är man riktig medium
Om man har certificat som ngn utgivit. Kan man då hitta på vad som helst vid varannan tillfälle o det är godtagbart. Eller bör man vara seriös o ärlig varje gång. Eller låta bli göra seanser .
Vad tycker du?
Har du hört talas om begreppet "Ledande frågor"?
Om du inte inser det så är #0 fullproppat av dom. Bara så du vet 
Egg. Har tänkt på det mycket..-O mina tankar är att man kan inte utbilda sig till detta.-O vara Medial..
Utan för mig så är det något som kommer inom mig.
Seriöst tycker jag inte det är när det blir bara så mycket pengar..O det passar inte in i min värd med att vara människovän.
Om vi tar dom Gummor o Gubbar som hjälpte till för i gårdar med sjuka djur dåliga skördar o mäniskor.Dom såg det som ett kall o få hjälpa. o tog betalt efter vad person kunde betala.Kanske "inget"
Så mitt svar på din fråga är -Nej….
Lena
Lena.P är jag i verkliga livet.
Ledande frågor? ?
Låter inte ödmjukt.
Min undran är hur ni ser på detta ,att man kan vara hur oseriös som helst, om man har certifikat.
Det liksom skyddar en, att man slipper ta ansvar för seanser.
Observera att jag en sökare som har en stark tro på det äkta.
#0 Även dom med certifikat har samma att följa som alla andra. Så mitt svar är NEJ. Jag brukar trösta mej med att de till slut faller ner. Även stjärnor trillar ner när dom inte får hjälp att lysa längre.
#1 Färstår inte varför du svarar som du gör när en fråga ställs?

Oavsett om man är certifierad eller inte så ska man ju vara seriös och ärlig varje gång. Det är väl självklart att man inte ska hitta på saker!! Eller tolkar jag din fråga fel?
Det jag är ute efter är just att man med beskydd av en titel(certifikat) kan tillåtas göra hur dålig resultat som helst i en seans.
Det här är en ingen häxtjagt, utan ifågasätter detta.
Inte heller är detta en hypotes utan en ren fakta. Cetifikat är definitivt ingen självklar väg till att kunna ha kontakt med andar .
Det låter som man inte får ha gruppseanser utan att ha denna cetifikat. oavsett hur duktig man är.
Men en dålig seansmedium m certifikat tillåts göra hur många som helst.
Obs , detta handlar inte om mig.
Jag vet inget om hur detta funkar med certifiering… men är det som du säger Eggebanrot är det ju bedrövligt??
Stärker inte precis trovärdigheten om man säger så…
Men det finns säkert de härinne som vet hur det fungerar med detta och hur det ska fungera och som kan svara!
T.e.x vem som har rätt att få certifikat och vem som har rätt att dela ut dom kan vara intressant, och vad som krävs för att bli certifierad.
Mvh Anna
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Tack, kan vi ta den diskussionen. Jag blir ledsen om som det tycks vara fallet att det är pengakarusell som styr detta. Då handlar det inte om äkta medialitet längre. Som jag ser det.
#8 Förhoppningsvis är det bara en liten klick, som tyvärr skadar resten av oss "troende" också… Och då är det väl jättebra att lyfta frågan och diskutera för att komma tillrätta med det!
Jag har inte råkat ut för det du beskriver, men jag tvivlar inte på det, finns ju alltid folk som skor sig på andra på ollika sätt…
Medarbetare på Chihuahua
förr fanns det ingen certifiering men dom synska hjälpte folk ändå, nuförtiden så ska man vara certifierad för att jobba med detta…
Certifikatet säjer inte om man är duktig på det man gör….
Jag tycker det handlar så mycket om pengar nu för tiden.
Om man som medial vill utveckla sig och försöka hjälpa människor så ska man gå massa kurser m.m som oftast kostar fruktansvärrt mycket.
De som har råd går dessa utbildnignar och kan sen säga att dom är bättre än dom som inte har råd.
Går hellre till någon med ett väldigt gott rykte om sig än till någon som är utbildad men som inte har visat de resultat som JAG kräver.
Alla pratar om att man ska hjälpa sina medmänniskor m.m MEN det kostar att lära sig hur.
Många medium idag tycker jag har en så dum dubbelmoral så jag blir lite arg på alltihopa.
MVH LIWA
Ledande frågor är när frågeställaren leder svaranden i en viss riktning.
Certifikat bevisar ingeting. Ett sådant kan man göra själv.
"Man" kan givetvis hitta på vad som helst.
Naturligtvis bör man vara seriös och ärlig annars är det ärligaste att lägga ner.
Får jag vara nyfiken och fråga; har du blivit lurad Egge?
Jag anser oberoende av vad man fått ett certifikat för, man kan jämföra med vilket yrke som helst, du kan ta en frisör han får inget certifikat om han inte gjort ett gesällprov!
När man får ett certifikat så får man avlägga prov - eller hur? Vid en diplomering så säger man att man gått igenom kursen eller utbildningen, men har inte avlagt de stränga prov som man gör vid en certifiering. Det är ju som vilken "tenta" som helst, man ska helst ha alla rätt på proven för att få ett betyg eller godkännande. Detta är min uppfatning om certifieringar.
Missförstå mig inte nu, för jag har tyckt generellt om certifiering enbart, inte om mediumutbildning!
nej då.
men hör en del skrämmande saker hur man utnyttjar människor grovt. Kan inte mgå in på detaljer med hänsyn tagen till Skrivregler.
ja det är alltid fult att luras om det är det du menar.
Menar att man använder certificat som argument att man ser andar , har kontakt till andar, kan hålla kurser där man använt grovt människor att bo i tält i skogen ,bara för egen vinnings skull, Mer kan man nog inte skriva här. men allt är dokumenterad.
jag förstår inte riktigt problemet egge.
Som jag vet är ett Certifikat ett "intyg" på att man har gått mediumutbildning hos någon som utbildar medium.
Ska man inte få använda det menar du?
Jag vet inte hur det är med andra, men själv ger jag hellre mina pengar till någon som har sin (svindyra) utbildning dokumenterad än till någon som inte har det.
Egge oseriositet antingen man är sertifierad eller inte är oseriöst och borde inte finnas!
Ett cerifikat är endast som ett körkort - ger en indikation på att mediumet hat uppnått en viss standard - själva erfarenheten som gör mediumet får ju mediumet efter sitt cert, likt ett körkort! alla är ju färska nybörjare vid nytaget cert/körkort!
Sen säger ju certet mer om den skola/medium man valt att ta sitt certifikat. Ett cert ska ju ge dem som söker ett medium en trygghet att mediumet vet hur etik o moral fungerar och har kunskap inom det mediala! Det talar ju om att det certade medium uppfyllt skolans kriterier för sina medialförmågor i godkänd anda. inget mer - sen hur mediumet beter sig efter det!?
Om jag vore du skulle jag fråga vart mediumet är cerifierat och gå till mediumet själv med klagomål om inte det hjälper upplysa den certifierade instansen om vad detta medium gör som är oseriöst!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Jag kan känna såhär, att vissa medium passar mig bättre än andra, med min ringa erfarenhet. Någon är mer precis, rakt på sak medan andra svävar ut… Så det är ju lite en fråga om tycke och smak också kanske? Någon kanske är väldigt nöjd medan andra är missnöjda?
Svårt när man inte vet vad det handlar om riktigt… 
Medarbetare på Chihuahua
Det är inga problem. Det är naturligtvis inget fel gå kurser o mediumutbildningar ,tvärtom.
Men att använda människors godtrogenhet för egen vinnig genom att låta en massa folk som aldrig träffat varandra , tälta ute i skogen i en enkel tält bara för att hålla pengarna i egen ficka. Alternativet hade varit att övernatta typ vandrarhem, men det hade kostat ju pengar o mindre vinst.
jag blev så ilsken på detta att "hålla en plakat" i luften (ironi) o visa ; har certifikat genom en person .O dennes namn står där.
vars namn man utnyttjar.
Det här är ingen problem personligen för mig. men till saken hör att man utnyttjar just vissa kända personers namn i egen kampanj, sedan får det bära eller brista, inte så viktig, man tar ju inget ansvar som medium. Ansvaret ligger ju i själva kursen,utbildning, eller hur man ska utrycka det.
Man kan inte jämföra med körkort. Körkort är ju livsviktig i säkerhets synpunkt.
Min mening är här att diskutera huruvida det är rätt att använda certifikat som medium som ett mått huruvida man duker som medium eller inte. Jag menar alla får ju den till slut.
Men riktig medium är medfödd.
#21 Nu förstår jag ditt argument så mycket bättre när du förklarar vad du menar - tack för det
Tack för det
21 egge jag har svårt förstå vad du menar!?
du skriver ;
Men att använda människors godtrogenhet för egen vinnig genom att låta en massa folk som aldrig träffat varandra , tälta ute i skogen i en enkel tält bara för att hålla pengarna i egen ficka. Alternativet hade varit att övernatta typ vandrarhem, men det hade kostat ju pengar o mindre vinst.
Här syftar du på något specielt eller speciell händelse ?
Min känsla är du syftar på vår forumträff eller? Kan ha fel här!
Sen skriver du;
jag blev så ilsken på detta att "hålla en plakat" i luften (ironi) o visa ; har certifikat genom en person .O dennes namn står där.
vars namn man utnyttjar.
Om jag förstår rätt här - så är det någon som rider på något känt mediums certifikat de har? Och skriver att de är certifierade i ett vist led!
Tycker jag vist att man ska tala om hos vem man är certifierad - menar finns många med oseriösa certifikat som inte är värt mer en pläcket på pappret!
Sen skkriver du;
Det här är ingen problem personligen för mig. men till saken hör att man utnyttjar just vissa kända personers namn i egen kampanj, sedan får det bära eller brista, inte så viktig, man tar ju inget ansvar som medium. Ansvaret ligger ju i själva kursen,utbildning, eller hur man ska utrycka det.
Här fattar jag inte vad du menar?
sen skriver du ;
Man kan inte jämföra med körkort. Körkort är ju livsviktig i säkerhets synpunkt.
Det är lika livsviktigt i mediumskap - du kan köra i hjäl människor här med! om man är dumdristig!(inte kan sin etik o moral)
sist skriver du;
Min mening är här att diskutera huruvida det är rätt att använda certifikat som medium som ett mått huruvida man duker som medium eller inte. Jag menar alla får ju den till slut.
Men riktig medium är medfödd.
Både ja o nej - måttstoch för att du har en viss standard och kunskap men inget man kan se som något som ger din gåva mer seriositet en vad du själv ger den - att hålla sin gåva levande och aktiv är upp till mediumet själv om man inte utvecklar sina gåvor stangerar den. Du är inte bättre som medium en det sista medelande du givit!
Vet inte vad du menar med "alla får ju den tillslut"?
Håller med medium är man och medfött men alla har vist mått av medialitet!
Vänligen Jane
Jag kom att tänka på en kurs i trummeditation som jag blev erbjuden att gå på här i medelpad,
vi skulle bo i ett militärtält och äta det skogen bjöd på för att komma i samklang med naturen
sen skulle vi lära oss att tillverka trummor.
Detta kostade för en helg ca 5000 kr…
Vi säjer att 10 st går denna kurs det bli 50 000 kr och så mycker kostar det inte med matreal till trummor och mat…?
Jag avböjde fast jag gärna skulle vilja ha min egen trumma!
Obs detta erbjudande fick jag för ca 1.5 år sedan så jag kan ha glömt saker…
Putt till egge!
Att ta ett certifikat eler diplom i Medialitet betyder tydligen att man har rätta känslan för det mediala jobbet, men att det sen är upp till praktiken att visa om man har den rätta viljan och förmågan. Det betyder väl att man borde få en "check-up" på just detta efter ett antal år av de som är äldre i "skrået".
Att ge sig ut på grupp-äventyr i skogen ger nästan alltid en del tvivel och ifrågasättanden. Här tror jag det är viktigt att vara uppmärksam på sig själv och ifrågasätta varför man vill ifrågasätta - det är en konstruktiv väg till självförståelse, kanske en viktig insikt man har svårt att få på annat sätt.

egge vill du svara……. ho ho
Vad vill du ha svar på?
jag anser att: Ett certificat bevisar inte att man kan kontakta andar.
Det är fel att använda det som argument för handlingar.
Att tillåta personligen vara hur kass som helst i en
seans demonstration mm. Med certificat.
Tycker man ska bevisa varje gång sitt kunnande inte bara vid
enstaga gång. Då kan det ju vara slumpen som gör
att man prickar rätt. Då man testar ifall man duker till
certificat.
29 du gör mig förvirrad !
Vad får dig att tro att man får ett certifikat på "en" demonstration!?
Sen ville jag ha svar på mitt inlägg 24! om det går bra - förstår inte vad du menar?
man får certifikat om man betalar en viss summa pengar till kursarerangören. Som i sin tur har fått sitt av den som började pyramidspelet. Säg inte att det inte fungerar så.
Hela det systemet har kommit långt i från medialitet, anser jag.
Här får ma väl tycka vad man vill.
putt
31 vad har du fått det ifrån!?
fakta
34 fakta ifrån vad då? tror du får förklara lite mer en ett ord!
är helt kass idag. ska försöka återkomma.
Bättre i dag då för att svara?
kram på dig Jane, ska återkomma
Ok
Måste vara en himla knepig fråga om det tar två dagars förberedelse för att svara på den.

Ja en del har lång startsträcka!
Vad menar du ?
42 för att svara - kanske du kan ge en förklaring nu då?
trötten nu
44 i morgon då?
En doktors hatt går att köpa, lika så det vi kallar cert. Så länge inte det finns en gemensam organisation som står för vad som erfodras för att få detta cert har det i sig inget större värde, utan är ett utbildnings bevis, som det ställs olika krav på att få. Synd att det inte går att samsas i detta ämne, som borde ha kärleken och empati som rätte snöre.
#46 Ja det är tragiskt. Men i tråden om Mervyn tänker jag faktiskt att med sådana vill jag inte samarbeta med!!!!
Medarbetare på Chihuahua
46 håller med dig fullständigt:-)))
47 och dej med:-)))
Om vi håller till tråden nu.
Certificat utfärdad av en känd "medium"är idag resultat av vänskap med utbildaren. Där stora pengar är med i bilden. Sett från den fattigas sida.
Kolla på nätet hur duktiga alla är i sin marknadsföring o hänvisar till certificat. Med den kändisens logo med. Man behöver inte ta ansvar för vad man säger eller visa att man verkligen ser ngt . Typ kontakt med andar.
Om man gämför med en vanlig människa som har ett intresse för det andliga. O är i sina sinnes fulla bruk. På alla sätt. Kan inte han/hon göra lika mycket ,som en person med certificat?
Jag har sätt personer med certificat vara fulla som ankor på kvällen o nästa dag ser man "andar till kunder". På löpande band.
Var är logigen?
#49 Om du läser både inlägg 46 och 47 kanske du ser att det hör till tråden? 
Medarbetare på Chihuahua
#50 Helt ok,
sorry, inte illa menat.
49 Jag förstår du syftar på någon speciellt medium!?
men om du menar generellt kan ialla fall jag säga att det du målar fram här inte stämmer, det är ur betraktarens ögon du ger nu, ifrån dig själv! du dömmer!
Det luktar avundsjuka egge, vilket jag ser i många av dina inlägg gentemot medium och man ska inte kasta sten när man själv sitter i glashus!
Tycker det är fel att din ilska gentemot ett medium ska gå ut över alla!
Att medium hänvisar till sina certifikat är väll självklart om du är hårfrisör utan gesällprov får du inte så många kunder oavsett om du klipper bra! mer en dom du själv känner väl och som känner dig hur du klipper! men då klipper du på lekmanna basis och inte proffetionellt.
jag är inte avundsjuk!
Jag bryr mig inte om man har cert eller inte. Menar cert betyder inte att man ser typ andar.
Du kan nog relaxa det är ingen fara alls.
Ha en trevlig eftermiddag Jane!
Härmed sagt vad jag ville, tänker inte debatera det här vidare.
53 jo egge ett cert är ett intyg på att du har andlig kontakt - annars ingen mening med ett cert!
Du har humor i af.
De som jag varit i kontakt med som utfärdar dessa cert, kräver sånna bevis, samt intyg från föreningar att god medialitet föreligger. Men alla har inte samma regler.
Jag förstår att har man varit på en kurs o erhållit en cert, då är det naturligt att hålla fast med att det är verkligt. Det ligger i psykologins natur.
Det här m bevis har man ju utredd kanska mycket på olika trådar.
Så att min ståndpunkt är : är man känslig då kan man vara mottagare för andevärlden, det ligger i sakens natur. Det går inte att lära sig.
Är man kantig då är det omöjligt bli rund.(danskt utryck)
#57 Detta ämne är som med alla andra fallenheter. Vi är alla född olika, endel kan återge i teckningar med ett fotos nogranhet andra kommer inte längre än till streck gubbe. Men som i allt annat är det en fördel om man får verktygen, och lärs sig bruka dom på ett bra sätt. För den som tror han är fulllärd är en dåre.
57 du har uppnått en viss standard i mediumskap och kunnande om etik o moral-men inte efter en kurs , hoppas jag att det certifieras - inte i min regelbok ialla fall!
58 fullärd blir man alldrig
okay, Nite!