Valeriana
Jag vill här lägga in en artikel jag skrivit på AB för att ytterligare påpeka att Läkemedelsverket och Socialstyrelsen börjar att godkänna en del naturmedel. Varför jag lägger in den är beror på den diskussion som har uppstått här om naturmediciner mm. Valerinatabletter finns ju på våra apotek idag….
Valeriana "Valeriana Officinalis"
Läkevänderoten kan bli upp till 150 cm hög och har sötaktig och bitter lukt. den har små rosa blomställningarna som är kraftigt förgrenad. Bladen är äggrunda och växer i par. Örten växer i Europa och Asien på fuktiga växtplatser. Den finns i Sverige från Skåne till Uppland.
Den del av växten som används till medicin är roten som torkas upp till 40 grader och pulveriseras sedan.
Den läkande verkan är först och främst mot oro och nervositet. Vänderoten minskar upprördhet och släpper på spänningar. Vidare mycket bra mot utmattning och psykisk överansträngning.
Vid sömnlöshet är den mycket bra men du får inte använda den tillsammans med andra sömnmedel. Den har kramplösande och lugnande egenskaper, som vid kolik men den är inte vanebildande och ej heller avtrubbande som vanliga sömnmedel kan vara.
Tips: Lagra roten i ett år och stöt den sedan i mortel till pulver!
Användningssätt:
The: Häll 2,5 dl vatten över 1-2 tsk torkad, stött Läkevänderot. Låt det dra i 5 minuter. Effekten förstärks om man tillsätter Humle.
Naturläkemedel: På apoteket finns flera olika receptfria preparat med Läkevänderot mot tillfällig oro och sömnlöshet. Dessa läkemedel har granskats och godkänts av Läkemedelsverket.
I påse: Då lägger du 100g rotbitar i en liten bomullspåse och hänger i badvattnet.
I badvatten: Ta 1 liter vatten och blanda med 100 g Vänderot och låt dra i 10-12 timmar. Sila sedan bort roten och häll i ditt badvatten. Ett sådant bad är mycket avslappnande och lindrar spänningar i musklerna i nacke och axlar.
Egna erfarenheter: Jag har haft god hjälp av denna ört och den är behaglig men lite bitter i smaken. Bäst tycker jag är att köpa tabletterna som finns både på vanliga apoteket och i Hälsofackhandeln. Den hjälpte mig att bli lugn under dagen och till natten tog jag starkare variant så att jag somnade och sov bättre!