?

Nu tror du ju inte på något som "etablissemanget" kommer med, eller något som fakta visar, men kanske andra läser tråden.
I FASS på webben står följande:
"Kontakt med psykolog kan vara av värde, särskilt gällande elkänsliga."
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=26565
"Elöverkänslighet" är allvarligt, och jag lider verkligen med de som drabbats, men ingenting tyder på att det beror på elektricitet.